Oι σημερινές εκδοτικές επιχειρήσεις, τι εκδίδουν, τι πουλάνε (έρευνα του ΟΣΔΕΛ )

0
991

Ποιες είναι οι σημερινές εκδοτικές επιχειρήσεις, τι εκδίδουν, τζίροι και τάσεις στην παραγωγή τους: αυτά είναι τα στοιχεία μιας έρευνας που ξεκίνησε με πρωτοβουλία του ΟΣΔΕΛ και με την βοήθεια της εταιρίας ερευνών κοινής γνώμης Public Issue.

Τα βασικά συμπεράσματα της «Έρευνας χαρτογράφησης της επιχειρηματικής
δραστηριότητας των εκδοτικών επιχειρήσεων», συνοψίζονται στα παρακάτω:

• Περισσότερες από 1 στις 4 σημερινές εκδοτικές επιχειρήσεις ιδρύθηκαν
κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, δηλαδή μετά το 2008.
• Το 86,6% της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων προέρχεται από
αυτοχρηματοδότηση.
• Οι 3 στους 4 τίτλους με νέο ISBN (75%), της τριετίας 2017-2019, εκδόθηκαν
μόνο σε έντυπη μορφή, ενώ οι τίτλοι που εκδόθηκαν μόνο σε ηλεκτρονική
μορφή, αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% του συνολικού αριθμού νέων τίτλων.
• Σήμερα στην Ελλάδα, η μέθοδος της ψηφιακής εκτύπωσης εφαρμόζεται
μαζικά από το ½ (51%) των εκδοτικών επιχειρήσεων.
• Τα συνολικά έσοδα των εκδοτικών επιχειρήσεων κατά την
τριετία 2017-2019 εκτιμώνται, με βάση την έρευνα, σε 690 εκατ. ευρώ.
• Κατά την τριετία 2017-2019 τα έσοδα των εκδοτικών επιχειρήσεων, σε σχέση
τις κατηγορίες βιβλίων, κατανέμονται ως εξής:
o 23% των εσόδων από την πώληση
πανεπιστημιακών/επιστημονικών
o 17% από την πώληση βιβλίων λογοτεχνίας
o 14% από την πώληση σχολικών
o 9% από την πώληση παιδικών/εφηβικών βιβλίων
o 37% από πωλήσεις βιβλίων γενικού περιεχομένου (τεχνικά,
πρακτικά, κτλ.)
• Τα έσοδα από πώληση δικαιωμάτων αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,1% των
συνολικών εσόδων.
• Το 67% των εσόδων αφορά πωλήσεις καταλόγου, έναντι 33% που αφορά
νέες κυκλοφορίες.
• Τα έσοδα από πωλήσεις βιβλίων σε ηλεκτρονική μορφή (e-books),
αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% των συνολικών εσόδων.
• Μόλις το 6%-7% των επιχειρήσεων δαπανούν για διαφημιστικούς σκοπούς,
ποσό που υπερβαίνει ετησίως τις 10.000€.
• Τα προβλήματα που απασχολούν σήμερα τις εγχώριες εκδοτικές επιχειρήσεις
δείχνουν να διαφοροποιούνται σημαντικά, ανάλογα με το μέγεθός τους.

info: 

Η «Έρευνα χαρτογράφησης της επιχειρηματικής δραστηριότητας των εκδοτικών
επιχειρήσεων» (ΕΧΕΕ), διεξάγεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία
του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου (ΟΣΔΕΛ), μετά από
αίτημα των εκδοτών, και καλύπτει τη χρονική περίοδο 2017-2019.
Την ΕΧΕΕ εκπόνησε η εταιρία ερευνών κοινής γνώμης Public Issue, ενώ το
ερωτηματολόγιο και οι άξονες διερεύνησης τέθηκαν σε διαβούλευση με τα
σωματεία εκδοτών (ΕΝ.ΕΛ.ΒΙ., Σ.Ε.Β.Α., Σ.Ε.Ε.ΒΙ. και Σ.ΕΚ.Β.). Η έρευνα δομείται
πάνω σε έξι άξονες διερεύνησης, που είναι οι ακόλουθοι:
1) βασικά χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων
2) βιβλιοπαραγωγή (όγκος, χαρακτηριστικά και χρήση ψηφιακής εκτύπωσης)
3) πωλήσεις-έσοδα,
4) διαφημιστική δαπάνη
5) διαδικασίες εκδοτικής δραστηριότητας
6) εθνική πολιτική βιβλίου
Η εν λόγω έρευνα αποτελεί την πρώτη από τις τέσσερις μελέτες που απαρτίζουν
το πρόγραμμα ερευνών για τον κλάδο του βιβλίου, που έχει προγραμματίσει ο
Οργανισμός και το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο των πολιτιστικών και
κοινωνικών δράσεων, που αποτελούν μέρος της αποστολής του. Το πρόγραμμα
θα ολοκληρωθεί με την εκπόνηση και των ερευνών για:
α) τη βιβλιοπαραγωγή,
β) τα βιβλιοπωλεία-σημεία πώλησης και,
γ) την αναγνωστική συμπεριφορά.

 

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στην έκθεση και τη διαγραμματική παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

 

 

Προηγούμενο άρθροΤη νύχτα που σκότωσαν τον Τζον Λένον (του Χρήστου Τσιάμη)
Επόμενο άρθρο20+1 βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας για χριστουγεννιάτικες αγορές (του Γιάννη Ν. Μπασκόζου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ