Ένα παράξενο έγκλημα στην Πάτρα (Του Φίλιππου Φιλίππου)

0
451

 

 

 

Φίλιππος Φιλίππου.

 

Παρά την κρίση, τα τελευταία χρόνια εκδίδονται πολλά ελληνικά λογοτεχνικά βιβλία (μυθιστορήματα και διηγήματα), εκ των οποίων αρκετά είναι αστυνομικά. Η αύξηση της έκδοσης ελληνικών αστυνομικών μυθιστορημάτων είναι πρωτοφανής, καθώς καινούργιοι συγγραφείς εισέρχονται στο χώρο, γεμάτοι πρωτότυπες ιδέες. Αστυνομικό μυθιστόρημα αποφάσισε να γράψει και η Μιράντα Βατικιώτη (Αθήνα, 1982). Θεατρολόγος, με μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφική, υποψήφια διδάκτωρ  στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, χορεύτρια και ηθοποιός, εκθέτει στο κοινό τη δική της αστυνομική ιστορία. Ο κεντρικός ήρωας και αφηγητής, ο εκκεντρικός αστυνόμος Γιώργος Παπαδόπουλος μιλάει για ένα παράξενο έγκλημα που έγινε στην παραλία του Αγίου Βασιλείου έξω από την Πάτρα. Είναι Ιανουάριος κι ο νεκρός, ο Σωτήρης Βαλβάνης, δάσκαλος σε δημοτικό στην Αθήνα, δεν είχε λόγο να βρίσκεται καθισμένος σε μια ξαπλώστρα. Φαίνεται στραγγαλισμένος. Στο μέτωπό του έχουν γράψει μια λέξη στα πακιστανικά: αυνανισμός. Άραγε ο δράστης θέλει ν’ αφήσει μήνυμα; Δεν αποκλείεται να πρόκειται για απόπειρα παραπλάνησης: κάποιος προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την αστυνομία από τις έρευνες.

Οι ανακρίσεις αρχίζουν. Πρώτη ύποπτη είναι η σύζυγος του θύματος, η οποία από την αρχή ομολογεί πως με τον άντρα της είχαν προβλήματα και πως ο καθένας είχε τη δική του ζωή, ερωτική και άλλη. Τσακώνονταν μεταξύ τους συχνά και άνευ λόγου. Ο Βαλβάνης, άνθρωπος με πολλούς εχθρούς, είχε ερωτική σχέση με μια φοιτήτρια στην Πάτρα, ενώ η γυναίκα του άλλαζε τους εραστές σαν τα φουστάνια της. Αλλά κι η φοιτήτρια δεν ήταν πιστή στον Βαλβάνη· είχε κι αυτή τον ερωτικό της σύντροφο, ο οποίος είναι ανακατεμένος με ναρκωτικά.

Στο μυθιστόρημα πρωταγωνιστεί ο συμπαθητικός αστυνόμος Παπαδόπουλος Από μικρός λάτρευε για την έρευνα, την ανάλυση και την ερμηνεία κι ήθελε να γίνει ιδιωτικός ντετέκτιβ, μα κατέληξε στην αστυνομία. Είναι βιβλιόφιλος και στη βιβλιοθήκη του υπάρχουν τα έργα του Μπέκετ. Από την άλλη, είναι γιος της καταπιεστικής μαμάς του, η οποία του στέλνει κέικ. Συνδέεται με μια κοπέλα τη Μυρσίνη, η οποία τον προσφωνεί «γουρούνι μου» (ασφαλώς, αυτό προέρχεται από το γνωστό σύνθημα των αναρχικών «Μπάτσοι-γουρούνια-δολοφόνοι»). Η Μιράντα Βατικιώτη, μια συγγραφέας της νέας γενιάς, επιχειρεί να μιλήσει για την ελληνική κοινωνία, την ελληνική οικογένεια, αλλά και την ελληνική αστυνομία, με αφορμή τους τρεις αστυνομικούς ήρωές της, τον «μονομανή» Παπαδόπουλο, το «νευρόσπαστο» αρχηγό του και έναν «καθυστερημένο» συνάδελφό του, που ωστόσο είναι  άντρες γενναίοι και διεκπεραιώνουν άριστα την υπόθεση που έχουν αναλάβει.

Αθήνα και Πάτρα, σε αυτές τοποθετείται η δράση των ηρώων. Η υπό διάλυση ελληνική πρωτεύουσα, θύμα των πολιτικών, μα κυρίως των δημοτικών της αρχόντων (ο υπεύθυνος για τους αστέγους δημοτικός σύμβουλος, κάνει την πάπια όταν ερωτάται για το θλιβερό θέαμα των αστέγων στους κεντρικούς δρόμους), και το μεγάλο λιμάνι της Αχαΐας, κάποτε πύλη προς την Ευρώπη, τώρα κατάλυμα ενδεών και μεταναστών. Η Ελλάδα της Μιράντας Βατικιώτη είναι μια χώρα υπό κατάρρευση, μια χώρα όπου συμβαίνουν γεγονότα απίθανα, περίεργα, εξοργιστικά. Κατά τα φαινόμενα, δεν υπάρχει σωτηρία. Ευτυχώς, που η ταλαντούχα συγγραφέας αντιμετωπίζει την πραγματικότητα με ελαφρότητα και διασκεδάζει τους αναγνώστες με το καλής ποιότητας χιούμορ της.

 

INFO: Μιράντα Βατικιώτη, Οι 4 εποχές του κυρίου Ανανία, Εκδόσεις Πικραμένος, 2016, σελ. 400, τιμή 16 ευρώ

Προηγούμενο άρθροΔημιουργικός, δημιουργική, δημιουργικό…(Της Βενετίας Αποστολίδου)
Επόμενο άρθροΤα ρολόγια της Μαρίας Κουλούρη. (Βαρβάρα Ρούσσου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ