Σαλόνι Βιβλίου 2013 – 23-25 Μαΐου, Porte de Versailles, Paris

0
139

Της Κατερίνας Γούλα.

  • Με περισσότερους από 2000 συγγραφείς και 1200 εκδοτικούς αντιπροσώπους από 45 χώρες, το Σαλόνι Βιβλίου στο Παρίσι τίμησε φέτος τη Ρουμανία, αλλά τα φώτα έκλεψαν μάλλον οι απόντες παρά οι παρευρισκόμενοι. Πέρα από την αμηχανία των κρατικών αντιπροσώπων που δεν κατάφεραν να εκμεταλλευθούν την ευκαιρία που τους δόθηκε, αίσθηση προκάλεσε και η άρνηση συμμετοχής του πιο μεταφρασμένου και πιθανού μελλοντικού νομπελίστα Mircea Cartarescu, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την πολιτική διαφθορά και την πολιτισμική υπανάπτυξη που μαστίζουν τη Ρουμανία αλλά και τη φιλοπουτινική γραμμή του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου της χώρας.

 

Tο Σαλόνι σήκωσε αυλαία με πλήθος βραβείων τα πιο αξιομνημόνευτα από τα οποία έχουν ως εξής:

  1. Goncourt du Premier Roman – Alexandre Postel, Un homme effacé (Gallimard)
  2.  Grand prix RTL- Lire – Jeanne Benameur, Profanes (Actes Sud)
  3. France Culture-Télérama – Frédéric Roux, Alias Ali (Fayard)
  4. Prix des Libraires  – Yannick Grannec, La déesse des petites victoires (Anne Carrière)
  •  Η Υπουργός Πολιτισμού Aurélie Filippetti υποσχέθηκε να αποδεσμεύσει 9 εκατομμύρια ευρώ για την ενίσχυση των βιβλιοπωλείων και της “βιβλιοποικιλότητας”, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει πότε και από που θα δοθούν τα χρήματα αυτά. Θίχτηκε ακόμη το ολοένα πιο ακανθώδες ζήτημα της “μοναδικής τιμής” που υποχρεούνται να έχουν τα καινούργια βιβλία στη Γαλλία. Ο νόμος του Jack Lang, Υπουργού Πολιτισμού το 1981, που όριζε μια και μοναδική τιμή για κάθε καινούργιο βιβλίο σε όλα τα βιβλιοπωλεία επεκτάθηκε το 2011 και στα ψηφιακά βιβλία (ο εκδότης ορίζει μια τιμή η οποία είναι η ίδια για κάθε εμπορική προσφορά). Λαμβάνοντας υπ’όψιν τις όλο και πιο συχνές σχετικές διαμάχες, η Filippetti ανακοίνωσε την ίδρυση μιας διαμεσολαβητικής αρχής η οποία θα επιλαμβάνεται αυτών των συγκρούσεων συμφερόντων. Η Filippetti επιπλέον έλαβε συγχαρητήρια για την εφαρμογή του προγράμματος ReLire, παρόλο που το εγχείρημα αυτό μόνο αμφιλεγόμενες αντιδράσεις έχει προκαλέσει ως τώρα. Πρόκειται για την ψηφιοποίηση και εμπορική εκμετάλλευση 60.000 εξαντλημένων έργων, η οποία εγείρει πολλά αγανακτισμένα σχόλια από συγγραφείς που βλέπουν τα πνευματικά δικαιώματά τους να γίνονται παιχνίδι στα χέρια των εκδοτών αλλά και την ιδιωτικοποίηση ακόμη ενός δημόσιου πεδίου, μιας και βασικός παράγοντας της κίνησης αυτής θα είναι η Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας.
  • Μέσα σε ένα παρελθοντολάγνο κλίμα όπου υμνήθηκε η λογοτεχνία ως θεμέλιος λίθος της κοινωνικής ταυτότητας των Γάλλων και η πίστη ότι για τη Γαλλία, το επίπεδο της λογοτεχνικής ζωής είναι καθρέφτης της υγείας του κοινωνικού ιστού της (τώρα τι γνωρίζουν οι σημερινοί Γάλλοι για τον Μολιέρο και τον Βερλαίν ή κατά πόσο η λογοτεχνία έχει θέση στην καθημερινότητά τους είναι άλλο θέμα…), το Σαλόνι Βιβλίου έδωσε επίσης μια εκπληκτικά αυξημένη έμφαση στο ψηφιακό βιβλίο (μεταξύ του 2011 και του 2012, οι αγορές ψηφιακών βιβλίων αυξήθηκαν στη Γαλλία κατά 80%!!). Στο πλαίσιο των εκδηλώσεών του λοιπόν, εγκαινιάστηκε το Τhe EBook Alternative ή αλλιώς “tea”, μια πλατφόρμα διανομής ψηφιακών βιβλίων που φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί αμερικανικές εταιρείες-κολοσσούς όπως οι Amazon και Apple χωρίς να προσπαθεί να εγκλωβίσει τον αναγνώστη στο ίδιο της το σύστημα, και το Yooboox , μια πλατφόρμα που εισάγει το βιβλίο στο χώρο του streaming. Με μια πολύ μικρή συνδρομή, οι χρήστες του θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε 6000 τίτλους και μάλιστα θα μπορούν να αφήνουν τα σχόλιά τους και να ανταλλάσσουν ιδέες.
  •  Στις 26 Μαρτίου, εγκαινιάστηκε μια παράδοξη έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Γαλλίας: ένα θέαμα με θέμα το δημιουργό της “Κοινωνίας του Θεάματος”… Ο Guy Debord που τόσο σκληρά κριτίκαρε τις κοινωνικές δομές, βρίσκεται στο κέντρο μιας τέτοιας δομής, και μάλιστα ειδικευμένης στο θέαμα! Στην έκθεση, βλέπουμε έναν Guy Debord συμπαθή, ευαίσθητο, προσιτό, ποιητή, έναν επαναστατημένο νέο που σύχναζε κι αυτός στα χαριτωμένα καφέ των ασπρόμαυρων φωτογραφιών του Παρισιού του 1950… αναρωτιέται κανείς αν ο όρος απολιτικός θα έπρεπε να αντικατασταθεί με τον όρο αντιπολιτικός! Την παράσταση στα εγκαίνια της έκθεσης έκλεψαν εργαζόμενοι του ιδρύματος οι οποίοι βρίσκονται σε απεργία και εκμεταλλεύθηκαν την ευκαιρία για να μοιράσουν φυλλάδια με φράσεις του καταστασιακού φιλοσόφου που περιγράφουν τη βία των εργασιακών συνθηκών τους.
Προηγούμενο άρθροΠΩΣ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ;
Επόμενο άρθροΣυνέδριο για το Βιβλίο κι άλλα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ