Ο Αναγνώστης και το 102,5 Athens Voice radio οργανώνουν μια βραδιά ερωτικής λογοτεχνίας την Παρασκευή 14 Φεβρουαρίου υπό τον τίτλο Dirty Valentine στο bar Εφημερίδα ΑTH (Σίνα και Βησσαρίωνος, 9μμ).
Δεκαπέντε έλληνες ποιητές και πεζογράφοι θα διαβάσουν ανέκδοτα έργα τους με θέμα ερωτικό και «πιπεράτο». Θα είναι παράλληλα και μια γιορτή , ένα πάρτυ με μαύρη μουσική που θα επιμεληθεί ο Στέφανος Τσιτσόπουλος ενώ θα υπάρχουν, video προβολές, «βρώμικα» φαγητά και σέξι κοκτέιλ.
Παίρνουν μέρος : Ιάκωβος Ανυφαντάκης, Νάσος Βαγενάς, Γιώργος Βέλτσος, Ευριπίδης Γαραντούδης, Αχιλλέας Κυριακίδης, Έλενα Μαρούτσου, Αλέξης Πανσέληνος, Γιάννης Πάσχος, Τίτος Πατρίκιος, Βαγγέλης Ραπτόπουλος, Ανδρέας Στάικος, Πέλα Σουλτάτου, Ροζίτα Σπινάσα,Χρύσα Σπυροπούλου, Χρήστος Χωμενίδης. Ανοίγει η Ουρανία Παπακώστα
Είναι μια εκδήλωση για την αποθέωση της ερωτικής λογοτεχνίας – εκείνων των ερωτικών κειμένων που η λογοτεχνία καταφέρνει να απογειώσει. Για να τιμήσουμε αλλά κυρίως να απολαύσουμε συγγραφείς και ποιητές που υμνούν τον έρωτα σε όλες του τις εκφάνσεις, ακόμα και σε αυτές που οι περισσότεροι προτιμούν να κρατούν ως ιδιωτικές στιγμές. Οι συμμετέχοντες συγγραφείς έχουν δώσει πολλές φορές εξαίσια δείγματα ερωτικής γραφής.
Είναι η τρίτη φορά που οργανώνεται το event Dirty Valentine. To πρώτο είχε οργανωθεί στη Δράμα (2015)με τίτλο «Έρως σεξ και δράμα στη Δράμα», το δεύτερο στον Άλιμο (2017) και φέτος το τρίτο στο κέντρο της Αθήνας (Εφημερίδα ΑTH).
Η εκδήλωση θα γίνει ανήμερα της εορτής του Αγίου Βαλεντίνου θέλοντας να σημειώσει την ανάγκη να μιλάμε για τον έρωτα ολιστικά, για το σώμα, την αγάπη, την ερωτική πράξη. Τον έρωτα σε όλες του τις φάσεις. Ο έρωτας είναι μια πράξη αυτογνωσίας που σημαδεύει την ανθρώπινη ζωή ξεγυμνώνοντας την από όλες τις συνθήκες, «επιδιώκει την επίτευξη του πλήρους ανθρώπου» κατά τον Μπατάιγ.
Τέλος είναι και μια βραδιά για να θυμίσουμε στους συγγραφείς να μη αυτολογοκρίνονται, να απελευθερώνονται γράφοντας. Δυστυχώς η ερωτική λογοτεχνία νοιώθει την πίεση της λογοκρισίας ακόμα. Μόλις πριν λίγα χρόνια η Ακαδημία Αθηνών φοβήθηκε να βραβεύσει ένα πολύ καλό πεζογραφικό βιβλίο γιατί περιείχε «άσεμνες» περιγραφές και η αστυνομία επενέβη να σταματήσει την προβολή καλλιτεχνικών φωτογραφιών στην πλατεία Κλαυθμώνος γιατί κάποιος «περαστικός» τις έκρινε ως «άσεμνες».
Η εκδήλωση Dirty Valentine συμπίπτει και με την αποκριάτικη περίοδο, που παραδοσιακά και στη χώρα μας ταυτίζεται με ερωτικά ξεφαντώματα , «χοντρά» τραγούδια, σκωπτικές φόρμες, παντομίμες κ.ά. Το Dirty Valentine εντάσσεται με αυτή την έννοια και σε αυτή την παράδοση.
Λίγα λόγια για την ερωτική λογοτεχνία
Ερωτική λογοτεχνία δεν υπάρχει, ή είναι λογοτεχνία ή όχι. Ο ορισμός όμως καταγράφηκε αφού κατά καιρούς ένα είδος λογοτεχνίας κυνηγήθηκε από τον νόμο. Σύμφωνα με αυτόν «ερωτική λογοτεχνία» είναι ότι «προσβάλλει τα χρηστά ήθη, στοχεύει να διεγείρει τον αισθησιασμό, αρνείται τις θεμελιώδεις αρχές της κοινωνικής, οικογενειακής και ατομικής ηθικής» και τέλος χρησιμοποιεί «γλώσσα, εικόνες, περιγραφές απρεπείς, πορνογραφικές, άσεμνες, πρόστυχές».
Φυσικά η θεματική της ερωτικής λογοτεχνίας υπάρχει από αρχαιοτάτων χρόνων, στον Όμηρο από τον 7ο αι.π.Χ., στον έλληνα Σωτιάδη, γνωστό άσεμνο συγγραφέα του 3ου αιω. π.Χ. (σωτάδειος λογοτεχνία), στην Ελεφαντίνη 1ος αι.π.Χ., στους ποιητές Σαπφώ και Ανακρέοντα αλλά και στους Οβίδιο, Τίβουλλο και ο Προπέρτιο στη Ρώμη, στην αρχαία κινέζικη, ινδική, αραβική λογοτεχνία και αργότερα στους γάλλους Λιμπερτίνους, τους βικτωριανούς ανώνυμους συγγραφείς μέχρι τους συγγραφείς του 20ου αιω. τον Λώρενς, τον Μπατάιγ, τον Μίλερ, τον Μπάροουζ κ.ά. Στην Ελλάδα ο Ανδρέας Εμπειρίκος υπήρξε πρωτοπόρος.
Ο 20ος αιώνας αποκατέστησε την ερωτική λογοτεχνία αν και ποτέ δεν έπαψαν οι διαμάχες για το που σταματά η λογοτεχνία και που αρχίζει η πορνογραφία. Η εικόνα στο διαδίκτυο απελευθέρωσε τον ερωτισμό, η τρέχουσα βιβλιοπαραγωγή δήθεν ερωτικών βιβλίων τον απαξίωσε και ταυτόχρονα τον καταδίκασε να εξαφανιστεί από τη λογοτεχνία. Όλο και λιγότεροι συγγραφείς τολμούν να τον εντάξουν στις θεματικές τους.
Όμως η ερωτική λογοτεχνία (με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτός ο όρος) εξακολουθεί να προκαλεί αναγνώστες και συγγραφείς.