Τα καλύτερα αστυνομικά του 2022 (επιλέγει ο Μάρκος  Κρητικός)

0
3961

 

Ο Μάρκος Κρητικός επιλέγει τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα του έτους 2022 (το έτος δεν έχει κλείσει ακόμα οπότε αναμένεται μια μικρή προσθήκη αργότερα.

 

 

Ίκαρος

σελ. 312

Τα Σχέδια του χάους είναι η τέταρτη ιστορία του ιδιωτικού ντετέκτιβ Κρις Πάπας. Αυτή τη φορά θα τον συναντήσουμε στο Αίγιο, στα μαθητικά του χρόνια, σε ένα prequel των τριών προηγούμενων. Η προσπάθεια του διαπλεκόμενου δημάρχου να απαλλοτριώσει μια μικρή δασική έκταση με σκοπό την κατασκευή δημοτικού πάρκινγκ θα προκαλέσει τις αντιδράσεις του «Γάλλου», ενός αινιγματικού ξένου που έχει εγκατασταθεί πρόσφατα στην πόλη, ο οποίος θα βρεθεί νεκρός στο σπίτι του, με δυο μαχαιριές στην καρδιά. Λίγα χρόνια αργότερα,  ο Κρις Πάπας θα αναζητήσει μέχρι τη Βαρκελώνη ένα φίλο και συμμαθητή του που είχε διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην υπόθεση της δολοφονίας. Μια ιστορία ενηλικίωσης που εξελίσσεται σε μια περιπλάνηση υπαρξιακών αναζητήσεων με αφορμή τις αντηχήσεις ενός εγκλήματος στη ζωή των πρωταγωνιστών.  Στα Σχέδια του χάους, ο συγγραφέας αποκαλύπτει ένα πιο σκοτεινό  μυθιστορηματικό σύμπαν που δεν ακολουθεί πιστά τις συμβάσεις του αστυνομικού είδους.  Η αφηγηματική του ικανότητα στην εξαιρετική αποτύπωση μιας   ατμόσφαιρας συνεχούς μυστηρίου και αγωνιώδους προσμονής βάζει σε δεύτερο πλάνο την πλοκή της ιστορίας.

 

Μίνωας

σελ.348

Πρόκειται για τη βελτιωμένη επανέκδοση του πρώτου μυθιστορήματος του συγγραφέα, η οποία βασίστηκε στη βραβευμένη γαλλική έκδοση. Μια διπλή ανθρωποκτονία  στη σχολή της Νομικής,  θα αναστατώσει την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ο αστυνόμος Μάρκου, απόφοιτος του Τομέα Εγκληματολογίας και παλιός γνώριμος των θυμάτων, θα αναλάβει την έρευνα. Η εξέταση μαρτύρων από το επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, αν και θα φέρει στο φως ακαδημαϊκές ίντριγκες και προσωπικές εμπάθειες, δεν θα αποκαλύψει το τι συνέδεε τα δύο θύματα, πέραν της απασχόλησής τους με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Η διαφορετική προσέγγιση του αστυνόμου ως προς την χρονική ακολουθία των δύο φόνων, θα ανοίξει τον δρόμο για την εξιχνίαση της υπόθεσης. Ένα λογοτεχνικό whodunit, με σαφείς επιρροές από το έργο των σπουδαίων εκπροσώπων της χρυσής εποχής του αγγλικού αστυνομικού. Ο συγγραφέας συνυφαίνει επιδέξια το προφίλ και τα κίνητρα των υπόπτων, και συντηρεί υποδειγματικά την αγωνία του αναγνώστη μέχρι την τελική λύση του αστυνομικού γρίφου, με τη θεατρική αντιπαράθεση των υπόπτων και τον απαγωγικό συλλογισμό του για την αποκάλυψη του ενόχου.

 

Red n’ Noir

σελ. 116

Στις 6 Ιανουαρίου του 1931, το τεμαχισμένο πτώμα του εργολάβου Δημήτριου Αθανασόπουλου, βρέθηκε στις όχθες του ποταμού Κηφισού. Οι έρευνες οδήγησαν σε συλλήψεις από το οικογενειακό περιβάλλον του θύματος. «Στόχος μου είναι να φωτιστούν  οι πτυχές μιας υπόθεσης, που λόγω του θεσμικού μισογυνισμού, οδήγησε στην θανατική καταδίκη και στον αιώνιο (μέσω λαϊκών τραγουδιών) κοινωνικό διασυρμό δυο, κατά την γνώμη μου, αθώες γυναίκες», αναφέρει ο συγγραφέας  στην εισαγωγή όπου και παραθέτει την αλληλουχία των γεγονότων. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσω των δικαστικών ρεπορτάζ  που στέλνει προς δημοσίευση ένας μυθιστορηματικός δημοσιογράφος της εποχής, που  αντιπροσωπεύει το σύνολο των επώνυμων και ανώνυμων δημοσιογράφων που  κάλυψαν «το έγκλημα της Χαροκόπου». Μια αληθινή ιστορία που διαβάζεται σαν μυθιστόρημα και βασίζεται σε επιλογή δημοσιογραφικών ντοκουμέντων (docu-fiction). Ο αναγνώστη, σε ρόλο ενόρκου καλείται  να αναρωτηθεί –εξ ου και το ερωτηματικό στον τίτλο του βιβλίου– αν «ή ποινή του θανάτου ήταν μηδαμινή μπροστά στο μέγεθος του εγκλήματος» ή αν τελικά οι δυο γυναίκες ήταν «τα οικτρότερα θύματα ενός φρικιαστικού κοινωνικού δράματος». Μια εξαιρετική προσπάθεια στο χώρο του true-crime.

 

Κέδρος

σελ. 208

Ο ιδιόρρυθμος και μοναχικός Νετούνο, ένας χάκερ που συστήνεται ως ιδιωτικός ντετέκτιβ και ζει στην Αθήνα «οχυρωμένος» σ’ ένα δαιδαλώδες οίκημα-καταφύγιο, με τρεις ορόφους κάτω από τη γη είναι ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, ο οποίος  διαθέτει και κάποιες μεταφυσικές ικανότητες που μας θύμισαν τον μυθιστορηματικό, ναπολιτάνο αστυνόμο Ριτσιάρντι, του Μαουρίτσιο ντε Τζιοβάννι.  Μια χειμωνιάτικη νύχτα, ο αινιγματικός Μαρκ ή αλλιώς «Γάλλος», θα εντοπίζει στην Παλλήνη έναν παλιό του γνώριμο και θα  του αποσπάσει δια της βίας πληροφορίες, σχετικές με την ύπαρξη ενός μεγάλου χρηματικού ποσού. Λίγους μήνες αργότερα, το ποσό αυτό θα αποτελέσει το κίνητρο της απαγωγής με μαφιόζικο τρόπο, ενός μικρού παιδιού στη Λάρισα. Η μητέρα του, η οποία στο παρελθόν συνδεόταν με τον Νετούνο, θα ζητήσει τη βοήθεια του  γιατί είχε χειριστεί παλαιότερα με επιτυχία, μια πολύκροτη παρόμοια υπόθεση. Ένα αστυνομικό μυθιστόρημα υψηλής έντασης, όπου ο συγγραφέας με κινηματογραφική γραφή,  αφηγηματική οικονομία και πλοκή που  εξελίσσεται κυρίως στο πεδίο με την αλληλουχία σκηνών δράσης, προσαρμόζει βασικά χαρακτηριστικά του pulp fiction στην τοπογραφία και την κουλτούρα της ελληνικής επαρχίας.

 

Bell/Χαρλένικ Ελλάς

σελ. 320

Το τελευταίο μέρος της σειράς Drifter, ξεκινάει με την κινηματογραφική δολοφονία ενός επιχειρηματία στη Βούλα. Οι δυο δράστες θα διαφύγουν μαζί προς το κέντρο της Αθήνας και εκεί οι δρόμοι τους θα χωρίσουν και ο καθένας μόνος του θα προσπαθήσει να αποφύγει τη σύλληψη. Η επόμενη μέρα θα βρει τον Στράτο Μαύρο στα κρατητήρια της ΓΑΔΑ, ως ύποπτο μιας σειράς  αποτρόπαιων εγκλημάτων. Ο άνθρωπος που βρίσκεται πάντα στο λάθος μέρος, τη λάθος στιγμή, θα δεχτεί μια περίεργη πρόταση που θα τον ξαναβάλει για τελευταία φορά στο επίκεντρο της αλλόκοτης ιστορίας.  Ένα αυθεντικό ελληνικό pulp μυθιστόρημα, με τα κλισέ και τις υπερβολές που επιτάσσει το είδος. Με εναλλαγές πρωτοπρόσωπης και τριτοπρόσωπης ενεστωτικής αφήγησης μεταξύ  του πρωταγωνιστή και του αφηγητή της ιστορίας και με παρεμβολές σε δεύτερο πρόσωπο της συνειδησιακής φωνής  μιας τραγικής ηρωίδας,  ο συγγραφέας κρατάει σε εγρήγορση τον αναγνώστη και εξελίσσοντας την ιστορία μέσα από συνεχείς σκηνές δράσης  και δυναμικούς διαλόγους την οδηγεί σε μια εκρηκτική λύση όπως αρμόζει σε μια σκληρή «τριλογία αστικής αλητείας».

 

Αλεξάνδρεια

σελ. 256

Το δεύτερο βιβλίο του συγγραφέα περιλαμβάνει τρεις αστυνομικές ιστορίες. Ένας μπράβος σε μαγαζιά της Ρόδου και διακινητής ναρκωτικών κάτω απ’ τη μύτη της αστυνομίας, θα προσπαθήσει μόνος του να εντοπίσει την πανάκριβη μοτοσυκλέτα του, η οποία  κλάπηκε μυστηριωδώς στο νησί (Για την τιμή του διαβόλου). Η ήρεμη οικογενειακή ζωή ενός μικροαστού στην Αθήνα θα διαταραχθεί, όταν ένα βράδυ ένας άγνωστος, χωρίς εμφανή κίνητρα, θα πετάξει έναν εμπρηστικό μηχανισμό στη βιτρίνα του κουρείου του (Μιζ-αν-πλι). Ένας αινιγματικός ναυτικός θα βρεθεί στη Λέρο προκειμένου  να πουλήσει τα πολύτιμα κλοπιμαία μιας μεγάλης ληστείας στην Αμβέρσα (Από τα Λέπιδα με αγάπη). Τρεις διαφορετικές  ιστορίες μυστηρίου, με υποδειγματική νουάρ ατμόσφαιρα και ετερόκλητους πρωταγωνιστές  που προκαλούν τη μοίρα τους με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν –σαν μύγες σε κόκκινο βελούδο–  σε ένα αναπόδραστο κύκλο βίας. Ο συγγραφέας οδηγεί  επιδέξια κάθε υπόθεση  σε μια έξυπνη ανοιχτή λύση κλείνοντας το μάτι στο αναγνώστη, για να δώσει τη  δική του εκδοχή στο τέλος της ιστορίας. Οι λάτρεις των γρήγορων σπορ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών είναι σίγουρο ότι θα το απολαύσουν περισσότερο.

 

Μεταίχμιο

σελ. 216

Ο Δημήτρης Κανιάρης, γιος αστυνομικού που έπεσε στο καθήκον, άγεται και φέρεται χωρίς σκοπό στη ζωή του στοιχειωμένος από φαντάσματα του παρελθόντος, μέχρι την ώρα που η Βάσω –μια πρώην του– θα ζητήσει τη βοήθειά του.  Χωρίς να το καταλάβει θα μπλεχτεί σε μια  επικίνδυνη ιστορία που  ενώ  φαινομενικά έχει σχέση με διακίνηση ναρκωτικών,  στον  πυρήνα της  κρύβει κάτι πολύ πιο σκοτεινό και μακάβριο. Ο καταθλιπτικός πρωταγωνιστής παρακολουθεί ανήμπορος τις απρόσμενες εξελίξεις, αλλά με την άγνοια κινδύνου του ανθρώπου που στη ζωή του δεν έχει τίποτα να χάσει, θα αντιστρέψει τις ισορροπίες  και θα οδηγήσει ο ίδιος  την ιστορία, σε μια εκρηκτική λύση. Ένα σκληρό  αστυνομικό  μυθιστόρημα  με έντονα στοιχεία μαύρου χιούμορ.   Ο συγγραφέας με πρωτοπρόσωπη ενεστωτική γραφή  και νεανική ορμή  στην αφήγηση, ελίσσεται  ανάμεσα στη νουάρ ατμόσφαιρα του κλασικού hard-boiled και στις  καταιγιστικές σκηνές του neo-polar,  οι οποίες  παρασύρουν στη δίνη τους, τις μάλλον αναπόφευκτες  υπερβολές της πλοκής, χωρίς αυτές τελικά να επηρεάζουν  τις θετικές εντυπώσεις. Ένα δυναμικό ντεμπούτο στην ελληνική αστυνομική σκηνή.

 

Εκδόσεις Καστανιώτη

σελ. 336

Μετά το ευφυές μυθιστόρημα, Ιδανικός ντετέκτιβ, εμπνευσμένο από τις ιστορίες του Σέρλοκ Χολμς,  ο συγγραφέας επιστρέφει με μια διαφορετικού ύφους αστυνομική ιστορία που διαδραματίζεται στην Αθήνα. Ο απόστρατος αξιωματικός της αστυνομίας Βαγγέλης Διαλυνάς  και νυν δημοφιλής ιδιωτικός ντετέκτιβ σε τηλεοπτική εκπομπή αναζήτησης εξαφανισμένων, αναλαμβάνει τη διερεύνηση ενός ύποπτου, θανατηφόρου τροχαίου ατυχήματος, με θύμα μια γνωστή δικηγόρο. Θα βρεθεί μπροστά σε μια σκοτεινή ιστορία με μυστηριώδη ατυχήματα και οικογενειακά μυστικά που εμπλέκει άτομα της υψηλής κοινωνίας και του αθηναϊκού υπόκοσμου και θα οδηγηθεί σε μια ζάπλουτη και φιλόδοξη  καλλιτέχνιδα, δικαιούχο μιας μεγάλης κληρονομίας. Ο συμπαθής ντετέκτιβ θα πέσει θύμα της γοητείας της και την σκυτάλη της έρευνας θα πάρει η αστυνομία, ένα έξυπνο τέχνασμα που κλιμακώνει το σασπένς. Ένα μυθιστόρημα μυστηρίου με αύρα Γιάννη Μαρή και έμφαση στο whodunit της αστυνομικής ιστορίας. Ο συγγραφέας χωρίς να καταφεύγει σε σκηνές δράσης συντηρεί με επιτυχία την αγωνία του αναγνώστη μέσα από τους διαλόγους-μαρτυρίες των πρωταγωνιστών  και με «δεμένη» πλοκή ξεδιπλώνει σταδιακά τη συλλογιστική του μέθοδο για την αποκάλυψη του ενόχου.

 

Ψυχογιός

σελ. 408

Η αστυνόμος Σοφία Μήτση από την πρώτη μέρα της στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών έχει να αντιμετωπίσει την άξεστη συμπεριφορά του  προϊσταμένου της και τη δύσκολη υπόθεση μιας νεαρής χορεύτριας που βρέθηκε απαγχονισμένη στο σπίτι της. Η έρευνα για τη λύση του μυστηρίου θα την οδηγήσει σε κακόφημες γωνιές της Αθήνας και του Πειραιά και θα φέρει στον δρόμο της τον Θωμά, έναν πρώην άνεργο δημοσιογράφο και νυν ιδιωτικό ερευνητή. Ένα αστικό αστυνομικό που προβάλλεται στο σκοτεινό φόντο του αθηναϊκού υπόκοσμου, με έμφαση στο κοινωνιολογικό προφίλ των ηρώων που τον διαβαίνουν και στον οποίο κατοπτρίζεται μια εξαχρειωμένη κοινωνία που ανέχεται κάθε είδους  παραβατικές συμπεριφορές αν καταβληθεί το ανάλογο αντίτιμο. Με πρωτοπρόσωπη γραφή για τους δύο πρωταγωνιστές και μικρά εμβόλιμα κεφάλαια τριτοπρόσωπης για κάποιους δευτερεύοντες ήρωες, ο συγγραφέας επιτυγχάνει γρήγορους ρυθμούς αφήγησης που σε συνδυασμό την σφιχτή πλοκή και τη νουάρ ατμόσφαιρα, διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη μέχρι το ανοιχτό αλλά ρεαλιστικό τέλος, το οποίο συνάδει με την εικόνα της φαύλης κοινωνίας που επιδέξια αποτυπώνει.

 

Ίκαρος

σελ. 480

Ο Παναγιώτης Πετράκος, μεγαλοκαθηγητής του ποινικού δικαίου και σύμβουλος υψηλά ιστάμενων προσώπων του πολιτικού και οικονομικού χώρου, βρίσκεται στραγγαλισμένος στο κρεβάτι του, στη μονοκατοικία του στο Ψυχικό, με γυναικεία περούκα και γύρω του πεταμένα γυναικεία ρούχα. Το σκηνικό στον τόπο του εγκλήματος παραπέμπει στην ανεξιχνίαστη δολοφονία του συγγραφέα Κώστα Ταχτσή, πριν τριάντα τρία χρόνια. Ο Χάρης Κόκκινος καλείται εσπευσμένα να διακόψει τις διακοπές του στην Πάρο και μαζί με τους γνώριμους συνεργάτες του, θα αναλάβουν την εξιχνίαση του εγκλήματος, που θα τους φέρει αντιμέτωπους με μια σκοτεινή και πολυδαίδαλη υπόθεση. Με φόντο τις μεγάλες φωτιές του περσινού καλοκαιριού σε Αττική και Εύβοια –εμφανής ο συμβολισμός– και έμφαση στην κοινωνική οπτική των γεγονότων και στην ιδιωτική ζωή των πρωταγωνιστών, η συγγραφέας ολοκληρώνει την Τριλογία του βυθού και κινούμενη με άνεση στον αφηγηματικό χρόνο, παραθέτει σκηνές και άρθρα του Τύπου από άλλες εποχές και, στη συνέχεια, συνθέτει επιδέξια έναν κόσμο του οποίου τα όρια μυθοπλασίας και πραγματικότητας δεν είναι διακριτά.

 

Εκδόσεις Καστανιώτη

Εικονογράφηση: Παναγιώτης Τσαούσης

σελ. 80

H Πάσα θανάτου είναι ένα εικονογραφημένο διήγημα, σε διασκευή και σενάριο του συγγραφέα, βασισμένο σε πραγματικά περιστατικά, που καταγγέλθηκαν από διεθνείς οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρώπινων δικαιωμάτων των μειονοτήτων, των μεταναστών και των προσφύγων. Το πρωτότυπο διήγημα είχε δημοσιευτεί στον τρίτο συλλογικό τόμο της επιτυχημένης σειράς, Ελληνικά εγκλήματα. Στην υπόθεση της ιστορίας, ένας διεφθαρμένος αστυνομικός, διαπλεκόμενος με την πολιτική εξουσία και τον υπόκοσμο, δολοφονεί εν ψυχρώ, ένα νεαρό Ρομά στο Ζεφύρι.  Ο φόνος συγκαλύπτεται και ο δράστης κυκλοφορεί ελεύθερος αλλά δεν υπολογίζει ότι  κάποιοι  ετοιμάζουν την εκδίκησή τους. Το βιβλίο αυτό εγκαινιάζει τη  νέα σειρά, Ελληνικά εγκλήματα εικονογραφημένα, με εικονογραφημένες αστυνομικές ιστορίες, βασισμένες σε διασκευές διηγημάτων που δημοσιεύτηκαν ή θα δημοσιευτούν στα Ελληνικά εγκλήματα. Χαιρετίζουμε και στηρίζουμε αυτό το εγχείρημα και περιμένουμε να δούμε και από άλλους εκδοτικούς οίκους εικονογραφημένα αστυνομικά μυθιστορήματα είτε διασκευασμένα από κλασσικά και σύγχρονα έργα της παγκόσμιας αστυνομικής λογοτεχνίας είτε νέες προσπάθειες στις οποίες ο έντεχνος αφηγηματικός λόγος σε συνδυασμό  και τη δύναμη της εικόνας,  θα συναρπάσουν τους λάτρεις του είδους.

 

Μετάφραση: Βίκυ Λιακοπούλου

Έρμα

σελ. 296

Ένας αλκοολικός και αποτυχημένος συγγραφέας, βρίσκεται βάναυσα δολοφονημένος σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά του Λονδίνου. Ο ανώνυμος αρχιφύλακας και αφηγητής της ιστορίας που υπηρετεί στο Τμήμα Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων, στο οποίο ασχολούνται αποκλειστικά με δολοφονίες ανθρώπων του περιθωρίου, θα αναλάβει την διαλεύκανση της υπόθεσης. Μια σειρά από κασέτες και χειρόγραφα που θα βρεθούν στο σπίτι του θύματος, θα ρίξουν φως σε σκοτεινές πτυχές της ζωής του και θα οδηγήσουν την έρευνα σε κακόφημα στέκια του Λονδίνου. Ένα πρωτίστως υπαρξιακό, μελαγχολικό μυθιστόρημα με έξοχη νουάρ ατμόσφαιρα που διαδραματίζεται το 1984  σ’ έναν κόσμο αλλόκοτα σκληρό που συνθλίβει κάθε ανθρώπινη ευαισθησία και οδηγεί σε πλήρη αποξένωση και αποτυχία. Ο συγγραφέας, χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη λύση μιας καταιγιστικής πλοκής, κλιμακώνει υποδειγματικά την αγωνία, με την αναπαράσταση μιας εφιαλτικής πραγματικότητας μέσα από τη σταδιακή ταύτιση του εμμονικού αφηγητή με το θύμα. Ένα από τα καλύτερα νουάρ των τελευταίων ετών, το πρώτο από τα πέντε της σειράς Factory novels, του άγνωστου στη χώρα μας συγγραφέα που θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές του σύγχρονου βρετανικού νουάρ.

 

Μετάφραση: Γεωργία Ζακοπούλου

Πόλις

σελ. 560

Ο Μάιλο Γουίβερ ανήκει στους «τουρίστες», στην ολιγομελή ομάδα επίλεκτων κατασκόπων της CIA, που αναλαμβάνουν τις πιο βρώμικες και επικίνδυνες αποστολές, σε κάθε γωνιά της γης. Μετά την πρώτη μας γνωριμία στο μυθιστόρημα, Ο τουρίστας (Πόλις), ο Μάιλο επιστρέφει στην ενεργό δράση και για να αποδείξει την αφοσίωσή του στην Υπηρεσία, καλείται να σκοτώσει μια δεκαπεντάχρονη κόρη μεταναστών από τη Μολδαβία, χωρίς καν να γνωρίζει το λόγο μιας  τόσο ειδεχθούς πράξης.  Αρχικά αποφασίζει να απαγάγει το κορίτσι μέχρι να σκεφτεί πώς θα ενεργήσει, αλλά ένα απρόβλεπτο γεγονός θα τον βάλει στο στόχαστρο σκοτεινών δυνάμεων και θα ακολουθήσει ένας άγριος αγώνας επιβίωσης και αναζήτησης της αλήθειας. Ένα πρισματικό μυθιστόρημα υψηλής έντασης, με παράπλευρες ιστορίες δομημένες αρμονικά στην βασική πλοκή, που εκτυλίσσεται σε έναν αθέατο κόσμο καθολικής εξαχρείωσης, και με έναν μοναχικό πρωταγωνιστή που μπορεί να γίνει υπέρμετρα σκληρός και κυνικός προκειμένου  να φέρει σε πέρας την αποστολή του, αλλά «δεν ζει έξω από το ηθικό σύμπαν, όσο καλά κι αν τον έχει εκπαιδεύσει η Υπηρεσία».

 

Μετάφραση: Κων/νος Παλαιολόγος

Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου

σελ. 230

Ο θρυλικός «Lefty» Mendieta επιστρέφει στην πέμπτη περιπέτεια της σειράς, που δανείζεται τον τίτλο του γνωστού τραγουδιού των Beatles από το άλμπουμ Abbey Road. Η ιστορία ξεκινάει με την κινηματογραφική εκτέλεση του Χεράρδο Μανρίκε, πρώην διοικητή της υπουργικής αστυνομίας. Οι υποψίες θα πέσουν σε έναν πρόσφατα αποφυλακισμένο βαρόνο των ναρκωτικών και αρχηγό μιας ομάδας διεφθαρμένων στρατιωτικών, γιατί ο Μανρίκε τον είχε συλλάβει έχοντας ανακαλύψει στοιχεία για την παράνομη δράση του, με αποτέλεσμα να καταδικαστεί σε είκοσι δύο χρόνια κάθειρξη. Τη δύσκολη υπόθεση θα αναλάβει ο Ζερβοχέρης ενώ, παράλληλα, αναζητεί μια μυστηριώδη γυναίκα, για να εκπληρώσει την τελευταία επιθυμία  του ετοιμοθάνατου πατέρα, ενός παλιού αντεραστή του. Ένα σκληρό αστυνομικό, που αποτυπώνει ρεαλιστικά τις μεθόδους των καρτέλ των ναρκωτικών στο πολύπαθο Μεξικό (narco-literatura). H ιδιαίτερη γραφή, με τα υποκείμενα να εναλλάσσονται μέσα στην ίδια αράδα και χωρίς τα συνήθη σημεία στίξης, ενώ στις πρώτες σελίδες ξενίζει τον αναγνώστη, προσδίδει έναν σχεδόν παραληρηματικό ρυθμό στη αφήγηση που τον εγκλωβίζει στη νουάρ ατμόσφαιρα της ιστορίας. Εξαιρετικό το σάουντρακ του βιβλίου.

 

Μετάφραση: Ντινά Σαμπεθάι

Θαρσώ

σελ. 316

Ο γέρος στη γωνία είναι η πρώτη, από τις τρεις συλλογές διηγημάτων, της σειράς Teahouse Detective. Στα δώδεκα διηγήματα της παρούσας συλλογής, ένας γέρος που το όνομά του δεν αποκαλύπτεται,  κάθεται στη γωνία μιας τσαγερίας στο Λονδίνο και συζητά με μια νεαρή δημοσιογράφο για πολύκροτες υποθέσεις ανεξιχνίαστων εγκλημάτων. Ο ανώνυμος γέρος βασιζόμενος στα άρθρα των εφημερίδων και σε περιστασιακές επισκέψεις του στις αίθουσες των δικαστηρίων αφηγείται τις υποθέσεις στην έξυπνη δημοσιογράφο και ενώ δένει περίπλοκους κόμπους σε ένα κορδόνι,  δίνει την δική του εκδοχή στη  στην εξιχνίαση τους. Σε ρόλο ντετέκτιβ και βασιζόμενος αποκλειστικά στην επαγωγική συλλογιστική του μέθοδο την οποία αναπτύσσει ευφυώς, λύνει εξ αποστάσεως δύσκολους αστυνομικούς γρίφους με μόνο σκοπό την προσωπική του ευχαρίστηση χωρίς να προσφέρει τη βοήθειά του στην αστυνομία. Δώδεκα έξυπνες και διασκεδαστικές  whodunit ιστορίες με εξαιρετική αποτύπωση της  ατμόσφαιρας του Λονδίνου στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, και  με την τελευταία να  επιφυλάσσει μια μεγάλη έκπληξη στον αναγνώστη. Το βιβλίο δημοσιεύτηκε το 1908, στη σκιά της μεγάλης δημοτικότητας των ιστοριών του Σέρλοκ Χολμς.

 

Μετάφραση: Αργυρώ Μακάρωφ

Άγρα

σελ. 224

Το τραίνο είναι ένα εξαιρετικό και πολύ ιδιαίτερο μυθιστόρημα με αυτοβιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα, το οποίο πραγματεύεται   τη φυγή του πρωταγωνιστή από τις ηθικές και κοινωνικές συμβάσεις της προηγούμενης ζωής του, όταν ένας πόλεμος γίνεται  «μια υπόθεση ανάμεσα σ’ εκείνον και στη μοίρα του». Ο Μαρσέλ Φερόν τεχνικός ραδιοφώνου ζει μια συμβατική ζωή με την τετράχρονη κόρη του και την έγκυο σύζυγό του, σε ένα παραμεθόριο χωρίο στη Βόρεια Γαλλία.  Όταν οι Γερμανοί εισβάλουν στη χώρα  επιβιβάζονται σ’ ένα τραίνο γεμάτο πρόσφυγες, με προορισμό τον Νότο. Ο αινιγματικός πρωταγωνιστής θα αντιμετωπίσει με απόλυτη συναισθηματική απάθεια τον αποχωρισμό από την οικογένειά του η οποία  είχε επιβιβαστεί σε άλλο βαγόνι και θα ζήσει ένα παράφορο ερωτικό πάθος χωρίς αύριο, σε ένα περιβάλλον καταστροφής και αγωνίας. Ένα από τα γνωστότερα μυθιστορήματα του συγγραφέα που αν και δεν είναι αστυνομικό είναι αντιπροσωπευτικό της «σιμενόνειας» ατμόσφαιρας.  Μεταφέρθηκε έξοχα στον κινηματογράφο, το 1973, από τον Πιερ Γκρανιέ-Ντεφέρ, με τον Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και τη Ρόμι Σνάιντερ  στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

 

Μετάφραση: Άλκηστις Τριμπέρη

Πόλις

σελ. 464

Τέσσερις άντρες και μια γυναίκα, πρώην πράκτορες με βαριές ψυχικές διαταραχές, που κληρονόμησαν από τη θητεία τους στη CIA, είναι κλεισμένοι σ’ ένα κάστρο που λειτουργεί ως μυστικό ψυχιατρείο της Υπηρεσίας. Όταν ο γιατρός τους  βρίσκεται δολοφονημένος, θα αντιληφθούν ότι υπάρχει σχέδιο να τους φορτώσουν τον φόνο και θα αναγκαστούν να δραπετεύσουν. Με όπλο τις παλιές δεξιότητες και εμπειρίες στις Μυστικές Υπηρεσίες αλλά και το απρόβλεπτο της τρέλας τους, θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν απ’ τους διώκτες τους και να εντοπίσουν τον ένοχο, προκειμένου να αποδείξουν την αθωότητά τους. Ένα πολιτικό-κατασκοπικό θρίλερ που εξελίσσεται σε ένα αγωνιώδες road story στην καρδιά της Αμερικής με πρωταγωνιστές πέντε παρανοϊκούς πράκτορες, κυνηγούς και θηράματα  του ίδιου βρόμικου συστήματος, που με πολιτικές δολοπλοκίες υπηρετεί σκοτεινά συμφέροντα και καθορίζει τις τύχες των λαών. Ο συγγραφέας διατρέχει επιδέξια τον μυθιστορηματικό χρόνο εναλλάσσοντας την καταιγιστική εξέλιξη της ιστορίας  με το πολυτάραχο παρελθόν των πρωταγωνιστών, και με παρεμβολές παραληρηματικής αφήγησης και κωμικοτραγικών σκηνών, αποτυπώνει πειστικά τον διαταραγμένο κόσμο τους.

 

Μετάφραση: Μαρία Παπανδρέου

Bell/Χαρλένικ Ελλάς

σελ. 264

Ο  νεαρός Τζούλιαν Λόνζλι εγκαταλείπει το Λονδίνο και μια απαιτητική καριέρα στα χρηματοοικονομικά, για ν’ ανοίξει ένα βιβλιοπωλείο σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη, στην Ανατολική Αγγλία. Εκεί γνωρίζει έναν Πολωνό μετανάστη,  ο οποίος ισχυρίζεται ότι ήταν φίλος του πατέρα του  και τον προτρέπει να φτιάξει ένα τμήμα στο υπόγειο του καταστήματος με κλασικά έργα των σπουδαιότερων στοχαστών και λογοτεχνών απ’ όλο τον κόσμο. Παράλληλα ο επικεφαλής εσωτερικής ασφάλειας των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, λαμβάνει ένα μήνυμα  για  διαρροή πληροφοριών και ενεργοποιεί τους μηχανισμούς έρευνας  για να εντοπίσει την πηγή της διαρροής.  Ένα κατασκοπικό μυθιστόρημα χαρακτήρων  όπου ένας σπουδαίος στυλίστας της γραφής, με την εξαιρετική υπαινικτική  αφήγηση και τους ακριβείς σχεδόν επιγραμματικούς  διαλόγους που μας έχει συνηθίσει στα βιβλία του, συνυφαίνει περίτεχνα τις  δυο ιστορίες  και παρασύρει τον αναγνώστη στον μυστηριώδη κόσμο των κατασκόπων τον οποίο και γνωρίζει άριστα από τη θητεία του στις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, για να αποτυπώσει μέσα από την παρακμή του, την προδοσία των ιδανικών και την καχυποψία του ανθρώπου  στη σύγχρονη κοινωνία.

 

Μετάφραση: Ασπασία Καμπύλη

Carnivora

σελ. 206

Ο νεαρός  Λασκάνο, το Σκυλί όπως τον αποκαλούν στην υπηρεσία, είναι ένας «καθαρός» αστυνομικός. Για να τον απομακρύνουν από έρευνες που κρύβουν παράνομες ενέργειες παρακρατικών ομάδων, του αναθέτουν να κλείσει μια υπόθεση αυτοκτονίας, για την οποία ο αναγνώστης γνωρίζει εκ των προτέρων ότι πρόκειται για δολοφονία. Ένα σημειωματάριο και ένα μανικετόκουμπο στον χώρο του εγκλήματος, θα οδηγήσουν τον Λασκάνο σε σκοτεινές ιστορίες των Ναζί στο τέλος του β’ Παγκόσμιου Πολέμου και παράλληλα σ’ έναν μεγάλο έρωτα. Οι απρόσμενες αποκαλύψεις κατά την εξέλιξη της έρευνας, θα αναγκάσουν τα διεφθαρμένα αφεντικά του, να επιχειρήσουν να τον βγάλουν απ’ την υπόθεση με οποιανδήποτε τρόπο. Την έκβασή της εντέλει, προλαβαίνουν  τα δραματικά  γεγονότα του 1976 και τα πράγματα δεν φαίνεται να πηγαίνουν καλά για τον Λασκάνο, όπως δεν πήγε τίποτα καλά στην Αργεντινή, την καταραμένη δεκαετία του ΄70. Ένα σπουδαίο ιστορικο-πολιτικό νουάρ, που συνδυάζει περίτεχνα το σασπένς της αστυνομικής υπόθεσης, με μια συγκινητική ιστορία αγάπης και αποτυπώνει ρεαλιστικά  τις σύνθετες κοινωνικές και πολιτικές παραμέτρους, που προλείαναν το έδαφος για την χούντα του Βιδέλα.

 

Μετάφραση: Γεωργία Ζακοπούλου

Εκδόσεις Πατάκη

σελ. 464

Η στυγερή, τελετουργική δολοφονία ενός εύπορου ηλικιωμένου ζευγαριού στην Τέρρα Άλτα, μια φτωχή και αραιοκατοικημένη επαρχία της Καταλονίας, συγκλονίζει  την τοπική κοινωνία.  Ο  αστυνομικός Μελτσόρ, αποσπασμένος στην περιοχή από τη Βαρκελώνη, με ιδιαίτερα δύσκολα παιδικά και εφηβικά χρόνια αλλά και μια μεγάλη επαγγελματική επιτυχία παρά το νεαρό της ηλικίας του, θα επιχειρήσει να εξιχνιάσει το έγκλημα. Η αφήγηση εναλλάσσεται σε δυο χρόνους. Στο μυθιστορηματικό παρόν παρακολουθούμε την πορεία της αστυνομικής έρευνας και στο παρελθόν, την πολυτάραχη ζωή του Μελτσόρ μέχρι τη νύχτα της δολοφονίας – εξαιρετικές οι διακειμενικές αναφορές Στους άθλιους του Βίκτωρος Ουγκό και ο παραλληλισμός τους με την ζωή του ήρωα.  Ένα βραβευμένο (Premio Planeta, 2019) πολυσύνθετο  αστυνομικό, στο οποίο ο συγγραφέας γνωστός κυρίως για τα ιστορικά του μυθιστορήματά, δεν περιορίζεται στην αστυνομική πλοκή της ιστορίας –χωρίς όμως να την παραμελεί–  αλλά πραγματεύεται την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, και την υποκειμενικότητα της ηθικής ως προς την απόδοση δικαιοσύνης ενώ αποτυπώνει τον πολιτικό και κοινωνικό αντίκτυπο του Ισπανικού εμφυλίου και του  ζητήματος  της ανεξαρτησίας της Καταλονίας.

 

Μετάφραση: Βασίλης Κωστόπουλος, Τέο Βότσος

ΚΨΜ

σελ. 414

Το μυθιστόρημα Ενσυνείδητος φόνος, το πρώτο από τα τέσσερα της σειράς με πρωταγωνιστή τον επιτυχημένο ποινικολόγο Μπγιορν Ντίμελ, γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία και πρόσφατα ανακοινώθηκε η  μεταφορά του σε  τηλεοπτική σειρά  οκτώ επεισοδίων, στο Netflix. Οι πολλές και δύσκολες υποθέσεις που αφορούν συνήθως στην υπεράσπιση ανθρώπων του υπόκοσμου δεν αφήνουν χρόνο στον Ντίμελ για να ασχοληθεί με την οικογένεια του.  Η σύζυγός του, τον εξαναγκάζει να παρακολουθήσει ένα σεμινάριο ενσυνείδησης, για να γίνει καλύτερος πατέρας και σύζυγος. Το σεμινάριο αρχίζει να αποδίδει καρπούς, αλλά  δεν είναι καθόλου εύκολο να εφαρμόσει στην πράξη όσα μαθαίνει, γιατί ο πιο απαιτητικός πελάτης του είναι ένας αδίστακτος αρχιμαφιόζος. Ακολουθώντας πιστά τις αρχές της ενσυνείδησης, αποφασίζει να τον δολοφονήσει. H διαχείριση των «επιχειρήσεων» του αρχιμαφιόζου, τις οποίες θα αναγκαστεί να αναλάβει, θα του δημιουργήσει μεγάλα οικογενειακά και επαγγελματικά προβλήματα και θα τον φέρει αντιμέτωπο με τη μαφία και τον νόμο. Ένα διασκεδαστικό αστυνομικό μυθιστόρημα με κυρίαρχο στοιχείο το μαύρο χιούμορ, συνεχείς εναλλαγές κωμικών και τραγικών καταστάσεων, και έξυπνη ειρωνεία για τη χρησιμότητα των εγχειριδίων αυτοβοήθειας.

 

Μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής

Μεταίχμιο

σελ. 488

Στο Κέιπ Χέιβεν μια μικρή πόλη στην παραλιακή Καλιφόρνια, ένα έγκλημα στο παρελθόν με θύμα ένα επτάχρονο κορίτσι είχε στιγματίσει την τοπική κοινωνία. Η επιστροφή  του  Βίνσετ Κινγκ στην περιοχή αφού  έχει εκτίσει ποινή φυλάκισης τριάντα ετών για τον φόνο του κοριτσιού,  θα ξυπνήσει τις άσχημες μνήμες του παρελθόντος. Μια παρορμητική ενέργεια της ανιψιάς του θύματος, θα προκαλέσει μια νέα δολοφονία στην πόλη, με βασικό ύποπτο τον Βίνσεντ Κινγκ, θα δρομολογήσει απρόβλεπτες εξελίξεις στη ζωή και τις σχέσεις των πρωταγωνιστών και θα φέρει στο φως συνταρακτικά στοιχεία από το σκοτεινό παρελθόν τους.  Μια ανθρωποκεντρική ιστορία μυστηρίου, με ιδιαίτερα πειστική ανατομία της αμερικανικής επαρχιακής κοινωνίας από έναν Άγγλο συγγραφέα και κλιμακούμενο σασπένς, μέσω της πολυπλόκαμης και απρόοπτης πλοκής. Ο  συγκερασμός μιας  ιδιότυπης λυρικής  γραφής  με την σκληρή θεματική του ψυχολογικού θρίλερ, αν και  φαινομενικά μοιάζει ασυμβίβαστος, ανεβάζει υφολογικά και λογοτεχνικά το επίπεδο της αφήγησης και καθιστά το μυθιστόρημα, Αρχίζουμε από το τέλος,  ένα ποιοτικό page-turner.

 

Μετάφραση: Έφη Τσιρώνη

Διόπτρα

σελ. 600

Ο πλαστός πίνακας, είναι η έκτη και τελευταία μέχρι σήμερα, περιπέτεια της σειράς, με πρωταγωνίστρια την δραστήρια και μεθοδική Κάρεν Πίρι, επιθεωρήτρια της Μονάδας Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων του Εδιμβούργου. H ιστορία αρχίζει με ένα πτώμα που ανασύρεται στα ανοιχτά του Φερθ οφ Φορθ, από έναν ντόπιο ψαρά. Ο νεκρός αναγνωρίζεται ως ο βασικός ύποπτος για την προ δεκαετίας εξαφάνιση του αδελφού του, υψηλόβαθμου δημόσιου υπαλλήλου. Παράλληλα  ένα τροχαίο ατύχημα θα φέρει στο φως τον σκελετό μιας γυναίκας μέσα σε ένα εγκαταλελειμμένο τροχόσπιτο.  Η Κάρεν Πίρι καλείται να διερευνήσει συγχρόνως δυο παλιές ανεξιχνίαστες υποθέσεις. Ένα σύγχρονο δείγμα του tartan noir, στο δημοφιλές  υποείδος του police procedural, με εξαιρετική αποτύπωση του κοινωνικού ιστού και της τοπογραφίας της Σκωτίας και γλαφυρές περιγραφές της Βόρειας Αγγλίας και του Παρισιού που εκτυλίσσεται μέρος της ιστορίας. Η αναγνωρισμένη  συγγραφέας με περισσότερα από σαράντα βιβλία στο ενεργητικό της, κατανέμει επιδέξια το σασπένς σε δυο παράλληλες ιστορίες, φαινομενικά ασύνδετες μεταξύ τους, οι οποίες τελικά θα συναντηθούν εκεί που το βρώμικο χρήμα τέμνει τον απατηλό κόσμο της τέχνης.

 

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο  Εύα Πάλμερ -Σικελιανού: μία παράσταση απείθειας (της Κωνσταντίνας Κορρυβάντη)
Επόμενο άρθροΤα Βραβεία της Εταιρείας Συγγραφέων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ