Διασώστες ηθοποιοί… και ο Θεός βοηθός!

0
334

 

Της Κατερίνας Διακουμοπούλου (Θεσσαλονίκη).

Tο μιούζικαλ Godspell, σε μουσική Stephen Schwartz και κείμενο του John-Michael Tebelak,  είναι ένα θρυλικό δίπρακτο αμερικανικό μιούζικαλ των αρχών της δεκαετίας του 1970, το οποίο χρονικά εκτείνεται σε περίπου δυόμισι ώρες και περιλαμβάνει δραματοποιημένες σκηνές της καινής διαθήκης, με κύριες πηγές έμπνευσης τα Ευαγγέλια του Ματθαίου και του Λουκά.  Για δραματολογικούς λόγους αναφέρω πως οι σκηνές διαρθρώνονται ως εξής:  η εναρκτήρια σκηνή με την ευρηματική εμφάνιση των φιλοσόφων (Σωκράτης , Νίτσε, Σαρτρ κ.α.), ο  Ιωάννης  ο Βαπτιστής, η άφιξη του Ιησού, η παραβολή με τη χήρα και τον δικαστή, οι Φαρισαίοι, οι παραβολές με τον υπηρέτη και τον αφέντη, με το Λάζαρο και  τον πλούσιο,  τον άφρονα πλούσιο, ο Ιούδας, ο σπορέας, η παραβολή του Ασώτου, το τείχος των δακρύων, η μοιχαλίδα, τα πρόβατα και οι αίγες, ο μυστικός δείπνος, ο τελευταίος πειρασμός, ο κήπος της Γεσθημανής και βεβαίως η Σταύρωση. Το εν λόγω μιούζικαλ αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της αμερικανικής φολκ-ποπ κουλτούρας και είναι διαδεδομένο στο αμερικανικό σχολικό περιβάλλον, ως μέσο θρησκευτικής εκπαίδευσης.

Εν γένει πρέπει να αναφέρω πως ο αμερικανικός πληθυσμός είναι εξοικειωμένος με το «ποπ» υμνολόγιο του «Godspell», δεδομένου ότι ήδη από τη δεκαετία του 1970 τα τραγούδια του μιούζικαλ ακούγονταν στις απανταχού αμερικανικές εκκλησίες με τη συνοδεία κιθάρας. Αυτή η ποπ θρησκευτική κουλτούρα και η εμπορική της διάσταση μέσα από ένα μιούζικαλ όπως το Godspell (θυμηθείτε και τη ροκ όπερα Jesus Christ Superstar)  μπορεί να μας ξαφνιάζει αλλά για τους «δυτικούς» χριστιανούς οι μελοποιημένες παραβολές είναι μέσο διδασκαλίας. Μην ξεχνάτε ότι η δυτική εκκλησία εδραιώθηκε χάρη στη δραματοποιημένη Βίβλο, την «θεατροποίηση» της Παλαιάς και κυρίως της Καινής Διαθήκης (τα μεσαιωνικά λειτουργικά δράματα).

Απορίες σε σχέση με το κείμενο

Η παράσταση του ΚΘΒΕ διαρκεί μία ώρα και ένα τέταρτο και αποτελεί μια διασκευή του Godspell, η οποία αποκλίνει από το αρχικό κείμενο. Πρόκειται για μία παράσταση με αφορμή το  Godspell. Έχουν αφαιρεθεί από την πρώτη πράξη οι σκηνές με τους φιλοσόφους, τον Ιωάννη το Βαπτιστή, τον Ιησού, τους Φαρισαίους, τον Ιούδα και ολόκληρη  η δεύτερη πράξη που οδηγεί στην Σταύρωση.  Στην πραγματικότητα από αυτό το χριστιανικό έργο έχει αφαιρεθεί καθετί χριστιανικό.

Και σε αυτό το σημείο μου γεννήθηκαν δύο απορίες: αναρωτιέμαι γιατί  επιλέχθηκε το Godspell από το ΚΘΒΕ, τη στιγμή που υπάρχουν εξέχοντα αμερικανικά «αβλαβή» νεανικά μιούζικαλ,  τα οποία μάλιστα δεν θα χρειαζόταν τα πετσοκοφτούν για να γίνουν κάπως  προσιτά στο ελληνικό κοινό. Πληροφορήθηκα μάλιστα, πως την επόμενη χειμερινή σαιζόν το Godspell  θα μεταφερθεί στην νεανική σκηνή του Κρατικού και τολμώ να εκφράσω τις επιφυλάξεις μου σχετικά με την πρόσληψη του γλυκανάλατου  υμνολογίου από το «τραυματισμένο»  ώριμο εφηβικό κοινό.  Νομίζω πως στην παιδική σκηνή θα έχει καλύτερη τύχη, και β) σας θυμίζω πως στα χρόνια της προηγούμενης καλλιτεχνικής διεύθυνσης το σπουδαιότερο εγχείρημα που είδαμε ήταν η τριλογία των Μπανταρισμένων, όπου νέοι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ (πολλοί εκ των οποίων έπαιζαν στο Godspell) έγραφαν, σκηνοθετούσαν, τραγουδούσαν και έπαιζαν στις υπέροχες παραστάσεις τους. Ας μου επιτραπεί να αναφέρω ότι τα κείμενα των Μπανταρισμένων ήταν απόλυτα προσιτά στο νεανικό ελληνικό κοινό, έξυπνα και βεβαίως δίχως ίχνος διδακτισμού. Λοιπόν, αναρωτιέμαι γιατί οι Μπανταρισμένοι δεν αξιοποιήθηκαν συγγραφικά;

Η παράσταση

Μία σκηνοθεσία (Γιώργος Κιουρτσίδης)  χωρίς προγραμματισμό, ένα εγχείρημα in progress, στο οποίο συνυπάρχουν πολλοί τρόποι. Αδιάφορα κοστούμια και σκηνικά (Χρήστος Μπρούφας), με εύχρηστα όμως πρατικάμπιλε. Αλάνθαστη ορχήστρα (Βαφειάδης, Νίκος Κορκόβελος, Τάσος Λαγόντζος, Πέτρος Μαστρογιάννης, Γιάννης  Τζούνης, Κώστας), αρμόζουσες χορογραφίες (Μαριάνθη Ψωματάκη), λειτουργικοί φωτισμοί (Στέλλα Κάλτσου). Η μουσική διδασκαλία της Λίας Βίσση ήταν ένα από τα θετικά της παράστασης με αποκορύφωμα το “Beautiful city” (Αποδόθηκε ως «Όμορφη πόλη»).

Πέρα από τις πολλές ενστάσεις μου οφείλω να αναγνωρίσω πως εάν τελικά επιλέξετε να δείτε την εν λόγω παράσταση θα απολαύσετε υπέροχα ταλέντα με  καταπληκτικές φωνές (Βασιλείου Λουκία , Βογιατζή Στελλίνα , Ζαφειριάδου Χρύσα , Κιουρκτσόγλου Δάφνη , Μαστρογιαννίδης Χρήστος  Μορφακίδης  Δημήτρης , Παπαδημητρίου  Χρήστος , Σαρμή Εύη , Σιώνας Μιχάλης , Στρατάκη  Κική ,Τουμανίδου Χρύσα, Φερετζέλης  Θάνος). Οι ηθοποιοί του Godspell διασώζουν το αποτέλεσμα με ενέργεια, συνέπεια και επαγγελματισμό υψηλού επιπέδου.

(από το http://theatrikicritiki.blogspot.gr)

 

Προηγούμενο άρθροΑ’ Παγκόσμιος: Ο πόλεμος των άλλων;
Επόμενο άρθροΑναγνώστης της Εθνικής

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ