Φεστιβάλ Αθηνών 2023: εξωστρεφές, πληθωρικό, ελεύθερο (της Όλγας Σελλά)

0
267

 

της Όλγας Σελλά

 

Στο φετινό, το πρώτο απολύτως ελεύθερο από περιορισμούς και ποσοστά πληρότητας και μάσκες Φεστιβάλ Αθηνών, τι άλλο θα μπορούσε να είναι το κεντρικό μότο του από την Ελευθερία; «Ελευθερία των άλλων» είναι ο υπότιτλος της φετινής διοργάνωσης του Φεστιβάλ Αθηνών (με αφορμή την επέτειο των 200 χρόνων από τη συγγραφή του «Ύμνου εις την Ελευθερίαν»). Μια διοργάνωσης που είναι πληθωρική και πολυσυλλεκτική, σε καλλιτέχνες, σε είδη, σε συνεργασίες.

Το μεσημέρι της Δευτέρας 3 Απριλίου η Πειραιώς 260, ο γνώριμος, αγαπημένος και ταυτισμένος με το καλοκαίρι χώρος της πόλης, ξαναγέμισε από κόσμο για την ετήσια συνέντευξη Τύπου. Η καλλιτεχνική του διευθύντρια, Κατερίνα Ευαγγελάτου ανακοίνωσε το πλαίσιο, τις πρωτοβουλίες, τις συνεργασίες, τις νέες κινήσεις, το πλήρες πρόγραμμα. Όπως την επαναλειτουργία, έπειτα από 22 χρόνια, του εκθεσιακού χώρου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, που παρέμενε κλειστός. Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, η επαναλειτουργία του χώρου θα ξεκινήσει με μια περιοδική έκθεση αφιερωμένη στη «Μήδεια», όπως παρουσιάστηκε στο αργολικό θέατρο από το 1956 ως τις μέρες μας. Η έκθεση θα είναι ανοικτή όλο του διάστημα των παραστάσεων στην Επίδαυρο, (7 Ιουλίου-26 Αυγούστου) και θα περιλαμβάνει μοναδικής αξίας τεκμήρια από την αρχειακή συλλογή του Φεστιβάλ, και άλλων οργανισμών που έχουν ανεβάσει «Μήδεια» στην Επίδαυρο.

Ή την πρωτοβουλία της «εξαγωγής» ελληνικών έργων σε φεστιβάλ και διοργανώσεις του εξωτερικού, με τον τίτλο Grape (Greek Agora of Performance), ένα όνομα εμπνευσμένο «από το Θεό της Αμπέλου και του Θεάτρου, τον Διόνυσο, που (παραπέμπει) στη μέθη που μας προσφέρει η Τέχνη, το ελληνικό καλοκαίρι και το σταφύλι», είπε η Κατ. Ευαγγελάτου. Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, θα παρουσιαστούν σε δύο ξεχωριστά πενθήμερα 14 ελληνικά έργα, σε προσκεκλημένους καλλιτεχνικούς διευθυντές Φεστιβάλ, curators, δημοσιογράφους και υπεύθυνους προγραμματισμού ξένων καλλιτεχνικών οργανισμών. Οι καλλιτέχνες, από το χώρο του θεάτρου και του χορού, που με έργα τους μετέχουν στο Grape είναι: Παντελής Δεντάκης, Έλλη Παπακωνσταντίνου, 4 Frontal (Θανάσης Ζερίτης- Χάρης Κρεμμύδας), Γιάννης Σκουρλέτης – Bizoux de Kant, Ζωή Χατζηαντωνίου, Δημήτρης Μπαμπίλης Ανέστης Αζάς, Γιώργος Βαλαής, Μάριο Μπανούτσι, Παντελής Φλατσούσης, Ανδρονίκη Μαραθάκη, Rootlessroot, Δημήτρης Μυτιληναίος Λενιώ Κακλέα.

Ή στις νέες συνεργασίες με άλλους φορείς: Εθνικό Θέατρο, Ωδείο Αθηνών, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (όπου θα φιλοξενηθεί ένα μουσικό φεστιβάλ με νεανικά ελληνικά σχήματα εναλλακτικής μουσικής σκηνής), αλλά και με το Ellinikon, όπου θα φιλοξενηθεί μια μουσική εκδήλωση-έκπληξη, που δεν μας αποκάλυψε ακόμα.

Ή την οργάνωση της προώθησης και παρουσίας των σημαντικότερων ονομάτων της ελληνικής σκηνογραφίας στην Κουαντριενάλε της Πράγας, που είναι από τις πλέον έγκυρες διοργανώσεις στο χώρο τον παραστατικών τεχνών.

Το Φεστιβάλ Αθηνών ξεκινάει όπως πάντα από το Ηρώδειο την 1η Ιουνίου, και φέτος μας περιμένει η «Μαντάμα Μπατερφλάι» του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι και μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου. (1, 4, 7, 10/6).

Στο Ηρώδειο όμως, που φιλοξενεί και φέτος σημαντικά ονόματα από όλα τα είδη της μουσικής, θα σταθούμε στις φιλοξενίες σημαντικών  ξένων ονομάτων, όπως: ο Τζον Κέιλ, ο μουσικός που έγραψε ιστορία με τους Velvet Underground (19 Ιουνίου). Το συγκρότημα The Waterboys, που δημιουργήθηκε στο Εδιμβούργο το 1983 (22 Ιουνίου). Οι Ισλανδοί Sigur Ros, που θεωρούνται από τις πιο δημοφιλείς post-rock μπάντες (27 Ιουνίου). Ο Αλεξάντρ Ντεσπλά, ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής (1η Ιουλίου). Οι James, που θα έρθουν για να γιορτάσουν τα 40 χρόνια μουσικής τους πορείας, συνοδευόμενοι από κλασική ορχήστρα και χορωδία γκόσπελ (10 Ιουλίου) και οι Kraftwerk, που θα παρουσιάσουν τις μεγάλες επιτυχίες τους, μ’ έναν ξεχωριστό τρόπο ειδικά σχεδιασμένο για τη σκηνή του ρωμαϊκού ωδείου (16 Ιουλίου). Και θα συναντήσουμε, και πάλι, τον δικό μας και διεθνή Θεόδωρο Κουρεντζή με την ορχήστρα Utopia (15 Ιουνίου).

Το Ηρώδειο όμως φέτος θα κλείσει με θέατρο και την παράσταση του Γάλλου σκηνοθέτη και εικαστικού Φιλίπ Κεν με τίτλο «Ο κήπος των ηδονών», εμπνευσμένη από τον αναγεννησιακό πίνακα του Ιερώνυμο Μπος. Στις 4 Αυγούστου, σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών.

Όσο για το θέατρο, είναι και φέτος ισχυρή η παρουσία του, τόσο με Έλληνες όσο και με ξένους καλεσμένους καλλιτέχνες. Την Πειραιώς 260 θα ανοίξει η παράσταση του Κιρίλ Σερεμπρένικοφ και του Ουκρανού Μπόνταν Πανκρουχίν «Βίι», εμπνευσμένο από μια ιστορία του Νικολάι Γκόγκολ. Μια παράσταση με τη συμμετοχή Ρώσων, Ουκρανών και Γερμανών ηθοποιών που μιλάει ο καθένας στη γλώσσα του. Ο Κιρίλ  Σερεμπρένικοφ ζει πλέον αυτοεξόριστος στη Γερμανία και διακηρύσσει διαρκώς την αντίθεσή του στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. (7 και 8 Ιουνίου). Θα συναντήσουμε τον Αργεντίνο Μαριάνο Πενσότι, τον παλιό μας γνώριμο στο Φεστιβάλ τον Ελβετό Κρίστοφ Μαρτάλερ, τον Ιρανό Αμίρ Ρεζά Κουεστανί, το ανερχόμενο αστέρι του βρετανικού θεάτρου Αλεξάντερ Ζέλντιν, που έρχεται πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Η ελληνική θεατρική παρουσία είναι εξίσου μεγάλη, καλύπτει όλες τις γενιές και μεγάλη θεματολογική βεντάλια. Ανάμεσα τους:  ο Στάθης Λιβαθινός παρουσιάζει την παράσταση «Καζανόβα/Δον Ζουάν –Η ερωτική περιπλάνηση», όπου συναντιούνται οι φωνές δύο μεγάλων ποιητών, του Λόρδου Μπάιρον και της Μαρίνα Τσβετάγιεβα (14-18 Ιουνίου), η Νατάσα Τριανταφύλλη το «Σχέδιο Μάρσαλ», μια συνομιλία με ιστορικές φάσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας (7-10 Ιουνίου), ο Θάνος Παπακωνσταντίνου τον «Θυέστη» του Σενέκα (10, 11 Ιουλίου), οι 4 Frontal μιλάνε για τις «Σπυριδούλες» εμπνεόμενοι από την πραγματική ιστορία της 12χρονης Σπυριδούλας (8-11 Ιουλίου), ο Γιάννης Σκουρλέτης  εμπνέεται από την προσφορά και την προσωπικότητα του συνθέτη, μαέστρου και πιανίστα Γιάννη Κωνσταντινίδη (που γνωρίζουμε με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης) στην παράσταση «Τραγούδια του ελληνικού λαού – Drag ορατόριο» (17-20 Ιουλίου), η Ζωή Χατζηαντωνίου εμπνέεται από το σχεδίασμα ενός μυθιστορήματος της Αυστριακής Ινγκεμποργκ Μπάχμαν στην παράσταση «Ρέκβιεμ για τη Φάνι Γκόλντμαν» (17-20 Ιουλίου), και πολλά άλλα.

Όσο για τη Μικρή Επίδαυρο, φαίνεται ότι έχει βρει το πλαίσιο που αναζητούσε χρόνια, και συνδυάζει μουσική και παραστάσεις θεατρικές στον κύκλο Contemporary Ancients, όπου σύγχρονοι Έλληνες συγγραφείς γράφουν πρωτογενή έργα, εμπνευσμένα από ένα αρχαίο δράμα. Φέτος οι συγγραφείς είναι οι Γιάννης Σκαραγκάς, ο Παντελής Φλατσούσης, ο Χρήστος Οικονόμου και ο Χρήστος Χωμενίδης, ενώ ο Ψαραντώνης ανοίγει (8 Ιουλίου) και ο Σταμάτης Κραουνάκης κλείνει μουσικά (12 Αυγούστου).

 

Δείτε αναλυτικά το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, ολοκληρωμένο με ημερομηνίες και συντελεστές. Κάντε τις επιλογές σας, κανονίστε το πρόγραμμά σας. Η προπώληση ξεκίνησε.

Προηγούμενο άρθροΠώς μπορεί να ακουστεί μια ριζοσπαστική κριτική την εποχή της συμπεφωνημένης συμμόρφωσης; (Βασίλης Λαμπρόπουλος)
Επόμενο άρθροΠροϋποθέσεις για τη μελέτη και κριτική της κριτικής ( Βενετία Αποστολίδου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ