ΑΦΙΕΡΩΜΑ-6, Συνδυάζοντας κείμενο και εικόνες πέρα από τα τετριμμένα (γράφουν οι  Μωυσής Καπόν — Ραχήλ Μισδραχή-Καπόν)

0
226

 

γράφουν οι  Μωυσής Καπόν — Ραχήλ Μισδραχή-Καπόν

 

Στις εκδόσεις Καπόν δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αισθητική αρτιότητα των βιβλίων και στην πρωτότυπη, υψηλής ποιότητας εικονογράφηση.

Aπό την πρώτη μας εκδοτική προσπάθεια, σαράντα και πλέον χρόνια πριν, επιδιώξαμε να αναδείξουμε το κείμενο του βιβλίου με μια διαφορετική προσέγγιση στην παρουσίαση του φωτογραφικού υλικού, καθιστώντας το πιο προσιτό στο ευρύ κοινό μέσα από συνθέσεις αντικειμένων. Με τον τρόπο αυτό έπαψε η φωτογραφία να συνοδεύει το κείμενο απλά σαν εικονιστικό ντοκουμέντο και μεταμορφώθηκε σε μια ζωντανή στιγμή, όπου τα αντικείμενα των φωτογραφιών επικοινωνούν μεταξύ τους, προβάλλοντας τη φυσιογνωμία τους, τη λειτουργία τους και τη μεταξύ τους σχέση.

Όταν, σχετικά πρόσφατα, αποφασίσαμε να προσθέσουμε στις εκδοτικές μας επιλογές βιβλία για παιδιά, επιλέξαμε με τα ίδια αισθητικά κριτήρια εκδόσεις που, εκτός των πρωτότυπων κειμένων, πληρούν και τις αισθητικές μας απαιτήσεις. Ξεκινώντας με το υπέροχο βιβλίο της Sara Gillingham Κοιτάζοντας τα Αστέρια, που ανταποκρίνεται πλήρως στις παραπάνω προϋποθέσεις, συνεχίσαμε με το βιβλίο του εμβληματικού David Hockney Η Ιστορία των Εικόνων για Παιδιά, που έχει βραβευτεί  στη Διεθνή Έκθεση Παιδικού Βιβλίου της Μπολόνια,  και έπειτα με τον Ωκεανό και τον Ουρανό, της βραβευμένης εικονογράφου Hélène Druvert, με τα υπέροχα κοπτικά και αναπτύγματα στις σελίδες τους.

Ήταν επιλογές που έγιναν με ενθουσιασμό, για την πρωτότυπη και πέρα από συμβατικότητες παρουσίαση του υλικού που ανταποκρινόταν στην εκδοτική φιλοσοφία που ακολουθούμε.

Θέλοντας, όμως, πάντα να δημιουργήσουμε μόνοι μας ένα πρωτότυπο έργο για παιδιά και νέους, καταπιαστήκαμε, με την ευκαιρία των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση του 1821, με τους πίνακες του  λαϊκού ζωγράφου Δημήτρη Ζωγράφου που υλοποίησε με την παραγγελία και καθοδήγηση του στρατηγού Ιωάννη Μακρυγιάννη.

Μελετώντας αυτά τα έργα, με τα πολλά νοήματα και τον πλούτο των προσώπων, των τοπίων και τοπόσημων, όπως και των χρωμάτων, θελήσαμε να απομονώσουμε και να προβάλλουμε κάποιες λεπτομέρειες, ώστε να γίνουν  εύκολα κατανοητά στους νεαρούς αναγνώστες τα βασικά θέματα του κάθε πίνακα, μαζί με ενδιαφέροντα, λιγότερα γνωστά στοιχεία. Η επιλογή αυτή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη και έγινε με αισθητικά και νοηματικά κριτήρια.

H επιλογή των θεμάτων έγινε από κοινού με τη συγγραφέα, που ζωντάνεψε τις εικόνες μέσα από έναν φανταστικό διάλογο και ερωταποκρίσεις, ώστε ο κάθε νεαρός αναγνώστης να προσεγγίσει με έναν πνευματώδη και άμεσο τρόπο τα ιστορικά γεγονότα, τα έθιμα, τις φορεσιές, τον οπλισμό των πολεμιστών και πολλά άλλα, με στόχο να αποκτήσει μια γνώση ουσιαστική, πέρα από τα τυπικά του σχολείου.

Για την εικονογράφηση του βιβλίου της Μαρίας Μομφεράτου Το Καλογεράκι του Μυστρά, που και αυτό αναφέρεται στη περίοδο της Επανάστασης του 1821, περιηγηθήκαμε σε εκατοντάδες απεικονίσεις σκηνών της Επανάστασης και της εποχής της, προκειμένου να εντοπίσουμε εκείνες που θα ταίριαζαν στο κείμενο. Οι λεπτομέρειες που επιλέξαμε έπρεπε να έχουν την ίδια τεχνοτροπία και σχετικά χρώματα, να απομονωθούν από τα πρωτότυπα έργα και να «δέσουν» με το κείμενο του βιβλίου, ώστε να αποτελέσουν τελικά ενιαίο σύνολο, σε μια οργανική σχέση.

Με την τεράστια πείρα που έχουμε αποκτήσει εικονογραφώντας εκατοντάδες εκδόσεις, πρέπει να τονίσουμε ότι το ευτυχές αποτέλεσμα οφείλεται στην ακούραστη προσπάθεια εύρεσης πρωτότυπου εικονογραφικού υλικού που συγκεντρώνεται τόσο από την έρευνα του εκδότη όσο και από εκείνη του συγγραφέα. Τα αποτελέσματα της έρευνας σε αρχεία, μουσεία και ιδιωτικές συλλογές στην οποία συμμετέχουν κατά το δυνατόν οι δύο πλευρές, αποφέρει πλουσιότατο φωτογραφικό υλικό που εν συνεχεία εξετάζεται με μεγάλη προσοχή και τελικά επιλέγεται εκείνο που θα χρησιμοποιηθεί.

Οι επεμβάσεις των συγγραφέων στον τομέα αυτό είναι σημαντικές και εποικοδομητικές και συνδυάζονται με τις αισθητικές αξίες και τον ενθουσιασμό που μοιραζόμαστε από κοινού.

Τέλος, η επιλογή σωστών γραμματοσειρών, το μέγεθος των γραμμάτων, η ισορροπημένη σύνθεση φωτογραφιών – κενών στην κάθε σελίδα δημιουργούν το ύφος του layout που ταιριάζει στο θέμα και το αναδεικνύει.

Τεράστια βαρύτητα δίνεται στη χρωματική επεξεργασία της κάθε εικόνας και στη συνέχεια το έργο του βιβλίου ολοκληρώνεται με την ακούραστη παρακολούθηση της εκτύπωσης.

 

 

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΑΦΙΕΡΩΜΑ-5, Στο σταυροδρόμι από την εικόνα προς το κείμενο και την πραγματικότητα της ζωήςτης (της Μένης Πουρνή)
Επόμενο άρθρο«Τέχνη χωρίς ρίσκο και εσωτερική θυσία είναι κάτι το αδιανόητο» (της Δήμητρας Ρουμπούλα)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here