Ισορροπώντας ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο

0
267

του Στέλιου Μακρή.

 

Δύο νέοι συνθέτες , οι Δημήτρης Κογιάννης και Αδριανός Παπαμάρκου μελοποιούν ποιήματα μιας παλιάς εποχής ανανεώνοντας το είδος της μοντέρνας μπαλάντας.  Στο Cd που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο aldebaran μελοποιούν ρομαντικούς ποιητές του μεοσπολέμου όπως ο Ρώμος Φιλύρας, ο Ναππολέων Λαπαθιώτης, ο Κώστας Ουράνης , η Μαρία Πολυδούρη, ο Κώστας Καρυωτάκης  αλλά και νεότερους της μεταπολεμικής γενιάς όπως ο Κώστας Βάρναλης, ο Βύρων Λεοντάρης, ο Κλείτος Κύρου. Όπως σημειώνει και ο Δημήτρης Παπαδημητρίου η εικόνα που δίνεται με το έργο αυτό είναι διπλή: «είναι φορές που βλέπω ένα παλαιό αναπαλαιωμένο αρχοντικό, όπου διατηρήθηκε μεν η πρόσοψη αλλά τα ενδότερα τα συνέχει ξεκάθαρα η εξυπηρέτηση ενός σύγχρονου κατοίκου. Άλλες πάλι στιγμές , προβάλλει ένας σοφός γέρος κάτοικος σε ένα λοφτ και σου ανοίγει απρόσμενα μια μοντέρνα πόρτα». Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει μια συνεχής συζήτηση και αναζήτηση της σχέσης παλιού με καινούργιο.

Η επιλογή των ποιημάτων προξενεί θετική εντύπωση , τουλάχιστον για κάποιον που γνωρίζει την παλιότερη ποίηση. Είναι διαλεγμένα έναν κι ένα από ανθρώπους που αγαπούν την χαμηλόφωνη – όπως θα έλεγε και ο Μανώλης Αναγνωστάκης – ποίηση και την εκτιμούν ως ζωογόνο δύναμη και για τις μέρες μας.  Η μουσική σύνθεση ακολουθεί αυτό το διττό στοιχείο που αναφέρει και ο Παπαδημητρίου, δυτικότροπη με ανατολικούς  ήχους, παλιά και καινούργια μαζί. Οι μελωδικές γραμμές απλές στέκονται στην ανάδειξη του στίχου με έμφαση στο χρώμα και το αίσθημα. Οι επιλεγμένοι ερμηνευτές , ένας για κάθε τραγούδι, είναι απολαυστικοί: Γιώτα Νέγκα, Μίλτος Πασχαλίδης, Καίτη Κουλιά, Απόστολος Ρίζος, Ρίτα Αντωνοπούλου, Δημήτρης Καρρλάς, Βασίλης Σκουλάς,Λένα Αλκαίου, Δημητράκης Ramone, Βιολέτα Φιλίππου, Μαρία Κουταβά, Αδριανός Παπαμάρκου.

«Αλντεμπαράν» ονόμαζαν οι άραβες τον αστέρα «α» του αστερισμού του Ταύρου ενώ η αρχαία ονομασία αυτού από τους Έλληνες ήταν “νότιος οφθαλμός του Ταύρου”. Το αραβικό όνομα Αλντεμπαράν που είναι και σήμερα σε χρήση σημαίνει “αυτός που ακολουθεί”. Προφανώς οι Άραβες τον ονόμασαν έτσι επειδή ακολουθεί τις Πλειάδες (κοινώς Πούλια) που αποτελεί ομάδα αστέρων του ίδιου αστερισμού του Ταύρου. Έχει εμπνεύσει ποιητές και μουσικούς και εκφράζει κατά κάποιον τρόπο κι εδώ τους συνθέτες που κυνηγούν το άπιαστο όπως ο Αλντεμπαράν ακολουθεί την Πούλια.

 

INFO: aldebaran, 12 μελοποιημένα ποιήματα, Δημήτρης Κογιάννης- Αδριανός Παπαμάρκου. Επιμέλεια παραγωγής: Άγγελος Σφακιανάκης. (Βιβλίο και CD).

Προηγούμενο άρθροΧρήστος Τσιάμης: Ποιήματα της εποχής
Επόμενο άρθροΗ περίπτωση του ποιητή Νίκου Μοσχοβάκου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ