συνέντευξη στον Γιάννη Ν. Μπασκόζο.
Ο Ανδρέας Αποστολίδης συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων και μελετητής του είδους αυτού αποφασίζει να διδάξει το αστυνομικό μυθιστόρημα (στο πλαίσιο μαθημάτων του Ιανού) και εύλογα τίθενται τα ερωτήματα αν διδάσκεται η συγγραφή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος.
Η μεγάλη παραγωγή αστυνομικών μυθιστορημάτων τι ακριβώς αντικατοπτρίζει;
-Ότι το είδος είναι διεθνώς δημοφιλές. Δεν έπαψε ποτέ να είναι δημοφιλές στην Αμερική, την Αγγλία και την Γαλλία εδώ και σχεδόν 100 χρόνια. Τα τελευταία είκοσι χρόνια αυξήθηκε σημαντικά η παραγωγή του στις Σκανδιναβικές και Μεσογειακές χώρες. Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου μετατόπισε το ενδιαφέρον του κοινού στην κρατική διαφθορά και το οργανωμένο έγκλημα που διεθνοποιήθηκε. Το αστυνομικό μυθιστόρημα προσαρμόστηκε ανάλογα. Στην Ελλάδα επανεμφανίστηκε ανανεωμένο ουσιαστικά από τα μέσα της δεκαετίας του 90.
Μήπως ορισμένοι θεωρούν ότι είναι εύκολο να γράψεις ένα αστυνομικό μυθιστόρημα;
-Γενικά νομίζω ότι επικρατεί η αίσθηση πως το γράψιμο ενός αστυνομικού μυθιστορήματος δεν είναι εύκολη υπόθεση για να είναι επιτυχημένο συγγραφικά (η εκδοτική επιτυχία είναι ένα ξεχωριστό θέμα). Ίσως τελευταία να θεωρείτε πιο εύκολο (μέσα από τις πολλές μιμήσεις στερεότυπων μοντέλων) να γράψει κανείς ένα βιβλίο που να είναι «τύπου» αστυνομικού αφηγήματος.
Θα κάνετε μαθήματα για το αστυνομικό μυθιστόρημα στον Ιανό. Μπορεί να διδαχθεί η συγγραφή μιας αστυνομικής ιστορίας και θα είναι αυτό λογοτεχνία;
-Νομίζω πως άμεσα δεν μπορεί να διδαχτεί σε τέτοιου είδους μαθήματα (που δεν είναι ενταγμένα σε μια πανεπιστημιακού επιπέδου εκπαίδευση) η λογοτεχνική συγγραφή. Μπορούν όμως να διαμορφωθούν κριτήρια και απαιτήσεις σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται για το είδος ώστε να το γνωρίσουν καλύτερα και να αντιμετωπίσουν με μια εσωτερική λογική τα προβλήματα της συγγραφής του. Ο τίτλος των μαθημάτων θα είναι: Η αστυνομική αφήγηση και τα μυστικά της.
Ποια είναι η μέθοδος που θα ακολουθήσετε στη διδασκαλία σας.
-Η μέθοδος θα είναι η ανάλυση του τί είναι η «αστυνομική» αφήγηση, η ιστορία της, η εξέλιξή της, τα διάφορα είδη του αστυνομικού μυθιστορήματος, του διηγήματος και της νουβέλας, τα πολλά του πρόσωπα, καθώς και τα σύγχρονα είδη σεναρίων στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο ως μεταφορά ή πρωτότυπη πλοκή.
Η ανάλυση με παραδείγματα πώς αρθρώνεται μια πλοκή, οι ήρωες, οι χαρακτήρες, η λύση μιας αστυνομικής ιστορίας. Η σημασία της έρευνας και της προσωπικής εμπειρίας, άμεσης ή έμμεσης για την συγγραφή ενός επιτυχημένου αστυνομικού αφηγήματος. Ο ρόλος της πρωτοτυπίας στην αφήγηση –που είναι αυτό που κρατάει μετά από τόσα χρόνια ζωντανό το είδος και το εντάσσει στην λογοτεχνία.