Τι κάνει τους ανθρώπους φονιάδες; (Tου Φίλιππου Φιλίππου)

0
363

Φίλιππος Φιλίππου

 

Κάθε χρόνο εκδίδονται στη χώρα μας εκατοντάδες μεταφρασμένα αστυνομικά μυθιστορήματα, εκ των οποίων δεν είναι όλα αξιανάγνωστα διότι στην πλειονότητά τους στηρίζονται σε μια επιτυχημένη, δηλαδή εμπορική, συνταγή και επαναλαμβάνει το ένα το άλλο. Επομένως, ο αναγνώστης πρέπει να κάνει αυστηρή επιλογή ώστε να απορρίψει τα κακά και τα μέτρια και να διαλέξει τα καλά, εκείνα που αξίζει τον κόπο να διαβαστούν. Τέτοιο καλό αστυνομικό είναι το μυθιστόρημα του Σκοτσέζου Ματ Μπεντόρις, ενός 45χρονου δημοσιογράφου (εργάστηκε ως αρθρογράφος και ρεπόρτερ στις εφημερίδες της Σκωτίας Glasgow Guardian και Scottish Sun, και του Λονδίνου The Sun, The Daily Record  και The Mirror). Το 2016 κέρδισε το δημοσιογραφικό βραβείο της Σκωτίας  για τη συνεισφορά του ως αρχισυντάκτης στην Scottish Sun, άρα γνωρίζει άριστα των χώρο των εφημερίδων. Ακριβώς γι’ αυτό, στο Φόνος στο Twitter (πρωτότυπος τίτλος DM for murder), οι βασικοί ήρωες είναι δημοσιογράφοι (ο συγγραφέας το αφιερώνει σε όλους τους «αδικημένους δημοσιογράφους της γης»). H ιστορία που αφηγείται σε τρίτο πρόσωπο ο Μπεντόρις αρχίζει με τη δολοφονία ενός δημοφιλούς τηλεπαρουσιαστή και πρώην δημοσιογράφου, του Μπράις Χάριγκαν, στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου της Βαλτιμόρης. Όπως διαβάζουμε, στις εκπομπές του στήριζε εκείνους που υποστήριζαν τις αμβλώσεις και του άρεσε να ερεθίζει τους ακροδεξιούς θρησκόληπτους, κάτι που συνέτεινε στο να δημιουργήσει πολλούς, μα πάρα πολλούς εχθρούς. Ο ίδιος, δυναμικός και γεμάτος αυτοπεποίθηση, φρόντισε να αποκαλύψει στο Twitter πως είχε δεχτεί στο λογαριασμό του 100.000 σοβαρές θανάσιμες απειλές, προερχόμενες από κάθε πολιτεία των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά και από αλλού.

Η είδηση της δολοφονίας του Μπράις φτάνει μέσω του Twitter και στην πατρίδα του τη Σκωτία, όπου δύο έμπειροι δημοσιογράφοι της Γλασκώβης, ο Κόνορ και η Έιπριλ, συνδεδεμένοι με στερεή φιλία, συζητούν για τα χάλια στο χώρο της δημοσιογραφίας, όπου οι εφημερίδες χάνουν συνεχώς αναγνώστες για ποικίλους λόγους, από τους οποίους ο σημαντικότερος είναι η εισβολή του ίντερνετ στην κοινωνία: οι πολίτες προτιμούν να μαθαίνουν τα νέα από τα ειδησεογραφικά σάιτ από το να αγοράζουν τα καθημερινά φύλλα. Ο Κόνορ πηγαίνει στην Αμερική σταλμένος από την εφημερίδα του για να συλλέξει στοιχεία για τη δολοφονία του παλιού του φίλου, ενώ η Έιπριλ μένει στη Γλασκόβη, όπου κάνει σχετικές έρευνες, συναντώντας κάποιες ερωτικούς συντρόφους του νεκρού, ο οποίος λόγω της δύναμης που του παρείχε το επάγγελμά του είχε πολλές επιτυχίες στο γυναικείο φύλο.

Οι αστυνομικοί που αναλαμβάνουν τις έρευνες για το έγκλημα, ο επιθεωρητής Σορέλ και ο υπαστυνόμος Χέι, ειδικός στο ίντερνετ, υπηρετών στην δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, προσπαθούν να καταλάβουν ποιο ήταν το κίνητρο του δολοφόνου και να απαντήσουν στο ερώτημα τι ήθελε ο Μπράις στη Βαλτιμόρη, αφού κατοικούσε και εργαζόταν στη Νέα Υόρκη. Στο μεταξύ, ένας χάκερ, ο ίδιος που ανέβασε τη φωτογραφία του δολοφονημένου, χρησιμοποιεί το λογαριασμό του στο Twitter για να στείλει μηνύματα που δίνουν πληροφορίες στην αστυνομία. Πρόκειται άραγε για προσπάθεια για ενημέρωση ή αποπροσανατολισμός; Και ποια σχέση έχει με το έγκλημα κάποιος που είναι αντίθετος με τις αμβλώσεις, επειδή εξαιτίας τους έχασε την σύντροφο του;

To παρόν μυθιστόρημα έχει αρκετά επίπεδα. Ήδη έχουμε μιλήσει για όσα αφορούν τη δημοσιογραφία και τις εφημερίδες της Σκωτίας, κάτι που ωστόσο συμβαίνει λίγο πολύ και στην Ελλάδα. Δεύτερο ζήτημα που θίγει ο Μπεντόρις είναι εκείνο του ίντερνετ, το οποίο έχει κατακτήσει την κοινωνία και μέσω των social media, έχει αλώσει ολόκληρους πληθυσμούς. Εδώ, το ίντερνετ χρησιμοποιείται για τη διάπραξη εγκλημάτων –διότι ακολουθούν κι άλλες δολοφονίες. Ανεξάρτητα, αν ο συγγραφέας είναι υπέρ ή κατά του ίντερνετ και των νέων τεχνολογιών (κατά τα φαινόμενα είναι υπέρ, αφού κατά δήλωσή του έγραψε στο μυθιστόρημα στο κινητό του σε ώρες ανάπαυλας), διαβάζουμε πως εδώ και χρόνια σοβεί ένας πόλεμος ανάμεσα στην παραδοσιακή δημοσιογραφία και το ίντερνετ. Επίσης, πως πολλοί παράνομοι κρύβονται στην ανωνυμία του διαδικτύου και ζουν τις φαντασιώσεις τους, «όσο διεστραμμένες κι αν είναι αυτές».

Η δολοφονία του τηλεπαρουσιαστή –και γενικά όλη η υπόθεση–, περιστρέφεται γύρω από το Twitter, αυτή είναι η πρωτοτυπία του μυθιστορήματος. H ιστορία κλείνει κανονικά, με τον εντοπισμό και την τιμωρία του δράστη, όπως είναι το πρέπον. Σε αυτό το σημείο, ο συγγραφέας βάζει ένα ήρωά του να λέει: «Τι κάνει τους ανθρώπους έτσι; Τι τους μετατρέπει σε φονιάδες;» Ιδού η απάντηση «Το μόνο που ξέρω είναι πως οι άνθρωποι είναι κακοί». Τέλος.

info: Matt Bendoris, Φόνος στο Twitter, Μετάφραση Θανάσης Χειμωνάς,Εκδόσεις ΑΛΔΕ (Κέρκυρα), 2016

 

Προηγούμενο άρθρο  Μ. Πένκοφ: Ζωές δανεικές, πατρίδες χαμένες (της Ειρήνης Σταματοπούλου)
Επόμενο άρθροΜία ημέρα πριν το Booker – από τι εμπνέονται οι 6 φιναλίστ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ