της Αλεξάνδρας Σαμοθράκη (ανταπόκριση από Λονδίνο).
Καθώς τον Ιούλιο συμπληρώνονται 200 χρόνια από το θάνατο της Jane Austen, οι επετειακές εκδηλώσεις σε όλη την Αγγλία, και ιδίως στο Hampshire όπου έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της, τείνουν να κορυφωθούν.
Το σπίτι όπου έζησε η συγγραφέας τα τελευταία 8 χρόνια της ζωής της και τώρα λειτουργεί ως μουσείο (House Museum) ανακαινίζεται ή μάλλον ‘ανα-παλιώνεται’ για να μοιάζει και πάλι όπως ήταν τον 19ο αιώνα. Ειδήμονες της ταπετσαρίας (!) και ιστορικοί της αρχιτεκτονικής έχουν αναλάβει να αναπλάσουν την αυθεντική ταπετσαρία από ψίγματα που βρέθηκαν σε δυο γωνίες.
Το Μουσείο Σπίτι, σε συνεργασία με Πολιτισμικό Ίδρυμα του Hampshire, οργανώνει και την κορωνίδα των εορτασμών, την έκθεση με τίτλο ‘Η Μυστηριώδης Δεσποινίς Austen’ σε επιμέλεια της πρώην διευθύντριας το, Louise West, και της καθηγήτριας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και καταξιωμένης Ωστεϊνολούγου, Kathryn Sutherland. Τα περίπου 80 εκθέματα θα επιτρέψουν στο κοινό να σχηματίσει, πιο σφαιρική αντίληψη για τη ζωή και το έργο της συγγραφέως. Για πρώτη φορά, από τις 13 Μαίου μέχρι τις 24 Ιουλίου, θα μπορεί κανείς να δει ταυτόχρονα και τα 5 σωζόμενα πορτρέτα της Austen, τα δυο που βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη και 3 από ιδιωτκές συλλογές, ‘κρυμμένα’ από το ευρύ κοινό για πάνω από 40 χρόνια.
Επίσης, σε δανεισμό από τη Βρετανική Βιβλιοθήκη, θα εκτίθεται το μόνο σωζόμενο προς έκδοση χειρόγραφο της με τα δυο τελευταία κεφάλαια που τελικά ξαναγράφτηκαν από την Austen για το τελευταίο μυθιστορημά της ‘Πειθώ’ που κυκλοφόρησε το 1818 μετά το θανατό της και αφορά χαμένες αγάπες και δεύτερες ευκαιρίες. Πάλι σε δανεισμό από τη Βρετανική Βιβλιοθήκη, ο ‘Τόμος ο Δεύτερος’ είναι μια συλλογή εφηβικών κειμένων που η Austen συνέγραψε όταν ήταν 16 χρονών και συμπεριλαμβάνει μια παρωδία μεγάλου μέρους της ιστορίας της Αγγλίας από μια ‘μεροληπτική, προκατειλημένη και αδαή ιστορικό’ σε εικονογράφηση της αδελφής της, Cassandra.
Στα εκθέματα θα περιλαμβάνονται και το παλτό, το πορτοφόλι και το κουτί με τα ραφτικά της Austen, από τα ελάχιστα ατομικά της αντικείμενα που έχουν επιβιώσει μέχρι σήμερα.
Οι πρωτοβουλίες συναγωνίζονται σε πρωτοτυπία: στο Winchester το δημοτικό συμβούλιο δημιούργησε ‘Το βροχερό μονοπάτι της Jane’ που θα αποτελεί μια διαδρομή με 12 αποφθέγματα της Austen γραμμένα με ειδική μπογιά που θα εμφανίζονται στο δρόμο μόνο όταν βρέχει.
Στο Basingstoke, 21 εικαστικοί θα δημιουργήσουν σχέδια που θα τοποθετηθούν πάνω σε ειδικά πρότυπα παγκάκια που θα λειτουργήσουν ως τρισδιάστατοι καμβάδες. Μέρος του προτζεκτ ‘Κάτσε με την Jane’ θα ολοκληρωθεί ενώπιον του κοινού σε συνεδρίες ταχυ-ζωγραφικής. Η Sian Storey, που έχει αναλάβει 2 παγκάκια, ονομάζει τη δημιουργία της ‘Κοιτάζοντας τις πρασινάδες’, από ένα απόφθεγμα της Austen. ‘ Η Jane μας προσκαλεί να εγκαταλείψουμε για λίγο τον τρελό ρυθμό της ζωής μας, να καθίσουμε μεζί της και να απολαύσουμε τους κήπους και τις πρασινάδες καθώς η ίδια το θεωρούσε την τελειότερη μορφή αναψυχής.’ εξηγεί η καλλιτέχνης.
Από τις 17 μέχρι τις 25 Ιουνίου, η ετήσια εβδομάδα Austen του Ανατολικού Hampshire θα έχει περισσότερο εορταστικό χαρακτήρα, με υπαίθρια vintage αγορά, ηθοποιούς και φαν με στολές εποχής, μαθήματα χορού και βραδυνή χοροεσπερίδα καθώς και αγώνα βικτωριανού κρίκετ. Θα περιλαμβάνει ομιλίες και παρουσιάσεις για οτιδήποτε άπτεται έστω και ελάχιστα στην Austen, με θέματα όπως ‘Ο Ντάρσυ τότε, τώρα και για πάντα’, ‘Η σημασία της θείας’, ‘Ο φαρμακοποιός της Jane’, ‘Μαθήματα Εργόχειρου’, ‘Φτιάξε το Δικό σου Παρτέρι’, ‘Το BBC και η Austen’ κτλ.
Στον καθεδρικό του Winchester, ακριβώς δίπλα από τον τάφο της Austen λειτουργεί η μόνιμη έκθεση για τη ζωή της, που αναφέρεται στην παιδική της ηλικία στο Steventon, τη μετακόμιση της οικόγενεας στο Bath και την επιστροφή της στο χωριό Chawtow όπου συνέγραψε 6 βιβλία.
Στις 16 και 17 Σεπτεμβρίου θα κάνει πρεμιέρα στο φεστιβάλ Grange μια καινούργια ορχηστρική εκδοχή του Mansfield Park του συνθέτη Jonathan Dove σε λιμπρέτο Alasdar Middleton με 13 μουσικούς (αντί για ένα πιάνο της αρχικής εκδοχής)και 10 τραγουδιστές.
Την περισσότερη δημοσιότητα όμως από τις πρωτοβουλίες για τους εορτασμούς των 200 χρόνων από το θάνατο της Jane Austen, έχει λάβει το νέο χαρτονόμισμα των 10 λιρών που θα κυκλοφορήσει τον Ιούλιο θα φέρει το πορτρέτο της. Θα περίμενε κανείς πως οι φεμινίστριες θα έσπευδαν να πανηγυρίσουν το γεγονός ότι είναι η πρώτη φορά που θα υπάρχει γυναικείο πρόσωπο σε ένα χαρτονόμισμα, εκτός από τη Βασίλισσα Ελισάβετ, μετά την αντικατάσταση της Elizabeth Fry (μεταρρυθμίστρια των φυλακών) από το Winston Churchill στο πεντόλιρο.
Στην πραγματικότητα όμως έχει ξεσπάσει πόλεμος ανάμεσα στις φεμινίστριες και την Τράπεζα της Αγγλίας καθώς το πορτρέτο της Austen που θα χρησιμοποιηθεί δεν είναι το αυθεντικό που σκίτσαρε η αδελφή της , Cassandra, όσο η συγγραφέας ήταν εν ζωή (και σε δανεισμό από την Εθνική Πινακοθήκη της Αγγλίας θα συμπεριλαμβάνεται στην ανωτέρω αναφερόμενη εκθεση) αλλά μια ωραιοποιημένη εκδοχή στην οποία η Austen φοράει δαντελένια κορδελίτσα στα μαλλιά και φαίνεται στρουμπουλή και γλυκιά.
Σύμφωνα με την Paula Byrne, βιογράφο της Austen, το ρετουσαρισμένο πορτρέτο δημιουργήθηκε από το αυθεντικό μετά το θάνατο της τελευταίας, για να χρησιμοποιηθεί για διαφημιστικούς σκοπούς και ισοδυναμεί με σημερινή φωτογραφία διάσημου που έχει υποστεί επεξεργασία στο photoshop.
Η ιστορικός και παρουσιάστρια Lucy Worsley, που πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τη συγγραφέα του ‘Περηφάνια και Προκατάληψη’, αναφέρει στους Sunday Times πως στην πραγματικότητα το πρόσωπο της Austen ήταν στην καλύτερη περίπτωση ‘οστεώδες και αυστηρό’ και στη χειρότερη ΄ξινό’. ‘Σίγουρα οι λάτρεις της Austen θα χαρούν με την κυκλοφορία του χαρτονομίσματος, είναι όμως ειρωνικό το ότι το πρόσωπο πάνω στο 10λιρο δεν θα είναι στα αλήθεια αυτό της Austin,’ καταλήγει.
Εξαιρετικό ρεπορτάζ, συγχαρητήρια!