Ένας ζωγράφος ανάμεσα σε δυο κόσμους: Μιχαήλ Αξελός

0
989

 

 

Του Σπύρου Κακουριώτη.

 

Έναν καλλιτέχνη που μοίρασε τη δημιουργική του πορεία ανάμεσα στην επαγγελματική ζωή και την τέχνη, τον Μιχαήλ Αξελό, επιχειρεί να επανασυστήσει στο κοινό η Τράπεζα της Ελλάδος, μέσα από την έκθεση του εικαστικού του έργου στο Μουσείο της, επί της οδού Αμερικής 3.

Η έκθεση Μιχαήλ Αξελός (1877-1965). Ανάμεσα σε δύο κόσμους, πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από το θάνατό του και εντάσσεται στο πλαίσιο των τιμητικών εκδηλώσεων για καλλιτέχνες που υπήρξαν υπάλληλοι της τράπεζας, όπως έγινε στο παρελθόν για τον Ηλία Βενέζη και την Κική Δημουλά.

Ο Αξελός υπήρξε ο πρώτος Έλληνας σχεδιαστής τραπεζογραμματίων και νομισμάτων, καθώς εργαζόταν από το 1902 στην Εθνική Τράπεζα και το 1918 ανέλαβε τον σχεδιασμό των χαρτονομισμάτων, που έως τότε γινόταν στο εξωτερικό. Την εργασία αυτή συνέχισε και στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου μετατέθηκε το 1928, ενώ ασχολήθηκε και με οποιαδήποτε εργασία απαιτούσε καλλιτεχνική επιμέλεια, φιλοτεχνώντας, μεταξύ άλλων, και το έμβλημά της, όπου εικονίζεται τη θεά Αθηνά σε αρχαϊκό κάθισμα (1928).

Έργο του Αξελού αποτελεί και το εντυπωσιακό ομαδικό πορτραίτο των μελών του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας, έργο που ολοκλήρωσε το 1947. Το διαστάσεων 180,5 x 371 εκ. έργο, που βρίσκεται στο κεντρικό κατάστημα της Τράπεζας της Ελλάδος, αποτελεί, σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνη Κωνσταντίνο Παπαχρίστου, «μια εντυπωσιακή πολυπρόσωπη σύνθεση και μια από τις πολύ σπάνιες περιπτώσεις ομαδικής προσωπογραφίας στη νεοελληνική τέχνη».

Ο Μιχαήλ Αξελός υπήρξε μαθητής των Γεωργίου Ροϊλού, Γεργίου Ιακωβίδη και Σπυρίδωνος Βικάτου στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ συνέχισε σπουδές στο Παρίσι, από το 1911 έως το 1914, όπου επηρεάστηκε από τον απόηχο του φωβισμού και την έξαρση του κυβισμού. Επιστρέφοντας όμως στην Αθήνα, επέλεξε να κινηθεί καλλιτεχνικά στην ασφάλεια του ακαδημαϊσμού, συνυπολογίζοντας το συντηρητικό κλίμα που επικρατούσε. «Δεν είχε τη θεωρητική υποστήριξη, ούτε την καλλιτεχνική ανάγκη να εκφραστεί πιο ριζοσπαστικά», σημειώνει ο Κ. Παπαχρίσου στον κατάλογο της έκθεσης.

Όπως παρατηρεί όμως, από την έκθεση «αναδεικνύονται στοιχεία που δείχνουν ότι προσπαθούσε να αποδώσει όσα είχε μάθει και δει στο Παρίσι», ιδιαίτερα μετά τη συνταξιοδότησή του, χρησιμοποιώντας νέες αποχρώσεις και πιο έντονες αντιθέσεις, στοιχεία που φαίνονται στη σειρά έργων με τίτλο Καράβια.

Οι πίνακες που περιλαμβάνονται στην έκθεση, σε επιμέλεια Ειρήνης Παλιούρα, παρουσιάζονται στο μεγαλύτερο μέρος τους για πρώτη φορά στο κοινό και ανήκουν στη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος, στην οποία οι απόγονοί του κληροδότησαν τα έργα του.

 

info

«Μιχαήλ Αξελός (1877-1965). Ανάμεσα σε δύο κόσμους»

Μουσείο της Τράπεζας της Ελλάδος, Αμερικής 3, Αθήνα

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 09.00-15.00, Πέμπτη: 09.00-19.00.

Προηγούμενο άρθροΟ έφηβος των Αντικυθήρων
Επόμενο άρθροΤα ίχνη της εμπειρίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ