Τα Εννέα Κοντσέρτα για πιάνο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν σε όργανα εποχής

2
454

 

H Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γιώργος Πέτρου,  παρουσιάζουν στο πλαίσιο μιας φιλόδοξης παραγωγής – του κύκλου «Ειδικές Εμφανίσεις» – ένα τριήμερο μουσικό μαραθώνιο στο μεγάλο συνθέτη του κλασικισμού και αγαπημένο συνθέτη των απανταχού μουσικόφιλων Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν την Παρασκευή 12, το Σάββατο 13 & την Κυριακή 14 Απριλίου (8.30 μ.μ.) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

 

Σημείο αναφοράς των τριών συναυλιών αποτελούν τα εννέα μεγαλειώδη έργα του L.V. Beethoven, που χρησιμοποιούν το πιάνο ως σολιστικό όργανο και τα οποία οι ακροατές θα απολαύσουν – για πρώτη φορά στην Ελλάδασε όργανα κλασικής περιόδου, παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο μεγάλος συνθέτης, όπως πνευστά του 1800, εντέρινες χορδές, δοξάρια αντίγραφα των πρώτων «κλασικών» δοξαριών που εμφανίστηκαν (Dooud) και μια αυθεντική άρπα Erard του 1803. Επικεφαλής των οργάνων αυτών, ένα αυθεντικό φορτεπιάνο του σπουδαίου άγγλου κατασκευαστή Robert Stodart του 1820, παρόμοιο στη φιλοσοφία και απόδοση με το θρυλικό πιάνο, που έστειλε ο άλλος μεγάλος άγγλος κατασκευαστής ο John Broadwood, ως δώρο στο Μπετόβεν το 1818.

 

Οι ερμηνευτές που συμμετέχουν και συνεργάζονται με την Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής τις τρεις βραδιές του αφιερώματος είναι οι πιανίστες Νίκος Λαάρης, Στέφανος Νάσος, Τάσος Πάππας, Τίτος Γουβέλης, Θοδωρής Τζοβανάκης, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, Θανάσης Αποστολόπουλος, Χαράλαμπος Αγγελόπουλος και Γιώργος Πέτρου, ο βιολονίστας Σέρτζιου Ναστάσα, ο τσελίστας Άγγελος Λιακάκης, έξι λυρικοί τραγουδιστές και η Μικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων σε μουσική διδασκαλία Σταύρου Μπερή. Και τις τρεις συναυλίες διευθύνει ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου.

 

Το πρόγραμμα του τριημέρου περιλαμβάνει τα πέντε δημοφιλή Κοντσέρτα για πιάνο, το Κοντσέρτο για πιάνο αρ.6, έργο 61, που αποτελεί μεταγραφή του ίδιου του συνθέτη πάνω στο Κοντσέρτο για βιολί, το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 0 (WO04) που ο Μπετόβεν συνέθεσε στην τρυφερή ηλικία των 14 χρόνων και το οποίο θα παρουσιαστεί σε ανασύνθεση-ενορχήστρωση Φίλιππου Τσαλαχούρη που έγινε ειδικά για την παραγωγή αυτή, το υπέροχο Τριπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο, έργο 56 και τη Φαντασία για πιάνο χορωδία και ορχήστρα, έργο 80, γνωστή με την επωνυμία «Μικρή Ενάτη». Τις τρεις συναυλίες ‘ανοίγουν’ αποσπάσματα από το μπαλέτο «Τα πλάσματα του Προμηθέα», έργο 43.

Προηγούμενο άρθροΦύση και Μουσική
Επόμενο άρθροΧούλιο Κορτάσαρ

2 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Τα όργανα εποχής κάνουν πάντα τη διαφορά σε συναυλίες μπαρόκ και κλασσικής μουσικής, σε μεταφέρουν αυτόματα στην πραγματική ατμόσφαιρα της εποχής στην οποία γράφτηκαν οι συνθέσεις. Το forte piano διαφέρει από το σύγχρονο πιάνο, καλό είναι να ακούμε τις αυθεντικές τονικότητες. Όπως τα περισσότερα έργα του Μπαχ, του Χέντελ κλπ είναι γραμμένα για τσέμπαλο, σπινέτο, εκκλησιαστικό όργανο άντε και για κανένα κλαβίχορδο, έτσι τα έργα των πρώιμων κλασσικών (Μότσαρτ, Μπετόβεν κα) ήταν γραμμένα για το piano forte και τα μικρότερα square pianos. Πολύ καλή προσπάθεια, ευγε!

  2. Δίκιο έχετε. Οι ιστορικές εκτελέσεις λείπουν από το ελληνικό ρεπερτόριο. Βέβαια λίγοι είναι γνώστες (όπως φαίνεται πως είσθε εσείς) για να εκτιμήσουν τους αυθεντικούς ήχους των οργάνων εποχής. Πάντως τελευταία γίνονται προσπάθειες από διάφορους φορείς δε πρέπει να το παραγνωρίζουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ