της Αλεξάνδρας Σαμοθράκη (ανταπόκριση από Λονδίνο).
Ατάλαντος συγγραφέας φαίνεται ότι ήταν ο δημιουργός του Δράκουλα, Μπραμ Στόκερ, όχι όσον αφορά την πρόζα του αλλά σε σχέση με την παταγωδώς αποτυχημένη απόπειρα του να αποδώσει για το σανίδι το έργο του. Σύμφωνα με τον Tim Pye, επιμελητή αγγλικής λογοτεχνίας και θεάτρου στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, ο Στόκερ έγραψε το θεατρικό έργο δύο βδομάδες πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο του, μάλλον με σκοπό να προλάβει άλλους καλοθελητές από το να το διασκευάσουν. Ο μετρ του τρόμου με το θεατρικό του κατάφερε να πανικοβάλει ακόμη και τον κύριο Χένρυ Ίρβινγκ, τον ιδιοκτήτη του θεάτρου όπου θα ανέβαινε το έργο που το χαρακτήρισε ‘ απλά φριχτό’. ‘Δεν το είχε καθόλου με τους διαλόγους’ εξηγεί ο Pye.
Το έργο ξεκινάει με τον πρωταγωνιστή, τον Jonathan Harker, να απευθύνεται στο κοινό εξηγώντας του πως κατάφερε να δραπετεύσει από το κάστρο του Κόμη Δράκουλα με τη συγκλονιστική ατάκα ‘ Γεια σας! Γεια σας! Για πού το βάλατε; Μη μου πείτε πως φεύγετε κιόλας; Ωραία εξελίχθηκαν τα πράγματα.’ Ήδη από τη σελίδα δυο, ο Στόκερ είχε προφανώς βαρεθεί αφού κατέφυγε στο να αντιγράφει ολόκληρα εδάφια από το μυθιστόρημά του χωρίς περαιτέρω επεξεργασία για τη σκηνή.
Το χειρόγραφο του θεατρικού έργου θα είναι για πρώτη φορά διαθέσιμο στο κοινό ως μέρος της έκθεσης ‘ Τρόμος και Δέος: Η Γοτθική Φαντασία’ που σχεδιάζει η Βρετανική Βιβλιοθήκη για τον Οκτώβριο του 2014.
Στην ίδια έκθεση θα παρουσιαστεί και ανέκδοτο μέρος της αλληλογραφίας της μανούλας του γοτθικού μυθιστορήματος, Ανν Ράντκλιφ, την προσωπική ζωή της οποίας καλύπτει ένα πέπλο μυστηρίου αν και στην εποχή της ήταν πρώτο όνομα. ‘Στην καλύτερη των περιπτώσεων θα την έλεγα ψυχρή’ σχολίασε ο Greg Buzwell, επιμελητής της Βιβλιοθήκης. ‘ Σε ένα γράμμα της απαντάει στην πεθερά της πως από το να της δώσει το χρηματικό ποσό που της ζητάει, προτιμάει να την πάρει στο σπίτι της και να μένουν όλοι μαζί.’
Σε αντίθεση με τους μακαρίτες εκπρόσωπους της γοτθικής λογοτεχνίας που δεν τους προστατεύει πια ούτε το copyright, οικειοθελώς θα εκθέσει τα δικά του άπλυτα στη Βρετανική Βιβλιοθήκη, ο Χανίφ Κιουρέισι, συγγραφέας μεταξύ άλλων των ‘Κάτι έχω να σας πω’, ‘Μεσάνυχτα όλη μέρα’ και ‘Οικιακές Απιστίες’ (όλα στα ελληνικά από τον Καστανιώτη). Ο Κιουρέισι, που εκτοξεύτηκε στη δόξα σε πολύ μικρή ηλικία, με το σενάριο του για την ταινία του Στήβεν Φρίαρς ‘Ωραίο μου πλυντήριο’, πούλησε πρόσφατα τα αρχεία του στη Βρετανική Βιβλιοθήκη έναντι 100,000 λιρών. Η συμφωνία περιλαμβάνει 50 ημερολόγια και τετράδια, πρόχειρες βερσιόν των προηγούμενων έργων του καθώς και ό,τι γράψει ο Κιουρέισι μέχρι το 2020 συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών αρχείων για το νέο βιβλίο του ‘ Η τελευταία λέξη’ που αναμένεται από τις εκδόσεις Faber & Faber στις 6 Φεβρουαρίου.
‘Δε μπορώ να σας περιγράψω το πόσο ντρέπομαι.’ ψέλλισε ο Κιουρέισι σε συνέντευξη τύπου όπου έγινε αναφορά στο ημερολόγιο που κρατούσε στα 15 του, για την πρώτη καταχώρηση τον Ιανουάριο του 1970 : ‘ η μεγάλη αποτυχία στη ζωή προέρχεται από τη διασπάθιση του χρόνου. Αν αντί να βλέπω τηλεόραση συγκεντρωνόμουν στη δουλειά, θα κατάφερνα σπουδαία λογοτεχνικά κατορθώματα.’
Το μόνο που μετριάζει κάπως τη ντροπή του είναι το γεγονός ότι στα 14 του ο καθένας κρατάει ημερολόγιο. ‘Από τα προάστια ξέφευγες μόνο αν γινόσουν ποπ σταρ. Μας μεγάλωναν για να γίνουμε δημόσιοι υπάλληλοι, εγώ όμως από μικρός ήθελα να γίνω συγγραφέας, στα μάτια μου ήταν το ίδιο με το να είσαι ποπ σταρ. ‘ πρόσθεσε απολογητικά στη συνέντευξη του.
Ένα από τα ημερολόγια του θα εκτίθεται από τις 8 Μαρτίου ενώ όλο το αρχείο θα είναι διαθέσιμο στους ερευνητές από το τέλος του 2014 συμπληρώνοντας τη συλλογή της Βρετανικής Βιβλιοθήκης σε αρχεία εν ζωή συγγραφέων όπως του Τζον Μπέργκερ και του Γκράχαμ Σουίφτ.