Η σκηνθέτις Χριστίνα Ιωακειμίδη και ο συγγραφέας Γιώργος Συμπάρδης συζητούν για το πως ένα βιβλίο, το “Μέντιουμ” μεταφέρεται στην οθόνη. Οι αλλαγές και οι δεύτερες οπτικές.
επιμ. Γιάννης Ν. Μπασκόζος
Πώς μεταφέρεται ένα βιβλίο στον κινηματογράφο, αυτό είναι πάντα ένα μεγάλο ερώτημα. Γνωρίζουμε μέτρια βιβλία που έγιναν υπέροχες ταινίες και το αντίστροφο. Αφορμή να συζητήσουμε και πάλι αυτό το θέμα είναι η ταινία «Μέντιουμ» της Χριστίνας Ιωακειμίδη που κάνει πρεμιέρα στα θερινά σινεμά αύριο, 23 Μαΐου και στηρίζεται στο ομότιτλο βιβλίο του Γιώργου Συμπάρδη.
Η ταινία έχει ως ηρωίδα μια νεαρή κοπέλα, την Ελευθερία, η οποία έρχεται στην Αθήνα από την επαρχία για να βοηθήσει την έγκυο μεγαλύτερή της αδελφή. Στις λίγες αυτές ημέρες θα βρει την ευκαιρία να αναζητήσει τον πρώτο έρωτα, να γνωρίσει ανθρώπους που ψάχνουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα, να βιώσει ένα ζεστό, πυκνό καλοκαίρι. Η ταινία απέσπασε πολύ καλές κριτικές στη Θεσσαλονίκη, βραβεύτηκε στο Σεράγεβο και κέρδισε πριν λίγες μέρες πέντε υποψηφιότητες στα βραβεία ΙΡΙΣ (σκηνοθεσία, σεναρίου, ενδυματολογίας, α΄και β΄ γυναικείου ρόλου)
Βρεθήκαμε στα γραφεία του Αναγνώστη για να συζητήσουμε με τη σκηνοθέτιδα Χριστίνα Ιωακειμίδη και τον συγγραφέα Γιώργο Συμπάρδη για το πως έγινε το πέρασμα από το βιβλίο στην οθόνη.
Σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε και οι δύο σε αυτήν την πρόσκληση. Και πρώτα από όλα απευθύνομαι στον Γιώργο Συμπάρδη. Σου άρεσε η ταινία; Συνεργάστηκες με την Χριστίνα;
Γιώργος Συμπάρδης
Είναι μια πολύ καλή ταινία, μου άρεσε πολύ. Η Χριστίνα μου πρότεινε να συνεργαστώ αλλά προτίμησα να την αφήσω μόνη της να χειριστεί το έργο μου
Υπάρχουν όμως βασικές αλλαγές, έτσι δεν είναι;
Γιώργος
Υπάρχουν δύο σημαντικές αλλαγές που έκανε η Χριστίνα. Η μία είναι ότι η ιστορία διαδραματίζεται στο σήμερα Καταλαβαίνω ότι υπήρχαν αντικειμενικές (οικονομικές και άλλες)δυσκολίες για να αναπαραστήσεις τη δεκαετία του 70 στην Αθήνα. Δεν είχα καμία αντίρρηση γι αυτήν την επιλογή. Η δεύτερη ήταν η αντιστροφή στις ηλικίες που έχουν οι δυο κοπέλες στο έργο. Σε μένα η βασική ηρωίδα είναι μεγαλύτερη ενώ η παντρεμένη είναι μικρότερη.
Γιατί λοιπόν Χριστίνα έκανες αυτή την αλλαγή;
Χριστίνα Ιωακειμίδη
Προέκυψε από τη μεταφορά της ιστορίας στο σήμερα, η οποία δεν ήταν η αρχική μου επιλογή. Αισθάνθηκα αυτό που με ενδιέφερε στην ιστορία, δεν ήταν απαραίτητα να το αφηγηθώ σε ένα συγκεκριμένο χώρο και χώρο. Μ΄ άρεσε η ατμόσφαιρα, ο καύσωνας κλπ. Συνειδητοποίησα πως στο σήμερα έστεκε πιο καλά η ανακάλυψη της σεξουαλικής ταυτότητας μιας νεαρότερης γυναίκας που έρχεται από την επαρχία.
Γιώργος
Στη δική μου εκδοχή η ηρωίδα μου είναι μια μεγάλη κοπέλα, ανύπαντρη, ένα πλάσμα που μετεωρίζεται, παρακολουθεί την εγκυμοσύνη της μικρότερης αδελφής της με στοργή και ενδιαφέρον ενώ η ίδια κατά βάθος γνωρίζει ότι πιθανόν δεν θα κάνει ποτέ παιδί. Και στο τέλος μένει εκκρεμής χωρίς τίποτα χειροπιαστό
Η Χριστίνα κράτησε πολλά πράγματα από τη ταινία, ακόμα και μονολόγους που τους αναγνώρισα.
Πολλά όμως δεν τα έβαλε..
Γιώργος
Ναι , πχ. Στο μυθιστόρημα ο ρόλος του μέντιουμ, η Άννα, έχει πολύ μεγαλύτερη έκταση, σα να ταυτίζεται το μέντιουμ με την πρωταγωνίστρια Ελευθερία, σα να της λέει είσαι σαν και μένα, κάτι που στην ταινία δεν πολυφαίνεται.
Χριστίνα
Είχα την πρόθεση να υπάρχει στην ταινία το μέντιουμ κυρίως με τέτοιο τρόπο που η ηρωίδα μου να παίρνει δύναμη από αυτήν να κυνηγήσει αυτό που θέλει.
Γιώργος
Η ‘Αννα, το μέντιουμ διαβλέπει τη δύναμη που έχει αυτή η κοπέλα, που στην ταινία ονομάζεται Ελευθερία ενώ εγώ την έχω ανώνυμη. Και θα σας πω κάτι που δεν γνωρίζετε, στην πρώτη γραφή του βιβλίου στο τέλος η ανώνυμη ηρωίδα έλεγε συμβολικά «Το όνομα μου είναι Ελευθερία». Ο Μένης Κουμανταρέας που είχε διαβάσει το μυθιστόρημα μου είχε προτείνει να το κόψω.
Μια άλλη διαφορά είναι ότι στην ταινία η Ελευθερία τελικά συνευρίσκεται ερωτικά με τον ομοφυλόφιλο Άγγελο ενώ στο μυθιστόρημα δεν συμβαίνει αυτό.
Χριστίνα
Για μένα είχε ενδιαφέρον ότι ο Άγγελος, ένας ομοφυλόφιλος, γνωρίζει έναν πρώτο πλήρη έρωτα με το άλλο φυλο.
Στο βιβλίο υπάρχουν πολλοί μονόλογοι. Πως τους έκανες εικόνες Χριστίνα;
Χριστίνα
Ναι, υπήρχε μεγάλη δυσκολία. Είχα ρωτήσει τον Γιώργο αν θέλει να συμμετάσχει στην ταινία και είπε καλύτερα όχι. Τον ευγνωμονώ γιατί μου έδωσε μεγάλη ελευθερία να κινηθώ.
Κάποια στιγμή έβαλα το βιβλίο στην άκρη και αποφάσισα ότι μου έχει αφήσει το βιβλίο να το κάνω ταινία, συνειδητοποιώντας ότι θα ήταν λάθος να πω ακριβώς αυτό που θα ήθελε να πει ο Γιώργος.
Γιώργος
Και κάτι που συγκίνησε πολύ. Στο βιβλίο υπάρχει η αναμονή για την έλευση ενός παιδιού αλλά τελειώνει με την έλευση τω γονιών του Άγγελου.….
Χριστίνα
Ήταν σημαντική σκηνή αυτή με τους γονείς γιατί είναι απόντες από όλους τους χαρακτήρες
Τι γίνεται με τους άλλους χαρακτήρες;
Γιώργος
H Χριστίνα κράτησε την ιστορία του Χρήστου, του γιου της Άννας. Η Δήμητρα επίσης είναι ένα βασικό πρόσωπο επειδή ο αδελφός της είναι ομοφυλόφιλος και αυτή βλέπει το πρόσωπό της στο πρόσωπο ενός άνδρα. Σωστά το τονίζει και η Χριστίνα. Το μέντιουμ, η Άννα (που την παίζει υπέροχα η Μάρθα Φριτζήλα), είναι για μένα πιο σεξουαλική.
Χριστίνα
Για μένα πιο μητρική προς την Ελευθερία.
Γιώργος
Είχα δει τις προηγούμενες ταινίες της πριν συμφωνήσω και παρατήρησα πόσο ωραία κινεί τους γυναικείους χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν και στο Χάρισμα και το Σύνταγμα.
Χριστίνα πώς έφτασες στο Μέντιουμ του Συμπάρδη;
Έψαχνα να βρω θέματα. Έπεσα τυχαία πάνω του. Έκανα σεμινάρια γραφής που με βοήθησαν πολύ. Οι σύμβουλοι μού έλεγαν ότι είναι σπάνιο που ο Γιώργος δεν θέλει να παρέμβει. Το δούλεψα σχεδόν ένα χρόνο με τη βοήθεια συμβούλων. Δυσκολεύτηκα και με την παραγωγή αλλά τελικά πήρα βοήθεια από το ΕΚΟΜΕ, την ΕΡΤ, το Κέντρο Κινηματογράφου όπως και από Βούλγαρους τεχνικούς, με τους οποίους κάναμε το post production,
Συμπάρδης
Και κάτι τελευταίο και το πιο σημαντικό: To θέμα της ζέστης, αυτός ο ελληνικός καύσωνα που πυρπολεί τις αισθήσεις βγαίνει στην ταινία και δίνει τη γλώσσα και τελικά το ύφος της.
Info :
Πρωταγωνιστούν, η πρωτοεμφανιζόμενη χορεύτρια Αγγελική Μπεβεράτου στον ρόλο της Ελευθερίας, ο Νικολάκης Ζεγκίνογλου στον ρόλο του Άγγελου, η Κατερίνα Ζησούδη στον ρόλο της Αλεξάνδρας, της εγκύου αδερφής της Ελευθερίας και η τραγουδίστρια Μάρθα Φριντζήλα στον ρόλο της Αννας, του μέντιουμ και φίλης του Άγγελου.