Μ’ ένα βιβλίο στο μουσείο

1
300

της Μαρίζας Ντεκάστρο.

 

 

Οι αλλαγές στη διδακτική, οι οποίες έβαλαν τις βάσεις για μια πιο δημιουργική προσέγγιση προς τη γνώση, και η αλλαγή στον προσανατολισμό των μουσείων, που επαναπροσδιόρισαν τη σχέση τους με το κοινό οργανώνοντας εκπαιδευτικά τμήματα και εκθέσεις με παιδαγωγικά κριτήρια, δημιούργησαν την ανάγκη και επέβαλλαν την έκδοση αρχαιολογικών βιβλίων για παιδιά.

 

Τα αρχαιολογικά βιβλία είναι βιβλία που χρειάζονται πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό. Το κράτος (το ΤΑΠ, δηλαδή) λες και δεν θέλει να εκδίδονται βιβλία που να προωθούν τη γνωριμία με τον πολιτισμό πουλάει πανάκριβα  αυτό το υλικό, με αποτέλεσμα είτε να αντικαθίστανται τα πρωτότυπα με σχέδιο και ζωγραφιές για να πέσει το κόστος είτε οι εικόνες των αρχαιολογικών ευρημάτων κόβονται, χρωματίζονται, κλπ  ώστε να μην εμπίπτουν στο νόμο περί χρήσεις των κρατικών (!) θησαυρών. Λίγοι λοιπόν εκδότες διακινδυνεύουν να εκδώσουν με πρωτότυπα. Λέμε ‘διακινδυνεύουν’ γιατί η παραγωγή τέτοιων βιβλίων είναι ακριβή και επειδή εάν δεν μπει το βιβλίο στο πωλητήριο του αντίστοιχου μουσείου (μετά από πολλούς μήνες, μέχρι να αποφανθεί το ΤΑΠ) θα κάνει αργές πωλήσεις πράγμα που το καθιστά εμπορικά ασύμφορο.

 

Σε πείσμα όλων, οι εκδ. Καλειδοσκόπιο συνεχίζουν να εκδίδουν βιβλία αρχαιολογικού περιεχομένου  για παιδιά επιμένοντας στην ποιότητα του κειμένου και του οπτικού υλικού. Το 2013 εξέδωσαν δυο ακόμα βιβλία συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το Μουσείο Λαϊκών Οργάνων.

 

Anthropos_VioliΜαρίνα Πλατή- Ελένη Μάρκου, Άνθρωπος ή βιολί;

Οι αρχαιολόγοι και οργανώτριες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, .

Ο τίτλος του βιβλίου μας προϊδεάζει ότι πρόκειται για ένα βιβλίο ‘υποθέσεων’ καθώς μας καλεί να αναρωτηθούμε και να προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις στα αινίγματα που κρύβουν τα κυκλαδικά ειδώλια, αινίγματα που διατηρούν τον παιγνιώδη χαρακτήρα τους και οδηγούν στην αμφισβήτηση του κανόνααρχαίο= βαρετό’. Η σύνδεση των κυκλαδικών ειδωλίων και οι αναφορές στη σύγχρονη τέχνη φωτίζουν μια ακόμα πλευρά της καλλιτεχνικής δραστηριότητας των ανθρώπων δείχνοντας τη συνέχεια και τους κύκλους που κάνει η καλλιτεχνική δημιουργία. Με δυο λόγια, στην προσπάθεια να δώσουν νόημα στα βουβά αγάλματα οι συγγραφείς ανοίγουν νέο πεδίο για προβληματισμό, ξεβολεύουν δημιουργικά τη σκέψη και δημιουργούν χώρο για νέες ερωτήσεις.

 

bioliΝάνση Τουμπακάρη, Ένα βιολί διηγείται!

 

Η μουσικοπαιδαγωγός Νάνση Τουμπακάρη έγραψε το 2006 τον Λιόντα (εκδ. Music Corner- Τήνελλα), ένα βιβλίο με θέμα τα  παλιά επαγγέλματα, τα τραγούδια και τους ήχους που σχετίζονται μ’ αυτά, ένα ταξίδι στη λαϊκή παράδοση.

 

Στο ίδιο μοτίβο γράφει και έναν εκπαιδευτικό οδηγό  για τα λαϊκά όργανα.  Πρωταγωνιστής ένα βιολί.

Δύσκολο εγχείρημα γιατί το βιολί που αφηγείται δεν μπορούμε φυσικά να το ακούσουμε εκτός κι αν βάλουμε να παίξει το CD που συνοδεύει το βιβλίο.  Η συγγραφέας ξεπερνά το σκόπελο μέσω του λόγου! Διαβάζοντας για τις περιπλανήσεις του βιολιού και τη σχέση του με τα άλλα παραδοσιακά όργανα μπαίνουμε σ’ ένα κλίμα εποχής, που είναι σχετικά εύκολο. Το λογοτεχνικό κείμενο από μόνο του λειτουργεί ως πηγή πληροφοριών . Είναι όμως γραμμένο με τέχνη και μας κάνει να νιώθουμε τη δύναμη της μουσικής και των συναισθημάτων που δημιουργούνταν στους ανθρώπους που ζούσαν μ’ εκείνη τη μουσική.

Ο λόγος ιδιωματικός, μακριά από τη σημερινή λαλιά, θα ξενίσει τα παιδιά. Ωστόσο αποτελεί ένα στοιχείο εκπαιδευτικής επεξεργασίας μαζί με όλα εκείνα τα πολλά θέματα (τεχνικές κατασκευής, οικονομία, διαπροσωπικές σχέσεις, γεωγραφικοί τόποι) που αναφύονται από την ανάγνωση του βιβλίου. Στα παραπάνω συνεισφέρει και το φωτογραφικό υλικό.

Επισημαίνουμε τις πολλές και διαφωτιστικές πρόσθετες υποσημειώσεις οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην κατασκευή ενός ηλεκτρονικού διαδραστικού βιβλίου, με παράθυρα και ήχο, μακράν των συνηθισμένων ηλεκτρονικών βιβλίων- Pdf  στην οθόνη μας- και τα οποία προτείνονται ως νέα αναγνωστική προσέγγιση…

 

 

Προηγούμενο άρθροΒιβλία για την οικονομία(προτάσεις).
Επόμενο άρθροΟ γλάρος

1 ΣΧΟΛΙΟ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ