Χάνοντας το νήμα Και Βρίσκοντας μια αγριόπαπια

0
208

Της Αγορίτσας Μπακοδήμου.

Πρέπει να ομολογήσω ότι περίμενα ανυπόμονα το κινηματογραφικό πορτρέτο του Αλέξη Τσίπρα. Μέσα από τις στάχτες μιας χώρας που ταλανίζεται από την κρίση, ξεπηδά ανέλπιστα ένας πολιτικός της «καταφρονεμένης» αριστεράς που δονεί τα πλήθη, προσφέρει ελπίδα, ταρακουνά τα παλαιά είδωλα και αγωνίζεται για το δίκαιο και το καλό. Το σενάριο είναι αληθινό και αβανταδόρικο, ο πρωταγωνιστής ευνοημένος από τους θεούς με γοητεία και νεότητα, το ενδιαφέρον του κοινού εξασφαλισμένο για όλους τους παραπάνω λόγους. Και όμως! Το Στο Νήμα ολοκληρώνεται και έχεις την αίσθηση ότι παρακολούθησες ακόμα μία τηλεοπτική συνέντευξη ενός οποιουδήποτε πολιτικού αρχηγού – όλα παρέμειναν τακτοποιημένα, ατσαλάκωτα και μακιγιαρισμένα, ως είθισται. Δεν ξέρω αν για την αποτυχία ευθύνεται η αδυναμία των κινηματογραφιστών να προχωρήσουν πέρα από την επιφανειακή καταγραφή, ή η έλλειψη διάθεσης εκ μέρους του πρωταγωνιστή να αποκαλυφθεί. Πάντως, χάθηκε η ευκαιρία να μάθουμε κάτι παραπάνω για την πιο πολυσυζητημένη προσωπικότητα της εποχής μας. Και βγαίνεις από την αίθουσα με το ερώτημα: Τι υπάρχει από κάτω;

Αν όμως δεν είστε σε διάθεση για βαθιά ερωτήματα, αυτή την εβδομάδα έχουμε και δύο κωμωδίες. Η Άλλη Γυναίκα, ανήκει στο σεξιστικά αποκαλούμενο είδος των «γυναικείων ταινιών» – ξέρετε αυτές που ασχολούνται με τις ανθρώπινες σχέσεις, διαθέτουν διαλόγους και συνήθως αποφεύγουν τα αστεία που αφορούν διάφορες σωματικές λειτουργίες (αν και στη συγκεκριμένη ταινία δεν το έκαναν)! Η σύζυγος, η ερωμένη και η νεαρή καλλονή-τρόπαιο του ίδιου άντρα ενώνουν τις δυνάμεις τους για να τον εκδικηθούν και να βαδίσουν στο μονοπάτι της αυτογνωσίας. Μην ανησυχείτε τα καταφέρνουν, αφού μας εξασφαλίσουν κάποια ευχάριστα αστειάκια. Τίποτα συγκλονιστικό, αλλά όταν κρατάς και μικρό καλάθι στο τέλος δε σου φαίνεται και τόσο άδειο. Οι Ανυπόφοροι Γείτονες εξασφαλίζουν περισσότερες στιγμές γέλιου και πιο χοντροκομμένες καταστάσεις (οπότε είναι «αντρική ταινία»;), ενώ η πραγματικότητα μιας τυπικής βαρετής οικογένειας που γειτνιάζει απρόσμενα με μια έξαλλη φοιτητική αδελφότητα δείχνει πιο φυσική κινηματογραφικά.

Τρέφω μια εκ προοιμίου συμπάθεια για τις γαλλικές ταινίες. Μ’ αρέσει –συνήθως- η κινηματογραφική οπτική τους, η προσοχή στους διαλόγους, το εκλεπτυσμένο ύφος, η εμμονή στη λεπτομέρεια, η χαρακτηριστική ατμόσφαιρά τους. Η Βόλτα με το Μολιέρο αποτελεί μια φιλόδοξη προσπάθεια για τη μεταφορά του «Μισάνθρωπου» στη σύγχρονη εποχή και διαθέτει δυο σημαντικούς ηθοποιούς. Θυμίζει φθινοπωρινό απόγευμα που οι στιγμές τρυφερής ανίας και χαλαρής ηρεμίας εναλλάσσονται με την απαίτηση κάτι να συμβεί και τον εκνευρισμό που δε συμβαίνει. Δε στενοχωριέσαι που το έζησες, αλλά και δεν επιθυμείς διακαώς να το επαναλάβεις. Όμως, το τοπίο του Ιλ ντε Ρε φαντάζει μαγευτικό! (Το Ιλ ντε Ρε είναι το τέταρτο μεγαλύτερο νησί της Γαλλίας, βρίσκεται στον Ατλαντικό ωκεανό και συγκεκριμένα στο Βισκαϊκό κόλπο. Από το 1987, το νησί συνδέεται με την ηπειρωτική χώρα με μία γέφυρα μήκους 3 χιλιομέτρων).

Το Wild Duck μπορεί να εξελίσσεται στην Ελλάδα της κρίσης αλλά δεν είναι μια ταινία για την κρίση. Είναι μια ταινία εξερεύνηση στα απύθμενα βάθη των ανθρωπίνων σχέσεων και τη ζωή στο τρομακτικό άστυ. Ένας μηχανικός τηλεπικοινωνιών χάνει λόγω χρεωκοπίας την επιχείρησή του και αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένα σκάνδαλο υποκλοπών. Οι έρευνες του τον οδηγούν στο διαμέρισμα μιας πολυκατοικίας και αρχίζει να παρακολουθεί την ένοικο του επάνω ορόφου. Η υπέροχη φωτογραφία του Γιαν Φόγκελ και η λιτή σκηνοθεσία του Γιάννη Σακαρίδη σε παρασύρουν στην αλήθεια ενός ταξιδιού αυτογνωσίας που απαιτεί μια επανέναρξη, ενός ταξιδιού που απαιτεί να πράξεις με τόλμη και συναίσθηση. Η ταινία ευτύχησε να διαθέτει δυο συγκλονιστικές ερμηνείες. Ο Αλέξανδρος Λογοθέτης αποδίδει με εσωτερική μαεστρία τον μπερδεμένο, μυστήριο πρωταγωνιστή, ενώ η Θέμις Μπαζάκα αποκαλύπτει με αξιοπρέπεια και χειροπιαστή ένταση την τραγικότητά της.

Wild Duck

Σκηνοθεσία: Γιάννης Σακαρίδης

Σενάριο: Γιάννης Σακαρίδης

Φωτογραφία: Γιαν Φόγκελ

Μοντάζ: Γιάννης Σακαρίδης

Μουσική: Χρίστος Παπαγεωργίου

Πρωταγωνιστούν: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Ηλίας Λογοθέτης, Γιάννης Στάνκογλου, Ευανθία Τσαπαρέλη, Γιάννης Σταμπουλτζής

Διάρκεια: 88′

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΑνοίγει σήμερα η 11η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης.
Επόμενο άρθρο6ο Φεστιβάλ Λογοτεχνίας Κωνσταντινούπολης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ