Οι προτεραιότητες στον πολιτισμό

0
132

 

Του Γιάννη Ν. Μπασκόζου.

Τρεις προτεραιότητες έβαλε ο υπουργός Πολιτισμού  Νίκος Ξυδάκης στη χθεσινή εφ΄όλης της ύλης συνέντευξη τύπου: να γίνει το υπουργείο παραγωγός πλούτου, στηριγμένο κυρίως από το ΤΑΠ και τα ΕΣΠΑ. Να πετύχει η πολιτιστική αποκέντρωση, δηλ.να αποκτήσουν οι περιφέρειες δικό τους πολιτισμό και όχι απλώς να καταναλώνουν εισαγόμενο πολιτισμό. Και  τέλος εκτός από τον λόγιο πολιτισμό να στηρίξει τη λαϊκή (pop) κουλτούρα που είναι σήμερα παραδομένη στο χυδαίο εμπόριο, φέρνοντας ως παράδειγμα τη γενιά του ΄30 που κατάφερε να συνδυάσει  τον δικό μας πολιτισμό με τον παγκόσμιο.

Πολύς ο τραχανάς που άπλωσε ο υπουργός Πολιτισμού και φυσικά θέλει χρόνο για να τον μαζέψει. Στις προτεραιότητες του η αναδιοργάνωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ). Αναμένεται νέο Δ.Σ. και αναδιάρθρωση όλου του μηχανισμού, καθώς αυτό είναι η μόνη πηγή εσόδων για το υπουργείο. Οι δημόσιες επενδύσεις είναι ελάχιστες, κάθε χρόνο και λιγότερες , το ΕΣΠΑ δεν περιλαμβάνει αμιγώς πολιτισμό και είναι ήδη δρομολογημένο, άρα χρειάζονται επειγόντως χρήματα από το ΤΑΠ. Από κει και πέρα υπάρχουν ιδέες, καλή διάρθρωση των μηχανισμών –  αναμένεται να αλλάξει ο Οργανισμός του υπουργείου, όπως και οι διοικήσεις όλων σχεδόν των εποπτευόμενων από αυτό θεσμών. Για πολλούς από αυτούς υπήρξε χρηματική φροντίδα να κλείσουν τα χρέη τους.

Στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι η λειτουργία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, αμέσως μετά την επίσημη παραλαβή του έργου από τον εργολάβο. Τα Μουσεία είναι μια άλλη προτεραιότητα. Έχουν προκηρυχτεί ήδη θέσεις αρχαιοφυλάκων για να μπορούν τα κυριότερα από αυτά να λειτουργήσουν όλη την ημέρα. Επίσης φροντίδα θα ληφθεί ώστε τα έσοδά τους να πηγαίνουν σε όφελος όλης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Το νομικό καθεστώς κάποιων από αυτά ίσως αλλάξει καθώς υπάρχει θετική εμπειρία από όσα Μουσεία λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου. «Κατά την γνώμη μου, είπε, θα πρέπει να το εξετάσουμε για μεγάλα Μουσεία. Το Εθνικό Αρχαιολογικό, για παράδειγμα, χρειάζεται μια αυτοτέλεια». Ενώ θα προκηρυχτεί επί τέλους θέση διευθυντή στον Μουσείο της Ακροπόλεως.

Όσον αφορά το Μέγαρο Μουσικής ο υπουργός Πολιτισμού δήλωσε ότι «Το κράτος είναι εγγυητής των δανείων του και για να τα καλύψει θα πρέπει να πάρει τα κτίρια». Δεν φάνηκε να είναι ενήμερος για κάποιο προηγούμενο σχέδιο νόμου που είχε ειπωθεί ότι ήταν έτοιμο για να λυθεί το επίμαχο ζήτημα.

Όσον αφορά το Εθνικό Κέντρο Βιβλίο μάλλον θα απεμπλακεί από το Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού και θα λειτουργήσει αυτόνομο με συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Ο κ. υπουργός έχει θετική γνώμη για την επαναφορά της  Ενιαίας Τιμής Βιβλίου, αν και αυτό εξαρτάται από τον υπουργό Οικονομίας. Η αύξηση του ΦΠΑ στα βιβλία είναι πια εκτός συζήτησης.

Ο υπουργός φάνηκε ενήμερος για τα περισσότερα ζητήματα, γνωρίζει πρόσωπα και θεσμούς, απλώς καλείται τώρα χωρίς χρήματα στο ταμείο να διαχειριστεί με λεπτούς και έξυπνους τρόπους το πρόγραμμα ενός υπουργείου , που οι προηγούμενοι υπουργοί το είχαν μόνον για την προσωπική τους προβολή.

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΠώς γράφεται ένα κακό παιδικό βιβλίο
Επόμενο άρθροΠερί Προτύπων και «αριστείας»: Μια μαρτυρία από τα αρχεία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here