Τιμοφέι Κουλιάμπιν και «Ιφιγένεια εν Αυλίδι»: παγκόσμια πρεμιέρα στην Επίδαυρο (της Όλγας Σελλά)

0
200

 

της Όλγας Σελλά

Με μία ακόμη παγκόσμια πρεμιέρα μας περιμένει και φέτος στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και μάλιστα στην έναρξή του. Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (ΦΑΕ) συνεχίζει τις προτάσεις που φέρνει ξένους επιφανείς σκηνοθέτες να σκηνοθετούν αρχαίο δράμα και Έλληνες ηθοποιούς. Φέτος είναι η σειρά του Ρώσου Τιμοφέι Κουλιάμπιν (μας είχε αποσβολώσει το 2018 στην Πειραιώς 260 με τις «Τρεις αδελφές» του Τσέχωφ εξ ολοκλήρου στη νοηματική γλώσσα). Στις 5 και 6 Ιουλίου θα σκηνοθετήσει την τραγωδία του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα με πρωταγωνιστές τους Ανθή Ευστρατιάδου, Μαρία Ναυπλιώτου, Νικόλα Παπαγιάννη, Δημήτρη Παπανικολάου, Θάνο Τοκάκη, Νίκο Ψαρρά. Το πρωί της Δευτέρας ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν, η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΦΑΕ Κατερίνα Ευαγγελάτου και οι ηθοποιοί της παράστασης έκαναν την πρώτη τους γνωριμία με τους Έλληνες δημοσιογράφους.  Μια παράσταση «για τον πόλεμο που έρχεται, και για ν’ αρχίσει χρειάζονται θύματα», λέει ο Ρώσος σκηνοθέτης. Μια παράσταση που «δεν επικεντρώνεται στο θέμα της θυσίας της Ιφιγένειας, αλλά στην τεχνική του πολέμου. Δεν τον βλέπουμε τον πόλεμο στην παράσταση», συμπληρώνει. Και αναρωτιέται: «Γιατί πρέπει να ξεκινάμε έναν πόλεμο; Το πρόβλημα είναι ότι το βρίσκουμε κανονικό αυτό κι είναι χειρότερο από το τίμημα του πολέμου. Νόμιζα ότι στον αιώνα μας δεν θα έπρεπε να έχουμε πολέμους. Γι’ αυτό ανατρέχουμε σ’ αυτό το κείμενο, γιατί δεν έχουμε πάρει το μάθημά μας», λέει και ασφαλώς όλοι σκεφτόμαστε τον πόλεμο που έχει ξεκινήσει η χώρα του εναντίον της Ουκρανίας. Και ο Παντελής Μπουκάλας συμπληρώνει στο ίδιο πνεύμα: «Ο πόλεμος για τον Ευριπίδη είναι πτώματα, ήττα, αρπαγή γυναικών και καμιά νίκη για κανέναν».

Kouliambin

Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν δεν έκανε κανένα σπόιλερ για τον ρόλο και τη μορφή που θα δώσει στη θεά Αρτέμιδα στην παράσταση, αφού «ό,τι θέλει η Άρτεμις θα το κάνεις, αφού δεν μπορείς να στραφείς εναντίον της. Σήμερα δεν υπάρχουν θεοί, αλλά υπάρχουν δομές εξουσίας και κυριαρχίας, πολιτικοί και κυβερνητικοί οργανισμοί που βάζουν κανόνες απ’ όπου δεν ξεφεύγει κανείς». Και ήταν η μόνη στιγμή που μίλησε πιο συγκεκριμένα για το σήμερα και το πνεύμα του κειμένου του Ευριπίδη.

Σ’ αυτή την πρώτη από κοντά γνωριμία μας με τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν είδαμε έναν άνθρωπο σεμνό, συγκρατημένο, με χιούμορ όμως, για τον οποίο οι ηθοποιοί της παράστασης συμφώνησαν απολύτως ότι πρόκειται για έναν σκηνοθέτη που «ξέρει τι θέλει να κάνει και έχει δώσει χώρο στην ισοτιμία. Γιατί μόνο τότε είσαι γόνιμος σε μια παράσταση».

Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 5 και 6 Ιουλίου θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε, σε παγκόσμια πρεμιέρα, πώς ένας σύγχρονος Ρώσος, που δεν αγαπά διόλου τον πόλεμο, μιλάει γι’ αυτόν μέσα από τον Ευριπίδη.

 

Η ταυτότητα της παράστασης

Μετάφραση Παντελής Μπουκάλας, Σκηνοθέτης Timofey Kuliabin, Δραματουργός Roman Dolzhansky, Σύμβουλος δραματουργίας Ιώ Βουλγαράκη, Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Oleg Golovko, Σχεδιασμός φωτισμού Oskars Paulins, Σχεδιασμός ήχου – Μουσική σύνθεση Timofei Pastukhov, Βοηθός σκηνοθέτη Πάνος Κούγιας, Βοηθός σκηνογράφου Άννα Ζούλια, Βοηθός ενδυματολόγου Μαργαρίτα Τζαννέτου

Πρωταγωνιστούν (αλφαβητικά) Ανθή Ευστρατιάδου Ιφιγένεια, Μαρία Ναυπλιώτου Κλυταιμνήστρα, Νικόλας Παπαγιάννης Μενέλαος, Δημήτρης Παπανικολάου Πρεσβύτης, Θάνος Τοκάκης Αχιλλέας, Νίκος Ψαρράς Αγαμέμνων

Χορός Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ

Εκτέλεση παραγωγής, FLOW PROJECTS /Ekaterina Yakimova Εκτέλεση παραγωγής & καλλιτεχνική υποστήριξη Irina Paradnaya Συνεργάτις εκτέλεσης παραγωγής BEE DRAMAQUEENS /Ζωή Μουσχή, Ρένα Ανδρεαδάκη, Νυφική δημιουργία από τον οίκο Ioanna Kourbela

 

Προηγούμενο άρθροΟι μυθικοί τόποι του Δράκου – Mια περιήγηση στην τριλογία της Ιωάννας Μπουραζοπούλου- Βραβείο Αναγνώστη 2024 (του Νίκου Χρυσού)
Επόμενο άρθροΒραβεια Αναγνώστη 2024, Τα τρία πρώτα βιβλία σε κάθε κάθε κατηγορία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ