Ο Μάρκος Κρητικός επιλέγει δέκα μυθιστορήματα, μια νουβέλα και δυο συλλογές διηγημάτων από την εκδοτική παραγωγή ελλήνων συγγραφέων αστυνομικής μυθοπλασίας της χρονιάς που τελειώνει, 2024.
Μεταίχμιο, σελ. 300
Ο Μίνως Ευσταθιάδης εγκαταλείπει τον συμπαθή ιδιωτικό ντετέκτιβ Κρις Πάπας που πρωταγωνίστησε στα τέσσερα προηγούμενα βιβλία του, για να μας παρουσιάσει κάτι εντελώς διαφορετικό. Δυο αληθινά εγκλήματα που έγιναν στην Γερμανία με διαφορά 27 ετών και με κοινό σημείο την καταδίκη δυο υπόπτων χωρίς ουσιαστικά να ληφθούν υπόψη των δικαστικών αρχών σοβαρά στοιχεία που συνηγορούσαν υπέρ της αθωότητάς τους. Η αφήγηση ξεκινά με την υπόθεση της δολοφονίας της χήρας ενός πλούσιου επιχειρηματία, το 2006, στο πολυτελές διαμέρισμά της στο κέντρο του Μονάχου. Μετά την εξιστόρηση καίριων στοιχείων του φόνου, της αστυνομικής έρευνας και της καταδίκης του βασικού ύποπτου ο συγγραφέας αιφνιδιάζει τον αναγνώστη παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως ερευνητή της υπόθεσης πολλά χρόνια αργότερα ένα γεγονός που προσδίδει αληθοφάνεια στην αφήγηση που έχει προηγηθεί ενώ στη συνέχεια δίδεται μια εκδοχή που συνδέει την υπόθεση της δολοφονίας με αυτή της απαγωγής ενός δεκάχρονου κοριτσιού το 1981, στο δάσος της βαυαρικής λίμνης Άμερ. Ένα νουάρ με χαρακτηριστικά δικαστικού θρίλερ και έντονα υπαρξιακά στοιχεία που ανατέμνει λογοτεχνικά τις υποθέσεις δυο αληθινών εγκλημάτων, στηλιτεύει τον τρόπο που λειτουργεί η Δικαιοσύνη ως θεματοφύλακας της τάξης, ενώ εξάπτει το ενδιαφέρον του αναγνώστη καθιστώντας με αφηγηματική δεξιότητα μη διακριτά τα όρια της μυθοπλασίας και της οιονεί πραγματικότητας.
Αλεξάνδρεια (2024), σελ. 232
Η απρόσμενη επίσκεψη του περιώνυμου επιχειρηματία Λυκούργου Απέργη στο γραφείο του ιδιωτικού ντετέκτιβ Ρένου Δανέζη και η ανάθεση έναντι ιδιαίτερα παχυλής αμοιβής της διακριτικής προστασίας της μνηστής του, όσο εκείνος θα απουσιάζει σε ένα μακρινό επαγγελματικό ταξίδι, μοιάζει με μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για τον αποτυχημένο ντετέκτιβ προκειμένου να βελτιώσει την άθλια οικονομική του θέση. Όταν όμως ο πελάτης του βρεθεί λίγο μετά δολοφονημένος θα καταλάβει ότι έχει βάλει μεγάλους μπελάδες στο κεφάλι του. Μια ρεαλιστική αστυνομική περιπέτεια με δυο μεγάλους πρωταγωνιστές: έναν μοναχικό ντετέκτιβ –που ελλείψει χρημάτων μένει στο γραφείο του με τον σκύλο του, τον Μάρλοου– και την Αθήνα της πολυπολιτισμικότητας, της διαπλοκής και της εξαχρείωσης. Ο συγγραφέας προσαρμόζει με επιτυχία τα κλισέ του αμερικάνικου hard-boiled στην ελληνική κουλτούρα και στις ιδιαιτερότητες της ιστορίας του. Με παράλληλες υποθέσεις που διαπλέκονται στην εξέλιξη της ιστορίας επιτυγχάνει την κλιμάκωση του σασπένς, χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη λύση της περιγραφής αχρείαστων σκηνών βίας, ενώ δεν παραλείπει σε κάθε ευκαιρία να ασκεί καίρια πολιτική και κοινωνική κριτική με συγκεκριμένο ιδεολογικό προσανατολισμό. Εξαιρετικό σάουντρακ!
Αντίποδες, σελ. 224
Το Deepfake είναι η τρίτη περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον συγγραφέα Μιχάλη Κρόκο. Τον συναντάμε στην Αθήνα, τον ιδιαίτερα θερμό Μάιο του 2022, να περιφέρεται άσκοπα στους δρόμους και στα καφέ του Κέντρου. Έχει σχεδόν τέσσερα χρόνια να εκδώσει βιβλίο και ως συνήθως αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα. Όμως, η επίσκεψη στο σπίτι του μιας αινιγματικής γυναίκας θα αλλάξει τα δεδομένα της ζωής του. Θα του συστηθεί ως εισαγγελέας πρωτοδικών και θα του αναθέσει έναντι αμοιβής να παρεισφρήσει με την ιδιότητα του κειμενογράφου στα άδυτα μιας μυστηριώδους οργάνωσης με παράνομη δραστηριότητα, κυρίως δωροδοκιών και εκβιασμών με fake βίντεο, προκειμένου να αποδείξει την αθωότητα μιας παλιάς φίλης του. Τα πράγματα όμως θα πάρουν παράξενη τροπή και μέσα σε λίγες μέρες ο Κρόκος θα βρεθεί εγκλωβισμένος σε μια ιστορία που τα όρια του πραγματικού και του εικονικού δεν είναι διακριτά, «σαν ήρωας ενός βιβλίου που γραφόταν σε απευθείας μετάδοση». Για άλλη μια φορά, ο συγγραφέας συνθέτει γλαφυρά το χαοτικό σύμπαν ενός ιδιόρρυθμου πρωταγωνιστή με κυρίαρχο το ιδιαίτερο και απόλυτα αναγνωρίσιμο αφηγηματικό ύφος του.
Ψυχογιός, σελ. 336
Σε ένα τουριστικό νησί της Ελλάδας που δεν κατονομάζεται, μια νεαρή αντεισαγγελέας γόνος περιώνυμης οικογένειας δικαστικών λειτουργών, δυο οικογένειες που βρίσκονται σε πόλεμο για τον έλεγχο της νύχτας, ένας αστυνομικός που αναπτύσσει ένα προηγμένο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης για να παρακολουθεί τους κατοίκους και ένας γιατρός που αναλάμβανε επικίνδυνες αποστολές σε εμπόλεμες περιοχές εμπλέκονται σε μια πολυπλόκαμη ιστορία φόνων που τροφοδοτεί η αποκάλυψη σκοτεινών μυστικών από το μακρινό παρελθόν. Ο συγγραφέας με κινηματογραφική γραφή παρουσιάζει ένα μυθιστόρημα που θα μπορούσε να ήταν το λογοτεχνικό παράγωγο μιας επιτυχημένης τηλεοπτικής σειράς με έρωτες και μίση, σασπένς και μυστήριο με την υπόθεση να εξελίσσεται μέσα από συνεχείς σκηνές δράσης και διαλόγους, ενώ σταδιακά διαδραματίζεται σε ένα δυστοπικό περιβάλλον όπου η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει ρόλο πρωταγωνιστή και καθορίζει τα γεγονότα. Ένα πρωτότυπο αστυνομικό μυθιστόρημα όπου ο συγγραφέας κάνοντας χρήση βασικών συμβάσεων του whodunit με περιορισμένο αριθμό υπόπτων σε μια κλειστή κοινωνία, προκρίνει τελικά επίκαιρους προβληματισμούς για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και κυρίως, για το αν αυτή θα μπορέσει να χειραγωγηθεί από τον δημιουργό της ή θα καταστεί άκρως επικίνδυνη γιατί εμπεριέχει όλες τις δικές του παθογένειες.
Εκδόσεις Πατάκη, σελ. 304
Η υπόθεση εκτυλίσσεται στα Χανιά, την εποχή «που το βαρύ κύμα της πανδημίας είχε περάσει». Ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Γιώργος Δάντης δέχεται την επίσκεψη της εντυπωσιακής αντιδημάρχου της πόλης Λένας Καράκη. Ένα χρόνο νωρίτερα σε μια υπόθεση δολιοφθοράς στην ηλεκτροδότηση του παλιού τείχους της πόλης είχε προλάβει να αναπτυχθεί μεταξύ τους κάτι περισσότερο από μια αμοιβαία συμπάθεια. Αυτή τη φορά η μικρή αδερφή της Καράκη, φιναλίστ του Ρολάν Γκαρός για ηλικίες κάτω των δεκαοχτώ και μεγάλη ελπίδα του παγκόσμιου τένις δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα. O νεαρός ντετέκτιβ και αφηγητής της ιστορίας θα αναλάβει την υπόθεση και θα βρεθεί αντιμέτωπος με οικογενειακά μυστικά, ερωτικά πάθη, άσπονδες φιλίες και επικίνδυνα κυκλώματα. Μια συναρπαστική αστυνομική περιπέτεια και παράλληλα ένα road story στα Χανιά, τη γενέτειρα του συγγραφέα ο οποίος συντηρεί επιδέξια το μυστήριο της ιστορίας ανατρέποντας σε κομβικά σημεία τα δεδομένα της πλοκής, ενώ με το λεπτό χιούμορ που διατρέχει όλο το κείμενο παρατηρεί τις ιδιάζουσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στις τουριστικές περιοχές.
24 Γράμματα, σελ. 376
Το μυθιστόρημα Μαντάμ Αμάντα είναι η δεύτερη περιπέτεια του πρώην αστυνομικού και νυν ιδιωτικού ντετέκτιβ Άλκη Μπαμπαλή. Συμπρωταγωνιστεί η Αμάντα Καγιά μια εκκεντρική και σνομπ συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών που γνωρίζει μεγάλη επιτυχία. Δυο άγριες δολοφονίες πριν συμβούν στην πραγματικότητα, είχαν μυστηριωδώς περιγραφεί με λεπτομέρειες στις σελίδες των βιβλίων της. Ένας ξεπεσμένος αρτίστας και δημοσιογράφος, γνωστός για τον έκλυτο βίο του, που είχε επισημάνει στα άρθρα του τις περίεργες συμπτώσεις ζητά τη βοήθεια του Άλκη Μπαμπαλή γιατί αναγνωρίζει στοιχεία του εαυτού του σε έναν μυθιστορηματικό ήρωα της Καγιά που δολοφονείται άγρια. Ενώ ο ντετέκτιβ προσπαθεί να λύσει το μυστήριο οι φόνοι πληθαίνουν. Ένα road story σε υποφωτισμένους δρόμους, μπαρ με πνιγηρή ατμόσφαιρα και κακόφημα ξενοδοχεία σε γειτονιές του Πειραιά και της Αθήνας που αντικατοπτρίζει τις δαιδαλώδεις διαδρομές των εσωτερικών αναζητήσεων του μοναχικού ντετέκτιβ. Ο συγγραφέας με κινηματογραφική γραφή αποτυπώνει επιτυχημένα το σκοτεινό περιβάλλον των ανθρώπων που ζουν σαν σκιές πίσω απ’ τη βιτρίνα της πόλης, σχολιάζει με καυστικό χιούμορ τα τεκταινόμενα στον εκδοτικό χώρο, ενώ με πινελιές λόγιας γλώσσας δημιουργεί ένα αξιοσημείωτο προσωπικό ύφος αφήγησης.
Εκδόσεις Καστανιώτη, σελ. 195
Η κινηματογραφική σκηνή της πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου στο πίσω μέρος ενός σταματημένου λεωφορείου στον αυτοκινητόδρομο Λάρνακας – Λευκωσίας αποτελεί το κεφάλαιο μηδέν στην αρχή του βιβλίου. Γύρω από το συμβάν αυτό περιστρέφεται η αφήγηση σε δυο διαφορετικούς μυθιστορηματικούς χρόνους που εναλλάσσονται σε κάθε κεφάλαιο. Στον πρώτο, με τη μορφή αντίστροφης μέτρησης ο αναγνώστης παρακολουθεί τα γεγονότα που προηγήθηκαν του αυτοκινητιστικού δυστυχήματος και στον δεύτερο αυτά που ακολούθησαν. Σταδιακά αντιλαμβάνεται ότι οι πρωταγωνιστές από το προηγούμενο βιβλίο του συγγραφέα (ΚεχριBARι, 2021) που είχαν αφήσει ανοιχτούς λογαριασμούς μεταξύ τους, εμπλέκονται σε μια νέα αυτοτελή ιστορία που διαδραματίζεται στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Παράνομοι διακινητές μη εγκεκριμένων φαρμάκων για πλούσιους πελάτες, επαγγελματίες δολοφόνοι, Ρώσοι μαφιόζοι, διεφθαρμένοι Κύπριοι αστυνομικοί, Αλβανοί τοκογλύφοι, ο πρώην αστυνόμος Πέτρος Ελευθεριάδης και ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Κρις Πάπας – μυθιστορηματικός ήρωας του Μ. Ευσταθιάδη(!)– συνθέτουν μια συναρπαστική ιστορία υψηλής έντασης, που έχει στον πυρήνα της, τη μανία για εκδίκηση. Ο συγγραφέας με το τέχνασμα των δυο παράλληλων αφηγήσεων αποκαλύπτει σταδιακά στον αναγνώστη τα κομβικά στοιχεία της πλοκής συντηρώντας υποδειγματικά το μυστήριο και με εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης ενεστωτικής αφήγησης αυξάνει το σασπένς και τον παρασύρει σε ένα εκρηκτικό τέλος.
Γραφή, σελ. 274
Το αυτοτελές μυθιστόρημα Μόνο ένα θαύμα είναι το τρίτο μέρος της Τριλογίας των φάρων. Διαδραματίζεται σε μια εποχή που η οικολογική καταστροφή έχει επέλθει και οι ακραίες συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών έχουν επιφέρει την εξάντληση των υδάτινων πόρων και τη δραματική μείωση της βιοποικιλότητας. Οι Προνομιούχοι και οι Περιττοί συνθέτουν μια κοινωνία δυο τάξεων με ακραίες βιοτικές διαφορές. Οι Περιττοί ζουν σε πρωτόγονη κατάσταση, σε καταυλισμούς κοντά στις κατεστραμμένες πόλεις και ψάχνουν στο υπέδαφος για σβόλους ενός παράξενου γκριζοκίτρινου ορυκτού που αποκαλούν «σόμα» το οποίο ανταλλάσσουν με ελάχιστο νερό και συνθετική τροφή. Οι Προνομιούχοι ζουν κλεισμένοι στις Νέες πόλεις που κατασκευάστηκαν μετά τον μεγάλο πόλεμο και με τη βοήθεια προηγμένης τεχνολογίας έχουν επάρκεια βασικών αγαθών. Πρωταγωνιστές της ιστορίας, μια νεαρή Περιττή που μάχεται για την επιβίωσή της και ένας Προνομιούχος που ζει εξόριστος, ως ύποπτος ανυπακοής, σε έναν υπόγειο φάρο. Αν και η επιφάνεια του εδάφους είναι το απροσπέλαστο σύνορο που τους χωρίζει θα καταφέρουν να συναντηθούν και να χαράξουν μια κοινή πορεία λύτρωσης. Ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα που αφυπνίζει τον αναγνώστη για τις ολέθριες επιπτώσεις τις περιβαλλοντικής κρίσης.
Ψυχογιός (2024), σελ. 296
Βρισκόμαστε στην Αθήνα την άνοιξη του 1850 επί βασιλείας του Όθωνα. Μια δεσποινίδα επί των τιμών της βασίλισσας Αμαλίας βρίσκεται νεκρή κάτω απ’ το παράθυρό της στα Ανάκτορα. Το σκηνικό παραπέμπει σε αυτοκτονία όμως η ιδιόρρυθμη Φλόρενς Νάιτινγκεϊλ, γόνος γνωστής οικογενείας της βρετανικής αριστοκρατίας που φιλοξενείται εκείνες τις μέρες στην Αθήνα έχει λόγους να πιστεύει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Θα μεταφέρει τους ισχυρισμούς της στην βασίλισσα Αμαλία η οποία της αναθέτει να διαλευκάνει την υπόθεση. Ίντριγκες δολοπλοκίες και προδοσίες υποκινούνται από ξένες δυνάμεις που καιροφυλακτούν για να αποκομίσουν οφέλη από την αποσταθεροποίηση του νεοσύστατου Ελληνικού Βασιλείου. Ο συγγραφέας ο οποίος συνηθίζει στα βιβλία του να επιλύει αστυνομικούς γρίφους με συλλογιστικές μεθόδους που βασίζονται στα μαθηματικά αυτή τη φόρα γράφει ένα ιστορικό αστυνομικό μυθιστόρημα με πιο δυνατό στοιχείο του την πειστική αναπαράσταση των πρώτων χρόνων μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας ενώ με πολλές αναφορές σε πραγματικά γεγονότα και πρόσωπα κινείται επιδέξια ανάμεσα στην ιστορική πραγματικότητα και στην μυθοπλασία της αστυνομικής ίντριγκας.
Bell / Χαρλένικ Ελλάς,σελ. 408
Το Χαρτί και μέταλλο είναι η τρίτη περιπέτεια του αστυνόμου Ωρίωνα Άστρου και της ομάδας του στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών της ΓΑΔΑ. Η υπόθεση ξεκινά με την κινηματογραφική ληστεία μιας συλλογής σπάνιων γραμματοσήμων σε ένα αρχοντικό της Λήμνου και θα ακολουθήσει λίγες ώρες αργότερα η μυστηριώδης δολοφονία του ιδιοκτήτη της. Και άλλες ληστείες πολύτιμων αντικειμένων θα συμβούν διαδοχικά σε Ελλάδα και εξωτερικό με την ίδια κατάληξη. Οι συλλέκτες θα δολοφονηθούν αφού οι ληστές έχουν ήδη διαφύγει με τη λεία τους. Η αστυνομία τους αναζητά αλλά μοιραία θα στρέψει την προσοχή της για τα κίνητρα των φόνων στο παρελθόν των συλλεκτών και στις σχέσεις μεταξύ τους. Μια αστυνομική περιπέτεια υψηλής έντασης με έμφαση στο σασπένς που επιτυγχάνεται έξυπνα με παράλληλες αφηγήσεις της δράσης των ληστών και της αστυνομικής έρευνας ενώ η λύση του μυστηρίου σχετίζεται με μυστικά που έρχονται στο φως με σαρωτική δύναμη από το ύποπτο παρελθόν των πρωταγωνιστών.
Βακχικόν,σελ. 120
Μετά τη Νότια Ιταλία (Έγκλημα στο Πότζο, 2020) και τη Χίο (Ο Σπινέλλι στον κάμπο, 2021) συναντάμε -στην τρίτη του περιπέτεια- τον συμπαθή καθηγητή εγκληματολογίας Οράτσιο Σπινέλλι στο αρχιπέλαγος των Ποντίων Νήσων του Λάτσιο. Έχει βρεθεί στο σχεδόν ακατοίκητο νησί Παλμαρόλα για ολιγοήμερες καλοκαιρινές διακοπές με ιστιοπλοϊκό, προκειμένου να γιορτάσει με τη σύζυγό του, τα εξηκοστά του γενέθλια. ‘Όμως, ένα τηλεφώνημα από το Εγκληματολογικό της Ρώμης θα ταράξει την ησυχία του. Ένας ζάπλουτος Αμερικανός επιχειρηματίας είχε εντοπιστεί νεκρός την προηγούμενη μέρα στο λιμανάκι του νησιού από έναν ψαρά. Ένα τραύμα στην πλάτη του θύματος δεν άφηνε καμία αμφιβολία ότι επρόκειτο περί εγκληματικής ενέργειας. Ο έμπειρος και μεθοδικός καθηγητής θα οδηγήσει την αστυνομία στην εξιχνίαση του εγκλήματος μέσα από τη σταδιακή αποκάλυψη των οικογενειακών μυστικών του θύματος. Μια ευχάριστη αστυνομική νουβέλα με κινηματογραφική γραφή, και αξιοσημείωτη αφηγηματική οικονομία, εξαιρετική μεσογειακή ατμόσφαιρα, με άρωμα ιταλικής κουζίνας και σαφείς επιρροές από το έργο του αξέχαστου Αντρέα Καμιλλέρι.
Εκδόσεις Καστανιώτη,σελ. 321
Τα Ελληνικά Εγκλήματα έχουν γίνει πια θεσμός αφού πρόκειται για την μακροβιότερη και πιο επιτυχημένη σειρά αστυνομικών ιστοριών. Από το 2007 μέχρι σήμερα αριθμεί επτά συλλογικούς τόμους διηγημάτων από καταξιωμένους συγγραφείς του είδους που όλοι –άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο– έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους στην σύγχρονη ελληνική αστυνομική λογοτεχνία. Τους τέσσερις πρώτους είχε επιμεληθεί ο αείμνηστος Ανταίος Χρυσοστομίδης ενώ ο Ανδρέας Αποστολίδης και ο Φίλιππος Φιλίππου είναι οι μόνοι συγγραφείς που συμμετείχαν και στους επτά τόμους. Στον παρόντα τόμο έντεκα βετεράνοι συγγραφείς της σειράς και τέσσερις πρωτοεμφανιζόμενοι μας ταξιδεύουν από το Μόναχο και τη Σερβία μέχρι τη Ρόδο και την Κρήτη με συναρπαστικές ιστορίες φόνων, βασανισμών, εκδίκησης, χαμένων θησαυρών, βρώμικων κυκλωμάτων και διαρρήξεων σε «ένα πολύπτυχο αστυνομικής και νουάρ φαντασίας, έναν “κήπο” επίγειων και υπόγειων παραβάσεων».
«Τα Ελληνικά εγκλήματα 7 αφιερώνονται στον Κώστα Θ. Καλφόπουλο αποδίδοντάς του την ελάχιστη τιμή. Τον αποχαιρετούμε με ευγνωμοσύνη ως συγγραφέα αλλά τον καλωσορίζουμε με συγκίνηση ως ήρωα στις προσωπικές μας πια αυτομυθοπλασίες». (από τον πρόλογο Δημήτρη Ποσάντζη).
Κύφαντα, σελ. 328
Στα πλαίσια του 4ου Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας «Agatha» (2023) που διοργανώνει η Ιωάννα Πετρίδου εκδόθηκε ο συλλογικός τόμος αστυνομικών ιστοριών Είκοσι τρία εγκλήματα στον Χολαργό (Κύφαντα, 2023) που βρήκε μεγάλη ανταπόκριση στο αναγνωστικό κοινό. Φέτος το εγχείρημα επαναλήφθηκε. Είκοσι τρεις από τους πιο γνωστούς Έλληνες συγγραφείς που καλύπτουν ηλικιακά τρεις γενιές και ο διάσημος Σουηδός Άρνε Νταλ συμμετείχαν στη νέα συλλογή αστυνομικών διηγημάτων με μόνο περιορισμό η ιστορία τους «να εκτυλίσσεται σε όχημα που κινείται σε ράγες ή σχετίζεται με αυτό», σε έναν σκηνικό διάκοσμο που έχει εμπνεύσει πολλούς συγγραφείς του είδους. Δολοφόνοι, κατάδικοι, αρχαιοκάπηλοι και μέλη συμμοριών, συναντούν τα ανυποψίαστα θύματά τους ή γίνονται οι ίδιοι στόχοι μέσα σε τρένα και σιδηροδρομικούς σταθμούς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, άνθρωποι εξαφανίζονται ταξιδεύοντας και πτώματα σε εγκαταλελειμμένα βαγόνια κρύβουν σκοτεινά μυστικά. Μια συναρπαστική διαδρομή είκοσι τεσσάρων στάσεων που αξίζει να ακολουθήσετε.
Μήπως θάπρεπε να αναφέρετε την κ Σπυροπούλου;
Υπάρχουν άλλες γυναίκες;
https://www.public.gr/authors/spyropoyloy-xrysa/B3499