Επιλογές καλοκαιριού

0
404

 

Γιάννης Ν. Μπασκόζος.

Είναι πολλά τα καλά βιβλία. Μικρές επισημάνσεις που μπορούν να συμπληρωθούν από τον κάθε αναγνώστη.

 

Pessoa (1)Fernando Pessoa, Τα ποιήματα του Άλβαρο Ντε Κάμπος, Gutenberg

Τα ποιήματα του Πεσσόα δημοσιευμένα με το όνομα Άλβαρο Ντε Κάμπος είναι μια καταβύθιση στον προσωπικό κόσμο του πιο ιδιαίτερου ευρωπαίου συγγραφέα. Περιέχει τρεις ενότητες , διακριτές, που αντανακλούν την ψυχολογία και τον υπαρξιακό προβληματισμό του περίφημου πορτογάλου συγγραφέα. Του ίδιου σε νέες μεταφράσεις και άλλα βιβλία του από τον ίδιο εκδοτικό οίκο.

 

 

 

highsmithΠατρίτσια Χάισμιθ, Αυτή η γλυκιά αρρώστια, μτφρ: Μαρία Λαινά, Μεταίχμιο

Από τις λίγες συγγραφείς αστυνομικών ιστοριών που καταγράφονται ως λογοτέχνιδες και όχι απλώς ως συγγραφείς του είδους.  Ο ήρωας ετοιμάζει την ερωτική φωλιά για αυτόν και την αγαπημένη του, μόνον που αυτή δεν έχει πειστεί για κάτι τέτοιο. Κανείς δεν μπορεί να υποπτευθεί τον τρόμο που ελοχεύει στην καθημερινότητα.

 

franzenΤζόναθαν Φράνζεν, Κραδασμοί, μτφρ: Γ.Ι.Μπαμπασάκης, Ψυχογιός

Είναι το δεύτερο μυθιστόρημα του Τζόναθαν Φράνζεν, γνωστού σε όλους από το διάσημο τρίτο μυθιστόρημά του «Διορθώσεις».  Η αφήγηση εστιάζει στην ιστορία μιας οικογένειας με τα μέλη της να αναπτύσσουν κεντρόφυγες τάσεις, να υφίστανται περιστατικά που τους αναστατώνουν και που προκαλούν κραδασμούς υπαρξιακούς και κοινωνικούς.

 

 

 

Η διαθήκη της ΜαρίαςColin Toibin, Η διαθήκη της Μαρίας, μτφρ: Αθηνά Δημητριάδου, Ίκαρος

Η Μαρία, μητέρα του Ιησού, καταθέτει τη δική της άποψη για τον γιό της, τον Ιησού, που θεωρεί ότι πεθαίνει για έναν άδικο και απροσδιόριστο σκοπό. Δεν την ενδιαφέρει καθόλου η ανθρωπότητα μπροστά στην απώλεια του γιου της και δεν παραλείπει να περιγράψει τις ενοχές που νιώθει που εγκατέλειψε τον γιο της όταν πέθανε. Στη θέση της θα μπορούσε να είναι μια οποιαδήποτε μάνα, όπως υπονοεί ο συγγραφέας.

 

 

i_oraia_zoi_tis_klara_siatoΗ ωραία ζωή της Κλάρα Σιάτο, μτφρ-επιμέλεια: Ιακώβ Σιμπή, Καρίνα Λάμψα, Καπόν

Διηγήματα, οικογενειακές αφηγήσεις, μαρτυρίες και ποιήματα που αντανακλούν την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης και της εβραϊκής κοινότητας από  τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο.  Συλλογή κειμένων που το καθένα αντανακλά μια δυνατή πτυχή μιας ζωής που εν πολλοίς αγνοούμε.

 

 

 

 

karderinaDona Tartt, Η καρδερίνα, μτφρ: Χριστιάννα Σακελλαροπούλου, Λιβάνης

Διάφοροι ήρωες με ενδιαφέρουσες περιπέτειες ενώ στο βάθος υπάρχει η σύνδεση με το μακρινό παρελθόν μέσα από ένα αξεπέραστο έργο τέχνης, ένα φημισμένο αλυσοδεμένο πουλί, μια πανέμορφη καρδερίνα, που μοιάζει να κοιτάζει τους πάντες με το αγέρωχο βλέμμα μιας αιχμαλωτισμένης περηφάνιας.  Η συγγραφέας απέσπασε το Πούλιτζερ λογοτεχνίας.

 

 

h-giorti-ths-ashmantotitas-milan-kundera-570-611x960Μίλαν Κούντερα, Η γιορτή της ασημαντότητας, Εστία

Ο Κούντερα επιστρέφει γράφοντας ένα βιβλίο μη – σοβαρό.  Ο ίδιος λέει ότι πάντα ήθελε να γράψει κάτι ανάλογο. Όμως και σε αυτό το μυθιστόρημά του πίσω από τις λέξεις και τις ασημαντότητες ξαναγράφει τον κόσμο του, έναν κόσμο βαθιά συναισθηματικό όσο και στοχαστικό. Εκπλήσσει αλλά και γοητεύει πάλι.

 

 

 

 

emilyΈμιλι Μπροντέ, Ανεμοδαρμένα Ύψη, μτφρ: Βασιλική Κοκκίνου, Μίνωας

Ιστορία, σχεδόν μυθική. Ο πατήρ Ερνσο φέρνει το σπίτι και υιοθετεί τον Χίθκλιφ, ένα αδέσποτο παιδί. Μετά τον θάνατο του κυρίου Ερνσο, ο Χίθκλιφ εξευτελίζεται από τον Χίντλεϊ, τον αδελφό της Κάθριν, και πιστεύοντας από μια παρεξηγημένη φράση της ότι η αγάπη του γι’ αυτήν δεν βρίσκει ανταπόκριση, εγκαταλείπει τα Ανεμοδαρμένα Υψη για να επιστρέψει ως ο απόλυτος άρχων μετά.

 

 

 

 

munroAlice Munro, Ακριβή μου ζωή, μτφρ: Σοφία Σκουλικάρη, Μεταίχμιο.

Ένα δίκαιο Νόμπελ Λογοτεχνίας 2013. Ιστορίες σε μια επαρχία του Καναδά, μια αφήγηση «μικρών ιστοριών» για «μικρούς ανθρώπους» και μαζί τέσσερις αυτοβιογραφικές αφηγήσεις. Απαράμιλλη τεχνική, βαθιά αγάπη για τους ανθρώπους, εξαίρετη γραφή και ένα κλίμα που σε συνεπαίρνει.

 

 

 

tziverΤζον Τσίβερ, Φάλκονερ, μτφρ: Ιλάειρα Διονυσοπούλου, Καστανιώτης

Ο Ιεζεκιήλ Φάραγκατ, καθηγητής πανεπιστημίου και ηρωινομανής εθισμένος στη μεθαδόνη, φυλακίζεται στο Σωφρονιστικό Ίδρυμα «Φάλκονερ» για το φόνο του αδελφού του. Κλεισμένος σε ένα άθλιο κελί, γίνεται καθημερινά μάρτυρας της θηριωδίας των δεσμοφυλάκων και των συγκρατούμενων του και νιώθει ζωντανός-νεκρός. Ο νους του όμως εξακολουθεί να ταξιδεύει ελεύθερος. Και καθώς επανέρχονται σαρωτικές οι μνήμες της τραυματικής παιδικής ηλικίας του και του ταραγμένου του γάμου, ο Φάραγκατ πασχίζει να επιβιώσει και να διατηρήσει την ανθρωπιά του μέσα στην ανελέητη βαρβαρότητα της φυλακής.

 

 

tisseron_oikogeneiaka_mystika

Serge Tisseron, Οικογενειακά μυστικά, μτφρ: Ματίνα Βασιλείου, ΑΓΡΑ

O Γάλλος ψυχίατρος και ψυχαναλυτής Σερζ Τισσερόν δίνει τις απαντήσεις χάρη στην τεράστια κλινικής εμπειρίας του. Τα μυστικά από μόνα τους δεν είναι ούτε καλά ούτε κακά. Γίνονται πρόβλημα από τη στιγμή που αιχμαλωτίζουν και βασανίζουν μέχρι την τρίτη γενιά τα μέλη της οικογένειας. Τα οικογενειακά μυστικά είναι ένα από τα κύρια αντικείμενα που μελετά. Ανακάλυψε την αλήθεια για τον Hergé απλώς και μόνον διαβάζοντας τις ιστορίες του Τεντέν (1983),

 

 
…….ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΑ

 

 

kaliΚατερίνα Σχινά, Καλή και ανάποδη- ο πολιτισμός του πλεκτού, Κϊχλη

Το πλεκτό ως μια αφορμή για πολιτιστικές μελέτες πάνω στις συμπεριφορές, τις κοινωνικές συνήθειες, τον φεμινισμό  και ταυτόχρονα  σχόλια πάνω στην ποίηση, την πεζογραφία, τις ανθρωπιστικές επιστήμες, τα μαθηματικά και τις κοινωνικά κινήματα. Ένα ντοκιμαντερίστικο αφήγημα γεμάτο ελκυστικές προσωπικές αναφορές.

 

 

 

noembriosΓιώργος Σκαμπαρδώνης, Νοέμβριος, Πατάκης

Στη φετινή συλλογή του κρατάει την καταβύθιση στα παλιά, ό ίδιος δηλώνει ότι μεγαλώνει και ψάχνει τα έρμα του κι αυτά που αγαπάει περισσότερο στη ζωή. Παραμένει πάντα βεβαίως  πεζογράφος “ου­χί πα­ρα­δε­δεγ­μέ­νης χρη­σι­μό­τη­τος” , οι ήρωες του διαφεύγουν του mainstream κοινωνικού παραδείγματος, και οι αναδυόμενες πτυχές των ανθρωπίνων σχέσεων κτυπούν κρυφές πληγές. Η  αφήγησή του Σκαμπαρδώνη διαθέτει ρυθμό, ανατροπές και μια παραμυθική ατμόσφαιρα , την οποίαν υποβάλλει τεχνηέντως και η βορειοελλαδίτικη λαλιά.

 

 

 

 

WatermarkΧ.Α. Χωμενίδης, Νίκη, Πατάκης

Η ζωή της Νίκης, μητέρας του συγγραφέα, που έζησε σε μια οικογένεια με το βαρύ όνομα των αγωνιστών (Νεφελούδη). Το μυθιστόρημά του είναι μια υπαρξιακή κατάδυση στο ζήτημα της κομματικής πίστης. Η βασική σύγκρουση του βιβλίου είναι η σύγκρουση ανάμεσα σε αυτή την πίστη και την οικογένεια, αποδεικνύοντας πως οι άνθρωποι είναι εντελώς απρόβλεπτοι σε κρίσιμες περιστάσεις: δεν συμπεριφέρονται ποτέ σαν μαθηματικές εξισώσεις.

 

 

martyΜάρτυ Λάμπρου, Με λυμένο χειρόφρενο, Κέδρος

Η Σώτη είναι μια νταλικέρισσα. Αναγκάζεται να γίνει οδηγός όταν ο πατέρας που οδηγούσε την νταλίκα – αυτή δίπλα του συνοδηγός – αρρωσταίνει και η Σώτη παίρνει το τιμόνι. Ένα γοητευτικό αφήγημα on the road  που δίνει αφορμές για κοινωνικές παρατηρήσεις μέσα από τη διαδικασία ενηλικίωσης της πρωταγωνίστριας.

 

 

 

troyllinoyΝίκη Τρουλλινού, Το τελευταίο καλοκαίρι της αθωότητας, Εστία

Μια σειρά προσωπικών αναμνήσεων που γίνονται κοινές για ομάδες ανθρώπων της ίδιας εποχής. Ένα ταξίδι από το Ηράκλειο μέχρι την άλλη άκρη της Ευρώπης, το Βερολίνο και  από το κέντρο της Αθήνας μέχρι την κορφή του Γιούχτα. Συγκίνηση, αναπόληση, παρέμβαση, ανησυχία. Ότι και να δείχνει το γραπτό της συγγραφέως το λέει με μια γλυκιά, δουλεμένη γλώσσα.

 

sebaΝικόλας Σεβαστάκης, Γυναίκα με ποδήλατο, Πόλις

Διηγήματα μιας κάποιας σημερινής εποχής. Οι ήρωες διαφορετικοί , οι ζωές τους ακόμα πιο διαφορετικές αλλά οι άνθρωποι πείσμονες στο να διεκδικούν πίστη στα λόγια και το βλέμμα του άλλου. Πίσω τους οι δεκαετίες περνούν αποσπασματικά, θραύσματα που τραυματίζουν και ταυτόχρονα συνενώνουν την ομορφιά και την απώλεια.

 

 

…ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΓΙ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ

sm_COVER-MUNDIAL_400Χρήστος Σωτηρακόπουλος, Στιγμές Μουντιάλ, Τόπος

Μια περιδιάβαση, με δημοσιογραφική πένα, στα Παγκόσμια Κύπελλα όλων των εποχών. Ο συγγραφέας συλλέγει στοιχεία, γεγονότα και ανθρώπινες στιγμές που χαρακτήρισαν, αρνητικά ή θετικά, τα περισσότερα από αυτά. Όλα περασμένα από το προσωπικό φίλτρο και την εμπειρία του καλού αθλητικογράφου.

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here