(από το Δελτίο του ΟΣΔΕΛ)
Αύξηση σε τζίρο και σε αντίτυπα σημειώθηκε στην παγκόσμια αγορά βιβλίου το 2021 σε σχέση με το 2020.
Συγκεκριμένα, οι εμπορικές εκδόσεις (έντυπα βιβλία, μυθοπλασίας και μη, που πωλήθηκαν σε φυσικά, σε ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία και μέσω των μεγάλων αλυσίδων λιανικής) φτάνουν τα €1,701 δις σε πωλήσεις, τα 115,6 εκατ. σε αντίτυπα (18 εκατ. περισσότερα από το 2020), σημειώνοντας αύξηση 16% και 18% αντίστοιχα σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Αξίζει να σημειωθεί η αύξηση στην αγορά του βιβλίου στις ευρωπαϊκές χώρες: +20% Γαλλία, +20% Ισπανία, +16% Ιταλία, 9% Νορβηγία, +9% Πολωνία, +8% Ολλανδία, +4% Αυστρία, +3% Γερμανία, +3% Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι νέοι τίτλοι σημείωσαν αύξηση 22,9% ενώ τα e-books σημείωσαν μείωση 5,6% σε σχέση με το 2020.
Η ευρωπαϊκή εκδοτική αγορά αξίζει 33 δισεκατομμύρια ευρώ: το 60% της παγκόσμιας αγοράς και 6 από τους 10 μεγαλύτερους διεθνείς εκδοτικούς ομίλους είναι ευρωπαϊκοί. 4 από τα Big 5 στις ΗΠΑ είναι και Ευρωπαϊκά. Αυτοί είναι κατά σειράν :
1 RELX Group (Reed Elsevier) UK/Netherlands/USA €4,797
2 Thomson Reuters USA €4,178
3 Bertelsmann Germany €4,103
4 Pearson UK €3,763
5 Wolters Kluwer Holland €3,529
6 Hachette Livre France €2,375
7 Springer Nature Germany €1,630
8 Wiley USA €1,491
9 Phoenix Publishing and Media Company China €1,357
10 HarperCollins USA €1,356
Τα στοιχεία προέρχονται από τον Ricardo Franco Levi, πρόεδρο της Ένωσης Ιταλών Εκδοτών (Associazione Italiana Editori), όπως τα παρουσίασε στην έρευνα “The Status of Books in Italy and Europe in the Second Year of the Pandemic” που διεξήχθη στο πλαίσιο του 39ου Σεμιναρίου για Βιβλιοπώλες που διοργάνωσε το Ίδρυμα Umberto και Elisabetta Mauri (Scuola Per Librai Umberto e Elisabetta Mauri). Η εν λόγω έρευνα αποτυπώνει την κατάσταση της αγοράς του βιβλίου στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Ιταλία κατά το δεύτερο έτος της υγειονομικής κρίσης.
Η αγορά στην Ιταλία
Όσον αφορά την Ιταλία, η ιταλική εκδοτική βιομηχανία εξακολουθεί να καταλαμβάνει την έκτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη, μετά τις ΗΠΑ, την Κίνα, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία και την τέταρτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η ανάπτυξη της ιταλικής αγοράς κατά 16% είναι η δεύτερη στην Ευρώπη, μπροστά από τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, και πίσω από τη Γαλλία, η οποία ανακάμπτει μετά την πτώση του 2020, και την Ισπανία. Το 2021 πραγματοποιήθηκαν 85.551 νέες έντυπες εκδόσεις, αύξηση 22,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών βιβλίων (eBooks) σημείωσαν πτώση το 2021 (86 εκατ.) συγκριτικά με το 2020 (97 εκατ.), αλλά παραμένουν σε επίπεδο υψηλότερο από το 2019 (71 εκατ.). Οι πωλήσεις audiobooks σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2020 (17,5 εκατ.) σε σχέση με το 2019 (9 εκατ.) και αυξήθηκαν επιπλέον 37% το 2021 (24 εκατ.). Οι πωλήσεις βιβλίων μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων ανέρχονται σε ποσοστό 43,5% επί των συνολικών πωλήσεων το 2021, από 29,6% το 2019. Από το 2020 στο 2021 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις δεν υποχώρησαν, αλλά σημείωσαν και μικρή αύξηση. Οι πωλήσεις στα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία αντιστοιχούν σε ποσοστό 51,5% των πωλήσεων για το 2021, έναντι 64% το 2019.
Κλείνοντας την παρουσίασή του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ιταλών Εκδοτών αναφέρθηκε στις μελλοντικές προκλήσεις, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα εξής σημεία:
- Διαρθρωτική φύση των μέτρων στήριξης (π.χ. χρηματοδότηση βιβλιοθηκών)
- Αναμονή του νέου νόμου για το βιβλίο (στήριξη της καινοτομίας και της διεθνοποίησης)
- Οδηγία (ΕΕ) 2019/790 για τα πνευματικά δικαιώματα στην ψηφιακή ενιαία αγορά
- Συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη, την κατανάλωση και τη διακίνηση (logistics)
- Διαθεσιμότητα και τιμή του χαρτιού
- Συνεχιζόμενες δυσκολίες στην τουριστική αγορά και στις εκδόσεις τέχνης
- Αβεβαιότητα για τις εκθέσεις και τα φεστιβάλ βιβλίου
- Πειρατεία