Φόνος, σεξ και κληρονομιές (του Φίλιππου Φιλίππου)

0
475

Φίλιππος Φιλίππου

Στο δεύτερο αστυνομικό της μυθιστόρημα μετά από το Ο νεκρός δολοφονήθηκε (2016) η Έρη Ρίτσου βάζει ξανά ως κεντρική ηρωίδα της την αστυνόμο Μαρία Γεωργίου, η οποία προσπαθεί να εξιχνιάσει τον θάνατο μιας νέας γυναίκας. Τόπος δράσης πάλι η Σάμος. Τον Ιανουάριο του 2017, η Αγνή Μαλούπα, εργαζόμενη σε μπαρ, βρίσκεται νεκρή, κρέμεται από τις μεγάλες κεραίες κινητής τηλεφωνίας (όπως μας πληροφορεί η συγγραφέας, πριν από αρκετά χρόνια στο Καρλόβασι μια κοπέλα βρέθηκε νεκρή, κρεμασμένη στις ίδιες κεραίες). Πρόκειται για αυτοκτονία ή για φόνο; Τα σημείωμα που βρίσκεται στο σπίτι της παραπέμπει σε αυτοκτονία, αλλά η Μαρία Γεωργίου αμφιβάλλει γι’ αυτό κι έχει τους λόγους της.

Η αστυνόμος, εδώ, απομονωμένη στο νησί, χωρίς φίλους και φίλες, μάλλον συντηρητικών αρχών, υποκύπτει στο αμάρτημα της συνουσίας και πλαγιάζει μ’ έναν γοητευτικό αρχιτέκτονα που τον γνώρισε σ’ ένα μπαρ. Μόνο που ο εραστής της μίας νύχτα ς υπήρξε και εραστής του θύματος. Σιγά σιγά ξετυλίγεται το κουβάρι των υποψιών, των εικασιών και των υποθέσεων. Ακόμα κι αν δεν πρόκειται για δολοφονία, ο εξωφρενικός τρόπος θανάτου δημιουργεί πολλά ερωτηματικά. Ωστόσο, ένα σημείωμα που γράφει «Δεν μπορώ άλλο. Δεν αντέχω. Δεν είναι ζωή αυτή» πείθει τον διοικητή της αστυνομίας ότι η κοπέλα αυτοκτόνησε. Η υπόθεση πρέπει να κλείσει. Σύμφωνα όμως με τη ιατροδικαστική έρευνα η κοπέλα στραγγαλίστηκε, άρα η αστυνομία πρέπει να πράξει τα δέοντα.

Είναι σαφές πως έχουμε να κάνουμε με ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα με όλα τα χαρακτηριστικά του είδους. Επομένως, υπάρχουν κάποιοι ύποπτοι, οι οποίοι πρέπει να ανακριθούν για να διαπιστωθεί ποιος είναι ο ένοχος. Βασικός ύποπτος είναι το αφεντικό της κοπέλας, ο Μάκης Κούμπουρας, ο οποίος έχει αναμιχθεί σε σκοτεινές μπίζνες με Τούρκους, καθώς σκοπεύει να ξεκινήσει επιχειρήσεις στη γειτονική χώρα, αναθέτοντας στην Αγνή έναν σημαντικό ρόλο σε αυτές. Δεύτερος ύποπτος είναι ο φίλος της νεκρής, ο Αντώνης Σταμνάς, με τον οποίο σχεδίαζαν να παντρευτούν –η κοπέλα ήταν έγκυος. Άλλοι ύποπτοι είναι  οι γνωστοί και άγνωστοι εραστές της νεκρής, καθώς και κάποια συγγενικά της πρόσωπα. Άρα, το κίνητρο της δολοφονίας είναι η ζήλια; Ή μήπως ο φόνος συνδέεται με άλλα αίτια, λόγου χάριν με το συμφέρον; Σε κάθε περίπτωση ποιος ωφελείται από αυτόν; Μήπως πίσω από το έγκλημα κρύβεται κάποια διαθήκη, κάποια κληρονομιά, και ο φόνος είναι συνέπεια ενός εκβιασμού, κάτι που συναντάμε συχνά στα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι;

Η συγγραφέας, έχοντας διαβάσει παρόμοια μυθιστορήματα, αποφάσισε να μιλήσει μέσω της αστυνομικής αφήγησης για την τοπική κοινωνία, μα και για την ανία που πλήττει τον πληθυσμό του νησιού, όπου διαδραματίζεται η ιστορία (μικρότητες, κουτσομπολιά, μυστικά ) ωστόσο δεν χάνει την ευκαιρία να αναφερθεί και στην κρίση που ταλανίζει την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Αυτό όμως δεν το κάνει συστηματικά, όπως στο προηγούμενο βιβλίο της, όπου έριχνε τα βέλη της κατά του ΣΥΡΙΖΑ και των οπαδών του, αλλά περιστασιακά, αυτή τη φορά στόχος της είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης και κάποια γυναίκα που τον συμπαθεί. Πέρα όλων αυτών, θέλει να σχολιάσει τους άγραφους νόμους που διέπουν τα μέλη των οικογενειών, αστικών και μικροαστικών, όχι εργατικών ή αγροτικών.

Πριν ακόμα αρχίσει την αφήγηση της ιστορίας της, η Έρη Ρίτσου ενημερώνει τους αναγνώστες της πως είναι και η τελευταία με την Μαρία Γεωργίου –η νεαρή αστυνομικός, με πτυχίο Νομικής, θα ασχοληθεί επαγγελματικά με τη δικηγορία. Δεν ξέρουμε, ίσως την επόμενη φορά να γράψει μυθιστόρημα με άλλον ήρωα ή ηρωίδα, δεν αποκλείεται βέβαια να σταματήσει το γράψιμο αστυνομικών μυθιστορημάτων. Θυμίζουμε, πάντως, ότι όταν το 1893 ο Άρθουρ Κόναν Ντόιλ «σκότωσε» τον Σέρλοκ Χολμς στο διήγημα Το τελικό πρόβλημα, ώστε να αφιερωθεί στα ιστορικά του μυθιστορήματα, οι φανατικοί αναγνώστες του διαμαρτυρήθηκαν έντονα και αναγκάστηκε να τον επαναφέρει στη ζωή αργότερα, στο Σκυλί των Μπάσκερβιλ.

 

info: Έρη Ρίτσου, Κάτι κρέμεται εκεί ψηλά, Εκδόσεις Κέδρος, 2017, σελ. 192, τιμή 12 ευρώ

 

Προηγούμενο άρθροΛυρικές καταδύσεις … μ’ ένα ηφαίστειο στην καρδιά ( της Ελπινίκης Νικολουδάκη-Σουρή)
Επόμενο άρθροΕμπράγματος υπερρεαλισμός, απεξοικειωτικός νατουραλισμός (της Ειρήνης Σταματοπούλου) 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ