Άγης Αθανασιάδης (Librofilo στο Κουκάκι) : το ρίσκο του νέου βιβλιοπωλείου

0
1295

 

 

Επιμέλεια (Ο Αναγνώστης )

Ο Άγης Αθανασιάδης, κινείται χρόνια στον χώρο του βιβλίου, ως  εμψυχωτής της ανάγνωσης μέσω του προσωπικού του blog http://librofilo.blogspot.com/,  έχοντας περάσει από πολλά βιβλιοπωλεία, Λέσχες Ανάγνωσης πήρε το προσωπικό του ρίσκο και άνοιξε ένα μικρό βιβλιοπωλείο σε μια πολυσυζητημένη γειτονιά, στο Κουκάκι μαζί με την εκπαιδευτικό Ζωζέτα Ανδρουλάκη. Και το όνομα αυτού Librofilo & co.

 

 

Δεν είναι ρίσκο το άνοιγμα ένα βιβλιοπωλείο μεσούσης της κρίσης και των lockdown; τι σας ώθησε να ανοίξετε το βιβλιοπωλείο σας τώρα; 

 Πάντα αποτελεί οικονομικό «ρίσκο» να ανοίξεις ένα βιβλιοπωλείο, αλλά νιώθαμε ότι τώρα ήταν η κατάλληλη στιγμή. Η πανδημία και τα lockdowns κάποτε θα τελειώσουν – δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό για πάντα, η δε οικονομική κρίση υπάρχει στη χώρα πάνω από δέκα χρόνια, δεν μπορούν να σταματήσουν οι δραστηριότητες.

 Γνωρίζω ότι πήγατε καλά τις γιορτές; Ήταν η συνέχεια εξίσου καλή; Τι προβλέψεις κάνετε για τη χρονιά;

 Ανοίξαμε στις 20 Νοεμβρίου, στοχεύοντας την περίοδο των γιορτών και όντως ανταμειφθήκαμε. Θεωρώ ότι η νέα χρονιά θα πάει αρκετά καλά για εμάς, γιατί θα γίνουμε περισσότερο γνωστοί στην περιοχή και θα κερδίσουμε με τον χρόνο την εμπιστοσύνη τους.

 Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας;

 Εκτός από τους γνωστούς και φίλους, που μας ξέρανε από παλιά, το προφίλ των πελατών μας απ’ ότι μπορούμε να καταλάβουμε, είναι αρκετοί παλαιοί αστοί της περιοχής, πολλοί νέοι που έχουν μετακομίσει στην περιοχή – κυρίως άνθρωποι των τεχνών, όπως και αρκετοί νέοι γονείς που αγοράζουν πολλά παιδικά βιβλία.

 Υπάρχει μια γενική αίσθηση ότι οι εκδηλώσεις   / παρουσιάσεις βιβλίων δεν έχουν πια δυναμική και αφορούν κυρίως το κοινό του συγγραφέα, Σκέφτεστε κάποιες άλλες εναλλακτικές εκδηλώσεις; 

 Σκοπεύουμε να διοργανώσουμε κάποιες βιβλιοπαρουσιάσεις μόλις χαλαρώσουν τα μέτρα, από εκεί και πέρα, έχουμε αρκετό χώρο μπροστά στο βιβλιοπωλείο και είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις.

 Έχετε κάποια ιδιαίτερη σχέση με τη γειτονιά; σκοπεύετε να κάνετε κάτι ιδιαίτερο για να τις καλλιεργήσετε περισσότερο; 

 Από τις πρώτες εβδομάδες των εργασιών κατασκευής του βιβλιοπωλείου, διαπιστώσαμε το ενδιαφέρον της γειτονιάς. Έχουμε καλές σχέσεις με τα γύρω καταστήματα και βλέπουμε το αυξανόμενο ενδιαφέρον των κατοίκων της περιοχής που σιγά-σιγά μας μαθαίνουν. Βρισκόμαστε ακόμα σε περίοδο γνωριμίας με την περιοχή, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να γίνουν.

 Ποια ειναι  σε γενικές γραμμές τα ευπώλητα στο βιβλιοπωλείο σας;

 Κατά τις γιορτές, κινήθηκαν ιδιαίτερα κάποια δοκιμιακά βιβλία, όπως «Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» του Mazower, «Ο ΕΝΔΟΞΟΤΕΡΟΣ ΑΓΩΝΑΣ» του Αρ. Χατζή, «Η ιδέα της Ευρώπης» του Steiner και «Ο ΚΑΡΠΟΣ» του Ν. Σινιόσογλου. Στα λογοτεχνικά βιβλία μοιράστηκαν οι προτιμήσεις των πελατών μας – αρκετή ελληνική λογοτεχνία, όπως τα νέα βιβλία των Ζατέλη, Ζουργού, Χωμενίδη, όπως και κάποια βιβλία μεταφρασμένης λογοτεχνίας που βέβαια αποτελεί το κύριο βάρος των πωλήσεων, όπως «Ο Φίλος» της S.Nunez, «Οι απόψεις ενός κλόουν» του H.Boll, ο «Κατάλογος απολεσθέντων» της Y.Salansky, «Ο γάτος που έσωζε βιβλία» του Natsukawa Sosuke, το «Βράδυ στον Παράδεισο» της L.Berlin, το «Τούνελ» του W.Gass, «Οι γάτες» της P.Highsmith, και το «Πνοή Ζωής» της Lispector . Με το νέο έτος, ήδη υπάρχει ένα μεγάλο best-seller των δύο πρώτων μηνών, που είναι «Η ΕΚΜΗΔΕΝΙΣΗ» του Ουελμπέκ, που εκδόθηκε αμέσως μετά τις γιορτές.

 Τι σημαίνει για σας “καλό βιβλίο”;  

 «Καλό βιβλίο» είναι αυτό που προκαλεί την σκέψη του αναγνώστη, που δεν τον αφήνει να εφησυχάσει. Είναι αυτό που ξεχωρίζει για το αφηγηματικό του ύφος, τον ρυθμό και την δομή του. «Καλά βιβλία» υπάρχουν σε όλα τα λογοτεχνικά είδη, ακόμα και εκεί που δεν το περιμένεις μπορεί να ανακαλύψεις ένα, κι αυτό αποτελεί μια μεγάλη αναγνωστική ανταμοιβή.

Προωθείτε βιβλία που κατά την προσωπική σας γνώμη είναι καλά ή πολύ καλά; 

 Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε και αυτός θεωρούμε ότι είναι ο δημιουργικός ρόλος του βιβλιοπώλη. Θέλουμε να έχουμε άποψη για όλα τα βιβλία που υπάρχουν στο κατάστημά μας και γι’ αυτό δεν θέλαμε κάτι μεγάλο σε τετραγωνικά μέτρα, ώστε να ελέγχουμε απόλυτα τα βιβλία που τοποθετούμε. Στον κεντρικό μας πάγκο-τραπέζι, αυτό ακριβώς κάνουμε, έχουμε βιβλία που θεωρούμε ότι προσφέρουν κάτι διαφορετικό και μπορεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη που μας προτιμά.

 Σας πιέζουν οι εκδότες ως προς τα βιβλία που θέλουν προωθήσετε; 

 Κάποιες φορές υπάρχει μια σύσταση – ουδέποτε πίεση – από τους μεγαλύτερους εκδότες για προώθηση ή μεγαλύτερη τοποθέτηση κάποιων τίτλων. Έχουμε απόλυτο έλεγχο των πραγμάτων όμως, και δεν επιτρέπουμε πολλές παρεμβάσεις, εξάλλου δεν είμαστε το βιβλιοπωλείο που μπορεί να παραγγείλει πάρα πολλά αντίτυπα, δεν έχουμε τον χώρο για κάτι τέτοιο.

Έχετε ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο; Κάνετε διανομές κατ΄οίκον; Αν ναι, τι ποσοστό αντιπροσωπεύουν αυτές στο συνολικό τζίρο;

 Ακόμα όχι, υπάρχουν ηλεκτρονικές παραγγελίες, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το mail. Κάνουμε διανομές κατ’ οίκον στην Αθήνα και τις συνοικίες της και συνεργαζόμαστε με εταιρεία courier για αποστολές εκτός Αθηνών. Για την ώρα, όλα αυτά, δεν αντιπροσωπεύουν πάνω από το 5% του συνολικού μας τζίρου.

 Τι σημαίνει για σας “ενημερωμένος” βιβλιοπώλης; 

 Ενημερωμένος βιβλιοπώλης είναι αυτός που έχει άποψη, που παρακολουθεί ανελλιπώς τις νέες εκδόσεις όπως και τις ανατυπώσεις κάποιων παλαιότερων εκδόσεων, που έχει γνώση του τι εξαντλείται από την αγορά και εκείνος που γνωρίζοντας την δυναμική της πελατείας του, φροντίζει να έχει στο κατάστημά του, τα βιβλία που θεωρεί ότι μπορεί να προκαλέσουν το ενδιαφέρον.

 Πόσα βιβλία διαβάζετε κατά μέσον όρο/ μήνα / έτος; 

 Από τα 19 μου, διαβάζω 100-120 βιβλία τον χρόνο ανελλιπώς και χωρίς ποτέ να έχω πάθει κανενός είδους «αναγνωστικό μπλοκάρισμα» που το ακούω συνέχεια τελευταία, λες και είναι κάποιου είδους ψυχολογική διαταραχή. Εκείνο που έχει αλλάξει τα τελευταία 10 χρόνια είναι ότι αφήνω πολύ εύκολα βιβλία που δεν θα μου τραβήξουν το ενδιαφέρον μέχρι την 50η σελίδα.

 Tα κοινωνικά δίκτυα επηρεάζουν την κίνηση στο βιβλιοπωλείο; Έχετε μια ιδιαίτερη πολιτική για αυτά; 

 Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πλέον την κύρια πηγή διαφήμισης για ένα βιβλιοπωλείο και επηρεάζουν πάρα πολύ την κίνηση. Σε κάποιες περιπτώσεις την κατευθύνουν κιόλας. Προσπαθούμε η σελίδα μας στο FB και ο λογαριασμός μας στο Instagram να ενημερώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα ώστε να τραβάνε το ενδιαφέρον του κοινού, χωρίς να το κουράζουν.

 

Προηγούμενο άρθροΣκληροπυρηνικός Σαίξπηρ για Πιτσιρίκια (ανταπόκριση: Αλεξάνδρα Σαμοθράκη)
Επόμενο άρθροΔημήτρης Ανανιάδης (Zatopek στην Καλλιθέα): Βιβλίο και χαλάρωση

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ