του Δημήτρη Φύσσα
Φίλιπ Κερ, Πρωσικό μπλε, μτφρ, Γ.Μαραγκός, Κέδρος
Χορταστικό, «δίδυμο» πολιτικο-αστυνομικό νουάρ δύο τόπων (Όμπερσάλτσμπεργκ Βαβαρίας – γαλλογερμανική Ρινανία) και εποχών (1939, 1956), που τελικά συγκλίνουν αριστοτεχνικά στο νεότερο χρόνο. Ήρωας ο Μπέρνι Γκούντερ, Βερολινέζος σοσιαλδημοκράτης (!) επιθεωρητής της Ποινικής Αστυνομίας: ερευνά μια δολοφονία στην εξοχική σούπερ βίλα του Φίρερ, με βοηθό τον Φρίντριχ Κορς• ιδιώτης, 17 χρόνια μετά, αγωνίζεται για τη ζωή του, κυνηγημένος από τον Κορς, πράκτορα πια της διαβόητης ανατολικογερμανικής Στάζι.
Καίρια πορτρέτα ναζιστών ηγετών (Χάιντριχ, Μπόρμαν, Ες κλπ), κυνικές παρατηρήσεις για εθνικά – τοπικιστικά χαρακτηριστικά, την εκκολαπτόμενη ΕΟΚ (=ΕΕ), την (κάθε) πολιτική. Πρωταγωνιστικός ρόλος των στοών σε ορυχεία. Σημαντικές τελικές συγγραφικές «εξηγήσεις», φιλότιμη μετάφραση.
Βρες το εδώ
Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Χωρικά Ύδατα, Μελάνι
Ξεκινήστε κοιτάζοντας προσεκτικά τα ονόματα / θέματα στο εξώφυλλο. Όπως σημειώνει ο κ. Δασκαλόπουλος, «οι συγγραφείς και τα έργα που σχολιάζονται (…) συγκροτούν ένα μεγάλο μέρος από το λογοτεχνικό εικονοστάσι μου», καθώς «διαθέτουν ισχυρούς εσωτερικούς δεσμούς μεταξύ τους (…) κυρίως την ηθική στάση που διατήρησαν σε όλη τη διάρκεια της λογοτεχνικής και της δημόσιας παρουσίας τους».
Γραμμένα ή ριζικά ξαναδουλεμένα μετά το 2011, τα μελετήματα απευθύνονται φυσικά σε όσους/ες κιόλας «είναι μπασμένοι κάμποσο» στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Εδώ αμιλλώνται πρωτοτυπία συλλήψεων, καθαρότητα σκέψης και ποιότητα διατύπωσης. Τρελάθηκα ιδίως με τα καβαφικά της αρχής και τη στήλη αλληλογραφίας των λογοτεχνικών περιοδικών στο τέλος.
Βρες το εδώ
Peter Ackroyd, Τσάρλυ Τσάπλιν, μτφρ. Α. Αποστολίδης, Άγρα
Μείζον βιβλίο από έναν ακάματο μυθιστοριογράφο, βιογράφο και κριτικό (Λονδίνο, 1949) για τον πιο αναγνωρίσιμο άνθρωπο του κόσμου στην ακμή του, τον πολυ-καλλιτέχνη «Σαρλό» (βικτοριανό, εργατικό νότιο Λονδίνο 1889 – Βεβέ Ελβετίας 1977). Παρακολουθούμε την άνδρωση του μικρού Τσάρλι στη φτώχεια και τη σκηνή των λαϊκών βαριετέ, την ανάδειξη, το ταξίδι στις ΗΠΑ και το μεσουράνημα στο Χόλιγουντ, το πέρασμα στον ομιλούντα κινηματογράφο, τον πλουτισμό, τις σχέσεις με τα μίντια, την προσωπική και πολιτική του ζωή, την έκπτωση, το θάνατο. Σοβαρή ανάλυση του χαρακτήρα και αποτίμηση των ταινιών του. Πλούτος πηγών, φωτογραφικό υλικό, βιβλιογραφία. ΄Εκδοση άρτια, μετάφραση επαρκής, επιμέλεια μέτρια.
Βρες το εδώ
Σάρα Γκίλινχαμ, Κοιτάζοντας τα αστέρια, μτφρ. Η. Μαγκλίνης, Καπόν
Το καλύτερο «παιδικό» βιβλίο που έχω δει εδώ και καιρό: συνδυασμός επιστημοσύνης, εκλαΐκευσης, υπέροχων εικόνων και εξαιρετικής εκδοτικής ποιότητας. Πρόκειται για συστηματική παρουσίαση των αστερισμών σε πολλά πεδία: εποχή προσδιορισμού (αρχαίοι – σύγχρονοι), ημισφαίριο εμφάνισης (βόρειο – νότιο), ορατότητα ανά εποχή του χρόνου, αιτιολόγηση ονομασίας, σύνδεση με μύθους. Ακόμα: σύντομη ιστορία της αστρονομίας, αστρικοί χάρτες, αστρονομικά εργαλεία, σχηματισμοί αστέρων, γλωσσάρια (αστρονομικό, μυθολογικό), βιβλιογραφία (ηλεκτρονική και φυσική, προσαρμοσμένη –ορθότατα– στο ελληνικό αναγνωστικό μάτι). Μεγαλύτερο πλεονέκτημα του βιβλίου είναι οι εικόνες του- άλλωστε η Γκίλινχαμ είναι πολυβραβευμένη γραφίς(τρι)α.
ΥΓ. Χρήσιμο και στην κατάδειξη του αστρολογικού τσαρλατανισμού.
ΥΓ. 2. Χρειαζόταν μονάχα αποτελεσματικότερη επιμέλεια του κειμένου.
Βρες το εδώ
Στράτος Φουντούλης, Σημειωματάριο βαρύτητας, πεζά κ.ά, ΑΩ
Το πιο πρωτότυπο βιβλίο ελληνικής λογοτεχνίας που διάβασα εδώ και πολύν καιρό- είχα μάλιστα και μια επουσιώδη συμβολή (επιμέλεια, προλόγισμα). Ο συγγραφέας είναι Έλληνας εικαστικός, εν μέρει του εξωτερικού, πολύγλωσσος, ώριμος άνθρωπος- κι ακόμα πιο ώριμος αναγνώστης σε τούτο το ντεμπούτο του.
41 σύντομα γραπτά, τέσσερις ομάδες («Βραδινές διατάξεις», «Sepia», «Ιστορίες», «Αντί επιλόγου»), μόλις 90 σελίδες καθαρό κείμενο μικρόσχημων σελίδων: respect. Κύρια γνωρίσματα: πρωτοτυπία / απρόσμενο, αφομοίωση των τεχνικών του σουρεαλισμού και του στιλ μεγάλων δασκάλων (Πετρώνιος, Πόου, Προυστ, Βιαν, Μακρής κλπ), περιδιάβαση σε άλλες Τέχνες, σφιχτό ύφος και, αναπόφευκτα, απαίτηση για συμμετοχή του/της αναγνώστη/ριας. Αν γουστάρετε εύπεπτα βιβλία, εκάς.
Βρες το εδώ
Λέστερ Λ.Μπράουν, Ο πλανήτης μας στα όρια του, μτφρ. Χ.Φουντούλης, Χρονικό, 2011
Χρησιμοποιώντας ποικιλία στοιχείων και παραδειγμάτων, ο επιφανής Αμερικανός οικολόγος (1934, πρώην αγρότης) διατυπώνει μια σειρά προτάσεις που κατατείνουν σ΄ αυτό που λέει ο υπότιτλος. Πρόκειται για προέκταση θέσεών του γνωστών ως «Σχέδιο Β΄», δηλαδή την ανάγκη προώθησης ταυτόχρονων αλλαγών σε μείζονα αλληλεξαρτώμενα πεδία: ενεργειακά αποδοτική παγκόσμια οικονομία, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αποκατάσταση φυσικών συστημάτων, καταπολέμηση φτώχειας, σταθεροποίηση πληθυσμού, διάσωση διαλυόμενων κρατών, αποτελεσματικός επισιτισμός. Συγκλονιστικό το τελευταίο κεφάλαιο: «Η διάσωση του πολιτισμού». Συνοπτικά: ρεαλιστική, πρακτική, εφικτή οικολογία και οικονομική ανάπτυξη. Αν και δεκάχρονο, το βιβλίο – καλομεταφρασμένο, υποστηριζόμενο από Ευρετήριο, Βιβλιογραφία και με επιπλέον στοιχεία ελληνικού ενδιαφέροντος– διατηρεί τη δυναμική και επικαιρότητά του.
Βρες το εδώ