Του Φίλιππου Φιλίππου.
Ορισμένοι σύγχρονοι αγγλόφωνοι συγγραφείς, θέλοντας να αξιοποιήσουν τη μεγάλη παράδοση των Βρετανών στην αστυνομική λογοτεχνία, ζηλεύοντας κατά κάποιο τρόπο τους διάσημους που καλλιέργησαν το αστυνομικό ανάγνωσμα και το διέδωσαν σε όλο τον κόσμο, δηλαδή τον (Σκωτσέζο) Άρθουρ Κόναν Ντόιλ και την (Αγγλίδα) Άγκαθα Κρίστι, αποζητώντας την επιτυχία δια της σαγήνης του ευρύτατου κοινού, γράφουν αστυνομικές ιστορίες, τοποθετημένες στο σήμερα. Επειδή όμως ξεκίνησαν την συγγραφική τους καριέρα με άλλο λογοτεχνικό είδος, σκέφτηκαν πως θα ήταν καλό για τη φήμη τους να υπογράψουν τα πονήματά τους με ψευδώνυμο, έστω κι αν στην πορεία άλλαξαν γνώμη και αποκάλυψαν οι ίδιοι την πραγματική τους ταυτότητα. Ένας από αυτούς είναι ο (Ιρλανδός) Τζον Μπάνβιλ που υπογράφει τα αστυνομικά του ως Μπέντζαμιν Μπλακ, άλλη είναι η (Αγγλίδα) Τζόαν Ρόουλινγκ που καλύφθηκε πίσω από το αντρικό ονοματεπώνυμο Ρόμπερτ Γκάλμπρεϊθ.
Η Ρόουλινγκ, η συγγραφέας του Χάρι Πότερ, αποδεικνύει το μεγάλο αφηγηματικό της ταλέντο. Με το δεύτερο βιβλίο της σειράς με ήρωα τον ιδιωτικό ντετέκτιβ Κόρμοραν Στράικ (το πρώτο ήταν Το κάλεσμα του κούκου), με τον τίτλο Ο μεταξοσκώληκας, παίρνει μια θέση δίπλα στην Άγκαθα Κρίστι. Ο ήρωάς της είναι παράξενος. Αν και γόνος καλής οικογενείας, κάνει τον ντετέκτιβ για να επιβιώσει, αλλά τα καταφέρνει θαυμάσια, καθώς οι επιτυχίες του, του φέρνουν πελάτες. Ο Στράικ δυσκολεύεται να περπατήσει επειδή έχει χάσει το ένα του πόδι στο Αφγανιστάν, μα περιπλανάται στους ομιχλώδεις δρόμους του Λονδίνου, κυνηγώντας και ανακρίνοντας τους υπόπτους. Ψάχνει να βρει τον συγγραφέα Όουεν Κουίν που τον αναζητεί η γυναίκα του. Πράγματι, τον βρίσκει, αλλά νεκρό, άγρια δολοφονημένο σ’ ένα έρημο σπίτι. Ο Κουίν έχει ολοκληρώσει ένα μυθιστόρημα, στο οποίο παρουσιάζει ως τέρατα τους ανθρώπους του περιβάλλοντός του, κυρίως εκείνους του χώρου των εκδόσεων: συγγραφείς, εκδότες, ατζέντηδες, κριτικούς, επιμελητές. Επομένως, πολλοί θέλουν να τον ξεπαστρέψουν διότι σε αυτό αποκαλύπτονται πολλά για τον χαρακτήρα και τον βίο τους. Ποιος όμως το έκανε; Άντρας ή γυναίκα; Με πιο κίνητρο, το χρήμα ή την εκδίκηση; Μήπως από τρέλα; Και τι ρόλο παίζει η Ορλάντο, μια κοπέλα με προβλήματα, κόρη του εξαφανισμένου, της οποίας το όνομα παραπέμπει στον ομώνυμο ήρωα του μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ;
Στο μυθιστόρημα του Κουίν με τον τίτλο Bombyx Mori (είδος μανιταριού), ένας χαρακτήρας ονομάζεται Φαλλός ο Αναίσχυντος και φαίνεται πως πρόκειται για το κλειδί στην υπόθεση. Ποιον όμως απεικονίζει; Ο ήρωας μαζί με τη δυναμική βοηθό του Ρόμπιν προσπαθούν να διαλευκάνουν την υπόθεση και βέβαια τα καταφέρνουν, ενώ ο μοναχικός και αισθηματικά απογοητευμένος Στράικ έχει και τα ερωτικά «τυχερά» του (συνουσιάζεται με κάποια ηρωίδα, ενώ είναι ακόμα ερωτευμένος με την παλιά του αγάπη, τη Σάρλοτ, η οποία τον έχει εγκαταλείψει). Ακολουθώντας τον τρόπο γραφής των σύγχρονων αστυνομικών συγγραφέων, που εισάγουν πολιτικές και κοινωνικές επισημάνσεις στα έργα τους, η Ρόουλινγκ/Γκάλμπρεϊθ αναφέρεται σε «ανάλγητες πολυεθνικές» που κρύβουν χρήματα σε οφσόρ εταιρείες, στην κατάρρευση των χρηματαγορών. Ωστόσο, αυτό που την ενδιαφέρει είναι το να διασκεδάσει η ίδια και οι αναγνώστες της. «Το να γράφω ως Ρόμπερτ Γκάλμπρεϊθ είναι αληθινή απόλαυση», γράφει στις «Ευχαριστίες» του τέλους.
Διαβάζοντας τα δύο αστυνομικά μυθιστορήματα της Ρόουλινγκ, διαπιστώνουμε πως η συγγραφέας τα καταφέρνει άριστα να μας γοητεύσει, όπως έχει γοητεύσει και τα παιδιά με τις ιστορίες του Χάρι Πότερ, εκείνα που την έβγαλαν από την αφάνεια και την έκαναν πλούσια και διάσημη.
info:
Ρόμπερτ Γκάλμπρεϊθ
Ο μεταξοσκώληκας
Μετάφραση Χρήστος Καψάλης,
Εκδόσεις Ψυχογιός, 2014, σελ. 620, τιμή 18,80 ευρώ