Ο Μάρκος Κρητικός επιλέγει δεκατέσσερα μυθιστορήματα και μια συλλογή διηγημάτων από την εκδοτική παραγωγή ξένων συγγραφέων αστυνομικής μυθοπλασίας για το 2024.
Μετάφραση: Αντώνης Καλοκύρης
Κλειδάριθμος
σελ. 648
Ο Τζέιμς Ελρόι, στην όγδοη δεκαετία της ζωής του, συνεχίζει να σοκάρει το αναγνωστικό κοινό. Στο νέο του μυθιστόρημα Οι γητευτές –ίσως το καλύτερο από τα τελευταία έργα του–, μας μεταφέρει στο Λος Άντζελες το καλοκαίρι του 1962, για να παρουσιάσει μια άγρια μυθιστορηματική εκδοχή για τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε από υπερβολική δόση βαρβιτουρικών. Η είδηση συγκλονίζει το Χόλιγουντ ενώ παράλληλα η απαγωγή μιας στάρλετ ταινιών β’ διαλογής αυξάνει την καχυποψία. Ο διευθυντής της Αστυνομίας με τα φώτα της δημοσιότητας στραμμένα πάνω του καλεί σε βοήθεια τον Φρέντι Ότας. Ο τοξικομανής διεφθαρμένος και επίορκος πρώην αστυνομικός, «ο Κέρβερος που κρατάει αιχμάλωτο το Χόλιγουντ» –παλιός μας γνώριμος από τη θρυλική τριλογία Underworld USA, και πρωταγωνιστής του τελευταίου βιβλίου του Ελρόι– θα τα βάλει με όποιον του σταθεί εμπόδιο στην αναζήτηση της αλήθειας, όσο ψηλά κι αν βρίσκεται. Ένα αιρετικό και βλάσφημο μυθιστόρημα, με συνύπαρξη δραματικών και κωμικών στοιχείων, όπου ο σπουδαιότερος εν ζωή συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών με τη γνωστή στακάτη αφήγησή του αποτυπώνει έναν δαιδαλώδη υπόγειο κόσμο καθολικής εξαχρείωσης πίσω από την λαμπερή βιτρίνα της βιομηχανίας του θεάματος και αναπαριστά ρεαλιστικά την τοιχογραφία της Αμερικής στις αρχές του 60, της θρυλικής δεκαετίας της αμφισβήτησης, του αντικομφορμισμού της σεξουαλικής απελευθέρωσης και των μεγάλων κοινωνικών αλλαγών.
- Φρεντερίκ Φαζαρντί – Sniper
Μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς
Εκδόσεις των Συναδέλφων
σελ. 136
Σνάιπερ είναι το όνομα που έχει δώσει ο Τύπος σε έναν διαβόητο επαγγελματία δολοφόνο. Εκτελεί με επιτυχία τα συμβόλαια θανάτου που του αναθέτει ό Χάρι, ένας παλιός του γνώριμος απ’ τον στρατό που έχει σχέσεις με τον υπόκοσμο. Ένα σπίτι στο οποίο ζει με την όμορφη Μαρί-Φρανς και τον μικρό αδερφό της Πατρίκ σε μια πολυπολιτισμική γειτονία του Παρισιού, με δαιδαλώδη σοκάκια και ψηλά κτίρια, αποτελεί το ορμητήριό του. Ο σκοπός του είναι να μαζέψει χρήματα για να αποσυρθεί από το επάγγελμα και να ζήσουν ήρεμα σε μια αγροτική κατοικία στη Νορμανδία. Όταν όμως θα αναγκαστεί, για να βγάλει από την δύσκολή θέση τον Πατρίκ και τον φίλο του, να σκοτώσει τον άντρα που τους είχε πιάσει επ’ αυτοφώρω να κλέβουν, θα αρχίσουν τα προβλήματα. O αστυνομικός διευθυντής Γκαρντέλ, θα αντιληφθεί ότι δράστης του φόνου είναι ο Σνάιπερ και θα αρχίσει την έρευνα στη περιοχή γύρω απ’ τον τόπο του εγκλήματος. Ένα άνευ προηγουμένου μακελειό σε ένα αστυνομικό τμήμα και μια πληροφορία από το μακρινό παρελθόν θα τον οδηγήσουν στα ίχνη του. Μια σκληρή αστυνομική νουβέλα με ξέφρενο αφηγηματικό ρυθμό, απόλυτη λιτότητα εκφραστικών μέσων «αλά Μανσέτ», και υποδειγματικά κλιμακούμενο σασπένς όσο πλησιάζει η τελική αναμέτρηση.
Μετάφραση: Αργυρώ Μακάρωφ
Άγρα
σελ. 232
Ο Ντέηβ Γκάλλοουεϊ, ωρολογοποιός στο χωριό Έβερτον, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, από τη μέρα που τον εγκατέλειψε η γυναίκα του, έχει αφοσιωθεί στην ανατροφή του γιού του Μπεν. Όμως, ένα βράδυ που ο δεκαεξάχρονος Μπεν λείπει από το σπίτι, ο πατέρας του θα ακούσει στις ειδήσεις, ότι ο γιος του είναι καταζητούμενος από την αστυνομία και το FBI γιατί πυροβόλησε και σκότωσε έναν πενηντατετράχρονο άνδρα σε μια γειτονική πολιτεία, και συνοδευμένος από την σχεδόν συνομήλικη φίλη του, έκλεψαν στη συνέχεια το αυτοκίνητο του θύματος και τράπηκαν σε φυγή. Ο Ντέηβ Γκάλλοουεϊ, σκαρισμένος από το γεγονός και κατατρεγμένος από αλυσιτελή διλλήματα και ενοχές, θα προσπαθήσει να κατανοήσει την πράξη του γιού του και να τον βοηθήσει. Τελικά οι δυο νέοι θα συλληφθούν και θα οδηγηθούν στη φυλακή. Ο ωρολογοποιός του Έβερτον είναι ένα από τα αποκαλούμενα «σκληρά» (roman durs) μυθιστορήματα χωρίς τον επιθεωρητή Μαιγκρέ, από τα τελευταία της περιόδου (1945-1955) που ο Σιμενόν είχε εγκατασταθεί στην Αμερική. Με έντονα στοιχεία ψυχολογικού δράματος και συγκινησιακές εξάρσεις και με την αστυνομική πλοκή να λειτουργεί ως πρόσχημα, ο συγγραφέας, με την ψυχογραφική δύναμη που χαρακτηρίζει τα έργα του, ανατέμνει έξοχα μια αδιέξοδη σχέση μεταξύ πατέρα και γιου δίνοντας έμφασή στην ατμόσφαιρα της ιστορίας και στο υπαρξιακό βάθος των πρωταγωνιστών.
Μετάφραση: Κρίτων Ηλιόπουλος
Τόπος
σελ. 288
Την περσινή χρονιά γνωρίσαμε για πρώτη φορά, από τις εκδόσεις Τόπος, τον Αλέξις Ραβέλο, στις δυο πρώτες περιπέτειες του συνταξιούχου ναυτικού και κατά συνθήκη ντετέκτιβ, Ελάδιο Μονρόι που ζει ήσυχα στο Λας Πάλμας των Κανάριων Νησιών, συνδέεται με μια νεαρή που εργάζεται σε βιβλιοπωλείο, διαβάζει λογοτεχνία, έχει σχέσεις με λούμπεν στοιχεία της πόλης και συμπληρώνει το εισόδημά του με δουλειές στα όρια της νομιμότητας. Στην τρίτη περιπέτεια από τις έξι της σειράς, με τίτλο Οι σκληροί δεν διαβάζουν ποίηση ένας δικηγόρος θα προσεγγίσει τον Ελάδιο για να τον φέρει σε επαφή με τη χήρα ενός περιώνυμου επιχειρηματία. Εκείνη θα του αναθέσει να εντοπίσει ένα ξύλινο κουτί πούρων, που είναι οικογενειακό κειμήλιο και υποθέτει ότι έχει στην κατοχή της μια νεαρή εικαστικός που υπήρξε ερωμένη του συζύγου της. Η υπόθεση μοιάζει απλή και κατάλληλη για να βγάλει γρήγορα και χωρίς κόπο ένα χαρτζιλίκι. Όμως ο έξυπνος αλλά ξεροκέφαλος Ελάδιο γρήγορα θα αντιληφθεί ότι κάποιοι είναι διατεθειμένοι ακόμα και να σκοτώσουν προκειμένου να το αποκτήσουν αλλά δεν θα διστάσει να εμπλακεί σε μια ιστορία που θα τον φέρει αντιμέτωπο με αδίστακτους κακοποιούς που υπηρετούν σκοτεινά επιχειρηματικά συμφέροντα. Απολαυστικό hard boiled, με έμφαση στο σασπένς ξέφρενο ρυθμό και υποδόριο χιούμορ.
- G. K. Chesterton – Η αθωότητα του πατρός Μπράουν
Μετάφραση: Μαριάννα Σταυροπούλου
Σκιά
σελ. 300
Ο πνευματώδης, πολυτάλαντος και «πρίγκιπας του παράδοξου», Γκίλμπερτ Κιθ Τσέστερτον, θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Ως συγγραφέας μυστηρίου καθιερώθηκε με τις ιστορίες του κατά συνθήκη ντετέκτιβ πατέρα Μπράουν, μια ιδιότυπη λογοτεχνική φιγούρα που εμφανίζεται σε πενήντα δυο διηγήματα τα οποία έχουν εκδοθεί σε πέντε συλλογές. Μια απ’ αυτές, είναι Η αθωότητα του πατρός Μπράουν, με δώδεκα συναρπαστικές όσο και παράδοξες ιστορίες μυστηρίου και πρωταγωνιστή έναν ευφυή Καθολικό ιερέα, σε μια μικρή ενορία στην κομητεία του Έσσεξ, ξακουστό για την ικανότητα του να εξιχνιάζει δύσκολες αστυνομικές υποθέσεις βασιζόμενος στη διορατικότητά του και στη βαθιά γνώση της ανθρώπινης φύσης. «Περιμένω μέχρι να καταλάβω ότι είμαι μέσα σ’ έναν δολοφόνο, κάνοντας τις σκέψεις του και παλεύοντας με τα πάθη του· μέχρι να βρεθώ για τα καλά στη θέση του και να νιώσω το κρυφό, κολασμένο μίσος του· μέχρι να δω τον κόσμο με το δικό του αιμοβόρο και αλλήθωρο βλέμμα, κοιτάζοντας ανάμεσα απ’ τις παρωπίδες της πλανημένης του συνείδησης». Ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες –επηρεασμένος από το έργο του Τσέστερτον– έγραψε μεταξύ άλλων: «Τα διηγήματά του μοιάζουν με αστυνομικά αλλά είναι κάτι πολύ περισσότερο […] Καθεμία από τις ιστορίες είναι ένας μικρός μύθος και ταυτόχρονα ένα σύντομο θεατρικό έργο […] Ήξερε πως να αξιοποιήσει στο έπακρο ένα detective story».
- Peter Heller – Το ποτάμι
Μετάφραση: Άγγελος Αγγελίδης, Μαρία Αγγελίδου
Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου
σελ. 266
Δυο συμφοιτητές που τους ενώνει η αγάπη τους για τη φύση και το πάθος τους για το ψάρεμα και την κωπηλασία αποφασίζουν τις τελευταίες μέρες του καλοκαιριού να κάνουν ένα μεγάλο περιπετειώδες ταξίδι στις αχανείς δασώδεις εκτάσεις του βορειοανατολικού Καναδά διασχίζοντας με κανό, λίμνες, αφρισμένα ποτάμια και επικίνδυνους καταρράκτες, με σκοπό να φτάσουν σε ένα χωριό Ινδιάνων στον κόλπο του Χάντσον. Ξεκομμένοι από τον υπόλοιπο κόσμο και ενώ χρειάζονται περίπου δυο εβδομάδες για να φτάσουν στον προορισμό τους, θα αντιληφθούν ότι μια τεράστια πυρκαγιά κινείται απειλητικά προς το μέρος τους και το ταξίδι αναψυχής θα μετατραπεί ξαφνικά σε έναν ανελέητο αγώνα επιβίωσης που θα δοκιμάσει τις αντοχές τους και τη σχέση τους. Μια κακοποιημένη γυναίκα που θα βρουν αναίσθητη στον δρόμο τους θα δυσχεράνει τη μάχη τους με τον χρόνο και θα τους φέρει αντιμέτωπους με νέους κινδύνους. Το ποτάμι δεν υπηρετεί βασικές συμβάσεις του αστυνομικού μυθιστορήματος. Είναι όμως μια καθηλωτική περιπέτεια περιπλάνησης με έντονα στοιχεία θρίλερ και μυστηρίου. Ο συγγραφέας υποβάλει τον αναγνώστη σε μια αίσθηση συνεχούς απειλής φόβου και αβεβαιότητας και κλιμακώνει υποδειγματικά το σασπένς προς το τέλος της ιστορίας ενώ οι λυρικές περιγραφές των παρθένων τοπίων, και της άγριας πανίδας ανεβάζουν το επίπεδο του βιβλίου.
- Hugues Pagan– Oι ανώνυμοι
Μετάφραση: Γιάννης Καυκιάς
Πόλις
σελ. 480
Τη δεκαετία του ’70, σε μια πόλη της γαλλικής επαρχίας που δεν κατονομάζεται, η δεκαπεντάχρονη κόρη ενός σιδηροδρομικού υπάλληλου εξαφανίζεται και την επόμενη μέρα οι φόβοι επιβεβαιώνονται. Εντοπίζεται άγρια δολοφονημένη και σεξουαλικά κακοποιημένη. Ο αρχηγός της αστυνομίας με πρόθεση να κλείσει γρήγορα την υπόθεση δηλώνει αυθαίρετα ότι «επρόκειτο για ένα έγκλημα περιπλανώμενου αλήτη» και οργανώνει μια μεγάλη επιχείρηση για να εντοπίσει τον δράστη στις περιοχές που ζουν άστεγοι και μετανάστες. Όμως, ο επιθεωρητής της αστυνομίας και παρασημοφορημένος υπολοχαγός του πολέμου της Αλγερίας, Κλοντ Σνεντέρ –τον είχαμε γνωρίσει στο εξαιρετικό νουάρ Χαμένο προφίλ (Πόλις, 2019)– που έχει πρόσφατα επιστρέψει στην πόλη εγκαταλείποντας μια λαμπρή καριέρα στην παρισινή αστυνομία, θα αναλάβει την υπόθεση και από τα πρώτα στοιχεία θα αντιληφθεί ότι κάτι παράξενο κρύβεται πίσω απ’ τη δολοφονία. Το πολυβραβευμένο μυθιστόρημα, Οι ανώνυμοι, περιγράφει έξοχα τη νοσηρή ατμόσφαιρα μιας εκμαυλισμένης κοινωνίας που υποθάλπει τη διαφθορά, την κατάχρηση εξουσίας τις ταξικές διαφορές και τις ακραίες πολιτικές θέσεις. Σε περιβάλλον γενικευμένης σήψης και ενώ οι μελαγχολικές νότες των μπλουζ συνοδεύουν αρμονικά την αφήγηση σαν μουσική υπόκρουση κινηματογραφικής ταινίας, ένας αρχετυπικός ντετέκτιβ, με νωπές τις επώδυνες μνήμες του πολέμου, αρνείται πεισματικά να παραβεί τις αρχές του αν και γνωρίζει ότι το παιχνίδι είναι χαμένο.
- Jim Feast – O Σέρλοκ Χολμς και το μυστικό του Καρλ Μαρξ
Μετάφραση: Όλγα Καρυώτη
Έρμα
σελ. 248
Βρισκόμαστε στη λουτρόπολη Κάρλσμπαντ της Βοημίας, τον Αύγουστο του 1875, τέσσερα χρόνια μετά τα δραματικά γεγονότα της Παρισινής Κομμούνας, που βρίσκονται συνεχώς στο φόντο της ιστορίας και οι αντηχήσεις τους επηρεάζουν τον τρόπο που σκέφτεται και ενεργεί το εκκεντρικό καστ των πρωταγωνιστών. Η ιστορία ξεκινά με τον διπλό φόνο, ενός ζάπλουτου Αμερικάνου, μεγαλέμπορου όπλων και μιας υπηρέτριας στα ιαματικά λουτρά του ξενοδοχείου. Ο φιλόσοφος Καρλ Μαρξ που έχει επισκεφτεί την πόλη ινκόγκνιτο για λόγους υγείας με την έξυπνη κόρη του Έλενορ και ο νεαρός Σερλοκ Χολμς που βρίσκεται εκεί με την οικογένειά του για διακοπές θα αναλάβουν δράση σε ρόλους ντετέκτιβ. Παράλληλα η αστυνομία ερευνά τα κίνητρα των δολοφονιών αλλά κάποιοι εκ των υπόπτων συμπεριφέρονται παράξενα φοβούμενοι ότι θα αποκαλυφθούν τα μυστικά τους. Ένα διασκεδαστικό και πνευματώδες αστυνομικό μυθιστόρημα, στα πρότυπα του Σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ που συνδυάζει τις βασικές νόρμες του whodunit με την βικτωριανή ατμόσφαιρα των ιστοριών μυστηρίου. Ο συγγραφέας, με φλεγματικό χιούμορ και έντονα παρωδιακά στοιχεία, διαπλέκει μυθιστορηματικούς ήρωες με ιστορικά πρόσωπα, και στοιχεία μυθοπλασίας με πραγματικά γεγονότα, και με πλήθος διακειμενικών λογοτεχνικών αναφορών «συνομιλεί» με σπουδαίους φιλοσόφους και συγγραφείς προκειμένου να μας διαφωτίσει για το πνεύμα και την κουλτούρα της εποχής, στοιχεία που προσδίδουν σε ένα κλασικό whodunit μια ενδιαφέρουσα νεωτερική εκδοχή.
- Jo Nesbo– Ο Βασιλιάς
Μετάφραση: Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη
Μεταίχμιο
σελ. 516
Ο πιο επιτυχημένος εκπρόσωπος της σκανδιναβικής αστυνομικής λογοτεχνίας με πωλήσεις που φτάνουν τα εξήντα εκατομμύρια αντίτυπα, τέσσερα χρόνια μετά Το βασίλειο, ένα εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ με φόντο την άγρια και μυστηριώδη τοπογραφία της νορβηγικής υπαίθρου επιστρέφει στη μικρή πόλη Ος και συνεχίζει την ιστορία των αδερφών Καρλ και Ρόι Όπγκαρντ που ακολουθούν τη μοίρα που έχει προδιαγράψει το σκοτεινό παρελθόν τους. Τους συναντάμε να έχουν ξαναφτιάξει το ξενοδοχείο που είχε καεί και να σχεδιάζουν με σκοτεινές μεθοδεύσεις την επέκτασή του, που δεν είναι προς όφελος των κατοίκων αφού για την υλοποίηση της απαιτείται μια οδική παράκαμψη που θα δυσχεράνει την οδική πρόσβαση στην περιοχή. Παράλληλα ο Ρόι ονειρεύεται να κατασκευάσει στο Ος το μεγαλύτερο λούνα-παρκ της χώρας. Όμως ο σερίφης της περιοχής που έχει σοβαρό λόγο για να εκδικηθεί τα δυο αδέρφια διαθέτει μια νέα τεχνολογία με την οποία μπορεί να αποδείξει τη ενοχή τους σε μια σειρά φόνων. Ο συγγραφέας απαλλαγμένος από τα στερεότυπα του police procedural και τις συνήθειες του Χάρι Χόλε παρουσιάζει ένα σκληρό πολύ-φονικό θρίλερ με εξαιρετική αποτύπωση του νοσηρού κόσμου των πρωταγωνιστών και δίνει έμφαση στο σασπένς με τις απρόβλεπτες αντιδράσεις τους που τροφοδοτούν με σαρωτική δύναμη από το παρελθόν, ο φθόνος, οι τύψεις και η μανία για εκδίκηση.
Μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής
Αίολος
σελ. 390
Ένα ανόητο λάθος και στη συνέχεια τραγικοί χειρισμοί που προκάλεσαν πανικό με παραλίγο καταστροφικές συνέπειες κατά τη διάρκεια μιας εκπαιδευτικής άσκησης σε πολυσύχναστο σιδηροδρομικό σταθμό του Λονδίνου ήταν ο λόγος που ο πράκτορας Ρίβερ Κάρταραϊτ μετατέθηκε στην Οικία Σλάου. Ήταν το μέρος –γνωστό και ως «Στάβλος»– όπου πήγαιναν να υπηρετήσουν το υπόλοιπο της καριέρας τους τα «κουτσά άλογα», όπως ονομάζονταν οι αποτυχημένοι κατάσκοποι της Μ15 «που είχαν αφήσει κάποια απαράδεκτη κηλίδα στα χρονικά της Υπηρεσίας». Όταν ένας νεαρός Πακιστανός πέφτει θύμα απαγωγής από ακροδεξιούς οι οποίοι απειλούν στο διαδίκτυο ότι θα τον αποκεφαλίσουν σε σαράντα οκτώ ώρες είναι η ευκαιρία που έψαχναν τα «κουτσά άλογα» για να αναλάβουν δράση και να ξεδιπλώσουν τα διαφορετικά ταλέντα τους. Μια πρωτότυπη κατασκοπική περιπέτεια με λεπτή ειρωνεία στην αφήγηση και απολαυστικούς διαλόγους, που συνδυάζει επιτυχημένα τα κωμικά στοιχεία των χαρακτήρων με το μυστήριο της ιστορίας. Τα Κουτσά άλογα είναι το πρώτο από μια σειρά οκτώ πολυβραβευμένων και πολυμεταφρασμένων μυθιστορημάτων που έχουν μεταφερθεί στην μικρή οθόνη με μεγάλη επιτυχία, με τον Γκάρι Όλντμαν στον ρόλο του αρχηγού των παραγκωνισμένων κατασκόπων.
- Percival Everett – Τα δέντρα
Μετάφραση: Παναγιώτης Τομαράς
Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός
σελ. 411
Μια δεκαετία με το μυθιστόρημα, Η θεραπεία του νερού (Πόλις), ξαναβρίσκουμε τον σπουδαίο Αμερικανό συγγραφέα στο επίσης εξαιρετικό, και υποψήφιο για το βραβείο Booker (2022), Tα δέντρα. Στον πυρήνα της υπόθεσής του βρίσκεται η αληθινή ιστορία της άγριας δολοφονίας του δεκατετράχρονου Αφροαμερικανού Έμετ Τιλ στην πολιτεία του Μισισιπή, το καλοκαίρι του 1955, από μια παρέα λευκών, επειδή μάλλον είχε τολμήσει να φλερτάρει μια νεαρή λευκή κοπέλα. Μια σειρά τελετουργικών δολοφονιών, το 2018 στην ίδια περιοχή, μοιάζουν με πράξεις εκδίκησής για τον φόνο του Έμετ Τιλ αφού τότε οι δράστες αν και είχαν συλληφθεί τελικά αθωώθηκαν. Το παράδοξο της ιστορίας είναι ότι δίπλα στα πτώματα των λευκών βρίσκεται κάθε φορά και το πτώμα ενός μαύρου που εξαφανίζεται μυστηριωδώς από το νεκροτομείο και εμφανίζεται πάλι στον τόπο του επόμενου εγκλήματος. Η υπηρεσία του FBI που ασχολείται με εγκλήματα φυλετικού μίσους θα στείλει δυο μαύρους ντετέκτιβ να ερευνήσουν την υπόθεση. Ένα πολύ ιδιαίτερο μυθιστόρημα για την φυλετική βία και την ατιμωρησία της. Η πρωτοτυπία του έγκειται στο τολμηρό εγχείρημα του Έβερετ να διαχειριστεί με μαύρο χιούμορ και κατάδηλη ειρωνεία το θέμα του ρατσισμού και τις ανοιχτές πληγές που έχει αφήσει στον Αμερικάνικο Νότο και με την συγγραφική του μαεστρία να οδηγήσει την ιστορία σε ένα παραληρηματικό όσο και παρανοϊκό τέλος.
Μετάφραση: Δημήτρης Δημακόπουλος
Πόλις
σελ. 536
Η ιστορία ξεκινά το 1960 στη Γενεύη με την αφήγηση των συνθηκών της δολοφονίας με δηλητήριο, του Φελίξ Μουμιέ, ηγέτη του αντιαποικιακού αγώνα στο Καμερούν. Δυο χρόνια αργότερα στο Παρίσι, ο παλιός μας γνώριμος Λυκ Μπλανσάρ που έχει παραιτηθεί από την αστυνομία και εργάζεται ως δημοσιογράφος αναζητά στοιχεία για την εμπλοκή στη δολοφονία των γαλλικών μυστικών υπηρεσιών. Η έρευνα θα τον οδηγήσει στη Γιαουντέ, την πρωτεύουσα του Καμερούν όπου θα μπει στο στόχαστρο της γαλλικής κυβέρνησης καθώς προσπαθεί να φέρει στο φως τους παρασκηνιακούς πολιτικούς και στρατιωτικούς μηχανισμούς που έπνιξαν στο αίμα το κίνημα εξέγερσης των πολιτών για πλήρη και πραγματική ανεξαρτησία. Ο συγγραφέας, με την επιτυχημένη συνταγή του εξαιρετικού και πολυβραβευμένου μυθιστορήματος Ρέκβιεμ για μια Δημοκρατία (Πόλις, 2021) κινείται επιδέξια στα όρια της δημοσιογραφικής έρευνας και της μυθοπλασίας χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία ως μέσο για να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια για τον πόλεμο του Καμερούν, σε μια από τις πιο σκοτεινές περιόδους της γαλλικής αποικιοκρατίας. Ένα καθηλωτικό πολιτικό νουάρ υψηλής έντασης, αντάξιο της σπουδαίας γαλλικής παράδοσης στο είδος.
- Nick Harkaway – H επιλογή του Κάρλα
Μετάφραση: Κάντζολα-Σαμπατάκου Βεατρίκη
Bell / Χαρλένικ Ελλάς
σελ. 354
«Ήμουν ερωτευμένος με το παιχνίδι του Σμάιλι με τον Κάρλα» έγραψε ο Νικ Χάρκαγουεϊ στον επίλογο του Σίλβερβιου, του τελευταίου έργου του διάσημου πατέρα του, Τζον λε Καρέ, το οποίο ανέσυρε ατελές από το αρχείο του, μετά τον θάνατό του και επιμελήθηκε την έκδοσή του. Τρία χρόνια αργότερα με το μυθιστόρημα Η επιλογή του Κάρλα, αναβιώνει το μυθιστορηματικό σύμπαν του θρυλικού κατάσκοπου. Την Άνοιξη του 1993, μια από τις πιο ζοφερές και ταραχώδεις χρονιές του Ψυχρού Πολέμου, ο Τζορτζ Σμάιλι έχει αποχωρήσει από το Σέρκους. Όμως η υπηρεσία θα τον επαναφέρει στη δράση. Ένας Ρώσος κατάσκοπος έχει αυτομολήσει κάτω από ασυνήθιστες συνθήκες και ο δολοφόνος που είχαν στείλει στο Λονδίνο για να του κλείσει το στόμα δεν έχει δώσει σημεία ζωής. Ο Σμάιλι αναλαμβάνει ως τελευταία του αποστολή, να ανακρίνει μια Ουγαρέζα πρόσφυγα που ήταν υπάλληλος του Ρώσου πράκτορα με σκοπό να της αποσπάσει πληροφορίες που θα τον οδηγήσουν στα ίχνη του. Σύντομα ο Σμάιλι θα βρεθεί μπλεγμένος σε ένα επικίνδυνο μυστήριο που θα τον φέρει σε σύγκρουση με τον μετέπειτα μεγάλο του εχθρό, θα προετοιμάζει την εμβληματική Τριλογία του Κάρλα και θα σηματοδοτήσει για τους αναγνώστες μια απρόσμενη επιστροφή στον κόσμο του μεγαλύτερου συγγραφέα κατασκοπικής λογοτεχνίας.
Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη
Carnivora (2024)
σελ. 336
Το μυθιστόρημα Καθεδρικοί έχει στον πυρήνα της υπόθεσής του μια οικογενειακή τραγωδία. Το πτώμα της δεκαεφτάχρονης Άννας Σαρδά βρέθηκε καμένο και τεμαχισμένο σε μια αλάνα κοντά στο σπίτι της. Τριάντα χρόνια αργότερα το έγκλημα παραμένει ανεξιχνίαστο. Έξι άνθρωποι από το στενό περιβάλλον της Άννας και ένας αστυνομικός που αν και άπειρος τότε, είχε διακρίνει την αντίφαση των αποδεικτικών στοιχείων της έρευνας, συμπληρώσουν το παζλ της αφήγησης. Δίνουν τη δική τους εκδοχή στα γεγονότα και το πόσο στιγμάτισαν την μετέπειτα ζωή τους, ενώ αποκαλύπτουν τα μυστικά τους και ομολογούν ή δικαιολογούν τις ενοχές τους για τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους. Την ύστατη ώρα, ο πατέρας της Άννας αποφασίζει με τη συνδρομή του αστυνομικού να ρίξουν φως στην υπόθεση. Ένα ψυχολογικό νουάρ που ανατέμνει έξοχα τις ανθρώπινες σχέσεις σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μυστικοπάθειας, υποκρισίας και θρησκευτικής μισαλλοδοξίας. Η Κλαούδια Πινιέιρο στα έργα της εστιάζει στην ενδελεχή απόδοση της ψυχοσύστασης των πρωταγωνιστών, βάζει ψηλά τον πήχη της λογοτεχνικότητας και προσελκύει νέους, πιο απαιτητικούς αναγνώστες στη νουάρ λογοτεχνία.
- Philip Kerr – Στο χακί
Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Κέδρος (2024)
σελ. 536
To μυθιστόρημα Στο χακί είναι το έβδομο από τα δεκατέσσερα της σειράς με πρωταγωνιστή τον θρυλικό Μπέρνι Γκούντερ. Αυτή τη φορά τον συναντάμε με πλαστά στοιχεία το 1954, στην Κούβα, από όπου και αποφασίζει να διαφύγει με σκάφος στη Δομινικανή Δημοκρατία με τη συντροφιά μιας νεαρής αντάρτισσάς προκειμένου να αποφύγει άλλη μια αποστολή θανάτου απ’ αυτές που συνήθως του αναθέτουν. Όταν συλληφθεί από ένα περιπολικό σκάφος του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και αποκαλυφθεί η ταυτότητά του θα μεταφερθεί σε φυλακή της Νέας Υόρκης και από εκεί μετά από εξαντλητικές ανακρίσεις στο Βερολίνο. Αφού εκβιάζεται να συνεργαστεί με τη γαλλική αντικατασκοπεία, θα καταλήξει στις διαβόητες φυλακές Λάντσμπεργκ, εκεί που οι σύμμαχοι ανέκριναν και δίκαζαν τους εγκληματίες πολέμου. Ένα καθηλωτικό ιστορικό θρίλερ με πολυδαίδαλη πλοκή, την οποία ο συγγραφέας συνθέτει με αναδρομές του πρωταγωνιστή σε διαφορετικές χρονικές περιόδους του πολέμου συνυφαίνοντας την μυθοπλασία μιας αστυνομικής έρευνας με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής σε μια από τις πιο συναρπαστικές περιπέτειες της σειράς.