του Γιάννη Ν. Μπασκόζου.
Όταν δεν θες να παραδεχτείς ότι κάτι συμβαίνει έξω από σένα τότε βυθίζεσαι στις ψευδαισθήσεις σου. Ο Γιάννης Σολδάτος, πρόεδρος του ΣΕΚΒ, στην ομιλία του στα εγκαίνια στην Έκθεση Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως έπλεξε μεν το εγκώμιο του έντυπου βιβλίου, αλλά μόνον αυτού που πουλιέται στα παζάρια, με τα οποία καταγίνονται ορισμένοι εκδότες ξεχνώντας να εκδώσουν και κάποιο βιβλίο της προκοπής.
Είπε συγκεκριμένα ότι : «….Το έντυπο βιβλίο έχει ακόμη οπαδούς και μάλιστα πολυάριθμους, αν κρίνουμε από τις μεγάλες ποσότητές του που διακινούνται από τις εφημερίδες και από τις εκποιήσεις που οργανώνουν οι σύλλογοι βιβλίων, τα λεγόμενα παζάρια. Η οικονομική κρίση οδήγησε το αναγνωστικό κοινό σε στενότητα πόρων, με αποτέλεσμα να στρέφει τα νώτα του στα κλασικά βιβλιοπωλεία και στις εκθέσεις. Απέμεινε η μεγάλη γιορτή του Συνδέσμου Εκδοτών, που έχει καθιερωθεί στο εορτολόγιο να λαμβάνει χώρα τον μήνα Σεπτέμβριο κι εκεί να μαζευόμαστε όλοι όσοι αγαπάμε το βιβλίο…»
Η άποψη αυτή που σνομπάρει τα βιβλιοπωλεία, τις σοβαρές εκθέσεις ( Ο Γ. Σ. δεν θέλει μια καλή Έκθεση Βιβλίου, εφάμιλλη με αυτές του εξωτερικού, που μας λείπει και οι εκδότες δεν έχουν καταφέρει ακόμα να δημιουργήσουν) αντικατοπτρίζει τη μιζέρια ενός τμήματος του εκδοτικού χώρου που νομίζει ότι βρίσκεται στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης με τις φθηνές κακέκτυπες εκδόσεις, τις μεταφράσεις χωρίς να έχουν καταβληθεί τα πνευματικά δικαιώματα, τους εκδότες χωρίς εκδοτική πολιτική – του τύπου «βγάζω απλώς ότι μ΄αρέσει» – , με υποτυπώδη διόρθωση, χωρίς επιμελητές κ.τ.λ.
Η κατάσταση έχει αλλάξει προ πολλού. Οι αναγνώστες ακόμα και σε αυτόν τον καιρό της κρίσης παραμένουν απαιτητικοί. Ιδιαίτερα το «σκληρό» κοινό των αναγνωστών, – αυτοί που είναι πρόθυμοι να στερηθούν πολλά για να έχουν το βιβλίο που αγαπούν – αναζητά την καλύτερη σχέση αξίας/ τιμής, αναζητά ποιοτικές προσφορές. Αλλά και οι περιστασιακοί αναγνώστες θέλουν έναν ενήμερο βιβλιοπώλη, έναν καλόν υπάλληλο βιβλιοπωλείου, με τον οποίον θα συζητούν, θα ανταλλάσσουν απόψεις, θα ακούν τις προτάσεις του. Το να ψαρεύεις πελάτες στα παζάρια είναι κάτι. Το να δημιουργείς αναγνώστες είναι κάτι άλλο, κι αυτό μόνον το καλό βιβλιοπωλείο μπορεί να το κάνει.