Αγάπη, μια δύσκολη υπόθεση

0
662

Της Ελένης Σβορώνου.

Zήκος ο Λύκος. Φώναξέ μου ‘Σ’ αγαπώ’.Συγγραφέας-Εικονογράφος: Μιχάλης Καζάζης

Zήκος ο Λύκος. Φώναξέ μου ‘Σ’ αγαπώ’.

Εκδόσεις: Καλειδοσκόπιο

Κατηγορία: Παιδικό, 4+

 

 

 

«Στηρίζω τον Αρκτούρο» δηλώνει ένα σήμα στο εξώφυλλο του σκληρόδετου βιβλίου. Υποψιάζεται λοιπόν ο αναγνώστης ότι πρόκειται για ένα βιβλίο ευαισθητοποίησης των παιδιών για τα απειλούμενα ζώα, τον λύκο την αρκούδα, είδη με τα οποία κατεξοχήν ασχολείται ο «Αρκτούρος». Αγαπημένο θέμα της παιδικής λογοτεχνίας, τα απειλούμενα ζώα κοντεύουν να «κλέψουν την παράσταση» από τα ζώα της φάρμας, την αγελάδα, την κότα και το πρόβατο, στην παιδική λογοτεχνία και στα βιβλία γνώσης! Κι όμως ο Ζήκος δεν είναι ένας ακόμη απειλούμενος λύκος που ζητά να αποτινάξει από πάνω τον ρόλο του κακού και να δικαιώσει την ανάγκη της διάσωσής του. Όχι. Ο υπότιτλος είναι χαρακτηριστικός . «Φώναξέ μου ‘Σ’αγαπώ’.» Έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία αληθινής αγάπης!

Ο Ζήκος ο λύκος λοιπόν αγαπάει μια όμορφη λύκαινα. Την πιο όμορφη του δάσους. Το λυκόπουλο (η εικόνα τον δείχνει αξιαγάπητο, μικρό, αθώο λυκόπουλο, ένα παιδί που νομίζει πως είναι μεγάλος) είναι έτοιμο να διεκδικήσει την καρδιά της. Έτσι νομίζει. Ευτυχώς που βρίσκονται οι κρίσιμοι άλλοι που του λένε όλα όσα πρέπει να κάνει πριν γίνει άξιος να διεκδικήσει την καρδιά της αγαπημένης του. Η χελώνα η Πανωραία, ο λαγός ο Τζίμης, ο αρκούδος ο Πατού, ο τυφλοπόντικας ο Λουκής και άλλοι φίλοι του δάσους θα εξηγήσουν στον Ζήκο πώς πρέπει να σημαδέψει το δάσος όλο με τα ίχνη του, πώς πρέπει να πλυθεί και να σενιαριστεί και πώς να μάθει να ανοίγει τη δική του φωλιά. Όλα αυτά απαιτούν κόπο. Είναι οι δύσκολες αποστολές στις οποίες πρέπει να δοκιμαστεί ο ήρωας κάθε παραμυθιού πριν πετύχει τον στόχο του. Εδώ ο συγγραφέας που πετυχαίνει διπλό στόχο. Οι αποστολές που πρέπει να φέρει εις πέρας ο Ζήκος ανταποκρίνονται στη βιολογία του ζώου. Έτσι μαθαίνει ο μικρός αναγνώστης βασικές λειτουργίες όχι μόνο του λύκου αλλά και άλλων ζώων: πώς επικοινωνούν μεταξύ τους, πώς σημαδεύουν την περιοχή τους και πώς διαμορφώνουν τη φωλιά τους προσαρμοζόμενοι στο περιβάλλον. Μαθαίνει όμως και κάτι άλλο, πιο σημαντικό. Για να μεγαλώσεις αληθινά και να διεκδικήσεις την αγάπη πρέπει να κάνεις θυσίες, να ωριμάσεις, να προετοιμαστείς. Γι να γίνει ς άξιος να λάβεις το χρίσμα της αγάπης, θέλει δουλειά.

Θέλει να σημαδέψεις την περιοχή σου. Στην περίπτωση του λύκου και άλλων ζώων, θέλει «να κατουρήσεις παντού», όπως εξηγεί η χελώνα, και να ξύσεις κορμούς με τα νύχια σου, να αφήσεις τρίχες και οσφρητικά ίχνη. Αλλά και το παιδί τι άλλο πασχίζει να κάνει από το να «σημαδέψει την περιοχή του», να δηλώσει «εδώ είμαι, υπάρχω», μια διαδικασία που δε σταματά ποτέ. «Εδώ είμαι εγώ, αξίζω» λέμε διαρκώς με τα έργα μας και τα επιτεύγματά μας. Μόνο που ο Ζήκος, όταν τελικά ανταμώνει την αγαπημένη του, δεν κομπάζει, δεν κοιτάζει να την εντυπωσιάσει, ούτε και καμώνεται τον καμπόσο. Ολοκληρώθηκε, ωρίμασε, μεγάλωσε, κι αυτό του αρκεί. Δεν κραυγάζει στην αγαπημένη του τις κατακτήσεις του. Δε λέει «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» Μόνο της προτείνει να ανέβουνε στο λόγγο να ουρλιάξουνε μαζί κοιτώντας το φεγγάρι. Αυτό. Μόνο αυτό. Κι η Σωσώ αντιδρά όπως αντιδρά κάθε ένας μας στο κάλεσμα της αληθινής αγάπης. Γιατί άλλο να αγωνίζεσαι για να γίνεις κάτι, να αποκτήσεις μορφή, κι άλλο για να κατέχεις. Στη δεύτερη περίπτωση περιμένεις την αναγνώριση από όσα συσσώρευσες σε αγαθά, τιμές και δόξες. Στην πρώτη απλώς είσαι και προσφέρεις εαυτόν.

Μια καλαίσθητη έκδοση, όπως αυτές στις οποίες μας έχουν συνηθίσει οι εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, με την ιδανική αναλογία λόγου και εικόνας για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, και με τις όμορφες ζωγραφιές να κινούνται στο κλίμα, περίπου του Winnie the Pooh , το βιβλίο θα κερδίσει γονιό και παιδί, εκπαιδευτικό και μαθητή. Θα κερδίσει σίγουρα μια θέση στην καρδιά του παιδιού και στην παιδική βιβλιοθήκη. Από αυτά τα βιβλία που μεγαλώνοντας και εκκαθαρίζοντας τα ράφια στο παιδικό δωμάτιο διστάζεις να το δώσεις. Και καταλήγεις μεγάλος, ίσως, να δωρίζεις τον Ζήκο μαζί με το δαχτυλίδι του γάμου στο αγαπημένο πρόσωπο. Αν καταλάβει, προχωρήστε!

Στο τέλος του βιβλίου ένα πλούσιο σε φωτογραφίες δισέλιδο δίνει βασικές πληροφορίες για τον λύκο και τη δράση του Αρκτούρου. Πολύτιμο βοήθημα στα χέρια των εκπαιδευτικών που θα θελήσουν να συνδυάσουν το βιβλίο με τη Μελέτη Περιβάλλοντος και τη Φιλαναγνωσία με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

O Mιχάλης Καζάζης έχει εικονογραφήσει πολλά βιβλία για παιδιά.  Έχει εργαστεί στην εικονογράφηση εκθέσεων Κέντρων Πληροφόρησης για τη φύση, έχει φιλοτεχνήσει κινούμενα σχέδια, ενώ εργάζεται και ως σκηνογράφος και εκπαιδευτικός. Περισσότερα στο http://www.mihalis-kazazis.com/

Προηγούμενο άρθροΌλα και όλοι για τον Σαίξπηρ
Επόμενο άρθροΗ δυσκολία να είσαι νέος λογοτέχνης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ