Παγκόσμιο αστυνομικό – 33 προτάσεις από τη Μ. Βρετανία, β΄ μέρος (του Μάρκου Κρητικού)

0
1568

 

 

Ο Μάρκος Κρητικός ολοκληρώνει την ανθολογία του Βρετανικού αστυνομικού μυθιστορήματος.

Εδώ το Α΄Μέρος

Παγκόσμιο αστυνομικό – 33 προτάσεις από τη Μ. Βρετανία, α΄ μέρος (του Μάρκου Κρητικού)

 

  • Ian FlemingCasino royal (1953)

Μετάφραση: Χριστιάννα Σακελλαροπούλου

Διόπτρα (2019)

σελ. 264

Ο Ιαν Φλέμινγκ είναι ο δημιουργός του θρυλικού Τζέιμς Μποντ, του «υπεράνθρωπου των μαζών» όπως τον χαρακτήρισε ο Ουμπέρτο Έκο. Ο υπερκατάσκοπος  των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών, γνωστός με το κωδικό όνομα 007, πρωταγωνίστησε από το 1953 έως το 1966, σε δώδεκα μυθιστορήματα και δυο συλλογές διηγημάτων που γνώρισαν τεράστια επιτυχία, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα εκατό εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως. Μετά τον θάνατο του Ιαν Φλέμινγκ, πολλοί συγγραφείς εξουσιοδοτήθηκαν να συνεχίσουν το έργο του, χωρίς ανάλογη επιτυχία. Τα μυθιστορήματα του Τζέιμς Μποντ μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο σε μια από τις μακροβιότερες και πιο δημοφιλείς σειρές ταινιών, με εισπράξεις που έφτασαν τα επτά δισεκατομμύρια δολάρια και διασκευάστηκαν σε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εκπομπές, κόμικς και βιντεοπαιχνίδια. Στο μυθιστόρημα Casino royal κάνει την παρθενική του εμφάνιση, ο γοητευτικός, φινετσάτος και αδίστακτος  «Double-0-seven» που εξελίχθηκε σε έναν από τους πιο επιδραστικούς ήρωες της αστυνομικής λογοτεχνίας. Αποστολή του είναι να αναμετρηθεί στην τσόχα του Καζινό  Ρουαγιάλ, με  τον αδίστακτο Σοβιετικό πράκτορα Λε Σιφρ, ο οποίος έχει καταχραστεί ένα μεγάλο ποσό που προοριζόταν για τη χρηματοδότηση ενός εργατικού συνδικάτου και θέλει να ρεφάρει στο τραπέζι του μπακαρά. Ο Μποντ θα κερδίσει την παρτίδα με τη σωτήρια συνδρομή της CIA και θα κρύψει την επιταγή των πενήντα εκατομμυρίων φράγκων (!) στο δωμάτιο του ξενοδοχείου που διαμένει. Όταν ο Λε Σιφρ δεν θα καταφέρει να τη βρει, θα απαγάγει την Βέσπερ Λιντ, τη γοητευτική γραμματέα του Αρχηγού που συμμετέχει στην επιχείρηση και θα τη χρησιμοποιήσει ως δόλωμα για να αιχμαλωτίσει τον Μποντ.  Μια συναρπαστική κατασκοπική περιπέτεια με την κομψή, υπαινικτική και παιγνιώδη αφήγηση του Ιαν Φλέμινγκ που δεν ήταν δυνατό να αποδοθεί στις κινηματογραφικές ταινίες, απ’ τις οποίες έγινε ευρύτατα γνωστός, ο ακαταμάχητος Τζέιμς Μποντ.

 

Μετάφραση: Μαρίνα Κουλουμούνδρα

Βell (2004)

σελ. 272

Με τα σπουδαία βραβεία, Diamond Dagger Award από την  Εταιρεία Συγγραφέων Εγκλήματος (CWA) και Grand Master  από τους Συγγραφείς Μυστηρίου της Αμερικής (MWA) για το σύνολο του έργου του, ο Τζον Λε Καρέ, –λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Ντέιβιντ Τζον Μουρ Κόρνουελ– είναι ίσως ο κορυφαίος συγγραφέας κατασκοπικών  ιστοριών.  Το τρίτο του μυθιστόρημα, Ο κατάσκοπος που γύρισε απ’ το κρύο, έγινε αμέσως διεθνές μπεστ σέλερ και σήμερα θεωρείται ένα από τα σπουδαιότερα μυθιστορήματα του 20ου αιώνα. Το βιβλίο εκτόξευσε την καριέρα του Λε Καρέ και την επόμενη χρονιά εγκατέλειψε τις βρετανικές μυστικές υπηρεσίες, στις οποίες εργαζόταν τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 και αφιερώθηκε στη συγγραφή. Η υπόθεση του βιβλίου εκτυλίσσεται στις αρχές της δεκαετίας του ’60, στην πιο σκοτεινή εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Ένας βρετανός πράκτορας μεταβαίνει στην Ανατολική Γερμανία παριστάνοντας τον αποστάτη προκειμένου να σπείρει ψευδείς πληροφορίες σχετικά με έναν ισχυρό αξιωματικό των μυστικών υπηρεσιών της χώρας. Το μυθιστόρημα στο οποίο εμφανίστηκε για τρίτη φορά, ο κατάσκοπος Σμάιλι –στη συνέχεια θα πρωταγωνιστήσει στα βιβλία του συγγραφέα–, θεωρήθηκε επαναστατικό στην εποχή του, για τον ρεαλιστικό τρόπο που απαξίωνε το ρόλο των μυστικών υπηρεσιών. Το 1965 μεταφέρθηκε με μεγάλη επιτυχία στον κινηματογράφο, από τον σκηνοθέτη Μάρτιν Ριτ, με πρωταγωνιστή τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Το 1990, η  Εταιρεία Συγγραφέων Εγκλήματος (CWA) κατέταξε το μυθιστόρημα τρίτο στη λίστα των εκατό κορυφαίων crime-novels όλων των εποχών και  το 1995 οι Συγγραφείς Μυστηρίου της Αμερικής (MWA), έκτο στην  λίστα των 100 κορυφαίων mystery-novels.

 

Άλλη μια πρόταση από το έργο του Τζον Λε Καρέ:

Είναι το πρώτο μέρος μιας άτυπης τριλογίας (Karla Trilogy), όπου ο  Σμάιλι έρχεται αντιμέτωπος με τον Κάρλα, τον επικεφαλής της σοβιετικής KGB. Περιγράφει τις προσπάθειές του βετεράνου πια Σμάιλι, να ανακαλύψει έναν σοβιετικό διπλό πράκτορα στα ανώτερα κλιμάκια της βρετανικής αντικατασκοπείας που διαρρέει απόρρητες πληροφορίες προς τη Σοβιετική Ένωση. Το μυθιστόρημα, Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι, θεωρείται από πολλούς κριτικούς το αριστούργημα του συγγραφέα. To 1979, διασκευάστηκε από το BBC σε τηλεοπτική σειρά επτά επεισοδίων, με τον Άλεκ Γκίνες στο ρόλο του Σμάιλι.

 

Μετάφραση: Τούλα Τόλια

Εκδόσεις Καστανιώτη (2009)

σελ. 380

Η Π. Ντ. Τζέιμς (Φύλις Ντόροθι Τζέιμς), με τα μεγάλα βραβεία Diamond Dagger Award από την  Εταιρεία Συγγραφέων Εγκλήματος (CWA) και Grand Master  από τους Συγγραφείς Μυστηρίου της Αμερικής (MWA) για το σύνολο του έργου της, και τον τίτλο της Βαρόνης για την προσφορά της στα βρετανικά γράμματα είναι η σπουδαιότερη γυναίκα συγγραφέας του σύγχρονου βρετανικού αστυνομικού. Έγινε διάσημη για την σειρά των δεκατεσσάρων βιβλίων της, με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο, Άνταμ Νταγκλίς.  Το Αθώο αίμα, δεν ανήκει στη σειρά αυτή και είναι το πιο ιδιαίτερο μυθιστόρημά της συγγραφέως με πρωταγωνίστρια μια υιοθετημένη κοπέλα που μόλις ενηλικιώνεται, με τη δυνατότητα που της δίνει νομοθεσία, αποφασίζει να βρει τους φυσικούς της γονείς. Θα μάθει ότι ο πατέρας της πέθανε στη φυλακή καταδικασμένος για τον βιασμό ενός παιδιού και ότι η μητέρα της, που εκείνη την περίοδο αποφυλακίζεται, το είχε ξυλοκοπήσει μέχρι θανάτου για να μην μιλήσει. Παράλληλα, ο πατέρας του νεκρού παιδιού σχεδιάζει την εκδίκησή του. Ένα ανθρωποκεντρικό μυθιστόρημα μυστηρίου που πραγματεύεται μεταξύ άλλων, την ανάγκη αναζήτησης της προσωπικής ταυτότητας, την  αγάπη ως κίνητρο ενός εγκλήματος, την πίεση του καθήκοντος και την πολυπλοκότητα των οικογενειακών  σχέσεων. Ο αναγνώστης, γνωρίζοντας από τα πρώτα κεφάλαια τους θύτες, τα θύματα και την αλληλουχία των γεγονότων, δεν αναμένει εκπλήξεις στην εξέλιξη της πλοκής και η αγωνία του περιορίζεται στην τροπή που θα πάρει η ζωή των πρωταγωνιστών, αλλά απολαμβάνει το υψηλό επίπεδο λογοτεχνικής αφήγησης μιας σπουδαίας συγγραφέως, που με το Αθώο αίμα –για κάποιους  κριτικούς το καλύτερο έργο της– διεύρυνε τα όρια της αστυνομικής λογοτεχνίας. Στους λάτρεις των κλασικών αστυνομικών μυθιστορημάτων, τα οποία ακολουθούν πιστά της συμβάσεις του είδους, προτείνω να διαβάσουν κάποια  από τις περιπέτειες του αστυνόμου Νταγκλίς.

 

Μετάφραση: Βίκυ Λιακοπούλου

Έρμα (2022)

σελ. 296

Ο άγνωστος μέχρι πρότινος στη χώρα μας Ντέρεκ Ρέιμοντ, –ψευδώνυμο του Άγγλου συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών, Ρόμπιν Κουκ– θεωρείται ένας από τους θεμελιωτές του σύγχρονου βρετανικού νουάρ για τη σειρά των πέντε μαύρων μυθιστορημάτων του, γνωστών ως Factory novels (Factory αποκαλούσαν οι αστυνομικοί τα κεντρικά γραφεία της Σκότλαντ Γιάρντ). Το μυθιστόρημα, Πέθανε με τα μάτια ανοιχτά είναι το πρώτο της σειράς. Η υπόθεση του βιβλίου εξελίσσεται στο Λονδίνο το 1984. Ο Τσαρλς Στάνιλαντ, ένας αλκοολικός και αποτυχημένος συγγραφέας, βρίσκεται βάναυσα δολοφονημένος σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά. Ο ανώνυμος αρχιφύλακας και αφηγητής της ιστορίας που υπηρετεί στο Τμήμα Ανεξιχνίαστων Υποθέσεων, στο οποίο ασχολούνται αποκλειστικά με δολοφονίες ανθρώπων του περιθωρίου, θα αναλάβει την διαλεύκανση της υπόθεσης. Μια σειρά από κασέτες και χειρόγραφα που θα βρεθούν στο σπίτι του θύματος, θα ρίξουν φως σε σκοτεινές πτυχές της ζωής του και θα οδηγήσουν την έρευνα σε κακόφημα στέκια του Λονδίνου. Ένα πρωτίστως υπαρξιακό, μελαγχολικό μυθιστόρημα με έξοχη νουάρ ατμόσφαιρα σ’ έναν κόσμο αλλόκοτα σκληρό που συνθλίβει κάθε ανθρώπινη ευαισθησία και οδηγεί σε πλήρη αποξένωση και αποτυχία. Ο συγγραφέας, χωρίς να καταφεύγει στην εύκολη λύση μιας καταιγιστικής πλοκής, κλιμακώνει υποδειγματικά την αγωνία, με την αναπαράσταση μιας εφιαλτικής πραγματικότητας μέσα από τη σταδιακή ταύτιση του εμμονικού αφηγητή με το θύμα. Εξαιρετικό το επίμετρο της Χίλντας Παπαδημητρίου, η οποία επιχειρεί μια υφολογική προσέγγιση του άγνωστου έργου ενός παραγνωρισμένου αλλά σπουδαίου στιλίστα της γραφής σε σχέση με τις το κοινωνικές συνθήκες και την αισθητική της εποχής.

 

  • Philip Kerr – Η τριλογία του Βερολίνου (1993)

 Μετάφραση: Αντώνης Καλοκύρης – Ντενίζ Ρώντα

Κέδρος (2012)

σελ. 1070

Ο  Σκωτσέζος συγγραφέας και δημοσιογράφος, Φίλιπ Κερ, έγινε  διάσημος για την σειρά των δεκατεσσάρων ιστορικών-αστυνομικών μυθιστορημάτων του, με πρωταγωνιστή τον ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ που διαδραματίζονται στην εποχή του Β΄ παγκόσμιου πόλεμου ή λίγο μετά τη λήξη του. Εκτός της σειράς αυτής έγραψε ανεξάρτητα μυθιστορήματα, έργα επιστημονικής φαντασίας, μια σειρά τριών αστυνομικών, με πρωταγωνιστή έναν προπονητή ποδοσφαίρου και πολλά βιβλία παιδικής λογοτεχνίας. H τριλογία του Βερολίνου είναι η επίτομη έκδοση των τριών πρώτων περιπετειών του Μπέρνι Γκούντερ, με φόντο το μεσοπολεμικό και μεταπολεμικό Βερολίνο. Το 1936, τη χρονιά  των Ολυμπιακών Αγώνων, ο πρώην αστυνομικός και νυν ιδιωτικός ντετέκτιβ Μπέρνι Γκούντερ –στην πρώτη του εμφάνιση– προσλαμβάνεται από έναν εκατομμυριούχο για να βρει ένα διαμαντένιο κολιέ που έχει κλαπεί (Οι βιολέτες του Μάρτη). Το 1938, συνεργάζεται με την αστυνομία για την εξιχνίαση μιας σειράς αποτρόπαιων δολοφονιών με θύματα κορίτσια (Ο χλομός εγκληματίας). Το 1947 μετά την κατάρρευση της Χιτλερικής Γερμανίας αναλαμβάνει να βοηθήσει ένα παλιό συνάδελφό του, που βρίσκεται φυλακισμένος στη Βιέννη, κατηγορούμενος για το φόνο ενός Αμερικανού λοχαγού (Γερμανικό ρέκβιεμ). H τριλογία του Βερολίνου είναι από τα πιο δημοφιλή σύγχρονα λογοτεχνικά έργα και ένα από τα αριστουργήματα της παγκόσμιας νουάρ λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας μέσα από τις αστυνομικές ιστορίες του ήρωά του, ανατέμνει με ακρίβεια ιστορικού, την ανθρωπογεωγραφία  της σκοτεινής περιόδου του Β΄ παγκοσμίου πολέμου.

 

Άλλη μια πρόταση από το έργο του Φίλιπ Κερ:

Το τελευταίο μυθιστόρημα του Φίλιπ Κερ μοιάζει με ένα προφητικό prequel της θρυλικής σειράς του Μπέρνι Γκούντερ. Ακολουθεί  τα πρώτα βήματα του νεαρού Μπέρνι,  στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών του Βερολίνου, όταν αναλαμβάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση τελετουργικών φόνων, τεσσάρων ιερόδουλων. Παράλληλα, οι φαινομενικά άσχετες δολοφονίες αναπήρων του Α’ Παγκόσμιου Πόλεμου περιπλέκουν την κατάσταση. Ο συγγραφέας με κομψή πρόζα, πνευματώδεις διαλόγους, και διακειμενικές αναφορές στον γερμανικό εξπρεσιονισμό, συνδυάζει την μυθοπλασία της αστυνομικής ίντριγκας με την ιστορική πραγματικότητα μιας εποχής όπου οι ακραίες κοινωνικές αντιθέσεις και ο εκμαυλισμός της πολιτικής ζωής, προλείαναν το έδαφος για  την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία.

 

 Μετάφραση: Φωτεινή Μεγαλούδη

Εκδόσεις Πατάκη (1998)

σελ. 436

Η βραβευμένη συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών και  ψυχολογικών θρίλερ, Μινέτ Γουόλτερς, χαρακτηρίστηκε ως η αποκάλυψη του βρετανικού αστυνομικού μυθιστορήματος τη δεκαετία του ΄90 και σήμερα  θεωρείται μια από τις Βρετανίδες συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, οι οποίες με έργο τους ανανέωσαν την παράδοση του είδους. Η ηχώ –το πέμπτο μυθιστόρημα της Γουόλτερς– μεταφράστηκε σε περισσότερες από δέκα γλώσσες και διασκευάστηκε σε  σειρά από την τηλεόραση του BBC. Πέντε χρόνια μετά την εξαφάνιση του συζύγου της πλούσιας αρχιτεκτόνισσας Αμάντα Πάουελ, ένας μυστηριώδης άστεγος, γνωστός με το όνομα Μπίλι Μπλέικ,  θα βρεθεί νεκρός από ασιτία στο γκαράζ του σπιτιού της στο Λονδίνο, παρότι είχε εύκολη πρόσβαση σε τρόφιμα. Ο Μάικλ Ντίκον που θα αναλάβει να καλύψει δημοσιογραφικά τη μυστηριώδη υπόθεση, θα γοητευτεί από την αινιγματική Αμάντα και ενώ με προτροπή της  θα προσπαθήσει  σε ρόλο ντετέκτιβ, να ρίξει φως στις περίεργες συνθήκες του θανάτου, θα συνειδητοποιήσει  ότι κάποιοι έχουν λόγους να μην επιθυμούν την αποκάλυψη της αλήθειας. Ένα ατμοσφαιρικό, ψυχολογικό θρίλερ όπου η συγγραφέας εγκλωβίζει επιδέξια  τον αναγνώστη σε ένα ασφυκτικό, κλειστοφοβικό περιβάλλον, δίνει έμφαση στην ψυχοσύνθεση των ετερόκλιτων πρωταγωνιστών και συντηρεί αμείωτο το σασπένς με τις αποκαλύψεις που τροφοδοτεί το ένοχο παρελθόν τους.

 

Μετάφραση: Γιώργος Τζήμας

Μεταίχμιο (2021/επετειακή έκδοση)

σελ. 672

O Σκωτσέζος Ιαν Ράνκιν, είναι ο πιο δημοφιλής σύγχρονος συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας στη Βρετανία και λαμπρός εκπρόσωπος του tartan noir, ένα όρο που επινόησε ο ίδιος, για να χαρακτηρίσει ένα υποείδος του αστυνομικού που έχει τις ρίζες του στις παραδόσεις της σκωτσέζικης λογοτεχνίας και επιρροές κυρίως από το αμερικανικό hard-boiled.  Έχει τιμηθεί με δεκάδες βραβεία –με σπουδαιότερο το  Diamond Dagger Award της Εταιρείας Συγγραφέων Εγκλήματος (CWA) για τη συνολική προσφορά του στην αστυνομική λογοτεχνία– ακαδημαϊκούς τίτλους από πέντε πανεπιστήμια της Βρετανίας, ενώ για τις υπηρεσίες του στη λογοτεχνία τού έχει απονεμηθεί τιμητικός τίτλος από τη βασίλισσα της Αγγλίας. Οφείλει την μεγάλη συγγραφική επιτυχία του στη σειρά των είκοσι τεσσάρων μέχρι σήμερα μυθιστορημάτων του, με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή της αστυνομίας του Εδιμβούργου, Τζον Ρέμπους.  Οι καταρράκτες είναι το δωδέκατο μυθιστόρημα της σειράς του Ρέμπους και το πρώτο με το οποίο σύστησαν τον θρυλικό ντετέκτιβ στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, οι εκδόσεις Μεταίχμιο.  Όταν η κόρη ενός εύπορου και ισχυρού τραπεζίτη εξαφανίζεται στο Εδιμβούργο, ο Ρέμπους διαισθάνεται ότι δεν είναι μια απλή υπόθεση. Η έρευνα της αστυνομίας θα φέρει στο φως την κρυφή ζωή του κοριτσιού και τη συμμετοχή του σε μακάβρια και επικίνδυνα  διαδικτυακά παιχνίδια ενώ ένα νέο στοιχείο θα συνδέσει την εξαφάνισή του, με το θάνατο τεσσάρων γυναικών κι ένα παλιό θρύλο που ακόμα στοιχειώνει την πόλη. Μια  καθηλωτική περιπέτεια με έμφαση στο σασπένς που επιτείνει η γοτθική ατμόσφαιρα του Εδιμβούργου, και παράπλευρες ιστορίες δομημένες αρμονικά στην κυρίως αστυνομική πλοκή που δίνουν στον συγγραφέα την αφορμή να αναδείξει σοβαρά κοινωνικά και πολιτικά θέματα.

 

Άλλη μια πρόταση από το έργο του Ιαν Ράνκιν:

Στο δέκατο ένατο μυθιστόρημα της σειράς, παραμονές του δημοψηφίσματος για την ανεξαρτησία της Σκωτίας, ο Τζον Ρέμπους επιστρέφει πικραμένος στην αστυνομία του Εδιμβούργου με χαμηλότερο βαθμό απ’ αυτόν που είχε αποστρατευτεί και  αναλαμβάνει με τη γνωστή συνεργάτιδά του, Σιβόν Κλαρκ, την εξιχνίαση ενός πολύ περίεργου τροχαίου ατυχήματος. Παράλληλα μια παλιά υπόθεση στην οποία είχε εμπλακεί ο Ρέμπους όταν ήταν νεαρός αστυνομικός, θα βγει απ’ το αρχείο γιατί υπάρχουν υποψίες, για κακούς χειρισμούς και παραποίηση στοιχειών. Ο αξιωματικός Μάλκολμ Φοξ, γνώριμος από τρία προηγούμενα μυθιστορήματα του Ράνκιν, θα αναλάβει την έρευνα ενώ αρχίζει να διαφαίνεται  ότι οι δυο υποθέσεις δεν είναι άσχετες μεταξύ τους.

 

Μετάφραση: Χίλντα Παπαδημητρίου

Αλεξάνδρεια (2006)

σελ. 351

H Λονδρέζα Λουίζ Γουέλς που ζει μόνιμα στη Γλασκόβη, είναι συγγραφέας ψυχολογικών θρίλερ, διηγημάτων και θεατρικών έργων. Το τελευταίο καρέ είναι το πρώτο της μυθιστόρημα. Έτυχε ιδιαίτερα θερμής υποδοχής από τους κριτικούς, μεταφράστηκε σε δώδεκα γλώσσες και βραβεύτηκε μεταξύ άλλων  από την Εταιρεία Συγγραφέων Εγκλήματος (CWA) και το BBC. «Ένα από τα πιο συναρπαστικά και ακαταμάχητα μυθιστορήματα πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα τα τελευταία χρόνια στη Σκωτία» έγραψε η εφημερίδα Τhe Sundays Times.  Το μυθιστόρημα διασκευάστηκε σε θεατρικό έργο και έκανε πρεμιέρα, ένα μόλις χρόνο μετά την έκδοσή του, στο Citizens Theatre της Γλασκόβης. Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας  Ρίλκε, που εργάζεται σε μεγάλο οίκο δημοπρασιών της Γλασκόβης, αναλαμβάνει να πουλήσει τις αντίκες μιας πολυτελούς έπαυλης, της οποίας ο ιδιοκτήτης έχει πρόσφατα αποβιώσει. Στα προσωπικά αντικείμενα του νεκρού, θα ανακαλύψει μια μεγάλη συλλογή πορνογραφικών βιβλίων αλλά και μια σειρά παλιών ερωτικών φωτογραφιών που κάποιες φαίνεται  να είχαν καταγράψει το βασανιστικό θάνατο μιας νεαρής κοπέλας. Η απόφαση του Ρίλκε να ανακαλύψει την ταυτότητα της κοπέλας και να ρίξει φως στη συνταρακτική ιστορία που είχε συμβεί πριν τριάντα χρόνια, θα τον οδηγήσει σε σκοτεινά και επικίνδυνα κυκλώματα αγοραίου σεξ και διακίνησης πορνογραφικού υλικού. Ένα ατμοσφαιρικό νουάρ με έντονα στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ και εξαιρετική αποτύπωση της γοτθικής Γλασκόβης.  Φέτος –είκοσι χρόνια μετά Το τελευταίο καρέ– εκδόθηκε το δεύτερο βιβλίο της Λουίζ Γουέλς με πρωταγωνιστή τον Ρίλκε, με τον τίτλο,The second cut.

 

Μετάφραση: Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος

Μεταίχμιο (2008)

σελ. 378

H Ρουθ Ρέντελ είναι διάσημη και πολυβραβευμένη συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών και ψυχολογικών θρίλερ, με περισσότερα από εβδομήντα μυθιστορήματα και δέκα συλλογές διηγημάτων στο ενεργητικό της. Η  σειρά των είκοσι τεσσάρων βιβλίων της με πρωταγωνιστή το επιθεωρητή Γουέξφορντ,  κέρδισε την αποδοχή κριτικών και αναγνωστικού κοινού και γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία. Παράλληλα υπέγραψε ως Μπάρμπαρα Βάιν μια σειρά δεκατεσσάρων ψυχολογικών θρίλερ με επιρροές από το γοτθικό μυθιστόρημα και τριάντα περίπου ανεξάρτητα μυθιστορήματα, που διαδραματίζονται στο Λονδίνο, με πρωταγωνιστές μοναχικούς ανθρώπους της μεγαλούπολης με ψυχολογικές διαταραχές.  Τα Θαμμένα μυστικά είναι η εικοστή πρώτη περιπέτεια του επιθεωρητή Γουέξφορντ και εκτυλίσσεται στη μυθιστορηματική κωμόπολη του Κινγκσμάρκχαμ. Ένας ηλικιωμένος βγαίνει με το σκύλο του στην εξοχή για συλλογή τρούφας, αλλά ο σκύλος του σκάβοντας σε μια τάφρο για την αναζήτηση των πανάκριβων μανιταριών, θα ξεθάψει τον σκελετό ενός άντρα που ήταν θαμμένος εκεί, πριν  έντεκα  χρόνια. Η ανακάλυψη ενός δεύτερου σκελετού στο κελάρι μιας εγκαταλελειμμένης αγροικίας, λίγα μέτρα πιο μακριά, θα περιπλέξει την υπόθεση για τον Γουέξφορντ, ενώ φαίνεται ότι οι κάτοικοι της γύρω περιοχής δεν θέλουν να διευκολύνουν το έργο του.  Ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα με ενδιαφέρουσα πλοκή, ανάδειξη ιδιαίτερων κοινωνικών προβλημάτων και εξαιρετική ανατομία των παθογενειών της κλειστής επαρχιακής κοινωνίας.

 

Μετάφραση: Βάσια Τζανακάρη

Μεταίχμιο (2017)

σελ. 456

Ο Βορειοϊρλανδός συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας, Στιούαρτ Νέβιλ, έχει γράψει δέκα αστυνομικά μυθιστορήματα εκ των οποίων δυο ψυχολογικά θρίλερ με το ψευδώνυμο Haylen Beck. Έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο διεθνώς, με το αστυνομικό-πολιτικό θρίλερ, Τα φαντάσματα του Μπέλφαστ (Μεταίχμιο) και την πρώτη εμφάνιση, σε δεύτερο ρόλο, του επιθεωρητή της αστυνομίας του Μπέλφαστ, Τζακ Λένον ό οποίος πρωταγωνίστησε στα επόμενα τρία βιβλία της σειράς. Η συνομωσία της φωτιάς είναι το δεύτερο μυθιστόρημα της σειράς του Τζακ Λένον. Ένας ψυχρός δολοφόνος σκορπά το θάνατο στο Μπέλφαστ και αναστατώνει την κοινωνία της πόλης. Ο επιθεωρητής Τζακ Λένον αναζητώντας τα ίχνη του θα βρεθεί στο επίκεντρο μιας σκοτεινής υπόθεσης, της οποίας τα νήματα κινούν διεφθαρμένοι πολιτικοί και αστυνομικοί. Η ανακάλυψη αυτή θα θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του αλλά και τη ζωή της κόρης του και της πρώην συντρόφου του. Ο Λένον δεν θα διστάσει να συμμαχήσει με έναν εκτελεστή του IRA και μαζί να επιδοθούν σε μια ανελέητη καταδίωξη και έναν άνισο αγώνα με το χρόνο. Μια καθηλωτική αστυνομική περιπέτεια με γρήγορο ρυθμό και έμφαση στην αποτύπωση των ιδιαίτερων πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών της Β. Ιρλανδίας.

 

Μετάφραση: Μαρία Πηγαδά

Κλειδάριθμος (2013)

σελ. 448

H συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Αν Κλιβς έγινε γνωστή για τις σειρές των βιβλίων της με πρωταγωνίστρια την επιθεωρήτρια της αστυνομίας Βέρα Στάνχοουπ καθώς και του ντετέκτιβ Τζίμι Πέρεζ στο σύμπλεγμα των νησιών Σέτλαντ της Σκωτίας που και οι δυο διασκευάστηκαν σε επιτυχημένες τηλεοπτικές σειρές. Το Γυάλινο δωμάτιο είναι η πέμπτη από τις δέκα μέχρι σήμερα περιπέτειες της Βέρα Στάνχοουπ. «Κάθε μυθιστόρημα της Αν Κλιβς είναι καλύτερο από το προηγούμενο – ιδίως αυτά όπου πρωταγωνιστεί η αστυνομική ντετέκτιβ Βέρα Στάνχοουπ, μια υπέρβαρη γυναίκα, ανέραστη, ευέξαπτη και, βεβαίως, ευφυέστατη» θα γράψει  ο Φίλιππος Φιλίππου σε άρθρο του στην εφημερίδα Το βήμα. Στην υπόθεση του βιβλίου  μια νεαρή γειτόνισσα της Βέρα εξαφανίζεται. Η ντετέκτιβ αναλαμβάνει την έρευνα και οδηγείται στο Σπίτι των Συγγραφέων ένα οίκημα σε μια ήσυχη παραλία όπου μαθητεύουν επίδοξοι συγγραφείς. Θα τη βρει με ένα μαχαίρι στο χέρι μαζί με το πτώμα ενός περιώνυμου κριτικού τέχνης και καθηγητή του Σπιτιού.  Η Βέρα θα πρέπει να αποδείξει ότι τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται…  Ένα μυθιστόρημα με στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ, εμφανείς επιρροές από τους εκπρόσωπους της χρυσής εποχής του βρετανικού αστυνομικού, έμφαση στο σασπένς, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με τη συγγραφή και φόντο ειδυλλιακά τοπία της βρετανικής επαρχίας.

 

Malcolm Mackay – Ο αναγκαίος θάνατος του Λιούις Γουίντερ (2013)

Μετάφραση: Άλκηστις Τριμπέρη

Πόλις (2014)

σελ. 304

Ο Σκωτσέζος Μάλκολμ Μακέι, έκανε εντυπωσιακό ντεμπούτο στη βρετανική αστυνομική λογοτεχνία, με το μυθιστόρημα, Ο αναγκαίος θάνατος του Λιούις Γουίντερ που είναι το πρώτο της Τριλογίας της Γλασκόβης, με θέμα τον υπόκοσμο της πόλης και πρωταγωνιστή έναν επαγγελματία δολοφόνο. «Το νέο μεγάλο όνομα του tartan noir είναι ο Μάλκολμ Μακέι» έγραψε η Χίλντα Παπαδημητρίου σε σχετικό άρθρο της στη bookpress. Στην υπόθεση του βιβλίου, ο μοναχικός Κάλουμ Μακλίν που ζει σε ένα μικρό διαμέρισμα στη Γλασκόβη,  θεωρείται ένας από τους ικανότερους πληρωμένους δολοφόνους της νέας γενιάς. Είναι προσεκτικός, μεθοδικός  και αποτελεσματικός αλλά εργάζεται με τους δικούς του ρυθμούς και δεν διαπραγματεύεται την ανεξαρτησία του. Θα δεχτεί μια πρόταση από μια τοπική οργάνωση να αντικαταστήσει έναν ικανό «συνάδελφο» που βρίσκεται προσωρινά εκτός δράσης. Στόχος είναι ένας ασήμαντος μικροέμπορος ναρκωτικών που έχει μπλεχτεί στα πόδια τους. Τι θα γίνει όμως αν η  οργάνωση αρχίζει να του αναθέτει όλο και περισσότερες δουλειές; Ο Μακλίν γνωρίζει καλά ότι  όσο πιο συχνά βρίσκεται στο προσκήνιο τόσο πιο πολύ κινδυνεύει.  Ένα σκληρό και βίαιο αστυνομικό μυθιστόρημα υψηλής έντασης με υποδειγματική νουάρ ατμόσφαιρα. Ο συγγραφέας με ενεστωτική τριτοπρόσωπη αφήγηση, στακάτη γραφή και ακριβείς διαλόγους,  επιτυγχάνει γρήγορο, νευρώδη αφηγηματικό ρυθμό που καθηλώνει τον αναγνώστη ενώ η σοκαριστικά ρεαλιστική απόδοση του υπόκοσμου της Γλασκόβης, επιτείνει την αγωνία του.

 

Μετάφραση: Θάνος Καραγιαννόπουλος

Οξύ (2019)

σελ. 392

O Βορειοϊρλανδός Adrian McKinty, είναι βραβευμένος συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων, κριτικός και δημοσιογράφος. Έγινε ευρύτερα γνωστός για το θρίλερ του, Η αλυσίδα (Ελληνικά Γράμματα) και τη σειρά των επτά μέχρι σήμερα  μυθιστορημάτων του, με πρωταγωνιστή τον αστυνόμο Σον Ντάφι, που διαδραματίζονται στη Βόρεια Ιρλανδία την πολυτάραχη δεκαετία του ΄80. Στο τρίτο μυθιστόρημα της σειράς, Το πρωί θα έχω φύγει, η ιστορία αρχίζει τον Σεπτέμβριο του 1983, στο Μπέλφαστ. Ο Σον Ντάφι υποβιβάζεται σε αρχιφύλακα για απείθεια προς τους ανωτέρους του και εγκαταλείπει την αστυνομία. Όταν ο διαβόητος τρομοκράτης του ΙRA Ντέρμοντ ΜακΚαν –παλιός γνώριμος του Ντάφι–  δραπετεύει από τη φυλακή του Μέιζ, οι βρετανικές μυστικές υπηρεσίες θα ζητήσουν τη βοήθειά του. Για να βρεθεί στα ίχνη του επικίνδυνου βομβιστή και να αποτρέψει μια επικείμενη τρομοκρατική ενέργεια θα πρέπει πρώτα να διαλευκάνει ένα μυστήριο κλειδωμένου δωματίου, όταν η αδερφή της πρώην συζύγου του δραπέτη βρίσκεται νεκρή σ’ ένα μπαρ, με τις πόρτες κλειδωμένες από μέσα. Ο συγγραφέας συνυφαίνει επιδέξια μια αστυνομική περιπέτεια  με ένα κλασικό locked-room mystery  και αναπαριστά πειστικά τις κοινωνικές και πολιτικές ιδιαιτερότητες μιας ταραχώδους εποχής.

 

Μετάφραση: Χριστιάννα Σακελλαροπούλου

Διόπτρα (2018)

σελ. 600

O Antony Horowitz είναι επιτυχημένος και πολυμεταφρασμένος συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών, βιβλίων παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας και σεναριογράφος δημοφιλών τηλεοπτικών σειρών, κινηματογραφικών ταινιών, θεατρικών έργων και graphic novels. Το 2011 επιλέχθηκε από το Arthur Conan Doyle Estate, το ίδρυμα που διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα του θρυλικού δημιουργού, για τη συγγραφή ενός μυθιστορήματος με πρωταγωνιστή τον Σερλοκ Χολμς και τρία χρόνια αργότερα  για ένα δεύτερο. Το 2014, το ίδιο συνέβη με το Ian Fleming Estate για μια σειρά τριών μυθιστορημάτων, με  τον Τζέιμς Μποντ. Στο μυθιστόρημα Οι φόνοι της κίσσας, η Σούζαν Ράιλαντ, είναι η εκδότρια του συγγραφέα μυστηρίου Άλαν Κόνγουεϊ, ο οποίος είναι διάσημος για τα μυθιστορήματά του με πρωταγωνιστή τον ντετέκτιβ Άτικους Πυντ. Οι αναγνώστες περιμένουν με ανυπομονησία το τελευταίο μυθιστόρημά του που φημολογείται ότι ολοκληρώνει την επιτυχημένη σειρά, αλλά όταν η Σούζαν διαβάζει το χειρόγραφο, ανακαλύπτει ότι είναι ημιτελές. Λίγο αργότερα μαθαίνει στις ειδήσεις ότι ο Άλαν Κόνγουεϊ είναι νεκρός. Για να ανακαλύψει πού βρίσκονται τα τελευταία κεφάλαια, η Σούζαν σε ρόλο ντετέκτιβ ξεκινά μια δική της έρευνα και ανακαλύπτει ότι το μυθιστόρημα μπορεί να βασίστηκε σε αληθινά γεγονότα, προκαλώντας κάποιον να δολοφονήσει τον συγγραφέα. Μια πρωτότυπη, ευφυούς σύλληψης,  αστυνομική ιστορία για «έναν συγγραφέα whodunit που δολοφονείται ενώ γράφει το τελευταίο του whodunit». Το 2020 κυκλοφόρησε ένα  δεύτερο βιβλίο με πρωταγωνίστρια την Σούζαν Ράιλαντ βασισμένο στην επιτυχημένη συνταγή του πρώτου. (Οι φόνοι του νυχτολούλουδου, Διόπτρα)

 

Μετάφραση: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης

Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός (2021)

σελ. 320

O Μπράβος, το πρώτο μυθιστόρημα του Σκοτσέζου συγγραφέα Άλαν Τρότερ, προκάλεσε αίσθηση όταν εκδόθηκε το 2019, στη Μεγάλη Βρετανία. Από τις πρώτες αράδες αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για ένα ιδιαίτερο ανάγνωσμα. Ένας ανώνυμος πρωταγωνιστής κάνει εντυπωσιακή είσοδο στην ιστορία όταν τον πετούν στον δρόμο από ένα εν κινήσει αμάξι και προσγειώνεται μπροστά στα πόδια του ατάραχου αφηγητή, τον οποίο θα βαφτίσει Μποξ για τη θηριώδη σωματική του διάπλαση και μαζί θα περιπλανηθούν στην ανώνυμη πόλη που παραπέμπει στην Αμερική της δεκαετίας του ’50, με σκοπό την εύρεση εργασίας. Προσφέρουν κάθε είδους υπηρεσίες βίας. Μπορούν να σπάσουν χέρια, να κόψουν αυτιά και να μαχαιρώσουν κατά παραγγελία. Αν και ένα από τα δυο μεγάλα αφεντικά της πόλης που θα καταφέρουν να προσεγγίσουν τους χρησιμοποιεί περιστασιακά, οι δουλειές δεν πάνε καλά και η αφόρητη πλήξη τους βυθίζει στην αδράνεια. Ένας τζογαδόρος θυρωρός που τρελαίνεται για χάμπουργκερ, η γυναίκα του που είναι άσος στο να λέει πρόστυχα ανέκδοτα κι ένας συγγραφέας ιστοριών επιστημονικής φαντασίας που πληρώνεται με τη λέξη είναι μερικά από τα γκροτέσκο πρόσωπα που πλαισιώνουν τους δυο πρωταγωνιστές. Όταν ο ντετέκτιβ Μάικ Μάγκας τους μπλέκει σε μια ιστορία ανεξέλεγκτης βίας, ο έλεγχος θα χαθεί και τα πτώματα θα αρχίσουν να στοιβάζονται γύρω τους. Ένα μαύρο, εκρηκτικό και κραυγαλέα βίαιο pulp μυθιστόρημα, με σαρκαστικό χιούμορ, ευτράπελες καταστάσεις  και ήρωες βγαλμένους από τη ζώνη του λυκόφωτος και τον νεφελώδη σχεδόν παραισθητικό κόσμο του Τζιμ Τόμσον και του Κουέντιν Ταραντίνο. Οι αναγνώστες των mainstream αστυνομικών αναγνωσμάτων αξίζει να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό, ενώ οι λάτρεις του pulp fiction θα απολαύσουν μια πολύ φρέσκια αφηγηματική εκδοχή του είδους.

 

Μετάφραση: Τόνια Καβαλένκο

Εκδόσεις Καστανιώτη (2020)

σελ. 352

O Ιρλανδός Τζον Μπάνβιλ, πολυβραβευμένος μυθιστοριογράφος, σεναριογράφος και κριτικός λογοτεχνίας, είναι ένας από τους πιο σημαντικούς εν ζωή, συγγραφείς και υποψήφιος για το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Το 2005, με το δέκατο τρίτο μυθιστόρημά του, Η θάλασσα, κέρδισε το βραβείο Μπούκερ. Έχει γράψει περισσότερα από τριάντα μυθιστορήματα και νουβέλες, δώδεκα εκ των οποίων υπογράφει με το ψευδώνυμο Μπέντζαμιν Μπλακ και ανήκουν στο αστυνομικό είδος. Το χιόνι, είναι το δεύτερο από τα τρία μυθιστορήματα με πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Στράφορντ της αστυνομίας του Δουβλίνου. Στο Γουέξφορντ της Ιρλανδίας λίγες μέρες πριν τα Χριστούγεννα του 1957, ο καθολικός ιερέας Τομ Λόουλες βρίσκεται άγρια δολοφονημένος και ευνουχισμένος στη βιβλιοθήκη της πατρικής έπαυλης, της αριστοκρατικής οικογένειας Όσμπορν. Ο προτεστάντης, νεαρός επιθεωρητής Στράφορντ από το Δουβλίνο, θα αναλάβει να εξιχνιάσει το έγκλημα κάτω από την άγρυπνη παρακολούθηση της αυταρχικής Καθολικής Εκκλησίας. Ένα πρωτίστως λογοτεχνικό whodunnit, που ακολουθεί τα στερεότυπα των κλασικών αστυνομικών και παρουσιάζει χαρακτηριστικές ομοιότητες με μυθιστορήματα της Αγκάθα Κρίστι. Όμως η εντυπωσιακή αφηγηματική δύναμη ενός σπουδαίου συγγραφέα στη σύνθετη αποτύπωση της ψυχολογίας του εγκλήματος, στο ψυχογραφικό βάθος των ηρώων, στις λυρικές περιγραφές της ιρλανδικής επαρχίας και των ακραίων καιρικών φαινομένων, και στην ανατομία των ιδιαιτεροτήτων της θρησκευτικής κουλτούρας των Ιρλανδών ανεβάζει το επίπεδο του βιβλίου.

 

Μια «νέα» περιπέτεια του θρυλικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου, που υπογράφει ο Τζον Μπάνβιλ, με το νουάρ λογοτεχνικό του ψευδώνυμο, Benjamin Black. Η ωραία, μοιραία και παντρεμένη Κλερ Κάβεντις, αναθέτει στον Μάρλοου να βρει τον πρώην εραστή της. Αν και τα πρώτα στοιχεία που συγκεντρώνει δείχνουν ότι είναι νεκρός σε τροχαίο ατύχημα, η Κλερ, στης οποίας τη γοητεία υποκύπτει, επιμένει ότι είναι ζωντανός. Ο μοναχικός ντετέκτιβ δεν αργεί να διαπιστώσει ότι έχει πέσει θύμα μιας σατανικής πλεκτάνης που θα τον βάλει σε μεγάλους μπελάδες. Οι λάτρεις του Ρέιμοντ Τσάντλερ θα μείνουν ικανοποιημένοι με την αναβίωση του εμβληματικού του ήρωα από την πένα ενός πολύ σημαντικού σύγχρονου συγγραφέα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΗ πινακοθήκη του λόγου και της εικόνας (της Μαίρης Μικέ)
Επόμενο άρθροΟ Ανδρέας Καρκαβίτσας και η εποχή του – Συνέδριο για τα 100 χρόνια από το θάνατό του

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ