Της Αλεξάνδρας Σαμοθράκη, (Λονδίνο – ανταπόκριση).
- Yo Motherf@cker Richard II! Αναφωνούν οι συντελεστές της εταιρείας Hip Hop Shakespeare που παρουσιάζουν τη χορευτική βερσιόν του Ριχάρδου του 2ου με γνωστά ονόματα της μαύρης μουσικής να… διασκευάζουν και να ραπάρουν ολόκληρο το θεατρικό έργο. ’Η hip hop όπως και τα έργα του Σαίξπηρ είναι παρεξηγημένα είδη’ εξηγεί συντελεστής της εταιρείας ‘ η hip hop συχνά υποτιμάται από τους ακαδημαϊκούς και τους διανοούμενους ενώ οι νέοι άνθρωποι θεωρούν τον Σαίξπηρ μουσειακό είδος ξένο ως προς την καθημερινότητα τους. Τόσο η hip hop όσο και ο Σαίξπηρ όμως σφύζουν από ποίηση, λυρισμό και λογοπαίγνια και προσπαθούν να εξηγήσουν την ανθρώπινη ύπαρξη δίνοντας ιδιαίτερη βάση στο ρυθμό των λέξεων. Αν ζούσε ο Σαίξπηρ σήμερα, το πιθανότερο να ήταν γνωστός όχι ως ο Βάρδος, αλλά ο Ράπερ.’
Ακούστε δείγμα της δουλειάς τους εδώ: http://www.youtube.com/watch?v=s8qntjk-x1g#t=79
Η εκδήλωση παρουσιάζεται στα πλαίσια του φεστιβάλ ‘Λογοτεχνία και Προφορικός Λόγος’ στο κέντρο τέχνης Southbank του Λονδίνου στις 26 και 27 Μαρτίου.
- Η περίφημη απήχηση του Σαίξπηρ σε όλα τα κοινωνικά στρώματα συνεχίζεται και στις μέρες μας, από τους προαναφερθέντες μαύρους καλλιτέχνες του μουσικού περιθωρίου στους ευέλπιδες γιάπηδες που ολοκληρώνουν το μεταπτυχιακό τους τίτλο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) στο κορυφαίο Πανεπιστήμιο του Warwick. Το τελευταίο που περίμενε ο Κινέζος Tornan Yang μετά την εγγραφή του στο πρόγραμμα MBA ήταν να βρεθεί να παίζει τον Τιβάλδο στην παραγωγή του Ρωμαίου και Ιουλιέτας στο Business School του Warwick.
‘ Αν θες να γίνεις καλός μάνατζερ πρέπει να μάθεις να σκέφτεσαι δημιουργικά.’ εξηγεί ο Κοσμήτορας, που δεν έχασε την ευκαιρία να εμφανιστεί στο ίδιο θεατρικό στο ρόλο του Πρίγκιπα της Βερόνας ‘ Όλοι οι φοιτητές μας ενθαρρύνονται να έχουν κάποια τριβή με τις τέχνες και μελετούν εκτενώς τον Ερρίκο τον 5ο. Ίσως φαινομενικά να είναι μόνο η ιστορία ενός βασιλιά που εισβάλει στη Γαλλία, είναι όμως και ένα μάθημα στρατηγικού σχεδιασμού, ηγεσίας, αντιμετώπισης αντιρρησιών και κινητοποίησης συνεργατών.’
Αν και η συμμετοχή στα θεατρικά έργα είναι προαιρετική, όλοι οι φοιτητές κατά την πρώτη βδομάδα των σπουδών τους επισκέπτονται τη γενέτειρα του Βάρδου, το Stratford, όπου υποχρεούνται να παρουσιάσουν μια επιχειρηματική ιδέα στο διευθυντή της Royal Shakespeare Company και στον εκτελεστικό διευθυντή του Ιδρύματος Shakespeare Birthplace Trust. Οι πολύ καλές ιδέες κινδυνεύουν με…. υλοποίηση: με πιο πρόσφατη μια εκδήλωση ταχυραντεβού (speed dating) με θέμα ‘Ρωμαίος και Ιουλιέτα’ και τους πελάτες ντυμένους αναλόγως.
- Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μεταφράσεις Σαίξπηρ, ο πλέον κατανοητός όμως εδώ και αιώνες είναι στη γλώσσα των εισπράξεων. Τα στοιχεία που παρουσίασε το θέατρο Globe για το προηγούμενο οικονομικό έτος του (μέχρι Οκτώβριο του 2013) μιλούν από μόνα τους. Με τζίρο 21 εκατ. στερλίνες και λειτουργικά κέρδη ύψους 3.6 εκατ. στερλινών (όχι δεν είναι τυπογραφικό, γίνεται να υπάρχουν λειτουργικά κέρδη και στο θέατρο), οι περσινές παραγωγές της Τρικυμίας, του Ονείρου Θερινής Νυκτός και του Μακβέθ, ξεπέρασαν τις αρχικές προσδοκίες πληρότητας 85%, καθώς το θέατρο ήταν γεμάτο κατά 96%. Μεγαλύτερες επιτυχίες ήταν όμως ο Ριχάρδος ο III και η Δωδέκατη Νύχτα με τους Mark Rylance, Stephen Fry και ένα θίασο αποκλειστικά αποτελούμενο από άνδρες, που συνέχισαν να σαρώνουν εμπορικά στο West End του Λονδίνου και στο Broadway.
Σύμφωνα με τον εκτελεστικό διευθυντή του Globe, Neil Constable, περίπου 380,000 θεατές παρακολούθησαν τις συγκεκριμένες παραστάσεις στο θέατρο, ενώ άλλες 55,000 είχαν την ευκαιρία να τις δουν σε κινηματογραφικές αίθουσες ή σε DVD. Στα μελλοντικά σχέδια του θεάτρου περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός εξειδικευμένου player που θα επιτρέπει την online παρακολούθηση των έργων έναντι ενός μικρού αντίτιμου και βίντεογκέημ για παιδιά. ‘ Για να δώσουμε την ευκαιρία σε ανθρώπους σε όλη την υφήλιο να παρακολουθούν τα έργα μας πρέπει να αναθεωρούμε και διαρκώς να ανακαλύπτουμε εκ νέου τρόπους επαφής με το κοινό μας’ καταλήγει ο Constable.