του Μάρκου Κρητικού
Μια επιλογή από δεκατέσσερα καλά ελληνικά και ξένα αστυνομικά, για αναγνώσεις με μυστήριο και σασπένς στις καλοκαιρινές διακοπές. (Όπως κάθε χρόνο θα ακολουθήσει ένα συμπληρωματικό άρθρο με προτάσεις από την πλούσια εκδοτική παραγωγή του Ιουνίου).
Αλεξάνδρεια (2024)
σελ. 232
Η απρόσμενη επίσκεψη του περιώνυμου επιχειρηματία Λυκούργου Απέργη στο γραφείο του ιδιωτικού ντετέκτιβ Ρένου Δανέζη και η ανάθεση έναντι ιδιαίτερα παχυλής αμοιβής της διακριτικής προστασίας της μνηστής του, όσο εκείνος θα απουσιάζει σε ένα μακρινό επαγγελματικό ταξίδι, μοιάζει με μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον αποτυχημένο ντετέκτιβ προκειμένου να βελτιώσει την άθλια οικονομική του θέση. Όταν όμως ο πελάτης του βρεθεί λίγο μετά δολοφονημένος θα καταλάβει ότι έχει βάλει μεγάλους μπελάδες στο κεφάλι του. Μια ρεαλιστική αστυνομική περιπέτεια με δυο μεγάλους πρωταγωνιστές: έναν μοναχικό ντετέκτιβ –που ελλείψει χρημάτων μένει στο γραφείο του με τον σκύλο του, τον Μάρλοου– και την Αθήνα της πολυπολιτισμικότητας, της διαπλοκής και της εξαχρείωσης. Ο συγγραφέας προσαρμόζει με επιτυχία τα κλισέ του αμερικάνικου hard-boiled στην ελληνική κουλτούρα και στις ιδιαιτερότητες της ιστορίας του χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη λύση της περιγραφής αχρείαστων σκηνών βίας. Με παράπλευρες υποθέσεις δομημένες αρμονικά στην κυρίως αστυνομική πλοκή και υποδειγματική νουάρ ατμόσφαιρα επιτυγχάνει την κλιμάκωση του σασπένς ενώ με συγκεκριμένο ιδεολογικό προσανατολισμό ασκεί καίρια πολιτική και κοινωνική κριτική. Εξαιρετικό σάουντρακ!
Βακχικόν (2024)
σελ. 120
Μετά τη Νότια Ιταλία (Έγκλημα στο Πότζο, 2020) και τη Χίο (Ο Σπινέλλι στον κάμπο, 2021) συναντάμε -στην τρίτη του περιπέτεια- τον συμπαθή καθηγητή εγκληματολογίας Οράτσιο Σπινέλλι στο αρχιπέλαγος των Ποντίων Νήσων του Λάτσιο. Έχει βρεθεί στο σχεδόν ακατοίκητο νησί Παλμαρόλα για ολιγοήμερες καλοκαιρινές διακοπές με ιστιοπλοϊκό, προκειμένου να γιορτάσει με τη σύζυγό του, τα εξηκοστά του γενέθλια. ‘Όμως, ένα τηλεφώνημα από το Εγκληματολογικό της Ρώμης θα ταράξει την ησυχία του. Ένας ζάπλουτος Αμερικανός επιχειρηματίας είχε εντοπιστεί νεκρός την προηγούμενη μέρα στο λιμανάκι του νησιού από έναν ψαρά. Ένα τραύμα στην πλάτη του θύματος δεν άφηνε καμία αμφιβολία ότι επρόκειτο περί εγκληματικής ενέργειας. Ο έμπειρος και μεθοδικός καθηγητής θα οδηγήσει την αστυνομία στην εξιχνίαση του εγκλήματος μέσα από τη σταδιακή αποκάλυψη των οικογενειακών μυστικών του θύματος. Μια ευχάριστη αστυνομική νουβέλα με κινηματογραφική γραφή, και αξιοσημείωτη αφηγηματική οικονομία, εξαιρετική μεσογειακή ατμόσφαιρα, με άρωμα ιταλικής κουζίνας και σαφείς επιρροές από το έργο του αξέχαστου Αντρέα Καμιλλέρι. Ιδανικό καλοκαιρινό ανάγνωσμα.
Ψυχογιός (2024)
σελ. 296
Βρισκόμαστε στην Αθήνα την άνοιξη του 1850 επί βασιλείας του Όθωνα. Μια δεσποινίδα επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας βρίσκεται νεκρή κάτω απ’ το παράθυρό της στα Ανάκτορα. Το σκηνικό παραπέμπει σε αυτοκτονία όμως η ιδιόρρυθμη Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ, γόνος γνωστής οικογενείας της βρετανικής αριστοκρατίας που φιλοξενείται εκείνες τις μέρες στην Αθήνα έχει λόγους να πιστεύει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Θα μεταφέρει τους ισχυρισμούς της στην βασίλισσα Αμαλία η οποία της αναθέτει να διαλευκάνει την υπόθεση. Ίντριγκες δολοπλοκίες και προδοσίες υποκινούνται από ξένες δυνάμεις που καιροφυλακτούν για να αποκομίσουν οφέλη από την αποσταθεροποίηση του νεοσύστατου Ελληνικού Βασιλείου. Ο συγγραφέας ο οποίος συνηθίζει στα βιβλία του να επιλύει αστυνομικούς γρίφους με συλλογιστικές μεθόδους που βασίζονται στα μαθηματικά αυτή τη φόρα γράφει ένα ιστορικό αστυνομικό μυθιστόρημα με πιο δυνατό στοιχείο του την πειστική αναπαράσταση των πρώτων χρόνων μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας ενώ με πολλές αναφορές σε πραγματικά γεγονότα και πρόσωπα κινείται επιδέξια ανάμεσα στην ιστορική πραγματικότητα και στην μυθοπλασία της αστυνομικής ίντριγκας.
Εκδόσεις Πατάκη (2024)
σελ. 304
Η υπόθεση εκτυλίσσεται στα Χανιά, την εποχή «που το βαρύ κύμα της πανδημίας είχε περάσει». Ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Γιώργος Δάντης δέχεται την επίσκεψη της εντυπωσιακής αντιδημάρχου της πόλης Λένας Καράκη. Ένα χρόνο νωρίτερα σε μια υπόθεση δολιοφθοράς στην ηλεκτροδότηση του παλιού τείχους της πόλης είχε προλάβει να αναπτυχθεί μεταξύ τους κάτι περισσότερο από μια αμοιβαία συμπάθεια. Αυτή τη φορά η μικρή αδερφή της Καράκη, φιναλίστ του Ρολάν Γκαρός για ηλικίες κάτω των δεκαοχτώ και μεγάλη ελπίδα του παγκόσμιου τένις δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα. O νεαρός ντετέκτιβ και αφηγητής της ιστορίας θα αναλάβει την υπόθεση και θα βρεθεί αντιμέτωπος με οικογενειακά μυστικά, ερωτικά πάθη, άσπονδες φιλίες και επικίνδυνα κυκλώματα. Μια συναρπαστική αστυνομική περιπέτεια και παράλληλα ένα road story στα Χανιά, τη γενέτειρα του συγγραφέα ο οποίος συντηρεί επιδέξια το μυστήριο της ιστορίας ανατρέποντας σε κομβικά σημεία τα δεδομένα της πλοκής, ενώ με το λεπτό χιούμορ που διατρέχει όλο το κείμενο παρατηρεί τις ιδιάζουσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις τουριστικές περιοχές.
Bell / Χαρλένικ Ελλάς (2024)
σελ. 408
Το Χαρτί και μέταλλο είναι η τρίτη περιπέτεια του αστυνόμου Ωρίωνα Άστρου και της ομάδας του στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών της ΓΑΔΑ. Η υπόθεση ξεκινά με την κινηματογραφική ληστεία μιας συλλογής σπάνιων γραμματοσήμων σε ένα αρχοντικό της Λήμνου και θα ακολουθήσει λίγες ώρες αργότερα η μυστηριώδης δολοφονία του ιδιοκτήτη της. Άλλες τρείς ληστείες πολύτιμων αντικειμένων θα συμβούν διαδοχικά σε Ελλάδα και εξωτερικό με την ίδια κατάληξη. Οι συλλέκτες θα δολοφονηθούν αφού οι ληστές έχουν ήδη διαφύγει με τη λεία τους. Η αστυνομία τους αναζητά αλλά μοιραία θα στρέψει την προσοχή της για τα κίνητρα των φόνων στο παρελθόν των συλλεκτών και στις σχέσεις μεταξύ τους. Μια αστυνομική περιπέτεια υψηλής έντασης με έμφαση στο σασπένς που επιτυγχάνεται έξυπνα με παράλληλες αφηγήσεις της δράσης των ληστών και της αστυνομικής έρευνας ενώ η λύση του μυστηρίου σχετίζεται με μυστικά που έρχονται στο φως με σαρωτική δύναμη από το ύποπτο παρελθόν των πρωταγωνιστών.
Εκδόσεις Καστανιώτη (2024)
σελ. 321
Τα Ελληνικά Εγκλήματα έχουν γίνει πια θεσμός αφού πρόκειται για την μακροβιότερη και πιο επιτυχημένη σειρά αστυνομικών ιστοριών. Από το 2007 μέχρι σήμερα αριθμεί επτά συλλογικούς τόμους διηγημάτων από καταξιωμένους συγγραφείς του είδους που όλοι –άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο– έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην σύγχρονη ελληνική αστυνομική λογοτεχνία. Τους τέσσερις πρώτους είχε επιμεληθεί ο αείμνηστος Ανταίος Χρυσοστομίδης ενώ ο Ανδρέας Αποστολίδης και ο Φίλιππος Φιλίππου είναι οι μόνοι συγγραφείς που συμμετείχαν και στους επτά τόμους. Στον παρόντα τόμο έντεκα βετεράνοι συγγραφείς της σειράς και τέσσερις πρωτοεμφανιζόμενοι μας ταξιδεύουν από το Μόναχο και τη Σερβία μέχρι τη Ρόδο και την Κρήτη με συναρπαστικές ιστορίες φόνων, βασανισμών, εκδίκησης, χαμένων θησαυρών, βρώμικων κυκλωμάτων και διαρρήξεων σε «ένα πολύπτυχο αστυνομικής και νουάρ φαντασίας, έναν “κήπο” επίγειων και υπόγειων παραβάσεων».
«Τα Ελληνικά εγκλήματα 7 αφιερώνονται στον Κώστα Θ. Καλφόπουλο αποδίδοντάς του την ελάχιστη τιμή. Τον αποχαιρετούμε με ευγνωμοσύνη ως συγγραφέα αλλά τον καλωσορίζουμε με συγκίνηση ως ήρωα στις προσωπικές μας πια αυτομυθοπλασίες». (από τον πρόλογο Δημήτρη Ποσάντζη).
Κύφαντα (2024)
σελ. 328
Πριν λίγες μέρες ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 5o Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας «Agatha» –που διοργανώνει η Ιωάννα Πετρίδου– με εξαιρετικές εκδηλώσεις και καλεσμένους διάσημους συγγραφείς από το εξωτερικό. Στα πλαίσια του περσινού Φεστιβάλ εκδόθηκε ο συλλογικός τόμος αστυνομικών ιστοριών Είκοσι τρία εγκλήματα στον Χολαργό (Κύφαντα, 2023) που βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στο αναγνωστικό κοινό. Φέτος το εγχείρημα επαναλήφθηκε. Είκοσι τρεις από τους πιο γνωστούς Έλληνες συγγραφείς που καλύπτουν ηλικιακά τρεις γενιές και ο διάσημος Σουηδός Άρνε Νταλ συμμετείχαν στη νέα συλλογή αστυνομικών διηγημάτων με μόνο περιορισμό η ιστορία τους «να εκτυλίσσεται σε όχημα που κινείται σε ράγες ή σχετίζεται με αυτό», σε έναν σκηνικό διάκοσμο που έχει εμπνεύσει πολλούς συγγραφείς του είδους. Δολοφόνοι, κατάδικοι, αρχαιοκάπηλοι και μέλη συμμοριών, συναντούν τα ανυποψίαστα θύματά τους ή γίνονται οι ίδιοι στόχοι μέσα σε τρένα και σιδηροδρομικούς σταθμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, άνθρωποι εξαφανίζονται ταξιδεύοντας και πτώματα σε εγκαταλελειμμένα βαγόνια κρύβουν σκοτεινά μυστικά. Μια συναρπαστική διαδρομή είκοσι τεσσάρων στάσεων που αξίζει να ακολουθήσετε.
Μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής
Αίολος (2024)
σελ. 390
Ένα ανόητο λάθος και στη συνέχεια τραγικοί χειρισμοί που προκάλεσαν πανικό με παραλίγο καταστροφικές συνέπειες κατά τη διάρκεια μιας εκπαιδευτικής άσκησης σε πολυσύχναστο σιδηροδρομικό σταθμό του Λονδίνου ήταν ο λόγος που ο πράκτορας Ρίβερ Κάρταραϊτ μετατέθηκε στην Οικία Σλάου. Ήταν το μέρος –γνωστό και ως «Στάβλος»– όπου πήγαιναν να υπηρετήσουν το υπόλοιπο της καριέρας τους τα «κουτσά άλογα», όπως ονομάζονταν οι αποτυχημένοι κατάσκοποι της Μ15 «που είχαν αφήσει κάποια απαράδεκτη κηλίδα στα χρονικά της Υπηρεσίας». Όταν ένας νεαρός Πακιστανός πέφτει θύμα απαγωγής από ακροδεξιούς οι οποίοι απειλούν στο διαδίκτυο ότι θα τον αποκεφαλίσουν σε σαράντα οκτώ ώρες είναι η ευκαιρία που έψαχναν τα «κουτσά άλογα» για να αναλάβουν δράση και να ξεδιπλώσουν τα διαφορετικά ταλέντα τους. Μια πρωτότυπη κατασκοπική περιπέτεια με λεπτή ειρωνεία στην αφήγηση και απολαυστικούς διαλόγους, που συνδυάζει επιτυχημένα τα κωμικά στοιχεία των χαρακτήρων με το μυστήριο της ιστορίας. Τα Κουτσά άλογα είναι το πρώτο από μια σειρά οκτώ πολυβραβευμένων και πολυμεταφρασμένων μυθιστορημάτων που έχουν μεταφερθεί στην μικρή οθόνη με μεγάλη επιτυχία, με τον Γκάρι Όλντμαν στον ρόλο του αρχηγού των παραγκωνισμένων κατασκόπων.
Thomas Cantaloube – Φούγκα για ένα προτεκτοράτο
Μετάφραση: Δημήτρης Δημακόπουλος
Πόλις (2024)
σελ. 536
Η ιστορία ξεκινά το 1960 στη Γενεύη με την αφήγηση των συνθηκών της δολοφονίας με δηλητήριο, του Φελίξ Μουμιέ, ηγέτη του αντιαποικιακού αγώνα στο Καμερούν. Δυο χρόνια αργότερα στο Παρίσι, ο παλιός μας γνώριμος Λυκ Μπλανσάρ που έχει παραιτηθεί από την αστυνομία και εργάζεται ως δημοσιογράφος αναζητά στοιχεία για την εμπλοκή στη δολοφονία των γαλλικών μυστικών υπηρεσιών. Η έρευνα θα τον οδηγήσει στη Γιαουντέ, την πρωτεύουσα του Καμερούν όπου θα μπει στο στόχαστρο της γαλλικής κυβέρνησης καθώς προσπαθεί να φέρει στο φως τους παρασκηνιακούς πολιτικούς και στρατιωτικούς μηχανισμούς που έπνιξαν στο αίμα το κίνημα εξέγερσης των πολιτών για πλήρη και πραγματική ανεξαρτησία. Ο συγγραφέας, με την επιτυχημένη συνταγή του εξαιρετικού και πολυβραβευμένου μυθιστορήματος Ρέκβιεμ για μια Δημοκρατία (Πόλις, 2021) κινείται επιδέξια στα όρια της δημοσιογραφικής έρευνας και της μυθοπλασίας χρησιμοποιώντας τη λογοτεχνία ως μέσο για να αποκαταστήσει την ιστορική αλήθεια για τον πόλεμο του Καμερούν, σε μια από τις πιο σκοτεινές περιόδους της γαλλικής αποικιοκρατίας. Ένα καθηλωτικό πολιτικό νουάρ υψηλής έντασης, αντάξιο της σπουδαίας γαλλικής παράδοσης στο είδος.
Chris Lloyd – Οι ανεπιθύμητοι νεκροί
Μετάφραση: Βασίλης Κοντόπουλος
Μεταίχμιο (2024)
σελ. 520
Τον Ιούνιο του 1940 το Παρίσι πέφτει αμαχητί στα χέρια των Ναζί. Οι Παριζιάνοι, σε κλίμα φόβου και ανησυχίας από τις φήμες για τις φρικαλεότητες των Ναζί, παρακολουθούν με κομμένη την ανάσα τα ιστορικά γεγονότα που φέρνουν τη διάλυση της Ευρώπης. Ο αστυνόμος Εντί Ζιράλ, βετεράνος του Α΄ Παγκόσμιου Πόλεμου με τραυματικές μνήμες από τα χαρακώματα του Βερντέν έχει μια υπόθεση να εξιχνιάσει μέσα στο χάος που επικρατεί και στα εμπόδια που φέρνει η διοίκηση της Βέρμαχτ στην παρισινή αστυνομία. Τρεις Πολωνοί πρόσφυγες βρίσκονται νεκροί σε ένα βαγόνι τρένου κι άλλος ένας από την ίδια πόλη της Πολωνίας πηδάει απ’ το μπαλκόνι με τον μικρό γιό του στην αγκαλιά. Ο έμπειρος αστυνόμος δεν πιστεύει στις συμπτώσεις. Ένα τολμηρό ιστορικό θρίλερ με έντονα ψυχολογικά στοιχεία που ανατέμνει εξαιρετικά την κλειστοφοβική ατμόσφαιρα του κατοχικού Παρισιού ενώ η αστυνομική έρευνα μοιάζει να αντικατοπτρίζει τη δαιδαλώδη διαδρομή των εσωτερικών αναζητήσεων του πολυδιάστατου ήρωα, αίσθηση που επιτείνει η πρωτοπρόσωπη απολογητική αφήγησή του.
Ντανιέλ Τσαβαρία – Καλιμπάν ο καλός (Καθ’ έξιν δολοφόνος αλλά καλός άνθρωπος)
Μετάφραση: Μαρία Μπεζαντάκου
Opera (2024)
σελ. 483
Το μυθιστόρημα Καλιμπάν ο καλός αναφέρεται στις εκδοτικές περιπέτειες ενός αυτοβιογραφικού έργου με τίτλο Καθ’ έξιν δολοφόνος αλλά καλός άνθρωπος που αποδίδεται στον Κουβανό Γκονσάλο ντε Άρμας Ουτρέρα, και δημοσιεύεται σε έναν ανύπαρκτο εκδοτικό οίκο του Αμβούργου. Ξεκινά με το χρονικό της παιδικής ηλικίας του Γκονσάλο που συνέταξε ο πατέρας του και στη συνέχεια αναλαμβάνει ο ίδιος την αφήγηση των πιο αξιοσημείωτων γεγονότων της ζωής του από τα πρώτα του βήματα στην ανθρωποκτονία μέχρι την ηλικία των τριάντα πέντε ετών. Αφού ενημερώσει τον αναγνώστη ότι «δεν πρόκειται για αστυνομικού τύπου αφήγηση, παρά το άφθονο αίμα που ρέει στις σελίδες του» τον παρασύρει στην πολυτάραχη και δαιδαλώδη ζωή του μέχρι να βρει την Ιθάκη του εκεί που εκτιμούν το ιστορικό ενός ανθρωποφάγου δολοφόνου συνδυασμένο με τα χαρακτηριστικά του εξυπηρετικού ανθρωπιστή. Γιατί, «κανείς δεν ξέρει καλύτερα από έναν μετανιωμένο δολοφόνο τις αντιθέσεις της ανθρώπινης ψυχής, ούτε καταλαβαίνει το βάθος του Σαίξπηρ όταν ορίζει τον άνθρωπο ως “πλάσμα που έρπει μεταξύ Ουρανού και Γης”». Ένα μαύρο παρωδιακό αφήγημα από έναν σπουδαίο παραμυθά. Απολαυστικό!
Philip Kerr – Στο χακί
Μετάφραση: Γιώργος Μαραγκός
Κέδρος (2024)
σελ. 536
To μυθιστόρημα Στο χακί είναι το έβδομο από τα δεκατέσσερα της σειράς με πρωταγωνιστή τον θρυλικό Μπέρνι Γκούντερ. Αυτή τη φορά τον συναντάμε με πλαστά στοιχεία το 1954, στην Κούβα, από όπου και αποφασίζει να διαφύγει με σκάφος στη Δομινικανή Δημοκρατία με τη συντροφιά μιας νεαρής αντάρτισσάς προκειμένου να αποφύγει άλλη μια αποστολή θανάτου απ’ αυτές που συνήθως του αναθέτουν. Όταν συλληφθεί από ένα περιπολικό σκάφος του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού και αποκαλυφθεί η ταυτότητά του θα μεταφερθεί σε φυλακή της Νέας Υόρκης και από εκεί μετά από εξαντλητικές ανακρίσεις στο Βερολίνο. Αφού εκβιάζεται να συνεργαστεί με τη γαλλική αντικατασκοπεία, θα καταλήξει στις διαβόητες φυλακές Λάντσμπεργκ, εκεί που οι σύμμαχοι ανέκριναν και δίκαζαν τους εγκληματίες πολέμου. Ένα καθηλωτικό ιστορικό θρίλερ με πολυδαίδαλη πλοκή, την οποία ο συγγραφέας συνθέτει με αναδρομές του πρωταγωνιστή σε διαφορετικές χρονικές περιόδους του πολέμου συνυφαίνοντας την μυθοπλασία μιας αστυνομικής έρευνας με το ιστορικό πλαίσιο της εποχής σε μια από τις πιο συναρπαστικές περιπέτειες της σειράς.
Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη
Carnivora (2024)
σελ. 336
Το μυθιστόρημα Καθεδρικοί έχει στον πυρήνα της υπόθεσής του μια οικογενειακή τραγωδία. Το πτώμα της δεκαεφτάχρονης Άννας Σαρδά βρέθηκε καμένο και τεμαχισμένο σε μια αλάνα κοντά στο σπίτι της. Τριάντα χρόνια αργότερα το έγκλημα παραμένει ανεξιχνίαστο. Έξι άνθρωποι από το στενό περιβάλλον της Άννας και ένας αστυνομικός που αν και άπειρος τότε, είχε διακρίνει την αντίφαση των αποδεικτικών στοιχείων της έρευνας, συμπληρώσουν το παζλ της αφήγησης. Δίνουν τη δική τους εκδοχή στα γεγονότα και το πόσο στιγμάτισαν την μετέπειτα ζωή τους, ενώ αποκαλύπτουν τα μυστικά τους και ομολογούν ή δικαιολογούν τις ενοχές τους για τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους. Την ύστατη ώρα, ο πατέρας της Άννας αποφασίζει με τη συνδρομή του αστυνομικού να ρίξουν φως στην υπόθεση. Ένα ψυχολογικό νουάρ που ανατέμνει έξοχα τις ανθρώπινες σχέσεις σε ένα οικογενειακό περιβάλλον μυστικοπάθειας, υποκρισίας και θρησκευτικής μισαλλοδοξίας. Η Κλαούδια Πινιέιρο στα έργα της εστιάζει στην ενδελεχή απόδοση της ψυχοσύστασης των πρωταγωνιστών, βάζει ψηλά τον πήχη της λογοτεχνικότητας και προσελκύει νέους, πιο απαιτητικούς αναγνώστες στη νουάρ λογοτεχνία.
Carlo Lucarelli – H τριλογία του φασισμού (Εν λευκώ – Ένα μουντό καλοκαίρι – Το μπουρδέλο της οδού Όκε)
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Διόπτρα (2024)
σελ. 528
Η εμβληματική Τριλογία του φασισμού, του Κάρλο Λουκαρέλι, του σπουδαιότερου εν ζωή Ιταλού συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας περιλαμβάνει τις τρεις πρώτες από τις έξι μέχρι σήμερα περιπέτειες του επιθεωρητή Ντε Λούκα. Τον Απρίλιο του 1945, και ενώ το τέλος της Δημοκρατίας του Σαλό πλησιάζει, ο Ντε Λούκα ερευνά την υπόθεση της δολοφονίας ενός νεαρού, μέλους του φασιστικού κόμματος που διατηρούσε στενές σχέσεις με υψηλά ιστάμενους φασίστες και ερωτικό δεσμό με την κόρη ενός κόμη (Εν λευκώ). Τον Μάιο της ίδιας χρονιάς, μετά την απελευθέρωση από τους Γερμανούς και τον θάνατο του Μουσολίνι και ενώ η Βόρεια Ιταλία είναι υπό τον έλεγχο των ανταρτών ο επικηρυγμένος Ντε Λούκα –μαζί με άλλους φασίστες της Δημοκρατίας του Σαλό– υποχρεώνεται να συνεργαστεί με την αντιστασιακή αστυνομία για την εξιχνίαση της δολοφονίας μιας οικογένειας αγροτών (Ένα μουντό καλοκαίρι). Τρία χρόνια αργότερα τον Μάιο του 1948, θα αναλάβει την υπόθεση της δολοφονίας ενός νεαρού κομμουνιστή σε έναν οίκο ανοχής στην Μπολόνια, ενώ επικρατεί πολιτική αναταραχή λόγω των επικείμενων δεύτερων βουλευτικών εκλογών (Το μπουρδέλο της οδού Όκε). Τρία εξαιρετικά ιστορικά νουάρ ΜΕ ρεαλιστική αποτύπωση της εξαχρειωμένης και αποπροσανατολισμένης κοινωνίας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο.