Γυμνοί Έλληνες στο Βρετανικό Μουσείο

0
529

 

Αλεξάνδρα Σαμοθράκη (ανταπόκριση, Λονδίνο).

Με το μαρμάρινο κορμό του θεού ποταμού Ιλισού ανοίγει η έκθεση ‘Ορίζοντας την Ομορφιά: το Σώμα στην Αρχαία Ελληνική Τέχνη’ που εγκαινιάζεται στις 26 Μαρτίου στο Βρετανικό Μουσείο. Το συγκεκριμένο έργο, άρτι αφιχθέν από το Μουσείο Ερμιτάζ στη Ρωσία, είχε αποτελέσει μήλον της Έριδος και πέρσυ αφού ήταν το πρώτο Ελγίνειο που αποτέλεσε αντικείμενο δανεισμού απ’όταν αποκαθηλώθηκε από το Δυτικό Αέτωμα του Παρθενώνα.

Ο Ιλισσός θεωρείται αντιπροσωπευτικό δείγμα της δουλειάς του Φειδία και για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί από κοινού με τα έργα δύο συγχρόνων του: ένα ρωμαϊκό αντίγραφο του (χαμένου πλέον) Δισκοβόλου του Μύρωνα και την ανακατασκευή του Δορυφόρου του Πολύκλειτου από τον Georg Römer που πρώτη φορά θα εκτεθεί στην Αγγλία από το Ludwig-Maximilians-Universität του Μονάχου.

Εκτός από τα έργα των τριών γλυπτών σελέμπριτι του Χρυσού Αιώνα, η γλυπτική ως σχέση μεταξύ θεατή και αντικειμένου εξερευνάται περαιτέρω με ένα ρωμαϊκό αντίγραφο μιας ελληνιστικής, γονατιστής Αφροδίτης που μοιάζει προκλητική αλλά όσο την πλησιάζει κάνεις φαίνεται όλο και πιο απόμακρη και τον Αποξυώμενο της Κροατίας, αντίγραφο από το πρωτότυπο του 4ου αιώνα που παρουσιάζει έναν αθλητή να τρίβει το σώμα του με μια βούρτσα πριν το μπάνιο του , που εντόπισε ένας ερασιτέχνης δύτης μόλις το 1999 και ύστερα από χρόνια συντήρησης εκτίθεται στην Αγγλία μετά από μια σύντομη στάση στο Λούβρο.

Σκοπός της έκθεσης, σύμφωνα με το διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Neil MacGregor, είναι να αποτεθεί φόρος τιμής στη συνεισφορά της αρχαιοελληνικής τέχνης στο σύγχρονο δυτικό πολιτισμό καθώς οι Αρχαίοι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που απεικόνισαν το γυμνό σώμα τόσο ως αντικείμενο θαυμασμού όσο και ως μέτρο παντών. Οι Times πάντως στο δισέλιδο τους αφιέρωμα στην έκθεση δεν παρέλειψαν να καυτηριάσουν τη συνεισφορά του αρχαιοελληνιού πνεύματος στο δυτικό πολιτισμό με αναφορές στα ναζιστικά ιδεώδη και τα προπαγανδιστικά έργα της Leni Riefenstahl όπου εμφανίζεται ένας ‘Άρειος ‘ στη στάση του Δισκοβόλου.

Ενώ στο τουήτερ υπό το hashtag #definingbeauty εκτός από τις αναφορές στην έκθεση υπάρχουν και οι κλασσικότερες και από τα ίδια τα αγάλματα προσβολές προς τη Μέρκελ τύπου ‘Όταν εσείς τρώγατε τις ψείρες σας, ο Πραξιτέλης τις σμίλευε πάνω στην Αφροδίτη’ αναρωτιέται κανείς γιατί αυτή η έκθεση γίνεται τώρα αλλά κυρίως γιατί με 150 εκθέματα από το Βρετανικό Μουσείο και μερικά δάνεια, η Ελλάδα διεκδικεί μόνο τα Ελγίνεια.

Προηγούμενο άρθροΠου πηγαίνει η δημοκρατία;
Επόμενο άρθροΒίντεο από την εκδήλωση του Αναγνώστη “Οι καιροί της Ποίησης”

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ