της Όλγας Σελλά
Αρχίζουν να πυκνώνουν οι ανακοινώσεις των ρεπερτορίων στα αθηναϊκά θέατρα. Αρχίζει να συγκροτείται σιγά σιγά όλο το θεατρικό τοπίο της προσεχούς σεζόν. Σταματούν οι σκόρπιες πληροφορίες, υπάρχουν πια οι τελικές ανακοινώσεις. Πρώτες παρατηρήσεις: πολλές επαναλήψεις από την προηγούμενη σεζόν, «τράβηγμα» της ουσιαστικής αρχής της σεζόν από τις αρχές Νοεμβρίου στην ουσία, στρίμωγμα πολλών νέων παραστάσεων τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Σημαίνει αυτό ένα συμμάζεμα των παραγωγών; Για να δούμε. Πάντως τα δύο θέατρα που θα παρουσιάσουμε σήμερα έχουν μετρημένο ρεπερτόριο και ισχυρές προτάσεις.
Θέατρο «Πορεία» – Επιστήμη και δικαιοσύνη
Τα προηγούμενα χρόνια, ο Δημήτρης Τάρλοου και το θέατρο «Πορεία» παρουσίασαν πολλά κλασικά έργα, διασκευασμένα ή μη. Φέτος, κάνει την ανατροπή. Προτείνει και παρουσιάζει σύγχρονα έργα, καινούργια, που είτε εμπνέονται από το κλασικό, είτε όχι. Πάντως και οι δύο νέες προτάσεις του θεάτρου αγγίζουν σύγχρονα και φλέγοντα θέματα της κοινωνίας, της επιστήμης, των ορίων. Επιστήμη και δικαιοσύνη θα μπορούσε να είναι η επικεφαλίδα. Η σεζόν, βέβαια, θα ξεκινήσει με τις επαναλήψεις δύο περυσινών παραστάσεων που είχαν μεγάλη επιτυχία, το «Έγκλημα και τιμωρία» που βασίζεται στο κλασικό μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστγιέφσκι, σε νέο κείμενο Θανάση Τριαρίδη (από 25 Σεπτεμβρίου) και το γοητευτικό και τρυφερό έργο του Φεντερίκ Γκαρθία Λόρκα «Περλιμπλίν και Μπελίσα» (από 28 Σεπτεμβρίου) –και τα δύο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου.
Και λίγο αργότερα θα δούμε τις νέες παραγωγές του. Η κεντρική παράσταση του «Πορεία» είναι ένα έργο, καινούργιο, εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα της Mary Shelley «Φρανκενστάιν». Η Έρι Κύργια, που υπογράφει το νέο έργο με τον τίτλο «Frankestein & Eliza» συνδυάζει την ιστορία της Σέλλεϊ με το αποτύπωμα της Τεχνητής Νοημοσύνης και τα ερωτήματα που δημιουργεί. Η ιστορία του Φρανκεστάιν είναι η αφορμή για να θίξει το έργο ερωτήματα που απασχολούν τον σύγχρονο άνθρωπο: για το ρόλο της Τεχνητής Νοημοσύνης, για τους σύγχρονους εφευρέτες και τις εφευρέσεις του, για τους φόβους που έχουμε απέναντι στο ρόλο που μπορεί να πάρουν οι μηχανές στη ζωή μας, για το ρόλο των επιστημόνων, των επιχειρηματιών, των ρυθμιστικών αρχών… Όλα είναι ανάμεσά μας, όλα ρυθμίζουν, λιγότερο ή περισσότερο, τις ζωές μας. Σκηνοθεσία, Δημήτρης Τάρλοου, με τον Γιάννη Στάνκογλου στον κεντρικό ρόλο. Μαζί του παίζουν οι: Νίκος Καλαμό, Ιερώνυμος Καλετσάνος, Μαρία Πανουργιά, Χριστίνα Στεφανίδη, Γιώργος Συμεωνίδης. Από 21 Νοεμβρίου.
Παράλληλα σχεδόν, κάθε Δευτέρα και Τρίτη από 29 Οκτωβρίου, στη σκηνή του «Πορεία» παρουσιάζεται ένα ολοκαίνουργο έργο, που βραβεύτηκε το 2022 με βραβείο Olivier στο Λονδίνο και το 2023 με Tony στη Νέα Υόρκη, και έχει ήδη ανεβεί σε περισσότερες από τριάντα χώρες. Μια παραγωγή της διεθνούς εταιρείας «Trish Wadley Productions» και του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Πορεία, υπό την αιγίδα του British Council και των Πρεσβειών Αυστραλίας και Μεγάλης Βρετανίας στην Ελλάδα.
Είναι η ιστορία της Tessa, μια νέας και δυναμικής δικηγόρους, που με πολλή δουλειά ξεπέρασε την καταγωγή της και εξελίχθηκε σε μια κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με συνάδελφό της πηγαίνει πολύ άσχημα. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ανυπεράσπιστη, έπειτα από σεξουαλική κακοποίηση. Και τότε αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν οι νόμοι. «Prima Facie» είναι ο τίτλος του έργου (σημαίνει «εκ πρώτης όψεως» στη νομική ορολογία), συγγραφέας η Αυστραλή Suzie Miller και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Οικονόμου. Στο ρόλο της Tessa, η Λένα Παπαληγούρα.
Φιλοξενούμενο, στο φετινό πρόγραμμα του «Πορεία», για μία εβδομάδα, θα είναι το γνωστό έργο της Γιασμίνα Ρεζά «Ο Θεός της σφαγής, σε μετάφραση Γιώργου Αρχιμανδρίτη. Είναι παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, σε σκηνοθεσία Μάνου Βαβαδάκη. Παίζουν: Ιώ Ασηθιανάκη, Φανή Γεωργακάκη, Γιώργος Κριθάρας, Φοίβος Παπακώστας. Από τις 23 ως τις 27 Οκτωβρίου.
- Για όλες τις παραστάσεις, μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου ισχύει προσφορά εισιτηρίων στην τιμή των 12 ευρώ.
Θέατρο «Πόρτα»- Μπέκετ
- Επιστροφή σε κλασικό κείμενο για τον Θωμά Μοσχόπουλο, που τα τελευταία χρόνια μας σύστησε μερικά αριστουργηματικά σύγχρονα έργα. Και μάλιστα μ’ ένα «ιερό κείμενο» του σύγχρονου ρεπερτορίου: Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ, αφού είναι ένα έργο που πάντα είναι πρόκληση για όποιον αναμετρηθεί μαζί του. «Πρόκειται για ένα έργο που το θαυμαστό ισοζύγιο φόρμας και περιεχομένου το καθιστά ένα ρηξικέλευθο αριστούργημα τόσο άχρονο όσο και σύγχρονο, τόσο συγκεκριμένο όσο και αφηρημένο, τόσο σαφές όσο και αινιγματικό. Ίσως μόνο με τα αριστουργήματα του αρχαίου δράματος μπορεί να συγκριθεί. Είναι λες και πρόκειται για ένα σχεδόν μυστικιστικό ‘ιερό κείμενο’ του σύγχρονου θεάτρου, ένα “ευαγγέλιο” που κάθε γενιά ανθρώπων που συνδέονται με το θέατρο έχει “καθήκον”, να καθρεφτιστεί σ’ αυτό και να αποπειραθεί μέσω των επανειλημμένων αναγνώσεων του να στοχαστεί και να αναζητήσει να οριστεί σε υπαρξιακό επίπεδο», λέει ο Θωμάς Μοσχόπουλος.
Θα είναι μια παράσταση με αποκλειστικά νέους ηθοποιούς στη διανομή, αντίθετα με τις ηλικίες που συνήθως επιλέγονται. Είναι ο τρόπος να κατατεθεί ένα σχόλιο για τα αδιέξοδα της νέας γενιάς. Στη σκηνή θα βρίσκονται οι Πάνος Παπαδόπουλος, Τάσος Ροδοβίτης, Γιάννης Σαμψαλάκης, Γιάννης Βαρβαρέσσος και Πέτρος Δημοτάκης.
- Από τις 15 Νοεμβρίου, στο θέατρο «Πόρτα». Η προπώληση ξεκίνησε. Μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου εισιτήρια στην τιμή των 13 ευρώ.