Της Όλγας Σελλά.
Ήταν όλα σχεδόν ίδια. Η συνέντευξη Τύπου στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, ο Γιώργος Λούκος στην είσοδο να υποδέχεται καλλιτέχνες και συνεργάτες, το μεγάλο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη γεμάτο από τους πιο καταξιωμένους καλλιτέχνες της ώριμης, της νέας και της νεότερης γενιάς. Την Τετάρτη το μεσημέρι ο Γιώργος Λούκος ανακοίνωσε το φετινό πρόγραμμα. Η συγκρότηση του οποίου, με τη μεγάλη καθυστέρηση στην τοποθέτησή του, ήταν πράγματι άθλος. Παρότι, είναι ένα φεστιβάλ με λιγότερες εκδηλώσεις, με αρκετές επαναλήψεις (από πέρυσι ή από το χειμώνα) με έμφαση στην Επίδαυρο που δεν έχει όμως κανένα ξεχωριστό event. Ως τέτοιο, ως έκπληξη, μπορεί να θεωρηθεί η παρουσίαση της «Γκόλφως» που είδαμε στο ΡΕΞ το προηγούμενο διάστημα σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Θα συνδυαστεί με τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου και «η παράσταση θα ζωντανέψει για μια μοναδική βραδιά στα αρχαία ερείπια» (17/8).
Κατά τα άλλα ο Γιώργος Λούκος βασίστηκε στις εγχώριες δυνάμεις, σε θέατρο, σε χορό, σε μουσική, και στη νέα γενιά. «Λόγω κρίσης», όπως είπε. Ολοι εμείς που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια να βλέπουμε ξένες μεγάλες παραγωγές θα αρκεστούμε στην παράσταση του τουρκικού Θεάτρου Πέρα «Ω Σμύρνη μου, Ομορφή μου Ismir» (στις 5 και 6/6), στην παράσταση της Σαουμπίνε και του Τόμας Οστερμάγιερ «Εχθρός του λαού» του Ιψεν, που ήταν μεγάλη επιτυχία πέρυσι στο Φεστιβάλ της Αβινιόν (3-5/7), και στην παρουσία του Γάλλου σκηνοθέτη και ηθοποιού Ολιβιέ Πι (σκηνοθέτησε το Βιτριόλι στο Εθνικό), που θα παρουσιάσει την παράσταση Miss Knife (30.6 και 1.7). Ο Γιώργος Λούκος μας υποσχέθηκε και κάποιες εκπλήξεις που δεν έχουν ακόμα τελεσφορήσει, αλλά δεν άντεξε να μην αποκαλύψει μία: την νέα παράσταση του Μπομπ Γουίλσον με τον Γουίλιαμ Νταφόε και τον Μ. Μπαρίσνικοφ, αλλά ακόμα «ψάχνουμε ημερομηνίες». Πάντως ευχαρίστησε ονομαστικά όλους τους ξένους καλλιτέχνες που άλλαξαν το πρόγραμμά τους προκειμένου να βρεθούν στο Ελληνικό Φεστιβάλ. Ανάμεσά τους και τον μαέστρο Θόδωρο Κουρεντζή.
Τι άλλο ξεχωρίσαμε; Στην Πειραιώς 260 την «Ιλιάδα» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού (4-8/6). Το εξαιρετικό αφήγημα μαρτυριών της Ελλης Παπαδημητρίου «Κοινός Λόγος», την παλιά επιτυχία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου σε νέα διανομή (19 και 20/6). Την 24ωρη, μάλιστα, παράσταση του Γιάννη Κακλέα (από τις 12 το βράδυ ως τις τις 12 το άλλο βράδυ) με το έργο του Μπέκετ «Μερσιέ και Καμιέ» (29 Ιουνίου). Το έργο που σκηνοθετούν ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Νίκος Χατζόπουλος «Ερωτας και ραδιουργία» του Σίλλερ (30/6 και 1-3/7). Τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» που σκηνοθετεί ο Δήμος Αβδελιώδης (27 και 28/6). Τη Μαρία Πρωτόπαπα («Πού είναι η Μαρία είναι εδώ; Θέλω να της πω συγχαρητήρια για την ερμηνεία της στο “Πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα”», είπε ο Γιώργος Λούκος που θα σκηνοθετήσει την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη (5 και 6/7). Την επανάληψη του έργου του Δημ. Δημητριάδη Insenso που έστησε σ’ ένα μοναδικό τοπίο πέρυσι ο Μιχαήλ Μαρμαρινός (12-15/7).
Γι’ αυτή την παράσταση, του Μιχαήλ Μαρμαρινού και για εκείνη του Δημήτρη Παπαϊωάννου («Πρώτη Υλη», που θα ανοίξει το Φεστιβάλ Αθηνών την 1η Ιουνίου) ο Γ. Λούκος είπε ότι πέρυσι διώχναμε τουλάχιστον 50 άτομα κάθε βράδυ. Μεγάλα ονόματα, εξασφαλισμένη επιτυχία.
Στην Επίδαυρο το νέο, εκτός από την «Γκόλφω» είναι το διάστημα που θα διαρκέσει, 2 μήνες, και η παράσταση του Σίμου Κακάλα «Ασκηση Επίδαυρος-Σύσσημον», μια πειραματική παράσταση βασισμένη σε σπαράγματα των τριών τραγικών και αποσπάσματα από το «Σύσσημον» του Νίκου Παναγιωτόπουλου (31/8).
ΜΟΥΣΙΚΗ
Στη μουσική έχουν την MusicAeterna από τη Ρωσία με μαέστρους τους Θεόδωρο Κουρεντζή ακι Ζερεμί Ρορέρ. Το αφιέρωμα της ΚΟΑ στα 200 χρόνια από τη γέννηση του Βέρντι. Την όπερα «Αλέξανδρος» του Χέντελ σε σκηνοθεσία της αμερικανίδας χορογράφου Λουσίντα Τσάιλντς στο Μέγαρο Μουσικής. Μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση ετοιμάζει ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος στις 23 Ιουνίου στην Πειραιώς 260: μια σύζευξη Ανατολής και Δύσης, μια περιήγηση στην Ευρώπη του 17ου αιώνα, ένα ταξίδι από το ελισαβετιανό Λονδίνο ως τη μεταβυζαντινή Κωνσταντινούπολη.
Η Λυρική αφιερώνει τη φετινή της παρουσία στα 200 χρόνια από τη γέννηση του Ρίχαρντ Βάγκνερ και ανεβάζει τον «Ιπτάμενο Ολλανδό» σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου.
Ομως το πιο μεγάλο γεγονός του φετινού Φεστιβάλ, και όχι μόνο για το χώρο της μουσικής, είναι τα «θυρανοίξια» του θεάτρου της Αρχαίας Μεσσήνης στις 3 Αυγούστου. Θα λειτουργήσει ξανά ως θέατρο, με ένα γκαλά ιταλικής όπερας, μετά από 2.300 χρόνια.
Οσο για το Ηρώδειο θα φιλοξενήσει Ελληνες και ξένους μουσικούς δημιουργούς και καλλιτέχνες. Την Πάττι Σμιθ, την Νταϊάνα Κρολ, τον Θάνο Μικρούτσικο, τη Χαρούλα Αλεξίου.
Μουσικό το πρόγραμμα και στη Μικρή Επίδαυρο για τον Ιούλιο με τον Σταμάτη Κραουνακη και τη Σπείρα-Σπείρα, την ηρώ και τον Javier di Ciriaco, τους Encardia και τη συναυλία του Ηλία Ανδριόπουλου.
Οσο για τον προϋπολογισμό, θα είναι 2.700.000 ευρώ («μπορεί να φτάσει και τα 3 εκατ.», είπε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ, Κώστας Τζαβάρας, που ήταν δίπλα στον Γιώργο Λούκο στη συνέντευξη Τύπου και ανέπτυξε έναν ιδιότυπο «διάλογο» με τον Γιώργο Βέλτσο για τον κυρίαρχο λαό, την τέχνη, την τέχνη της πολιτικής.
Και κάπου εκεί άρχισε να μπαίνει το θέμα της διαδοχής του Εθνικού Θεάτρου στη συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Φεστιβάλ. «Υποχρέωση του υπουργού είναι να σέβεται τους θεσμούς. Πώς θα μπορούσα να ανακοινώσω τον διάδοχό του, όταν δεν έχει ακόμα αποχωρήσει ο Γ. Χουβαρδάς; Όμως πράγματι έχει καθυστερήσει πολύ η τοποθέτηση του νέου Δ.Σ., ΄οπως και για το Φεστιβάλ όσα έχετε πει, δίκιο είχατε». Μιλώντας για τους θεσμούς βέβαια, ο κ. Τζαβάρας ξεχνάει το χρόνο που χρειάζεται να στηθεί το ρεπερτόριο του πρώτου θεάτρου της χώρας για την επόμενη σεζόν. Ηταν σαφές ότι ο κ. Τζαβάρας δεν αισθανόταν πολύ άνετα χθες στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη. Εισέπραττε ασφαλώς, ως έξυπνος άνθρωπος, το κλίμα δυσπιστίας από την ομήγυρη. Και οι απογευματινές εξελίξεις ήρθαν να το επιβεβαιώσουν, αφού διέρευσαν κάποια ονόματα για το νέο Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου (Αννα Παναγιωτερέα, Γιώργος Κατσαρός, Τάκης Βουγιουκλάκης) και ο Σταύρος Ξαρχάκος για τη θέση του προέδρου, που ξεσήκωσαν ομοβροντίες διαμαρτυρίες, τόσο σε προσωπικό όσο και σε διαδικτυακό επίπεδο.
Η ΔΗ.ΜΑΡ. αντέδρασε άμεσα και φαίνεται ότι έχει πετύχει να καθυστερήσει η ανακοίνωση του νέου Δ.Σ. και του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, μέχρι να επιστρέψει ο πρωθυπουργός από την Κίνα.
Το Φεστιβάλ Αθηνών κατάφερε να συνεχίζει να τον Γιώργο Λούκο επικεφαλής. Το Εθνικό Θέατρο θα καταφέρει να συνεχίζει να βαδίζει στο υψηλό ύψος που έβαλαν τον πήχυ οι προηγούμενοι διευθυντές του;