Ο ήρωας του Θωμά Συμεωνίδη

0
1629

 

 

επιμέλεια: Γιούλη Αναστασοπούλου.

 

 Ο Θωμάς Συμεωνίδης με το μυθιστόρημά του «Γίνε ο ήρωάς μου!» (εκδόσεις Γαβριηλίδης) ήταν μέσα στους τρεις πρώτους της λίστας των υποψηφίων πεζογράφων για το Βραβείο Αναγνώστη 2016. 

Tι θα ήθελες να γνωρίζουν οι αναγνώστες σου για τους ήρωές σου;

Νομίζω ότι αν υπάρχει κάτι που συνδέει τους βασικούς μου ήρωες, είναι η προσπάθειά τους να μην συντριβούν από την ίδια τη ζωή. Είναι άνθρωποι που μάχονται με τη ζωή επειδή ακριβώς ο αντίπαλος υπάρχει, παραμονεύει σε κάθε κίνηση, σε κάθε λέξη, σε κάθε στιγμή. Είναι άνθρωποι που κινούνται σε ένα σύγχρονο τοπίο, σε μέρη και πόλεις, όπου το καθημερινό συνυπάρχει με το κωμικό, το παράδοξο, το απρόοπτο. Οι ήρωές μου με λίγα λόγια, είναι άνθρωποι που βρίσκονται συνεχώς σε μία κατάσταση αναμέτρησης. Πιστεύω ωστόσο, ότι η καλύτερη και η πιο ειλικρινής γνωριμία με τους ήρωές μου, προϋποθέτει την (εύχομαι όχι και τόσο κοπιαστική) αναμέτρηση με τις 37.000 λέξεις περίπου του Γίνε ο ήρωάς μου!

Τι σε κινητοποίησε να γράψεις τo Γίνε ο ήρωάς μου;

Η γέννηση του Γίνε ο ήρωάς μου οφείλεται στη συνάντηση πολλών πραγμάτων. Το σημαντικότερο ίσως, ήταν η σύλληψη μίας εικόνας που ένιωσα αμέσως ότι μπορεί να εκφράσει με οξυδέρκεια τα παραλυτικά αδιέξοδα με τα οποία ένιωσα ότι βρισκόμουν αντιμέτωπος στην Ελλάδα του 2010. Η εικόνα ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος, χωρίς να συντρέχουν ιατρικοί λόγοι, ναρκώνεται. Με άλλα λόγια, ο παροπλισμός ενός νέου ανθρώπου, ως πράξη αυτοσυντήρησης ενός αποτυχημένου και ξεπερασμένουσυστήματος. Η συγκεκριμένη εικόνα μπόρεσε να δώσει υπόσταση σε μία πλοκή και μία αφήγηση η οποία τροφοδοτήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την απόφαση μου να εγκατασταθώ στη Γαλλία και κυρίως από μία πολύ έντονη συναισθηματική συνθήκη όπου η αίσθηση της εξορίας και η απογοήτευση για την κατάσταση στην Ελλάδα, συνυπήρχαν με την ανάγκημου να καταλάβω τι είχε συμβεί, με την ανάγκη μου να κάνω μία νέα αρχή και να προχωρήσω.

Τι σημαίνει για σένα η υποψηφιότητα για το βραβείο του Αναγνώστη;

Η υποψηφιότητα για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του Αναγνώστη, είναι μεγάλη τιμή και την ίδια στιγμή, μεγάλη ευθύνη. Την ημέρα της εκδήλωσης στο Μουσείο Μπενάκη ένιωσα μεγάλη χαρά συναντώντας πολλούς συγγραφείς, αναγνώστες και ανθρώπους από τον χώρο του βιβλίου.

Με ποιο άλλο βιβλίο συνομιλεί το βιβλίο σου;

Δεν νομίζω ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο βιβλίο για το οποίο θα μπορούσα να πω ότι έχει το καθεστώς ενός προνομιακού συνομιλητή με το Γίνε ο ήρωάς μου! Υπάρχουν κριτικές (για τις οποίες είμαι ευγνώμων) που θίγουν αυτό το ερώτημα, επισημαίνοντας στοιχεία από το καφκικό και το μπεκετικό σύμπαν, αλλά και συγκεκριμένα βιβλία, όπως το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου, τον Λοιμό του Ανδρέα Φραγκιά, τον Εξώστη του Νίκου Καχτίτση. Από την πλευρά μου, αυτό που θα είχα ίσως να προσθέσω, είναι ότι σε συγκεκριμένες αναγνώσεις πριν και κατά τη διάρκεια της συγγραφής του Γίνε ο ήρωάς μου!, είχα δύο βασικά ερωτήματα στο μυαλό μου: Γιατί ο ήρωας του βιβλίου δεν αυτοκτονεί; Τι είναι αυτό που τον κρατάει στη ζωή; Μέσα από αυτές τις αναγνώσεις, προέκυψαν και κάποιες διακειμενικές αναφορές από το Βιβλίο ενός άντρα μόνου, το Αγρίμι της Καρδιάς, τη Μελαγχολία του Παρισιού, τον Βασιλιά Ληρ.

Πώς γράφεις και πού;

 Όταν πρόκειται για εργασία χωρίς πολλές απαιτήσεις, θα έλεγα ότι μπορώ και δουλεύω οπουδήποτε. Ωστόσο, την πιο συστηματική εργασία για ό,τι έχω γράψει μέχρι τώρα, την έχω κάνει κυρίως στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας και στη Μεταμόρφωση Χαλκιδικής. Στην Εθνική Βιβλιοθήκη κάνω ένα μεγάλο κομμάτι της έρευνας και ταυτόχρονα μπορώ και γράφω. Εκεί πήρε την τελική του μορφή το Γίνε ο ήρωάς μου! και ό,τι έχω γράψει έκτοτε. Τα πράγματα με τη Μεταμόρφωση Χαλκιδικής είναι πιο σύνθετα: σε μία μικρή εξοχική κατοικία, υπάρχει ένα δωμάτιο με ένα γραφείο, όπου καταφθάνουν τα τελευταία χρόνια, κούτες με παραγγελίες βιβλίων καθώς και επιλογές από δικά μου βιβλία που είναι σκορπισμένα στα πιο απίθανα μέρη λόγω συνεχών μετακομίσεων, πάντα με την ελπίδα ότι θα μπορέσω να βρω κάποιες μέρες, για να δουλέψω εκεί, σε συνθήκες απόλυτης ηρεμίας και συγκέντρωσης.

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι σε ένα αγαπημένοβιβλίο ποια θα ήταν η παρέμβασή σου;

Να μπορούσαν να το διαβάσουν περισσότεροι αναγνώστες.

Γράφεις κάτι τώρα;

Δουλεύω πάνω σε αυτό που πιστεύω ότι θα είναι το τρίτο μου μυθιστόρημα.

Τι σου λείπει από το Λογοτεχνικό τοπίο;

Ως πρωτοεμφανιζόμενος, το ανακαλύπτω ακόμα.

 

Ποιον νέοδημιουργό θα μας πρότεινες να φιλοξενήσουμε στις Συστατικές Επιστολές;

 Την Ελένη Κοσμά.

 

Βιογραφικό:

Ο Θωμάς Συμεωνίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1977. Εργάζεται ως μεταδιδακτορικός ερευνητής (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών / Γαλλία). Έχει γράψει το μυθιστόρημα Γίνε ο ήρωάς μου! (Γαβριηλίδης, 2015), το δοκίμιο Όλα είναι παρεξήγηση: Ο TheodorAdorno και το Τέλος του Παιχνιδιού του SamuelBeckett (Αρμός, 2015) και έχει μεταφράσει την Τελευταία Τριλογία και τους Τρεις Διαλόγους του Samuel Beckett (Γαβριηλίδης, 2016). Στις αρχές του 2017, θα παρουσιαστεί από το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, το πρώτο του θεατρικό έργο «Υπάρχει Επίσης».

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΟι λογοτεχνικές αναζητήσεις ενός φωτογράφου
Επόμενο άρθροGarth Risk Hallberg: H πόλη στις φλόγες (του Γιώργου Μαραγκού)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ