(του Σπύρου Κακουριώτη)
Μνήμη. «Ο Κώστας ήταν άνθρωπος της λογοτεχνικής παρέας», σημειώνει η Ελισάβετ Κοτζιά, αποχαιρετώντας τον Κώστα Παπαγεωργίου. Απόδειξη, το ίδιο το τεύχος των Ποιητικών που είναι αφιερωμένο στη μνήμη του, το πρώτο που εκδίδεται χωρίς τον ίδιο στο τιμόνι. Σαράντα δημιουργοί, άνθρωποι που τον αγάπησαν, καταθέτουν τον αποχαιρετισμό τους, στο περιοδικό που με φροντίδα και αγάπη εξέδιδε επί δέκα χρόνια μια φορά κάθε τρίμηνο, σαράντα τεύχη εν όλω. Το αφιέρωμα στη μνήμη του «υπάρχει επειδή ο Κώστας δεν είναι πια μαζί μας», τονίζεται στο σημείωμα της σύνταξης. «Διότι ο Κώστας ήταν ένας άνθρωπος πολύ σεμνός και δεν θα μπορούσε ποτέ να διανοηθεί ένα αφιέρωμα στον ίδιο και στο έργο του στο περιοδικό του. Η ύπαρξή του και μόνο αποτελεί υπόμνηση της απουσίας του». Στο αφιέρωμα που φιλοξενείται στο 41ο τεύχος του τριμηνιαίου περιοδικού ποίησης Τα Ποιητικά, «μικρό αντίδωρο στη δική του γενναιοδωρία», ο κριτικός λόγος συναντά την προσωπική, αγαπητική κατάθεση και σχεδιάζουν μαζί ένα πορτρέτο του ανθρώπου, του ποιητή, του διανοούμενου Κώστα Παπαγεωργίου. Πλάι στο αφιέρωμα, φιλοξενείται μια ενότητα με κείμενα 18 δημιουργών που προορίζονταν για το προηγούμενο τεύχος, επετειακό των 10 χρόνων του περιοδικού, αλλά, μέσα στις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η επιβαρυμένη υγεία και στη συνέχεια ο θάνατος του Κώστα Παπαγεωργίου, καθώς και το «επί του πιεστηρίου» ολιγοσέλιδο in memoriam, τα κείμενα αυτά «χάθηκαν και ξαναβρέθηκαν», προκειμένου να ολοκληρώσουν ένα κομμένο στα δύο αφιέρωμα, που κάποια στιγμή θα ενωθεί, όπως υπόσχονται οι συντάκτες των Ποιητικών: «Όλα όσα σχεδιάζαμε και δεν προλάβαμε να υλοποιήσουμε μαζί, θα τον περιλαμβάνουν όταν θα γίνουν πράξη. Στο περιοδικό και όχι μόνο».
[ΤΑ ΠΟΙΗΤΙΚΑ, Ζ. Πηγής 73, 106 81, Αθήνα, tapoiitika.wordpress.com, poetry@govostis.gr]
Μέθη. Μια ρώγα από τη νέα σοδειά περιοδικών έκανε την εμφάνισή της στη λογοτεχνική αγορά – και το όνομα αυτής Σταφυλή. «Μέθη στον λόγο, τη σκηνή, τις τέχνες», αναφέρεται στον υπότιτλο, ορίζοντας τα πεδία στα οποία σκοπεύει να κινηθεί η νέα προσπάθεια, επιδιώκοντας «και τη μέθεξη αλλά και τη μέθη», όπως τονίζει στο σημείωμά της η Διώνη Δημητριάδου, συνδιευθύντρια του νέου περιοδικού, που κυκλοφορεί με τη φροντίδα των εκδόσεων Κουκκίδα. «Τη μέθεξη, καθώς είναι ο μόνος ίσως τρόπος να αποκτούν οντότητα όσα εδώ γράφονται … Τη μέθη, γιατί παραπέμπει στην προσφιλή γλυκύτητα της αμπέλου, του οίνου και των λοιπών αποσταγμάτων, στην ψυχική ευφορία … Αν ο Λόγος και η Τέχνη δρουν ως μεθυστικές ουσίες, τότε ας είμαστε οι κοινωνοί της εξαίσιας μέθεξης και της απολαυστικής μέθης», καταλήγει. Πιστό στο «μείγμα» που επιδιώκει για τα περιεχόμενά του, το νέο περιοδικό στο πρώτο του τεύχος φιλοξενεί όχι μονάχα ποιήματα (Κ. Ριζάκης, Δ. Παπαστεργίου, Β. Αλεξόπουλος, Ειρήνη Καραγιαννίδου) και πεζά (Λίλια Τσούβα, Φωτεινή Βασιλοπούλου, Όλγα Πατσούρα-Λένη), καθώς και μεταφράσεις (Νέλλυ Ζακς, φον Χόφμανσταλ, Μπρεχτ, Luise Glück, Brendan Kennelly, Μοράβια), αλλά και μια πλούσια σοδειά δοκιμιακού λόγου, από τους Στ. Σταμπόγλη («Λογική με θέα»), Γ. Γώτη (για τον Άθω Δημουλά), Διώνη Δημητριάδου («Η κριτική προσέγγιση της ποίησης»), Α. Δανελάτο (για τον Μιχαήλ Ψελλό), Ευσταθία Δήμου (για τον Γιώργο Θέμελη), Μαρίζα Γαλάνη (για τον Jean Cocteau), Δήμητρα Μήττα (για την απόλαυση της δυσμορφίας). Επίσης, με αφορμή τριήμερη θεατρική εκδήλωση λίγο πριν από τον δεύτερο εγκλεισμό, η Δ. Μήττα επισκέπτεται «Το θέατρο ξανά», ενώ η Ειρήνη Μαργαρίτη συνομιλεί με την ποιήτρια Κατερίνα Αγυιώτη. Πλάι σε αυτά τα κείμενα, που αποτελούν την «κυρίως μέθη», στο «Πατητήρι» του καινούργιου περιοδικού ο Γιώργος Ρούσκας καταθέτει ένα κριτικό δοκίμιο για τη συγκεντρωτική έκδοση των ποιημάτων του Κυριάκου Χαραλαμπίδη, ενώ ο Γιώργος Δελιόπουλος πραγματοποιεί «Κλήσεις εν στίχω», σε έκτακτες ποιητικές συνομιλίες με τον Λάμπρο Πορφύρα.
[ΣΤΑΦΥΛΗ, Ζεφύρων 17, 153 42, Αγία Παρασκευή, 6937251125, dionidim@gmail.com]
Έρως. Αφιερωμένο στον Έρωτα είναι το πρόσφατο τεύχος (203-204) του περιοδικού λόγου και τέχνης από την Κοζάνη Παρέμβαση. Ολοκληρωμένο «μέσα στην παραδοξότητα αυτού του καλοκαιριού», το καλό περιοδικό πρώτη φορά καταπιάνεται εξολοκλήρου με το θέμα του έρωτα –ασφαλώς το θέμα με το οποίο έχει ασχοληθεί, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, η λογοτεχνία από καταβολής κόσμου. Έτσι, οι εκδότες του απευθύνθηκαν «σε συνεργάτες και φίλους που έγραψαν για τη μέθη της γοητείας του έρωτα, για την καρποφορία αυτού του παράξενου δέντρου που δίνει τους πιο γευστικούς καρπούς και καταφέρνει να επιβιώνει ακόμα και στα πιο άγονα εδάφη, στις πιο αντίξοες συνθήκες κι εποχές», όπως τονίζει εν είδει εισαγωγής η Δήμητρα Καραγιάννη. Περισσότεροι από εκατό συγγραφείς ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στην πρόσκληση της Παρέμβασης, με τους περισσότερους και τις περισσότερες να συμμετέχουν με ποιήματά τους, κάποιοι άλλοι με πεζογραφήματα, ενώ όσοι δεν διακονούν ούτε την ποίηση ούτε την πεζογραφία αξιοποίησαν την ευκαιρία για να παρουσιάσουν μικρά δοκίμια ή μελετήματα που σχετίζονται, αμέσως ή εμμέσως με τον έρωτα, όπως η Ευανθία Παπαδοπούλου («Ο έρωτας στα βουνά, τους λόγγους κ.λπ.»), ο Θανάσης Καλλιανιώτης («Οχείες κι έρωτες στον καιρό της Επαναστάσεως»), η Άννα Μαμάτσιου («Καθρέπτης βυζαντινών αγιοποιημένων θηλυκοτήτων»), ο Σωτήρης Ραπτόπουλος («Ο έρωτας και η γυναίκα στον Γιάννη Μαρή») ή ο Πέτρος Πέτκας («Παιδαγωγούσα βαναυσότητα και εξουσία»). Οι σελίδες του περιοδικού συμπληρώνονται με τις μόνιμες στήλες, ανάμεσα στις οποίες τα «Ενδόδημα και αποικιακά» σχολιαστικά κείμενα του Β.Π. Καραγιάννη, οι «Νέες κυκλοφορίες» και η «Οδός Βιβλίων – πάροδος περιοδικών». Το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο κοσμούν έργα του Κώστα Ντιό, ενώ περιλαμβάνει, επίσης, ανάλογης θεματικής εικαστικά έργα της Φωτεινής Χαμιδιελή, του Γιώργου Κόλλα και του Δημήτρη Χάτσιου.
[ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, Χ. Μούκα 1, 501 31, Κοζάνη, 24610.34691, paremvasiculture@yahoo.com]