Ποιητικά παρ-επόμενα (του Γιάννη Πανούση)

0
417

 

του Γιάννη Πανούση (*) 

 

Είχαν διαβάσει τον ποιητή που έγραφε/ότι τον βοηθούσε να επιστρέψει στο σπίτι του

τα βράδια,/ένας νεκρός. (Τάσος Γουδέλης,Η γοητεία των υποσχέσεων)

 

Η διαπραγμάτευση με το παρελθόν[1],ίσως για τα ‘ου φωνητά της Ιστορίας’[2],καθώς και η πιστή[;] αποτύπωση της ‘περιβάλλουσας λογοτεχνικής ατμόσφαιρας’ του σήμερα[3],εξακολουθούν ν’αποτελούν κεντρικά στοιχεία της Ποίησης.Μολονότι ορισμένοι πιστεύουν ότι ζούμε ‘στην κόλαση των λέξεων’[4],ενώ άλλοι αναφέρονται σε ποιητές που χάθηκαν από τ’οπτικό μας πεδίο ή έχασαν το δρόμο τους[5],το ‘κοντραμπάσο του ποιητή’[Δ.Σταθόπουλος,Τριλογία ποίησης] δεν σίγασε

Ακόμα και ο άδοξος ποιητής ,ο οποίος ζει σε τόπο ένδοξων μηδενικών[Γ.Μπλάνας,Ο θάνατος του ποιητή],ακόμα κι αυτός θέλει να γράψει ‘στίχους περίτεχνους κι ωραίους’[Μαρία-Ελισάβετ  Ιωσηφέλλη,Οι αλάνθαστοι στίχοι],με απλά λόγια[Γ.Ιωσηφέλλης,Απλότητα και θλίψη],με εικόνες ‘που χορεύουν’ μέσα στο ποίημα[Δ.Δημητριάδης,Μέσα στο ποίημα]

Μερικοί ‘κυνηγούν τις λέξεις’[Δ.Πιστικός,Απόστασα να κυνηγώ τις λέξεις][6],άλλοι αναζητούν λέξεις-όριο[Δ.Ασημάκης,Μυαλό δοξάρι],λέξεις-σκυτάλη[Μ.Δ.Σφήκα,Εκταφή],χωρίς όμως τα ποιήματά τους να χαρακτηρίζονται απο ‘λεξιθηρίες και ωραιολογίες’[Θ.Καλαμπούκας,Προς αποφυγήν παρανοήσεων]

Η Ποίηση πρέπει’να ψαλιδίζει αποστάσεις’[Χ.Μελιτάς,Κενό αέρος],να διασώζει μνήμες[7] και ν’αναγορεύεται σε ‘κορυφαίο καθεστώς αληθείας’[8]

Όσοι μιλάνε για ποίηση –ξόρκι[Κέλλυ Αλεφάντου,Φτου ξελεφτερία-Κώστας Καρούσος,Ξόρκισα],για ποίηση-κόμπο στο λαιμό[Σπ.Ζαχαράτος,Στον αιώνα],για ποίηση-προζύμι[Εύα Μοδινού],για ποίηση-λυγμό[Νίκος Γρ.Ασπιώτης],για ποίηση-δεκανίκι[Σπ.Ζαχαράτος,Κατοικία μας ο δρόμος]στην πραγματικότητα εξωρα’ί’ζουν ή δραματοποιούν τη λειτουργία των ποιητικών έργων

Ο ποιητής,ακόμα και ο ‘αφανής’[Μ.Κολοβού-Ρουμελιώτη,Αφανής ποιητής],δεν πρέπει να είναι νοσηρός ή λιπόψυχος[Έφη C.Νικολούδη.Νοσηρότης-Νέοι με βελούδο] και να μην κυνηγάει μόνο τα προσωπικά του φαντάσματα[9],’τα ξέφωτα της ψυχής του’[Βίβιαν Ματσούκα,Περί ξέφωτου],με αποτέλεσμα πολλά από τα ποιήματά του να είναι γυμνά ,να μη φορούν τίποτα[Απ.Καλουδάς,Τα γυμνά ποιήματα που κάτι φορούν-Αλ.Χρυσοστομίδης,Οι ποιητές δεν σκοτώνουν] ή και να προβάλλουν την αυτοκαταστροφή ως μορφή τέχνης[Βασιλική Πετρούδη]

Ο ποιητής αρνητής του θανάτου[που φέρει μαζί του][Χρ.Λαζαρόπουλος],ο οποίος απευθύνεται αποκλειστικά στον ευαίσθητο αναγνώστη[sensitivity reader][10] ,καθώς και ο ποιητής-ισόθεος[Ν.Καζαντζάκης,Ο Ανήφορος],ο οποίος ισχυρίζεται ότι μόνον η ελίτ του πνεύματος τον κατανοεί, δεν νομίζω ότι αντιπροσωπεύουν την εποχή μας[11]

Όσο κι αν η ποίηση ‘συνιστά μία αιχμαλωσία της στιγμής’[Αγγελική Μπούλιαρη],δεν πιστεύω ότι ‘η σιωπή αποτελεί – σε κάθε περίπτωση-σφυγμό της ποίησης’[12],ούτε ότι η [πολιτική ]κραυγή είναι αυτοδίκαια ‘ποιητική’[13]

Οι ποιητές ίσως να χάνουν σιγά-σιγά την αυθεντία τους[14],ίσως και την ηθική τους,αλλά κυρίως δεν αφήνουν πολλές ελπίδες πως ‘όταν σημάνει η ώρα θα χτίσουν σκάλες ψηλά ,ως εκεί που κατοικεί η αθωότητά μας’[Ν.Γρ.Ασπιώτης]

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ-ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ

[1]Δ.Τζιόβας,Μυθιστόρημα και παρελθόν στον εικοστό πρώτο αιώνα,oanagnostis 16/3/23-πρβλ.Βασιλική Κοντογιάννη,Εκείνες/εμείς:’το μυαλόμας θα μείνει ένα παρθένο δάσος σκοτωμένων φίλων;’

[2]Ευαγγ.Αυδίκος,Όποτε την ανάβω μού κόβεται η ανάσα-το τραύμα και η λογοτεχνία,culturebook.gr 3/4/23

[3]Eυρυπίδης Γαραντούδης,Βασικές ορίζουσες της σύγχρονης ελληνικής ποίησης,oanagnostis 29/3/23

[4]Ελεάννα Βλαστού,Η κόλαση των λέξεων,Καθημερινή Κυριακής 19/3/23

[5]Δ.Αγγελής,Ένας κύκλος χαμένων ποιητών;-περί μελαγχολίας κι άλλων δεινών,oanagnostis.gr 21/3/23

[6]Anise Koltz,Το αλλού των λέξεων και άλλα ποιήματα,επιμ.Ν.Ζόμπολας,μτφ.Μ.Παπαδήμα,Στερέωμα 2022-επίσης Κ.Μπατσιόλας,Ο νόστος των λέξεων,liberta-news .gr 9/2/23-Η πάλη των λέξεων,The battle of words,Βακχικόν 2023-για ‘μουδιασμένες λέξεις’ βλ.Δέσποινα Κα’ι’τατζή-Χουλιούμη,Λιγοστεύουν οι λέξεις]-Τάσος Γουδέλης,Η γοητεία των υποσχέσεων:’’ζούμε σ’ένα κόσμο των λέξεων με επίφοβα κενά ανάμεσά του’

[7]Κ.Θ.Ριζάκης,Διώνη Δημητριάδου,’Δήμιου και δημιουργού’,Diastixo.gr 9/3/23

[8]Βασίλης Λαμπρόπουλος,Η ελληνική ποίηση τον 21ο αιώνα-από την εξουσία στην παρρησία,oanagnostis.gr 7/3/23

[9]Μάρω Παπαδημητρίου,Ο φόβος στην ποίηση,antikleidi.gr 18/2/23-πρβλ.Σπυριδούλα Μίχου,Υπερβατικές συννοσηρότητες,Βακχικόν 2023

[10]Ελεάννα Βλάχου,Το τρένο που πάτησε τις λέξεις,Καθημερινή Κυριακής 19/2/23

[11]Δ.Αγγελής,οπ.π.

[12]Κική Τσαγκαράκη,Η ‘ποιητική’ στην τέχνη του Ν.Γύζη,3η Χιλιετία τ.93/22,37

[13]Δ.Πιστικός,Επανάσταση,ποιητές και εξουσία,3η Χιλιετία τ.93/22,46-πρβλ.ο ποιητής ‘ως σφάγιο ιερό’,Ι.Ευθυμιάδου,Άπαντα απόντα-‘ο ποιητής χρειάζεται μαχαίρι’,Γ.Δ.Παναγιωτόπουλος,Ποιητής]

[14]Δ.Κούρτοβικ,Η ζωή του συγγραφέα και ο θάνατος της λογοτεχνίας;,oanagnostis.gr 14/3/23

 

 

(*) Ο Γιάννης Πανούσης είναι καθηγητής Πανεπιστημίου, συγγραφέας και ποιητής

Προηγούμενο άρθροΔιαβάζοντας εξώφυλλα (της Μαρίζας Ντεκάστρο)
Επόμενο άρθροΆυλα τιμαλφή (του Ηλία Καφάογλου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ