13 “γιατί” που εξηγούν

0
3490

της Μαρίζας Ντεκάστρο.

 

 

Η Χάννα Μπέικερ αυτοκτόνησε, κι έφτασε μέχρι εκεί σχεδιάζοντας λεπτομερώς τις κινήσεις της. Όλοι, στο σπίτι, στο σχολείο, συμμαθητές, ενήλικοι, μαζί και η ψυχολόγος δεν βρήκαν ποτέ τι πήγαινε στραβά με την καινούρια μαθήτρια. Όλα συνηθισμένα, μια ‘καινούρια’ που σε κάποιους άρεσε, κάποια κορίτσια την κακολογούσαν, τα αγόρια παρασύρθηκαν κι αυτά στο σαχλό παιχνίδι. Ο Κλέυ, ο πρωταγωνιστής, απλά δεν τόλμησε να βγει μπροστά και να την υπερασπιστεί, ίσως φοβήθηκε να συνδεθεί μαζί της μήπως και τον έβαζαν επίσης στην άκρη. Θα μπορούσαν να είναι ζευγάρι, αυτός όμως έκανε πίσω. Και τώρα ακούει στις εφτά κασέτες με τα ‘δεκατρία γιατί’ τη φωνή της off να εξηγεί εξίσου λεπτομερειακά όσα ένιωσε και τα οποία την οδήγησαν να πάρει τη φοβερή απόφαση

 

Στο μυθιστόρημα δημιουργείται  μια ατμόσφαιρα θρίλερ όπου η μια κατάσταση δένεται με την άλλη κι όλες μαζί σχηματίζουν το δίχτυ που έπνιξε τελικά τη Χάννα.

Η Χάννα, που δεν είχε βρει τη δύναμη να αντιδράσει όταν της συνέβαιναν τα περιστατικά τα οποία της διέλυσαν τη ζωή, ύφανε ένα δίχτυ- τις κασέτες- για να εκδικηθεί τους πάντες. Η εκδίκησή της περιλαμβάνει πολλά επίπεδα με στόχο να οδηγήσει κάθε εμπλεκόμενο να αναρωτηθεί για τις πράξεις, για τις παραλήψεις, τις προκαταλήψεις του. Υπερβαίνει δηλαδή τις φυσιολογικές ενοχές που γεννιούνται στον καθένα από τη συμμετοχή του στα καθημερινά παιχνίδια της εφηβικής ηλικίας.

 

Η σύλληψη του πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα Τζέι Άσερ είναι σπουδαία όχι γιατί ασχολείται με το τρομακτικό θέμα της νεανικής αυτοκτονίας, κάτι που έχει γραφτεί κατ’ επανάληψη, αλλά  επειδή επιμένει και φέρνει στο φως, χωρίς να τα αξιολογεί, όλα εκείνα τα μικρά επιθετικά περιστατικά που το καθένα από μόνο του δεν οδηγεί στην αυτοκτονία. Αν τα αξιολογούσε θα απλούστευε υπερβολικά τα πράγματα και θα είχε μια ματιά περιγραφική κι επιφανειακή.

Στέλνει λοιπόν ένα μήνυμα προς πολλούς αποδέκτες λέγοντας ότι έφηβοι αυτοκτονούν όχι εξαιτίας μιας τραυματικής κατάστασης που έζησαν, αλλά πολλών. Κι αυτό επειδή λειτουργεί μέσα τους ένας προσθετικός μηχανισμός ο οποίος καταλήγει στη δημιουργία ενός ασήκωτου βάρους  το οποίο δεν μπορούν ή δεν τους βοηθούν να το διαχειριστούν. Και η απελευθέρωση έρχεται όταν επιλέγουν κυριολεκτικά να ‘χαθούν’.

 

giati 13Τζέι Άσερ

Δεκατρία γιατί

Μετ. Αργυρώ Πιπίνη

Εκδ. Πατάκη

Προηγούμενο άρθροΨυχογράφημα της σύγχρονης Ρωσίας
Επόμενο άρθροΓαλλία: Βροχή βραβείων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ