Το σημάδι (διήγημα του Κώστα Λυμπουρή)

0
398

Κώστας Λυμπουρής (*)

 

Κατά κοινή ομολογία, ο αρχιμανδρίτης Φιλόθεος Αξιώτης εξήρε με τον καλύτερο τρόπο τις αρετές της «μεταστάσης Ασπασίας». Αναφέρθηκε στη φιλολογική της επάρκεια, τη σεμνότητα, το χριστιανικό της ήθος και την προσφορά της στην ενορία, κυρίως ως επικεφαλής των ομάδων του Κατηχητικού. Αφού τόνισε ότι από επιλογή της «παντρεύτηκε τον Χριστό», εξέφρασε την απόλυτη βεβαιότητα ότι η Ασπασία θα βρει μιαν ξεχωριστή θέση ανάμεσα στους εκλεκτούς του Θεού.

Ακολούθησε ο τελευταίος ασπασμός από το πλήθος, που παρέστη στην κηδεία της. Στην αθρόα προσέλευση, φαίνεται να συνέτεινε και το γεγονός ότι ο θάνατός της επήλθε ξαφνικά από απροσδιόριστη αιτία, μόλις έκλεισαν τα σχολεία, το τελευταίο καλοκαίρι της καριέρας της.

Τα ερωτήματα των συναδέλφων της, που βγαίνοντας σχημάτιζαν ήδη τα πρώτα πηγαδάκια, εξέφραζαν κάτι παραπάνω από απορία:

– Είδες το σημάδι;

– Ποιος δεν το ’δε; Στο λαιμό της, τόσο έντονο.

Στο μυαλό ολωνών επανήλθε η γνωστή ιστορία με το τραγούδι: Ώρα διαλείμματος, η Ασπασία άκουσε νεαρή μαθηματικό να τραγουδά μεγαλόφωνα:

«Μα το σημάδι στο λαιμό μου απ’ τα φιλιά σου

θα μαρτυράει πως με είχες αγκαλιά σου…».

 Εκείνη την ώρα δεν παρενέβη. Στη συνέχεια, όμως, κατήγγειλε γραπτώς στον γυμνασιάρχη τη συνάδελφό της, θεωρώντας το περιστατικό ως πρόστυχο. «Δεν είναι δυνατό», έγραψε, «οι εκπαιδευτικοί, που η πολιτεία τους ανέθεσε τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών με τις αρχές της χριστιανοσύνης, να εκφράζονται με τόση ξεδιαντροπιά μπροστά τους». Αν ρωτούσαν γιατί «χτυπούσε η φλέβα όλη νύχτα στον λαιμό», τι θα τους έλεγαν;

Όταν, μάλιστα, κατά τη γνώμη της, διαπίστωσε ότι ο κ. γυμνασιάρχης δεν είχε πάρει την υπόθεση στα σοβαρά, δεν έμεινε ως εκεί. Ενημέρωσε τον Σύνδεσμο Γονέων, ενέπλεξε το Μαθητικό Συμβούλιο και έστειλε γραπτή καταγγελία στο Υπουργείο Παιδείας.

Το σχολείο, αλλά και το Υπουργείο είχαν μοιραστεί στα δυο. Από τη μια, όσοι συμφωνούσαν με την Ασπασία για το άσεμνο περιεχόμενο του τραγουδιού και, από την άλλη, όσοι θεωρούσαν το όλο ζήτημα, ως έκφραση ακραίας σεμνοτυφίας.

Οι συνάδελφοί της στα πηγαδάκια διερωτούνταν τώρα πώς προήλθε το ερωτικό αυτό σημάδι στον λαιμό της και προπάντων πώς συνδεόταν με τον ξαφνικό θάνατό της.     

 

(*) ) Ο Κώστας Λυμπουρής είναι Κύπριος συγγραφέας. Τελευταία του συλλογή διηγημάτων:  “Επιβάτες φορτηγών”, Πάπυρος, 2017

Προηγούμενο άρθροΤο ώριμο πείσμα του Γιώργου Ζιόβα (του Θανάση Μαρκόπουλου)
Επόμενο άρθρο Ποιος έπνιξε τον μαθητή; (του Φίλιππου Φιλίππου)

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ