Μια επιλογή δεκαπέντε αστυνομικών μυθιστορημάτων από τον συγγραφέα αστυνομικής λογοτεχνίας Μάρκο Κρητικό
- ΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΙΛΟΠΟΙΟΥ – GEORGES SIMENON
METAΦΡΑΣΗ ΑΡΓΥΡΩ ΜΑΚΑΡΩΦ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΓΡΑ (2019)
ΣΕΛ. 264
«Οι δαίμονες του πιλοποιού» είναι ένα ατμοσφαιρικό μυθιστόρημα με κεντρικό ήρωα έναν κατά συρροή δολοφόνο. Αντί όμως, όπως θα περίμενε κανείς, τα ειδεχθή εγκλήματα να καθορίζουν την αφήγηση, η ψυχογραφική δύναμη του ύφους και η ασφυκτική ατμόσφαιρα της γαλλικής επαρχίας έχουν το πάνω χέρι εγκλωβίζοντας, σ’ ένα σκοτεινό κλειστοφοβικό πλαίσιο, τον αναγνώστη. Ο τελευταίος, αν και υποψιασμένος μάρτυρας μιας ουσιαστικά προδιαγεγραμμένης πορείας, αποζητά εναγωνίως τη λύση ως λύτρωση. Κάθε φορά που διαβάζω έναν καινούριο Σιμενόν ενισχύεται η εντύπωσή μου, ότι ο εν λόγω συγγραφέας είναι μια κατηγορία μόνος του. Γιατί ειδικά στα «σκληρά» του μυθιστορήματα, διευρύνει τα όρια της αστυνομικής λογοτεχνίας, συντρίβοντας κλισέ και στερεότυπα του είδους. Ένα από τα καλύτερα non-maigret μυθιστορήματα του Ζορζ Σιμενόν.
- ΑΝΤΑ – ANTOINE BELLO
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ (2019)
ΣΕΛ. 400
Ο Αντουάν Μπελλό ξαναχτυπά με καινούριο μυθιστόρημα! Ο Φρανκ Λόγκαν, ένας αστυνομικός της «παλιάς σχολής», καλείται να βρει την εξαφανισμένη Άντα. Κι αν πέρασε απ’ το μυαλό σας ότι πρόκειται για κάποια όμορφη νεαρή που έμπλεξε σε ύποπτα κυκλώματα, κάνατε λάθος. Η Άντα δεν είναι παρά ένα προηγμένο λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, το οποίο μπορεί να σκέφτεται, να συζητά και να γράφει ευρείας κατανάλωσης αισθηματικές νουβέλες. Με ευφυές χιούμορ και παιγνιώδη τρόπο ο Μπελλό αναζητά τα όρια και τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης και της λογοτεχνίας, και την απάντηση στο αγωνιώδες ερώτημα: κατά πόσο θα μπορεί στο μέλλον ο άνθρωπος να χειραγωγεί τα δημιουργήματά του. Μήπως όμως κάθε νοήμων δημιούργημα γίνεται τελικά επικίνδυνο γιατί κουβαλάει όλες τις παθογένειες του δημιουργού του; Ένα βαθιά στοχαστικό και ιδιαίτερα πρωτότυπο μυθιστόρημα, αστυνομικής δομής, που ξεχωρίζει.
- Η ΚΛΕΜΜΕΝΗ ΠΕΡΓΑΜΗΝΗ – FERNANDO PESSOA
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΑ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΝΕΦΕΛΗ (2012)
ΣΕΛ. 189
Στο περίφημο μπαούλο του Φερνάντο Πεσσόα βρέθηκαν και 14 αστυνομικές ιστορίες, τις οποίες μάλιστα σκόπευε να εκδώσει σε μικρό σχήμα και «one per month», όπως διαβάζουμε στο επίμετρο. «Η κλεμμένη περγαμηνή» είναι η πρώτη από τις τρεις ιστορίες που περιλαμβάνονται στο βιβλίο. Ο γιατρός Αμπίλιο Κουαρέσμα, στον ρόλο του εγκεφαλικού ερευνητή, παρουσιάζει ομοιότητες με τους διάσημους Σέρλοκ Χολμς και Ηρακλή Πουαρό. Αυτοσυστήνεται ως αποκρυπτογράφος γρίφων και εξηγεί: «Εν γένει επιλύω τα προβλήματα στο σπίτι μου ή οπουδήποτε αλλού μπορώ να καθίσω αναπαυτικά, καπνίζοντας τα Περάλτα μου και εφαρμόζοντας ως μέθοδο σ’ όλες τις περιπτώσεις, τη συλλογιστική, την καθαρή και απλή συλλογιστική, αποφεύγοντας επιμελώς την παρατήρηση ή οτιδήποτε έχει σχέση με τον εμπειρισμό…» Τρεις έξυπνες whodunit αστυνομικές νουβέλες που αξίζει να διαβαστούν, όχι μόνο για την αναγνωστική απόλαυση που προσφέρουν, αλλά και για την ιδιαίτερη αξία τους στην ιστορία της αστυνομικής λογοτεχνίας αφού φέρουν την υπογραφή ενός τόσο σπουδαίου συγγραφέα.
- ΕΠΙΧΕΙΡΙΣΗ ΣΦΑΓΗ – RODOLFO WALSH
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΚΡΙΤΩΝ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΚΥΒΕΡΝΗΤΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ (2018)
ΣΕΛ. 256
Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα πραγματικών γεγονότων με θέμα την προσπάθεια απόκρυψης από το καθεστώς της εκτέλεσης μιας ομάδας ανθρώπων στην Αργεντινή μετά την αποτυχημένη εξέγερση στις 9 Ιουνίου 1956. Όταν ο Ροδόλφο Ουόλς ανακαλύπτει τυχαία ότι υπάρχουν επιζώντες από το εκτελεστικό απόσπασμα, διεξάγει εξονυχιστική δημοσιογραφική έρευνα, με κίνδυνο της ζωής του, για να φέρει στο φως τα στοιχεία της παράνομης εκτέλεσης. Στην παρούσα έκδοση περιλαμβάνεται και το τελευταίο εξαιρετικό κείμενο («Ανοιχτή επιστολή ενός συγγραφέα προς τη χούντα») που έγραψε ο Ουόλς λίγο πριν δολοφονηθεί σε ενέδρα από τους στρατιώτες του δικτάτορα Βιντέλα, το 1977. Ένα βιβλίο ντοκουμέντο -γραμμένο σαν μυθιστόρημα- που θεωρείται σταθμός στην πολιτική ιστορία της Νοτίου Αμερικής. Non-fiction λογοτεχνία στα καλύτερά της!
- ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΙΚΕΣΙΕΣ – SANTIAGO GAMBOA
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΚΝΙΤΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ (2017)
ΣΕΛ. 400
Με περίμενε δυο χρόνια στη βιβλιοθήκη και με εκδικήθηκε με ένα περιποιημένο καλοκαιρινό ξενύχτι. Κοινωνικό μυθιστόρημα, πολιτικό θρίλερ, ρομαντική ιστορία αγάπης και αφοσίωσης ή ένα δυνατό νουάρ αστυνομικό; Απλά ένα ολοκληρωμένο, πολυεπίπεδο μυθιστόρημα που διαρρηγνύει τα λογοτεχνικά είδη. Ο νεαρός Κολομβιανός Μανουέλ συλλαμβάνεται στην Μπανγκόκ για διακίνηση ναρκωτικών ενώ αναζητεί την αδερφή του Χουάνα που έχει μυστηριωδώς εξαφανιστεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Ο πρόξενος της Κολομβίας στο Νέο Δελχί με αρμοδιότητες στην Ταϋλάνδη και γνωστός συγγραφέας στη χώρα του -το μυθιστόρημα βρίθει βιβλιοφιλικών αναφορών- αναλαμβάνει να βρει τη Χουάνα και να φέρει σε επαφή τα δυο αδέρφια. Η ιστορία διαδραματίζεται στην Μπογκοτά, στην Τεχεράνη, στο Νέο Δελχί, στο Τόκιο και στην Μπανγκόκ και την αφήγηση αναλαμβάνουν από κοινού οι τρεις βασικοί ήρωες αλληλοσυμπληρώνοντας τα κομμάτια του παζλ. Οι εξαιρετικές περίγραφες και η άμεση κινηματογραφική γραφή καθηλώνουν τον αναγνώστη με την αγωνία να κορυφώνεται δραματικά στις τελευταίες σελίδες. Διαβάζεται απνευστί.
- ΣΙΜΠΟΥΜΙ – TREVANIAN
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΠΡΙΤΣΑΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ (2019)
ΣΕΛ. 624
Η πρώτη γνωριμία μου με τον Trevanian (ένα από τα πέντε φιλολογικά ψευδώνυμα του Αμερικανού συγγραφέα Rodney William Whitaker) του οποίου την ύπαρξη ομολογώ ότι δεν γνώριζα ήταν ή έκπληξη της περσινής χρονιάς, το εξαιρετικό αστυνομικό μυθιστόρημα «Η λεωφόρος» (Πόλις 2018). Τo «Σιμπούμι» θεωρείται το αριστούργημα του συγγραφέα και ένα από τα πιο ευπώλητα βιβλία της εποχής του – πρωτοεκδόθηκε το 1979. Είναι μια πρωτότυπη κατασκοπική περιπέτεια γρήγορου ρυθμού και καταιγιστικής δράσης. Ο υπερκατάσκοπος Νικολάι Χελ γεννημένος στη Σαγκάη, μυημένος στη φιλοσοφία της Ανατολής, άριστος παίκτης του go (κινέζικο, επιτραπέζιο παιχνίδι στρατηγικής) και γνώστης των μυστικών του διαλογισμού και της τέχνης του naked kill (που χρησιμοποιεί τα καθημερινά αντικείμενα ως φονικά όπλα) έρχεται αντιμέτωπος με τη «μητρική εταιρία», μια σύμπραξη εταιριών ενέργειας που ελέγχουν μεγάλο μέρος των συμφερόντων της Δύσης. Ένα ιδανικό page turner ανάγνωσμα διακοπών. Γιατί υπάρχουν και ποιοτικά best sellers – δυστυχώς πολύ λίγα – που αντέχουν στον χρόνο και συνεχίζουν να μας εντυπωσιάζουν.
- Η ΞΑΝΘΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΑΥΡΑ ΜΑΤΙΑ – BENJAMIN BLACK
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΜΑΡΙΑ ΦΑΚΙΝΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ (2015)
ΣΕΛ. 352
Συνήθως είμαι πολύ δύσπιστος σε αναβιώσεις λογοτεχνικών ηρώων από μεταγενέστερους συγγραφείς. Η επιθυμία μου όμως να διαβάσω μια «καινούρια» περιπέτεια του θρυλικού ντετέκτιβ Φίλιπ Μάρλοου και η υπογραφή του εγχειρήματος από ένα σπουδαίο συγγραφέα (Benjamin Black είναι το νουάρ λογοτεχνικό ψευδώνυμο του πολυβραβευμένου Ιρλανδού John Banville) με έκαναν να αναζητήσω το βιβλίο. Η ωραία, μοιραία και παντρεμένη Κλερ Κάβεντις αναθέτει στον Μάρλοου να βρει τον πρώην εραστή της. Αν και τα πρώτα στοιχεία που συγκεντρώνει δείχνουν ότι είναι νεκρός σε τροχαίο ατύχημα, η Κλερ, στης οποίας τη γοητεία και υποκύπτει, επιμένει ότι είναι ζωντανός. Ο μοναχικός ντετέκτιβ δεν αργεί να διαπιστώσει ότι έχει πέσει θύμα μιας σατανικής πλεκτάνης που θα τον βάλει σε μεγάλους μπελάδες. Αν και η προσπάθεια του Μπάνβιλ είναι εξαιρετική και το αποτέλεσμα καλύτερο του αναμενόμενου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι Τσάντλερ γεννιέσαι και δεν γίνεσαι ακόμα και αν διαθέτεις πένα μεγάλου συγγραφέα.
- ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ – CHARLES BUKOWSKI
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΤΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ (2019)
ΣΕΛ. 272
«Όμως δεν μπορούσα να μη σκεφτώ, Θεέ μου, πως όλοι ετούτοι οι ταχυδρόμοι το μόνο που κάνουν είναι να μοιράζουν γράμματα και να πηδάνε. Αυτή είναι δουλειά για μένα, ω ναι, ναι, ναι». Ο Χένρι Τσινάσκι, – το λογοτεχνικό alter ego του συγγραφέα –, διορίζεται στο ταχυδρομείο του Λος Άντζελες και οι πρώτες εντυπώσεις είναι άκρως ενθαρρυντικές. Η πραγματικότητα γρήγορα τον διαψεύδει. Πότης, γυναικάς και τζογαδόρος σαρκάζει και αυτοσαρκάζεται, παρωδεί τις εργασιακές σχέσεις, καταδεικνύει το σκληρό πρόσωπο της εργοδοσίας και όπως πάντα αποδομεί τον έρωτα και φιλοσοφεί. «Αν έχεις χάσει την ψυχή σου και το ξέρεις, τότε έχει μείνει λίγη ακόμα ψυχή για να χάσεις». Θεωρείται ένα από τα πιο αυτοβιογραφικά κείμενα του πατέρα του «βρώμικου ρεαλισμού».
- Η ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΗ ΑΤΥΧΗ ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΒΑΛΔΗ ΡΑΠΟΠΟΡ –
PIERRE GOLDMAN
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΓΙΟΥΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΣΥΜΜΕΤΡΗ ΑΠΕΙΛΗ (2011)
ΣΕΛ. 192
Γιατί επέλεξα αυτό το βιβλίο; Γιατί διάβασα το βιογραφικό σημείωμα του συγγραφέα: «Γάλλος αριστερός διανοούμενος, επαναστάτης και ακτιβιστής καταδικάστηκε για πολλές ληστείες και δολοφονήθηκε μυστηριωδώς…» Το πακέτο, αν μη τι άλλο, μου φάνηκε ενδιαφέρον. Ο κεντρικός ήρωας, ΑρχιΒάλδης Ραποπόρ γεννήθηκε το 1943 σε μια μικρή πόλη του νότου, πέντε μέρες μετά τον θάνατο του πατέρα του στη λαιμητόμο εξαιτίας μιας αντιφασιστικής ενέργειας για την οποία είχε κατηγορηθεί, ενώ η μητέρα του αμέσως μετά τον τοκετό έσφαξε έναν αξιωματικό των Ες Ες στο γειτονικό μπορντέλο. Έτσι λοιπόν αρχίζει η άτυχη περιπέτεια του Αρχιβάλδη Ραποπόρ. Μετά από μια ταραχώδη ενηλικίωση, -με εξαιρετικές σκηνές μαύρου χιούμορ-, ήδη βαθιά απογοητευμένος απ’ τη ζωή, «για να αποφύγει την αναμονή του φυσικού θανάτου, αποφασίζει να σκοτώνει κάθε μέρα έναν αστυνομικό για τις επόμενες έξι μέρες». Μια ανελέητη σάτιρα των αξιών της ζωής, του συστήματος και των θεσμών. Ένα ευφυές και διασκεδαστικό ανάγνωσμα.
- ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΤΙΝΤΑΡΙ – ANDREA CAMILLERI
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΖΕΡΒΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΤΑΚΗ (2004)
ΣΕΛ. 382
Πριν λίγες μέρες ο Αντρέα Καμιλλέρι έφυγε απ’ τη ζωή. Ψάχνοντας στην βιβλιοθήκη μου βρήκα ένα από τα λίγα δυστυχώς βιβλία του που δεν είχα διαβάσει. Η «Εκδρομή στο Τιντάρι» είναι μια απ’ τις πρώτες περιπέτειες (5η στη σειρά) του συμπαθούς επιθεωρητή Μονταλμπάνο ο οποίος καλείται να εξιχνιάσει ένα φόνο και μια διπλή εξαφάνιση που φαινομενικά δεν σχετίζονται μεταξύ τους. Κατά τα άλλα η συνταγή της επιτυχίας είναι γνωστή. Σικελικό καλοκαίρι -τόσο όμοιο με το δικό μας-, γραφειοκρατία και κρατική διαφθορά, -πάλι κάτι μας θυμίζει-, οικείοι χαρακτήρες, ιταλική μαφία πανταχού παρούσα και… ποικιλία θαλασσινών εδεσμάτων. Το μόνο που μένει στον αναγνώστη είναι να βρει μια παχιά σκιά και να απολαύσει την ανάγνωση.
«Πότε θα τελειώσει ο Μονταλμπάνο; Τη στιγμή που θα τελειώσω εγώ, θα τελειώσει και εκείνος. Αλλά ο Μονταλμπάνο δεν πεθαίνει και ούτε συνταξιοδοτείται. Ο Μονταλμπάνο είναι ένας λογοτεχνικός χαρακτήρας και πεθαίνει όπως μπορούν να πεθάνουν οι λογοτεχνικοί χαρακτήρες». Απόσπασμα από συνέντευξή του στο ιταλικό «Fanpage». Καλό ταξίδι Αντρέα Καμιλλέρι.
- ΧΙΛΙΕΣ ΔΙΑΚΟΣΙΕΣ ΟΓΔΟΝΤΑ ΜΑΥΡΕΣ ΨΥΧΕΣ – JIM THOMPSON
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ AΝΔΡΕΑΣ ΜΠΑΜΠΑΛΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΓΝΩΣΗ (2013)
ΣΕΛ. 288
1280 μαύρες ψυχές είναι οι κάτοικοι της κομητείας του Πότσβιλ. Ο σερίφης Νικ Κόρεϊ, ο πρωταγωνιστής της ιστορίας, παριστάνει τον αγαθό και αφελή εκπρόσωπο του νόμου αλλά στην πραγματικότητα είναι ψυχοπαθής, πονηρός και απίστευτα βίαιος που έχει έναν ιδιαίτερο τρόπο να χειραγωγεί τους ανθρώπους και να καταχράται την εξουσία. Και ενώ φαινομενικά πρόκειται για ένα αστείο – αρκετές φορές ξεκαρδιστικό γουέστερν – με τους ήρωες να κινούνται στα όρια της καρικατούρας, αντιλαμβάνεσαι ότι σε δεύτερο επίπεδο και με ευφυέστατο τρόπο ο συγγραφέας αναδεικνύει τα σοβαρά προβλήματα της αμερικάνικης κοινωνίας, τον ρατσισμό, τη διαφθορά, την ανεξέλεγκτη βία και τον σεξισμό. Ο Τζιμ Τόμσον, ο «Ντοστογιέφσκι του ψιλικατζίδικου», όπως αποκαλείται, καθιερώθηκε, μετά τον θάνατό του, ως ένας από τους σπουδαιότερους συγγραφείς της pulp αστυνομικής λογοτεχνίας. «Ο τύπος δεν παίζεται!» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Στήβεν Κινγκ. Μας αρέσει το pulp fiction γιατί μέσα απ’ τα θολά νερά μπορείς να κοσκινίσεις ψήγματα χρυσού. Ιδανικό ανάγνωσμα παραλίας με την εξαιρετική εικονογράφηση του Τζόρντι Μπερνέτ να ανεβάζει το επίπεδο της έκδοσης.
- ΑΠΟ ΜΑΚΡΙΑ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΜΕ ΜΥΓΕΣ – KIKE FERRARI
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΑΝΝΑ ΒΕΡΡΟΙΟΠΟΥΛΟΥ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ (2019)
ΣΕΛ. 192
Ο Αργεντίνος Κίκε Φερράρι, το πρωί βραβευμένος συγγραφέας και το βράδυ καθαριστής στο μετρό, έγραψε ένα σπαρταριστό νουάρ μυθιστόρημα με επιρροές απ’ το αμερικάνικο hard-boiled αλλά και άρωμα Μπουκόφσκι. Πρωταγωνιστής της ιστορίας, είναι ο κύριος Μάτσι, επιτυχημένος επιχειρηματίας, βουτηγμένος στη διαφθορά, με ύποπτες συναλλαγές στα χρόνια της δικτατορίας και πολλούς εχθρούς (από μακριά μοιάζουν με μύγες). Είναι αλαζόνας, αδίστακτος και λάτρης της πολυτελούς ζωής και των υλικών απολαύσεων. Όταν ανακαλύπτει στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου του, έναν νεκρό άντρα, πυροβολημένο στο πρόσωπο «δεμένο μ’ εκείνες τις χειροπέδες με το ροζ γουνάκι που χρησιμοποιεί στις ερωμένες του» αρχίζει να υποπτεύεται τους πάντες. Μέσα από κωμικοτραγικές καταστάσεις που προκαλούν οι αγωνιώδεις προσπάθειές του να ξεφορτωθεί το πτώμα, οδηγούμαστε σε ένα εξαιρετικά απρόσμενο τέλος, – απ’ τα καλύτερα που έχω διαβάσει σε ανάλογου ύφους βιβλία –,που μοιάζει να λειτουργεί ως επανεκκίνηση της ιστορίας. Ένα cult, αντισυμβατικό και εκρηκτικό μυθιστόρημα που θα ενθουσιάσει τους λάτρεις του είδους.
- ΤΟ ΑΡΠΑΚΤΙΚΟ – GIL SCOTT-HERON
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΒΑΚΧΙΚΟΝ (2019)
ΣΕΛ. 286
Γνωρίζαμε τον Gil Scott-Heron για τα ωραία τραγούδια του με τον πολιτικό στίχο – θεωρείται από τους σημαντικότερους πρωτεργάτες της ραπ μουσικής –, τον μάθαμε τώρα και ως συγγραφέα. Η ιστορία εκτυλίσσεται στους δρόμους της Νέας Υόρκης στα τέλη των 60’s βουτηγμένη στον ρυθμό της μουσικής που τον ενέπνευσε. Γκέτο, περιθωριακές φιγούρες, συμμορίες ανηλίκων, διακίνηση ναρκωτικών και ένας φόνος είναι τα στοιχεία που συνθέτουν το σκληρό ρεαλιστικό αφήγημα. Γραμμένο με επαναστατική ορμή και κάποιες φορές οργή, καταδεικνύει τα μεγάλα προβλήματα της Αμερικάνικης κοινωνίας που τρέφουν τον φανατισμό και την παραβατικότητα αφήνοντας όμως σε δεύτερο χρόνο να πλανάται η αίσθηση – ίσως λόγω του νεαρού της ηλικίας του συγγραφέα όταν έγραψε το Αρπακτικό – ότι υπάρχει ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο. Ένα πολιτικοκοινωνικό μυθιστόρημα αστυνομικής αφορμής.
- Η ΚΟΡΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ – JOSEPHINE TEY
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ GUTENBERG (2019)
ΣΕΛ. 309
Η κόρη του χρόνου της Τζόζεφιν Τέι (ψευδώνυμο της Ελίζαμπεθ Μάκιντος) ψηφίστηκε ως η καλύτερη ιστορία μυστηρίου όλων των εποχών. Η σπουδαία αυτή προίκα του βιβλίου με έκανε να το διαβάσω αν και δεν είμαι λάτρης του ιστορικού αστυνομικού μυθιστορήματος. Ο επιθεωρητής της Scotland Yard, Άλαν Γκραντ, καθηλωμένος στο κρεβάτι μετά από ένα ατύχημα και με αφορμή τη φωτογραφία ενός πορτρέτου του βασιλιά Ριχάρδου Γ΄ που πέφτει στα χέρια του αποφασίζει να φέρει στο φως τις συνθήκες της δολοφονίας των δυο ανιψιών του και διαδόχων του θρόνου. Πολύτιμη βοήθεια στο δύσκολο εγχείρημα του προσφέρει ένας νεαρός Αμερικάνος ερευνητής στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Ένα ιδιαίτερο και πρωτότυπο μυθιστόρημα που θέτει σοβαρά ερωτήματα στον αναγνώστη για το πως και από ποιους γράφεται η Ιστορία, και αν η λογοτεχνία – ως κατάθεση μαρτυρίας – μπορεί να την ανασκευάσει.
- ΑΡΘΡΟ 353 ΤΟΥ ΠΟΙΝΙΚΟΥ ΚΩΔΙΚΑ – TANGUY VIEL
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΧΑΡΑ ΣΚΙΑΔΕΛΛΗ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΟΛΙΣ (2019)
ΣΕΛ. 168
Άφησα για το τέλος ένα βιβλίο που πιστεύω ότι θα συζητηθεί. Για μένα είναι η ευχάριστη έκπληξη αυτού του καλοκαιριού. Ο Τανγκύ Βιέλ, στο πρώτο του βιβλίο που μεταφράζεται στα ελληνικά, μας δίνει δείγματα σπουδαίου συγγραφέα. Ο Μαρσιάλ Κερμέρ συλλαμβάνεται για τον φόνο ενός κτηματομεσίτη που τον εξαπάτησε αποσπώντας του όλες τις οικονομίες και οδηγείται ενώπιον του ανακριτή για να αποκαλύψει με έναν μακροσκελή μονόλογο-εξομολόγηση τους λόγους που τον οδήγησαν στο έγκλημα. Το σε βάθος ψυχογράφημα του δολοφόνου μέσω μιας συναισθηματικά φορτισμένης αφήγησης κάνει τον αναγνώστη να συμπάσχει και να επιθυμεί την απόδοση της δικαιοσύνης ακόμα και αν αυτή προϋποθέτει την μη τήρηση του νόμου. Ένα ψυχολογικό νουάρ που εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς για το δίκαιο και την ηθική σε σχέση με το γράμμα του νόμου. Εξαιρετικό!
Καλησπέρα.
Το Ταχυδρομείο του Μπουκόφσκι με ποια κριτήρια είναι αστυνομικό “βιβλίο”;
Με βάση αυτά που περιγράφετε,δεν φαίνεται ως τέτοιο. Υπάρχει κάτι περισσότερο που πρέπει να μας πείτε;Ρωτώ γιατί δεν το έχω διαβάσει το βιβλίο!
Έχετε απόλυτο δίκιο. Το “Ταχυδρομείο” δεν είναι αστυνομικό μυθιστόρημα όπως ας πούμε το “Pulp” του Μπουκόφσκι. Το συμπεριέλαβα στην λίστα με την ευρύτερη έννοια ενός νουάρ καλοκαιρινού αναγνώσματος που μου άρεσε ιδιαίτερα.