Είναι εύκολο να γραφεί ένα κακό παιδικό βιβλίο;

1
194

 

της Μαρίζας Ντεκάστρο.

Ναι είναι! Και ιδού η απόδειξη: οι ιστορίες που έγραψαν οι ταλαντούχοι συγγραφείς βιβλίων για παιδιά Κατερίνα Κρις, Γιώργος Παναγιωτάκης και Αντώνης Παπαθεοδούλου και μπορούν να διαβάσουν όσοι δεν παρευρέθηκαν στην εκδήλωση του Αναγνώστη.

Ο Σάκης Σαλιγκαράκης… και Η Νεραϊδοπαρέα… συμπυκνώνουν όλα όσα αναφέρθηκαν και συζητήθηκαν την Τετάρτη 25/2/2015 στο Μέγαρο. Ζητήματα που κρύβονται εξαιρετικά συχνά, παρ’ όλες τις καλές προθέσεις, μέσα στα κείμενα και τις εικονογραφήσεις με κυρίαρχα το διδακτισμό και τα στερεότυπα, τους έμφυλους ρόλους, τις κοινωνικές καταστάσεις και τις απεικονίσεις τους καθώς και τη συνολική αισθητική εικόνα των βιβλίων.

Στην εξαιρετικά γόνιμη συζήτηση που ακολούθησε διατυπώθηκαν από το κοινό – συγγραφείς, γονείς, εικονογράφοι, εκδότες, εκπαιδευτικοί- πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες απόψεις, που καθεμία άνοιξε ακόμα περισσότερο τη βεντάλια των προβληματισμών για το παιδικό βιβλίο.

Παραθέτουμε:

Μπορούν να διαβάζουν τα παιδιά βιβλία που ‘θεωρούνται’ κακά; Και πώς θα περάσουν σ’ εκείνα τα άλλα που ως ενήλικοι προκρίνουμε για την ηλικία τους;

Όταν ο ενήλικος διαβάζει ένα βιβλίο στο παιδί του, έχει τη δυνατότητα να κόβει ό,τι δεν θεωρεί σωστό. Τι γίνεται όμως όταν τα παιδιά ασχολούνται μόνα τους με τα βιβλία και δεν υπάρχει το φίλτρο του ενηλίκου;

Τα ‘εύπεπτα’ βιβλία, σε αντιδιαστολή με τα ‘καλά’ βιβλία, είναι αποδεκτά;

Τι γίνεται στα σχολεία; Πώς επιλέγονται οι συγγραφείς που τα επισκέπτονται; Πώς δουλεύει ο εκπαιδευτικός το λογοτεχνικό βιβλίο στην τάξη;

Η αναφορά του εκδοτικού οίκου, ακόμα και του συγγραφέα, αποτελεί εχέγγυο του καλού βιβλίου;

Συνοψίζοντας, θα λέγαμε συμπερασματικά ότι η σχέση του ενηλίκου με τα βιβλία, η προσωπικότητά του, το οικογενειακό περιβάλλον, το μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο είναι από τους παράγοντες που διαπλάθουν τη σχέση των παιδιών με το βιβλίο.

Δυστυχώς, δεν σταθήκαμε στο θέμα της κριτικής του παιδικού βιβλίου, η οποία συχνά στρογγυλεύει τα προβλήματα που εμφανίζονται στα παιδικά βιβλία, όπως επίσης και δεν εθίγησαν όσα αφορούν την προώθησή τους (τυπολογία των εκδηλώσεων, δώρα, διαγωνισμοί, κ.ά.).

Σε μια επόμενη συζήτηση…

 

Η εκδήλωση Πώς γράφεται ένα κακό παιδικό βιβλίο βιντεοσκοπήθηκε από το Ίδρυμα Μποδοσάκη και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα www.blod.gr

 

Επίσης υπενθυμίζουμε ανάλογα δημοσιευμένα άρθρα των Στ. Χατζηθεοδώρου, Α. Αθανασοπούλου, Χρ. Γούναρη, Σ. Καλασαρίδου, Μ. Ντεκάστρο.

 

 

Προηγούμενο άρθροΚακό παιδικό βιβλίο – 2
Επόμενο άρθροΚαληνύχτα Κεμάλ

1 ΣΧΟΛΙΟ

  1. […] Μπορούν να διαβάζουν τα παιδιά βιβλία που ‘θεωρούνται’ κακά; Και πώς θα περάσουν σ’ εκείνα τα άλλα που ως ενήλικοι προκρίνουμε για την ηλικία τους; Η εκδήλωση Πώς γράφεται ένα κακό παιδικό βιβλίο βιντεοσκοπήθηκε από το Ίδρυμα Μποδοσάκη και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα http://www.blod.gr  […]

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here