Οι υποψήφιοι για τα Λογοτεχνικά Βραβεία του ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ

5
970

 

 

 

 

Οι Κριτικές Επιτροπές του περιοδικού Ο Αναγνώστης ανακοινώνουν  τις μικρές λίστες των υποψηφίων βιβλίων για τα Λογοτεχνικά Βραβεία του Αναγνώστη 2014.

Η τελετή απονομής των Βραβείων θα γίνει την Πέμπτη 5 Ιουνίου 2014,8μμ στο Μέγαρο Μουσικής.

 

 

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

1)     Νίκος Δαββέτας, Ο ζωγράφος του Μπελογιάννη, Εκδόσεις Μεταίχμιο.

2)     Αύγουστος Κορτώ, Το βιβλίο της Κατερίνας, Εκδόσεις Πατάκη.

3)     Νίκος Α. Μάντης,  Άγρια Ακρόπολη, Εκδόσεις Καστανιώτη.

4)     Κυριάκος Μαργαρίτης, Όταν θα βγαίνουν τα λιοντάρια, φίλησέ με,  Εκδόσεις Ψυχογιός.

5)     Γιώργος Μπράμος,  Το ψέμα του λύκου, Εκδόσεις Καστανιώτη.

6)     Μαρία Πάουελ, Όξινη βροχή, Εκδόσεις Κέδρος.

7)     Κωνσταντίνος Τζαμιώτης, Η πόλη και η σιωπή, Εκδόσεις Καστανιώτη.

8)     Μάκης Τσίτας, Μάρτυς μου ο Θεός, Εκδόσεις Κίχλη.

9)     Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, Το ελάχιστο ίχνος, Εκδόσεις Το Ροδακιό.

10)Έλενα Χουζούρη,  Δυο φορές αθώα, Εκδόσεις Κέδρος.

 

 

 

ΝΟΥΒΕΛΑ-ΔΙΗΓΗΜΑ

1)     Αχιλλέας Κυριακίδης360, Νουβέλα, Εκδόσεις Πατάκη.

2)     Τάσος Γουδέλης, Το ωραίο ατύχημα, Διηγήματα, Εκδόσεις Κέδρος.

3)     Λεύκιος Ζαφειρίου, Μ’ ευλάβεια και με λύπη, Διηγήματα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης.

4)     Κώστας Καλφόπουλος, Καρέ-καρέ και άλλα διηγήματα (2012-1980), Εκδόσεις Άγρα.

5)     Κώστας Μαυρουδής, Η αθανασία των σκύλων, Εκδόσεις Πόλις.

6)     Στέλιος Παπαγρηγορίου,  Οι σημαίες δεν ανεμίζουν τη νύχτα, Νουβέλα, Εκδόσεις Νεφέλη.

7)     Πάνος Τσίρος, Δεν είν’ έτσι; Διηγήματα, Εκδόσεις Μικρή Άρκτος.

8)     Ελισάβετ Χρονοπούλου, Φοράει κοστούμι, Διηγήματα, Εκδόσεις Πόλις.

9)     Γιώργος Χουλιάρας, Λεξικό αναμνήσεων, Διηγήματα, Εκδόσεις Μελάνι.

10) Φαίδων Ταμβακάκης, Τακτοποίηση αυθαιρέτων, Διηγήματα, Εκδόσεις Εκάτη.

 

 

ΠΟΙΗΣΗ

 

1)  Γιάννης Δούκας, Το σύνδρομο Σταντάλ, Εκδόσεις Πόλις.

2)  Δημήτρης Ελευθεράκης, Εγκώμια, Εκδόσεις Πατάκη.

      3)  Αντώνης Ζέρβας, Μερησαήρ, Μερησαήρ… Ειρμοί νεκρώσιμοι,

Εκδόσεις Μελάνι.

      4) Αλέξανδρος Ίσαρης,  Εγώ ένας ξένος. Ποιήματα 1967-2011, Εκδόσεις

Κίχλη.

5) Πάνος Κυπαρίσσης, Τα τιμαλφή, Εκδόσεις Μελάνι.

6) Γιώργος Μπρουνιάς, Χνάρια λαφριά, Εκδόσεις Το Ροδακιό.

7) Θοδωρής Ρακόπουλος, Ορυκτό δάσος, Εκδόσεις Νεφέλη.

8) Στρατής Πασχάλης, Τα εικονίσματα, Εκδόσεις Γαβριηλίδης.

9) Χρήστος Τσιάμης, Μαγικό Μανχάτταν, Εκδόσεις Μελάνι.

10) Αντώνης Φωστιέρης, Τοπία του Τίποτα, Εκδόσεις Καστανιώτη.

 

ΔΟΚΙΜΙΑ

1)     Βάσω Αλεξανδράκη, Το παιχνίδι της επιθυμίας και της γραφής
στο “Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης” του Ν. Γ. Πεντζίκη
, Εκδόσεις Αρμός.

2)     Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Κ. Π. Καβάφης. Η ποίηση και η ποιητική του, Εκδόσεις Κίχλη.

3)     Δημήτρης Καλοκύρης, Τα σύνεργα της πλοιαρχίας, Εκδόσεις Άγρα.

4)     Αγγέλα Καστρινάκη, «Σαν τις μυγδαλιές»: Ιδέες και σύμβολα στην «Κερένια κούκλα», Πανεπιστημιακές  Εκδόσεις Κρήτης.

5)     Θανάσης Μαρκόπουλος, Ένα πουλί στην άσφαλτο. Ποίηση και ποιητική του Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου, Εκδόσεις Μελάνι.

6)     Μιχαήλ Πασχάλης, Ξαναδιαβάζοντας τον Κάλβο. Ο Ανδρέας Κάλβος, η Ιταλία και η αρχαιότητα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.

7)     Γιάννης Πατίλης, Μικρός Τύπος: Το λογοτεχνικό περιοδικό. Θεωρία και ασκήσεις: Κείμενα 1978-2013, Εκδόσεις Ύψιλον.

8)     Τζίνα Πολίτη,  Οι αιώνιες φωλέες της επιστροφής στην ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, Εκδόσεις Άγρα.  

 9) Ελένη Πολίτου-Μαρμαρινού, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης.

      Ποιητής με τον πεζό λόγο, Εκδόσεις Gutenberg.

9)     Βάλτερ Πούχνερ, Μελέτες για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι, Εκδόσεις Αρμός.

 

ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

1)     Ανυφαντάκης Ιάκωβος, Αλεπούδες στην πλαγιά, Νουβέλα,  Εκδόσεις Πατάκη.

2)     Βενέτη Τασία,  Του χιονιού, Διηγήματα, Εκδόσεις Το Ροδακιό.

3)     Τσίρμπας Γιάννης,  Η Βικτώρια δεν υπάρχει,  Νουβέλα, Εκδόσεις Νεφέλη.

4)     Καλοσπύρος  Λευτέρης, Η μοναδική οικογένεια,  Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Πόλις.

5)     Αλέξανδρος Κυπριώτης, Μ’ ένα καλά ακονισμένο μαχαίρι. Ιστορίες ανθρώπων, Διηγήματα, Εκδόσεις  Ίνδικτος.

6)     Μαριλένα Παπαϊωάννου, Νικήτας Δέλτα, Μυθιστόρημα, Εκδόσεις Βιβλιοπωλείον της Εστίας.

7)     Αλέξανδρος Στεφανίδης,  Το χάδι, Διηγήματα, Εκδόσεις Άγρα.

 

 

 

 

 

 

 

ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ

 

 

1)     Δήμητρα Αγγέλου, Στάζουν μεσάνυχτα, Εκδόσεις Μελάνι.

 

2)     Μαρία Βαχλιώτη, Άλλα λόγια, Εκδόσεις Μελάνι.

 

3)     Μαρία Κουλούρη, Μουσείο άδειο, Εκδόσεις Μελάνι.

 

4)     Άννα Κουππάνου, Πραγμάτω(ν)ποίηση: Βλέπουμε την θέα μόνοι,  Εκδόσεις Μελάνι.

 

5)     Όλγα Παπακώστα, Όχι ακόμη Κάρμεν, Εκδόσεις Πατάκη.

 

6)     Ανδρονίκη Μαστοράκη, Αλφαβητάριο, Εκδόσεις Εκάτη.

 

 

 

 

ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

1)     Γιώτα K. Αλεξάνδρου, Χάρης και Φάρις, εικονογράφηση Κατερίνα Χαδουλού, Εκδόσεις Βιβλιόφωνο.

2)     Νίνα Βαβούρη, Η νύμφη της Μεσοϊπποποταμίας,  εικονογράφηση Ελίζα Βαβούρη, Εκδόσεις Παρρησία.

3)  Κατερίνα Κρις, Στη χώρα των Λεξοφάγων Χμ!, εικονογράφηση

Κατερίνα Κρις, Εκδόσεις Κέδρος.

4) Βούλα Μάστορη, Γιαγιά στο ψυγείο, εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή,

       Εκδόσεις Ψυχογιός.

 5)   Ιωάννα Μπαμπέτα, Η νταντά μου, εικονογράφηση Φωτεινή                      Τίκκου, Εκδόσεις Ψυχογιός.

       6)   Δημήτρης  Μπασλάμ, Η θυμωμένη μπετονιέρα, εικονογράφηση

Κώστας Μαρκόπουλος, Εκδόσεις Επόμενος Σταθμός.

       7)   Αλεξάνδρα Μπίζη, Ένας αδελφός για τη Σίσυ Μπλουμ,

εικονογράφηση Ναταλία Καπατσούλια, Εκδόσεις Παπαδόπουλος.

  8)  Αντώνης Παπαθεοδούλου, Το σκοτάδι φοβάται τον Νικόλα,

εικονογράφηση Γιώργος Σγουρός, Εκδόσεις Μίνωας.

9)  Βασίλης Παπατσαρούχας, Το αγόρι που ζωγράφιζε τον ουρανό,

εικονογράφηση Βασίλης Παπατσαρούχας, Εκδόσεις Μεταίχμιο.

10) Νάνσυ Τρικκαλίτη, Ο βασιλιάς αταξίδευτος, εικονογράφηση Έλενα Ζουρνατζή, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ

1)     Άρης Δημοκίδης, Η κραυγή της Τζοκόντα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.

2)     Λώρη Κέζα, Τα κατορθώματα της Ρόζας Δελλατόλα: Υπόθεση Laurus,  εικονογράφηση Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Εκδόσεις Διόπτρα.

3)     Μάνος Κοντολέων, Μανόλο και Μανολίτο, εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή, Εκδόσεις Πατάκη.

4)     Μαριέττα Κοντού, Συγγνώμη, μπορώ να πω κάτι;, Εκδόσεις Μίνωας.

5)     Λίλη Λαμπρέλλη, Τα παραμύθια της μουσικής. Πώς ήρθε στον κόσμο το πρώτο πνευστό, το πρώτο κρουστό, το πρώτο έγχορδο, εικονογράφηση Ίρις Σαμαρτζή, Εκδόσεις Πατάκη.

6)     Βασίλης Παπαθεοδώρου, Ναι, Βιρτζίνια, υπάρχει Άγιος Βασίλης!, εικονογράφηση Λίλα Καλογερή, Εκδόσεις Καστανιώτη.

7)     Μαρία Ρουσάκη, Ο θησαυρός του Ταϋγέτου, Εκδόσεις Μίνωας.

8)     Ελένη Σβορώνου, Όλα για τη φανέλα, εικονογράφηση Νίκη Λεωνίδου, Εκδόσεις Μεταίχμιο.

9)     Σοφία Τσιάμη, Ένα αγόρι… Ένας ψαράς… Δύο όνειρα, εικονογράφηση Ανδρέας Κούρτης, Ελληνοεκδοτική.

 10) Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, Το ταξίδι του Φερεϋντούν,

εικονογράφηση Φιρουζέ Αχλαγί, Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο.

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ

    1)  Γλυκερία Γκρέκου, Η μοναξιά των συνόρων, Εκδόσεις Ψυχογιός.

2)  Κατερίνα Γυφτάκη – Μπεκ, Αργκάνταελ, Ταξίδι στην Άλλη Γη,

Εκδόσεις Παπαδόπουλος.

3)   Στέλλα Κάσδαγλη, Ήθελα μόνο να χωρέσω, Εκδόσεις Πατάκη.

4)   Πολυχρόνης Κουτσάκης, Καιρός για ήρωες,  Εκδόσεις Πατάκη.

5)  Λίνα Λυχναρά, Το μυστικό του παλιού αρχοντικού.  Μια ιστορία του

         αστυνόμου Ζαφείρη, Εκδόσεις Πατάκη.

  6)  Αγγέλα Μάλμου, Ίγμα η Ανατολή. Ένα ταξίδι στην Προϊστορία,

Εκδόσεις Κέδρος.

  7)  Αλεξάνδρα Μητσιάλη, Θα σε σώσω ότι κι αν γίνει, Εκδόσεις Παπαδόπουλος.

 8)  Ηρώ Παπαμόσχου, Στα βήματα της Ιφιγένειας,  Εκδόσεις Πατάκη.

 9)   Ελένη Σαραντίτη, Η Χαρούλα στους εφτά ουρανούς, Εκδόσεις

Πατάκη.

10)  Αγνή Σιούλα, Έρχονται με την ομίχλη, Εκδόσεις Πατάκη.

 

 

 

 

H ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ   σχολιάζει:

 

Μια πλούσια και πολυδιάστατη παραγωγή έχει να επιδείξει η περσινή χρονιά στον τομέα της ποίησης και πεζογραφίας. Πλούσια τόσο ως προς τις θεματικές επιλογές όσο και την καλλιτεχνική διαπραγμάτευση, πειραματίζεται υφολογικά συντήκοντας τα λογοτεχνικά είδη, εγχέοντας στοιχεία της  παράδοσης σε προωθημένα αφηγηματικά σχήματα ή ποιητικές συλλήψεις, άλλοτε αντλώντας από τον μύθο και την ιστορία, άλλοτε ρίχνοντας μιαν ανελέητη ματιά στην σύγχρονη κοινωνική συνθήκη, άλλοτε αναδιφώντας σε χώρους εσωτερικούς. Ιστορική μεταμυθοπλασία και μελλοντολογική δυστοπία, υπαρξιακό θρίλερ, εξομολογητική αυθιστόρηση και αυτοαναφορικός στοχασμός, παιγνιώδης αμφισβήτηση των λογοτεχνικών συμβάσεων, όλες οι παραλλαγές της σύγχρονης λογοτεχνικής έκφρασης συνέθεσαν το συγγραφικό τοπίο της χρονιάς που πέρασε και όρισαν τις επιλογές της κριτικής επιτροπής.

Φέτος δεν μπήκαν ηλικιακά όρια στις κατηγορίες ( στην κατηγορία των πρωτοεμφανιζόμενων συγκαταλέχθηκαν και συγγραφείς άνω των πενήντα ετών) ούτε τηρήθηκε αυστηρά ο κανόνας της μη  προδημοσίευσης (ιδίως στις συλλογές διηγημάτων ή στις φιλολογικές μελέτες) εφόσον κρίναμε ότι τα κείμενα που απαρτίζουν τα κρινόμενα βιβλία χαρακτηρίζονταν από θεματική συνοχή και επικοινωνούσαν οργανικά μεταξύ τους. Αφού καταρτίσαμε τις λίστες των υποψήφιων προς βράβευση έργων, διαπιστώσαμε ότι εκπροσωπούνται ισόρροπα όλες οι τάσεις και οι γενιές, και επιβεβαιώσαμε την αρχική μας διαπίστωση για την πλούσια ποικιλία της βιβλιοπαραγωγής του 2013. Ιδιαίτερη μνεία, ωστόσο, νομίζουμε ότι πρέπει να γίνει στην ιδιαίτερα δυναμική και ενδιαφέρουσα παρουσία των νέων, πρωτοεμφανιζόμενων  συγγραφέων, που ανανεώνουν την ποίηση και την πεζογραφία μας με τόλμη, πρωτοτυπία και σπάνιο συγγραφικό ήθος.

 

 

H ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΒΙΒΛΙΩΝΓΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

σχολιάζει:

 

Για τη διαμόρφωση της βραχείας λίστας σε κάθε κατηγορία η επιτροπή εκτίμησε την υψηλή ποιότητα των επιλεγμένων βιβλίων, ως προς τη λογοτεχνική γραφή, την  πολυεπίπεδη γλώσσα , την πρωτοτυπία στην προσέγγιση του θέματος, την τεχνική της πλοκής, την εικονογράφηση. Βιβλία που παρουσιάζουν  με σεβασμό και διακριτικότητα «δύσκολα» θέματα, αντιμάχονται τα στερεότυπα και προβάλλουν μηνύματα και ιδέες χωρίς ίχνος διδακτισμού και επιτήδευσης.

 

Γενικές παρατηρήσεις

Η εκδοτική παραγωγή βιβλίων για παιδιά και εφήβους για το έτος 2013 είχε διαφορές από εκείνη του 2012. Τα φετινά βιβλία ήταν περίπου 250, 50 λιγότερα από πέρσι. Επισημαίνουμε ότι οι εκδότες δεν έστειλαν όλη την παραγωγή τους. Δεν περιοριστήκαμε σ’ αυτά αλλά διαβάσαμε και βιβλία που θεωρήσαμε σημαντικά και τα οποία είχαν σταλεί σε ορισμένα μέλη της επιτροπής για άλλους λόγους.

 

  1. Με βάσει την καταγραφή της Βιβλιονέτ  παρατηρήσαμε ότι αυξήθηκαν οι αυτοεκδόσεις, οι απευθείας εκδόσεις ηλεκτρονικών βιβλίων για παιδιά, ως επί το πλείστον ερασιτεχνικές, καθώς και οι νέοι εκδοτικοί οίκοι κυρίως την επαρχία.
  2. Στην κατηγορία βιβλίου γνώσεων υπάρχει σαφής μείωση των εκδόσεων. Τα βιβλία ήταν λιγότερα από 10! Ξεχωρίσαμε τρία εξαιρετικά βιβλία με θέμα την τέχνη και την ιστορία, τα οποία απευθύνονται το καθένα σε διαφορετική ηλικιακή κατηγορία. Για το λόγο αυτό η επιτροπή αποφάσισε να απονείμει εύφημο μνεία και στα τρία καθώς δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν μία ιδιαίτερη κατηγορία και θα χάνονταν εάν κρίνονταν στις τρεις κατηγορίες βραβείων για το παιδικό βιβλίο. Τα βιβλία αυτά έχουν εξαιρετική παιδαγωγική άποψη, άρτια εμφάνιση και υψηλή ποιότητα εικονογράφησης και εκτύπωσης.
  3. Εξαιρετικά λίγα είναι τα ιστορικά μυθιστορήματα και αυτά που αναφέρονται σε αυτοβιογραφικά ή βιογραφικά στοιχεία πραγματικών προσώπων.
  4. Η τάση των functional books έχει εδραιωθεί στην εκδοτική παραγωγή με θέματα που αφορούν τα μικρά παιδιά, όπως οι φόβοι, ο θάνατος και η απώλεια, η υγιεινή, ο σχολικός εκφοβισμός.
  5. Ο διδακτισμός και στερεότυπα τόσο στα κείμενα όσο και στην εικονογράφηση είναι παρόντα σε πολλά υπό κρίση βιβλία .
  6. Παρατηρήσαμε ότι εμφανίστηκαν ελάχιστοι νέοι εικονογράφοι, ενώ γνωστοί εικονογράφοι εικονογράφησαν πολλά βιβλία της φετινής παραγωγής συνεργαζόμενοι με διαφορετικούς εκδοτικούς οίκους.
  7. Στις βραχείες λίστες για το 2013 συνυπάρχουν γνωστοί και καταξιωμένοι συγγραφείς, νεότεροι δημιουργοί με αξιόλογη και δυναμική παρουσία στο χώρο του παιδικού βιβλίου,  αλλά και αρκετοί  πρωτοεμφανιζόμενοι δημιουργοί.

 

Λογοτεχνικό βιβλίο για εφήβους

Το μυθιστόρημα ασφαλώς  παραμένει το προνομιακό πεδίο της σύγχρονης εφηβικής λογοτεχνικής παραγωγής. Ιδιαίτερα επισημαίνουμε ότι στην κατηγορία του βιβλίου για εφήβους η εκδοτική παραγωγή του 2013 παρουσιάζει σταθερή ποιότητα και ενδιαφέρον καθώς τα μυθιστορήματα καλύπτουν ευρύ φάσμα θεμάτων και αφηγηματικών –εκφραστικών τρόπων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι νέες τεχνολογίες αλλά και οι νέοι τρόποι και κώδικες  ηλεκτρονικής επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης διεισδύουν με τρόπο πραγματικά  εντυπωσιακό  στη θεματολογία, την πλοκή, τη γλώσσα,  ακόμη και την ίδια τη  μορφή των εφηβικών βιβλίων. Η ηλεκτρονική εποχή μέσα στην οποία ζουν  οι νεαροί ήρωες των παιδικών- εφηβικών βιβλίων εγγράφεται στη μυθοπλασία με όλες τις παραμέτρους της και την ιδιαίτερη κουλτούρα της. Οι συγγραφείς ενσωματώνουν  πειστικά τη γλώσσα  και την ιδιόλεκτο του  Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης  στην αφήγηση, ενώ, σε ορισμένες περιπτώσεις,    εισάγουν έντεχνα  στην αφήγηση QR code μαζί με  πυκνές παραπομπές και αναφορές στην κουλτούρα του παγκόσμιου ιστού. Διαμορφώνονται έτσι νέοι τρόποι πρόσληψης και ανάγνωσης του βιβλίου, καθώς η παραδοσιακή  γραμμικότητα της αφήγησης και της αναγνωστικής διαδικασίας ανακόπτεται και η εμπειρία της ανάγνωσης καθίσταται πολυτροπική.

Τα θέματα που θίγονται είναι πολλά ,ποικίλα και αιχμηρά, όπως συνθήκες ζωής του οικονομικού μετανάστη, trafficking,νευρική ανορεξία,  σύγχρονο έγκλημα, κ.ά. Υπάρχουν επίσης βιβλία που εξελληνίζουν το μυθιστόρημα φαντασίας με στοιχεία παραψυχολογίας αλλά και  ένα μυθιστόρημα «υψηλής φαντασίας» (high fantasy) στα πρότυπα  του Tolkien που αντλεί στοιχεία από τον κόσμο των κέλτικων θρύλων και μύθων.

Διαπιστώνεται η δεξιοτεχνική αξιοποίηση ποικίλων αφηγηματικών τρόπων και τεχνικών.  Η τολμηρή ρεαλιστική γραφή εναλλάσσεται με το λυρισμό και την ποιητικότητα,   την πρωτοπρόσωπη γραφή τύπου blog,  την έντεχνη   χρήση διακειμένων, την ανιχνευτική-αστυνομική πλοκή,  έτσι ώστε  σε κάθε περίπτωση να αναδεικνύονται  οι  έντονες  ψυχικές  και συναισθηματικές  καταστάσεις  ή  τα αδιέξοδα  που βιώνουν οι έφηβοι. Η πραγματικότητα παρουσιάζεται πειστικά  μέσα από την οπτική, το λόγο, την πνευματική και ψυχική ιδιοσυστασία  των εφήβων. Σταθερή παρουσιάζεται η τάση της ανατροπής των στερεοτύπων και της αποδόμησης κατεστημένων προτύπων ή στερεότυπων αντιλήψεων.

Σε αντίθεση με το 2012, η ελληνική  οικονομική κρίση ως  λογοτεχνικό θέμα των παιδικών  βιβλίων δείχνει να υποχωρεί , ενώ σε πολλά βιβλία αναδεικνύονται οι ποικίλες και αντιφατικές όψεις της ζωής στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες «του κράματος» και οι πτυχές  της κοινωνικής παθογένειας .

 

Εικονογραφημένο βιβλίο για παιδιά

Στην κατηγορία του εικονογραφημένου βιβλίου για παιδιά τόσο το κείμενο όσο και η εικονογράφησή του πρέπει να διακρίνονται από υψηλή ποιότητα, αισθητική και γόνιμη συλλειτουργία. Για τη διαμόρφωση της βραχείας λίστας η επιτροπή έλαβε υπόψη της τα παραπάνω ακριβώς κριτήρια, επιλέγοντας βιβλία που χαρακτηρίζονται από   μυθοπλαστική και εικαστική ευρηματικότητα, βιβλία που επιδιώκουν την πολυσημία και τις πολυεπίπεδες αναγνώσεις και  εκφράζουν αξίες, ενδιαφέρουσες μυθοπλαστικές  καταστάσεις ή συναισθήματα δημιουργώντας παράλληλα αισθητικές «αξίες»  μέσω της εικαστικής- γραφιστικής γλώσσας. Τα θέματα των βιβλίων της λίστας είναι πολλά και διαφορετικά (κοινωνικός ρεαλισμός, παραμύθι-φαντασία), όπως και τα καλλιτεχνικά στυλ της εικονογράφησης.

 

Λογοτεχνικό βιβλίο για παιδιά

Η βραχεία λίστα  και σε αυτήν την κατηγορία αντικατοπτρίζει την ειδολογική και θεματική ποικιλία των παιδικών βιβλίων του 2013. Βιβλία  μυστηρίου, ανίχνευσης και περιπέτειας, μυθιστορήματα ή μικρότερης έκτασης έργα που αναφέρονται στην κοινωνία σήμερα και άλλοτε, τη φύση, την ψυχολογία και τη ζωή του παιδιού.

Υπάρχουν επίσης έντεχνα παραμύθια και έργα με στοιχεία φαντασίας,  καθώς και αιτιολογικοί μύθοι. Τα βιβλία διακρίνονται για τη δεξιοτεχνική αξιοποίηση των συμβάσεων του εκάστοτε είδους στο οποίο ανήκουν, αλλά και την καλλιεργημένη γλώσσα τους, την καλοδουλεμένη πλοκή τους, καθώς και  τη  διακριτική προβολή μηνυμάτων, με χιούμορ, πηγαίο λυρισμό, κ.λπ.

 

 

Προηγούμενο άρθροΣήμερα στις 12 οι υποψήφιοι για τα Βραβεία του Αναγνώστη
Επόμενο άρθροΕπαγγελματίας δασκάλα ερασιτέχνης βιβλιοθηκάριος

5 ΣΧΟΛΙΑ

  1. Συγχαρητήρια σε όλους τους διαγωνιζομένους και καλή σταδιοδρομία. Τα ονόματα των μελών της κριτικής επιτροπής πού έχουν ανακοινωθεί;

  2. Στην κατηγορία ΔΙΗΓΗΜΑ/ΝΟΥΒΕΛΑ, το όνομα του συγγραφέα τού Δεν είν’ έτσι; είναι Πάνος Τσίρος κι όχι Σπύρος. Θα ήταν καλό να διορθωθεί 🙂

  3. Το όνομα του συγγραφέα της εξαιρετικής συλλογής διηγημάτων “Έτσι δεν είναι;” (Μικρή Άρκτος) είναι Πάνος Τσίρος και όχι Σπύρος.

  4. Αναφορικά με τις βραχείες λίστες των παιδικών βιβλίων, έχω να σημειώσω πως είναι από τις πιο ισορροπημένες και πλουραλιστικές λίστες που έχω δει ποτέ. Παλιοί, νέοι και πρωτοεμφανιζόμενοι συγγραφείς, “τολμηρά” ή ασυνήθιστα για την ελληνική πραγματικότητα είδη (μεσαιωνικό και μεταφυσικό μυθιστόρημα), θεματικές μεγάλης γκάμας. Η επιτροπή έκανε εξαιρετική δουλειά.

  5. Γιατί έχουν μόνο μερικά από τα βιβλία λινκ στη βιβλιονετ ενώ κάποια άλλα δεν έχουν (παρόλο που βρίσκονται κανονικά καταχωρημένα στη βιβλιονετ)? Δεν είναι τελείως άδικο/λάθος αυτό?

Γράψτε απάντηση στο Σπύρος Γιανναράς Ακύρωση απάντησης

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ